Coincheck utsatt för intrång – kryptovalutor värda 4,2 miljarder kronor på vift

Permalänk
Medlem

Ingen vanlig tjuv detta!
Tror att någon stor land som ligger bakom detta! Som ogillar Kryptovaluta!
För alla Stater har ingen koll! Har dom ingen koll så vill dom smutskasta, och dom har ett mål!
Få bort Kryptovaluta! Så, intrång är gjort av någon av länderna!

Visa signatur

:D

Permalänk
Avstängd

Tror inte de blir hackade, tror det är ägarna av sajterna som tar dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Där har du fel, slå ut IT så är inte Bitcoins värda någonting. Krävs ingen NASA-ingenjör för att fatta det.

inte bara bitcoin men en stor del av alla pengar idag klassas som fiat pengar. Bitcoin funkar ungefär likadant men det är inte staten som avgör värdet utan det är tillgång och efterfrågan som sätter värdet.

Skrivet av Wikipedia:

Fiatpengar är pengar som har ett värde enbart på grund av att den institution som ger ut dessa pengar säger att de är värda något. Institutionen är i praktiken alltid en stat. Fiatpengar saknar myntfot eller sägs ha pappersmyntfot och har endast begränsad täckning av till exempel en guldreserv.[1]

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Hoppas verkligen dessas fantasivalutorna försvinner för gott !
Kan ju gå ganska illa verkar det som, speciellt när några av dem påverkar valutor som vi använder i verkliga livet så som USD, YEN och EUR.

Näe, sätt stopp för skiten och slöseriet av energi som kan användas till nått mycket bättre.

/Homer_S

Och du inser inte fördelarna med decentralisering? Fysiska valutor är inte mycket lättare att varken skydda eller spåra. Fiat valutorna styrs samt kan tryckas på löpande band av nationer eller banker; som i sin tur lånar ut pengar som inte ens EXISTERAR? I en fri värld borde kryptovalutor vara en dröm för de flesta, ser inga som helst nackdelar utöver säkerheten som ALLTID kommer existera oavsett om det är fysisk eller virtuell valuta.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Inte heller kryptovalutorna 'existerar' på annat sätt änn fiat-valutorna.

Staters valutor kan regleras för att människors köpkraft inte ska skena eller falla i en okontrollerbar takt. Det är väl möjligt att kryptovalutor skulle kunna ta dess plats i framtiden, men det är verkligen helt orealistiskt att ersätta en klassisk valuta med en kryptovaluta i dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johnny:

Jag måste bara fråga vad du menar med att "Alla dessa rån...", har det varit många rån?

Visst stölder, jag valde fel ord.

Permalänk
Inaktiv

Är inte bara cryptovalutor som drabbas, skulle posta igår men annat kom emellan: https://arstechnica.com/information-technology/2018/01/in-a-f...

Väldigt tacksam att jag inte jobbar inom IT idag faktiskt. Lider med er som börjat få säkerhetsfrågor äta upp all arbetstid. Viktigt förstås men frågan är om inte digitaliseringen gått lite för långt på vissa områden.

Permalänk
Inaktiv

Man måste vara bra dum i huvvet om man sysslar med så kallade virtuella valutor överhuvudtaget. Det räcker väl att politiker och banker gör sitt bästa för att saker ska gå åt skogen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Dem som håller sina coins på exchanges får ju skylla sig själva, de låter ju någon annan ta hand om deras pengar och det medför en risk?

Sant.
Men killen som blev rånad i England, blev ju tvingad att föra över till tjuvarna.
Dom kommer ju troligtvis inte plocka killarna som gjorde detta.
Lite svårt att skydda sig mot sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

@ågren: Det var länge sedan jag betalade med guld på ICA, ändå ses det som ett av de säkraste sätten att lagra värde i.

Sedan är det många som hävdar att även aktiemarknaden är inne i en enorm bubbla, eller det kanske är helt rimligt att marknaden ska vara markant stigande ett 8nde år?

Det som gör att jag TROR att cryptovalutor är här för att stanna är att det faktiskt är något som var och en kan förvara extremt säkert utan att förlita sig på en bank. Se sedan vilken explosion i uppmärksamhet det fått de senaste månaderna. Sedan är jag inte blind, tecken på bubbla är många men jag tror fenomenet är här för att stanna. Kan krävas flera krascher, tveksamt om det är Bitcoin eller hur det kommer se ut i framtiden det vet ingen i dagsläget

Rent krasst finns det ingen ädelmetall eller valuta son är värd någonting, däremot finns en global överenskommelse om att guld har ett visst värde och flera stora valutor är därför knutna till just guld.

Det går inte att jämföra med en decentraliserad valuta som bitcoin som är otroligt volatil då värdet inte är förankrat i annat än drömmar och förhoppningar och den dagen Kina och USA börjar investera mångmiljardbelopp i bitcoins är jag beredd att revidera min åsikt.

Aktiemarknaden är också inne i bubbla om du frågar mih, därav liknelsen. Däremot finns det till skillnad från kryptovalutor ett faktiskt värde (om man bortser från företag som enbart tillhandahåller en tjänst) och det finns ett betydligt större intresse i att säkra upp värdet då en kollaps får katastrofala konsekvenser för världsekonomin.

Vad händer om bitcoins skulle försvinna? Många som har investerat betydande belopp kommer troligtvis att gråta blod men för oss andra? Vi rycker nog bara på axlarna och går vidare med våra liv och för samhället i stort har det ingen som helst inverkan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

@anon270561: Några faktiska argument? Mitt bankkonto är överlyckligt pga cryptovalutor ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Och vilket reellt värde är fiat bundet till? "värde" är subjektivt. punkt.

Idén med kryptovalutor är ju att du inte ska kunna manipulera och ändra ledgern...
Transaktioner som gjorts kan inte tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Cryptovaluta så osäkert, hemligheten och att det inte går spåra, gör att en sådan här valuta är för osäker.
Blir du "rånad" eller bestulen, så är det kört för dig

Mycket säkrare att bli rånad på stan pengarna hittar tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cryptovaluta är nästan lika osäkert som att koppla in system med kritisk/känslig data till ett globalt öppet nätverk. Historien har en tendens att upprepa sig och debatten är slående lik den som hölls på 90-talet.

Misstänker att denna tråden blir lika komisk att titta in i om 20 år som det är idag att se ett repotage om Internet som sändes 1997.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Noob här, hur kan ett rån gå till då kryptovaöutor ska vara så säkert och lagras i wallets som är omöjliga att komma åt utan rätt nyckel?

Om jag för över kryptovaöutor till en börs vart hamnar de då? Läggs alla pengar i en wallet och börsen har bokföring bredvid om hur mycket var och en av dess kunder äger i den gemensamma walleten?

När det hackats har någon kommit över nyckeln till börsens wallet? Dvs det är ej "systemet" som hackare utan de har lagrat nycklar på sin server som någon kommit åt?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Noob här, hur kan ett rån gå till då kryptovaöutor ska vara så säkert och lagras i wallets som är omöjliga att komma åt utan rätt nyckel?

Om jag för över kryptovaöutor till en börs vart hamnar de då? Läggs alla pengar i en wallet och börsen har bokföring bredvid om hur mycket var och en av dess kunder äger i den gemensamma walleten?

När det hackats har någon kommit över nyckeln till börsens wallet? Dvs det är ej "systemet" som hackare utan de har lagrat nycklar på sin server som någon kommit åt?

Du kan likna det som att skicka kontanter till ett bankvalv med massa värdeskåp som är låsta med olika väldigt säkra lås. Bankvalvet har öppna dörrar och bankchefen står utanför dörren med en stor nyckelknippa med allas nycklar.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Och vilket reellt värde är fiat bundet till? "värde" är subjektivt. punkt.

Mig veterligen är fiat inte en valuta
Alla "riktiga" valutor är kopplade till något, ofta värdet på guld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Mycket säkrare att bli rånad på stan pengarna hittar tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Större chans att ditt försäkringsbolag eller brottsofferfonden ersätter dig, om du blir rånad och blir av med svenska riksdaler.
Än att du blir rånad och blir av med cryptovaluta för flera tusen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det bara jag som ser "viss risk" med hantering av en valuta vars transaktioner är ospårbara och värde inte är bundet till någonting av reellt värde?

De flesta valutor är av Fiat typ och inte kopplat till något av reellt värde, annat än att det är den enda valutan staten accepterar att du betalar skatt med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Mig veterligen är fiat inte en valuta
Alla "riktiga" valutor är kopplade till något, ofta värdet på guld.

De flesta valutor är inte kopplade till guld. Googla lite om tex hur mycket guld Sverige har, eller varför inte USA som troligen ljuger om det. Det är iaf i stort sett inget jämfört med penningmängden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Rent krasst finns det ingen ädelmetall eller valuta son är värd någonting, däremot finns en global överenskommelse om att guld har ett visst värde och flera stora valutor är därför knutna till just guld.

Det går inte att jämföra med en decentraliserad valuta som bitcoin som är otroligt volatil då värdet inte är förankrat i annat än drömmar och förhoppningar och den dagen Kina och USA börjar investera mångmiljardbelopp i bitcoins är jag beredd att revidera min åsikt.

Aktiemarknaden är också inne i bubbla om du frågar mih, därav liknelsen. Däremot finns det till skillnad från kryptovalutor ett faktiskt värde (om man bortser från företag som enbart tillhandahåller en tjänst) och det finns ett betydligt större intresse i att säkra upp värdet då en kollaps får katastrofala konsekvenser för världsekonomin.

Vad händer om bitcoins skulle försvinna? Många som har investerat betydande belopp kommer troligtvis att gråta blod men för oss andra? Vi rycker nog bara på axlarna och går vidare med våra liv och för samhället i stort har det ingen som helst inverkan.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Dock Kanske inte direkt en global överenskommelse. Det är tillgång och efterfrågan. Dock uppfyller guld många av kriterierna för pengar och en stor fördel är att det bara bryts lite nytt guld vilket ger viss skydd mot inflation. Guld har ju dock historiskt visat sig ha högt förtroende och än idag jagar folk guld när det blir kris. Därav efterfrågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

inte bara bitcoin men en stor del av alla pengar idag klassas som fiat pengar. Bitcoin funkar ungefär likadant men det är inte staten som avgör värdet utan det är tillgång och efterfrågan som sätter värdet.

En bitcoin har inget värde, det är en fil. Dess pris sätts i fiatvaluta och en höjning av priset indikerar snarare att Fiat är mindre värd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Alla pratar om krypton hit och dit, men det man glömmer är att slår man ut IT-infrastrukturen är Bitcoins totalt värdelösa. Knappast otänkbart i ett skymningsläge, och inte heller osannolikt som en form av IT-terrorism.

Samma för andra betalsystem, ex kronan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Fast, man kan ju kopiera och förvara sitt papper med de tio-tolv orden på flera platser. Dessutom kan du utesluta kanske ett ord eller förvränga någon bokstav, som du kan komma ihåg.

Om man litar på sin bank, så kanske det är någon tjänst de skulle kunna erbjuda framöver...

De kan hota dig att lämna ut uppgifterna. Oavsett om de får dom blur du och / eller din familj utsatta för våld

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

@ågren: Det var länge sedan jag betalade med guld på ICA, ändå ses det som ett av de säkraste sätten att lagra värde i.

Sedan är det många som hävdar att även aktiemarknaden är inne i en enorm bubbla, eller det kanske är helt rimligt att marknaden ska vara markant stigande ett 8nde år?

Det som gör att jag TROR att cryptovalutor är här för att stanna är att det faktiskt är något som var och en kan förvara extremt säkert utan att förlita sig på en bank. Se sedan vilken explosion i uppmärksamhet det fått de senaste månaderna. Sedan är jag inte blind, tecken på bubbla är många men jag tror fenomenet är här för att stanna. Kan krävas flera krascher, tveksamt om det är Bitcoin eller hur det kommer se ut i framtiden det vet ingen i dagsläget

En aktie har ett värde, nämligen ett kassaflöde. Kryptovalutor har inget värde, det är en fil. Den har ett påhittat pris, det är allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vad skiljer egentligen detta ifrån låt säga våra banker.
Varför är det enklare att hacka X "banker" som har hand om kryptovalutor jämfört med alla banker.

Aldrig varit med i hypen av kryptovalutor, håller mig till riktiga pengar

Fördelen med banker är den lagstadgade spåbarheten i systemet, på global nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunjoc:

De kan hota dig att lämna ut uppgifterna. Oavsett om de får dom blur du och / eller din familj utsatta för våld

Skickades från m.sweclockers.com

Men hur skulle någon känna till att man har en undangömd kryptoplånbok ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunjoc:

En bitcoin har inget värde, det är en fil. Dess pris sätts i fiatvaluta och en höjning av priset indikerar snarare att Fiat är mindre värd.

Skickades från m.sweclockers.com

Såklart den har ett värde på samma sätt som hundralappen i din plånbok är värd 100 kr även om det egentligen bara är en papperslapp.
Det krävs datorkraft och elektricitet att minea. Över tid blir det svårare att minea nya bitcoins och när det finns efterfrågan och tillgängligheten är låg så ökar värdet. Sen kan ju allting vända av olika anledningar men just nu är en bitcoin värd väldigt mycket.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Sen kan ju allting vända av olika anledningar men just nu är en bitcoin värd väldigt mycket.

Och mycket mer lär den bli värd med tiden, så det blir nog att vänja sig vid enheter som milli och micro-bitcoin. Var kommatecknet sätts känns ju rätt orelevant i slutändan.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED