NAS-server - hur fungerar det egentligen?

Permalänk

NAS-server - hur fungerar det egentligen?

Hej!

Har funderingar på att skaffa NAS-server där jag kan streama alla mina filmer, musik, foton et cetera ifrån direkt via TV/Apple TV. Har kollat lite på priser för NAS servrar runt 1500 kr... Men det står inte hur stor kapacitet, d.v.s. hur många Gb man kan lagra på dessa? Är det någon som skulle kunna sammanfatta och förklara kort hur NAS-Server fungerar?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Antingen köper du en NAS med hårddiskar eller så köper du en utan och köper hårddiskar till.
Egentligen är dessa bara hårddiskar i ett chassi med kontrollerkort och mjukvara.
Som att dela ut en nätverksmapp i Windows..

Du får läsa specifikationerna och se hur mycket utrymme de tar och hur mycket du har behov för.
1500 låter egentligen lite i mina öron.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Antingen köper du en NAS med hårddiskar eller så köper du en utan och köper hårddiskar till.
Egentligen är dessa bara hårddiskar i ett chassi med kontrollerkort och mjukvara.
Som att dela ut en nätverksmapp i Windows..

Du får läsa specifikationerna och se hur mycket utrymme de tar och hur mycket du har behov för.
1500 låter egentligen lite i mina öron.

Ok! Skulle du kunna länka till en bra NAS server med hårddiskar färdiga i som man i stort sett bara kan koppla in till trådlösa nätverket som man också kan komma åt överallt? Finns det då någon app som gör att man kan komma åt det via iPhone eller Ipad? Vad är skillnaden på om man har en vanlig server och kopplar upp mot Plex server?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ok! Skulle du kunna länka till en bra NAS server med hårddiskar färdiga i som man i stort sett bara kan koppla in till trådlösa nätverket som man också kan komma åt överallt? Finns det då någon app som gör att man kan komma åt det via iPhone eller Ipad? Vad är skillnaden på om man har en vanlig server och kopplar upp mot Plex server?

Vet inte huruvida det finns trådlöst ansluta NAS'ar, dessa skulle få (mycket) försämrad "prestanda" jämfört med kabelanslutna.
Det finns flertal appar till datorer och telefoner som kan ansluta mot NAS. Å andra sidan räcker det med att de kan visa/ansluta till SMB (Windows fildelning)

Vanlig server? Kopplar upp mot Plex? I vissa fall och mer påkostade kan du köra PMS direkt på NAS'en, inte alltid rekommenderat pga lägre prestanda.

Du kan köra PMS på din stationära dator och byta lagring till nätverksmappade NAS'en (sålänge den är konfiggad med rätt behörighet, läs/skriv) Således behöver inte NAS'ens egna prestanda vara alltför stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ok! Skulle du kunna länka till en bra NAS server med hårddiskar färdiga i som man i stort sett bara kan koppla in till trådlösa nätverket som man också kan komma åt överallt? Finns det då någon app som gör att man kan komma åt det via iPhone eller Ipad? Vad är skillnaden på om man har en vanlig server och kopplar upp mot Plex server?

Du bör verkligen satsa på kabel till NAS från routern. Om du ska streama trådlöst till din telefon/TV så blir det dubbla wifi-strömmar samtidigt på samma nät annars. Dvs först skickas data trådlöst från NAS till router sedan trådlöst igen från router till TV/telefon. Det kan lätt ge bedrövlig prestanda. Eftersom router och NAS båda är stationära så finns det ingen annan ursäkt än lathet att köra trådlöst.

Permalänk

@teejee:

Kabel? Menar du en vanlig nätverkssladd från NAS till trådlös router?

Permalänk

@tcntad:

Vad är PMS?!

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Tror han syftar på Plex Media Server, men det borde han ju nämnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@teejee:

Kabel? Menar du en vanlig nätverkssladd från NAS till trådlös router?

Är NAS:en ansluten till din router kan du komma åt NAS:en även trådlöst. NAS:en kommunicerar till dina enheter på ditt lokala nätverk via routern och inte direkt (som tidigare inlägg låter vara öppet för tolkning..)

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk

Köp NVIDIA SHIELD

@Soldierofwar1985:

Köp NVIDIA SHIELD istället som klarar alla tunga filer o filmer mm....

Den kör ANDROID appar mm

Permalänk
Medlem

En billig NAS är egentligen bara en dator med minimal prestanda som lagrar dina filer. Det du eftersträvar är även att den ska konvertera video så att det går att strömma till en chromecast eller AppleTV. En billig NAS har inte processorkapacitet att göra detta.

I ditt fall skulle det funka lika bra att bygga en dator med en massa diskar för video, köra linux eller windows och plex media server (PMS). Då får du både lagring och sk transcoding av videofilerna för att strömma direkt till din TV.

I mitt egna fall så har jag en NAS som inte klarar att strömma video. Jag har fått installera PMS på min stationära dator och koppla ihop mitt NAS till den som sen sänder videoströmmen till TVn. Lite frustrerande.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Här kan du leka lite med efterfrågade funktioner och få förslag på lämplig modell: https://www.synology.com/en-us/support/nas_selector

...om du vill ha en färdig allt-i-allo-NAS, dvs.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Synology DSJ216Play för samma ändamål som du har. Kör alla filmer via Plex Media Server.
Hårddisk ingår inte. Rekommenderar WD Red
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3325891

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@teejee:

Kabel? Menar du en vanlig nätverkssladd från NAS till trådlös router?

japp vanlig nätverkskabel men det kanske du hade tänkt? Läser man ditt inlägg ordagrant så verkar det inte så.

Permalänk

@BIRDIE13:

Med andra ord - man behöver alltså köpa hårddiskar till?

Kan man koppla in egna externa hårddiskar via USB kabel in i NAS server?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Soldierofwar1985:

@tcntad:

Vad är PMS?!

Plex Media Server, ja.

Skrivet av gonace:

@Soldierofwar1985: Tror han syftar på Plex Media Server, men det borde han ju nämnt

I dont think so

Skrivet av Soldierofwar1985:

@BIRDIE13:

Med andra ord - man behöver alltså köpa hårddiskar till?

Kan man koppla in egna externa hårddiskar via USB kabel in i NAS server?

Finns både med och utan, Det kan finnas sådan möjlighet ja.