Nybyggd dator inget svar ifrån grafikkortet

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator inget svar ifrån grafikkortet

Hej alla hjälpsamma medlemmar här på swec.
Införhandlade en ny dator nyligen som jag ej lyckats få igång någon bild på. Alla fläktar på psu, cpu samt grafik rullar igång som det ska.

Detr följande specifikationer:
Fractal Design Core 1000 Svart
AMD Ryzen 3 1200 3.4 GHz 10Mb
Corsair VS550 550W
Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3
Palit GeForce GTX 1060 3GB StormX
Kingston 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz Fury Blac
WD Green SSD 120 gb

Bilder på setupen.
https://imgur.com/gallery/oEQZw

Det jag har testat är följande.
Byggt om datorn ifrön scratch.
Testat 1 ram sticka i båda slotsen.
Kopplat ut hdd.
Kollat alla pins på processorn.
Byggt datorn utanför chassit och på så sätt eliminerat möjligheten till att grafikkortet ej kommer ner hela vägen samt sett till så att inget kortsluts.

Är det någon som har erfarenhet utav likadan setup och haft samma problem?

Tack på förhand.
Rasmus

Lagt till bilder.
Permalänk
Medlem

Är du säker på att datorn startar ? bara för att fläktar går igång så betyder inte det annat än att dom får ström , får du post pipet som dom flesta datorer ger ifrån sej när dom startar.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Är du säker på att datorn startar ? bara för att fläktar går igång så betyder inte det annat än att dom får ström , får du post pipet som dom flesta datorer ger ifrån sej när dom startar.

Just detta mobo har ingen högtalare. Så vet inte om det går stt se på något annat vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Är sladden mellan skärm och dator inkopplad i grafikkortet? Ryzen har ingen grafikkrets så om du kopplar in den i moderkortet får du ingen bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Är sladden mellan skärm och dator inkopplad i grafikkortet? Ryzen har ingen grafikkrets så om du kopplar in den i moderkortet får du ingen bild

Japp! Testat alla möjliga kombinationer. Även testat med två olika skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Raaazz
Ta gärna en bild på insidan av datorn och posta så kan vi försöka lista ut lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Raaazz
Ta gärna en bild på insidan av datorn och posta så kan vi försöka lista ut lite mer.

https://imgur.com/gallery/oEQZw

Bilderna blev visst inte så bra. Säg till om ni vill ha bättre bilder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aldrig byggt en ryzen pc men antar att man har 24 pin kontakten samt en til, 4-8 pin, kontakt uppe vid cpu för ström också? Alla de är i ordentligt?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Aldrig byggt en ryzen pc men antar att man har 24 pin kontakten samt en til, 4-8 pin, kontakt uppe vid cpu för ström också? Alla de är i ordentligt?

Japp, vet inte om det syns på bilden men både 24 pin samt 8 pin sitter i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Raaazz
Du har även kopplat in strömkabel till grafikkortet? Den behöver 1x6 pin anslutning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Raaazz
Du har även kopplat in strömkabel till grafikkortet? Den behöver 1x6 pin anslutning

Japp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Raaazz
Anar att du inte har något gammalt grafikkort liggandes som du kan pröva med? Dubbelkolla även så att samtliga strömanslutningar är ordentligt i tryckta. De på moderkortet verkar dock iaf sitta ordentligt.

Det är inte så att skärmen är inställd på fel input? Att du kopplar in i HDMI men att den är på VGA/DVI/DP? (Brukar finnas en knapp på skärmen för att toggla mellan input)

Permalänk
Medlem

Stödjer moderkortet de minnena du har ? Kan vara det.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Raaazz
Anar att du inte har något gammalt grafikkort liggandes som du kan pröva med? Dubbelkolla även så att samtliga strömanslutningar är ordentligt i tryckta. De på moderkortet verkar dock iaf sitta ordentligt.

Det är inte så att skärmen är inställd på fel input? Att du kopplar in i HDMI men att den är på VGA/DVI/DP? (Brukar finnas en knapp på skärmen för att toggla mellan input)

Tyvärr har jag inte det. Japp kollat så att ingångarna stämmer. Skärmarna "reagerar" även på när man stoppar i hdmi/dvi kabel och säger sedan no signal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Stödjer moderkortet de minnena du har ? Kan vara det.

Japp, ringde till inet o kollade så att de inte hade några "kända fel" med just min setup och det skulle inte vara några konstigheter. Även kollat upp dessa mot mobons hemsida öch de skall vara ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser lite farligt ut att lägga moderkortet på chassits metallkant...men du har säkert isolering under

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Ser lite farligt ut att lägga moderkortet på chassits metallkant...men du har säkert isolering under

Haha misstönkte att någon skulle påpeka detta. Var i stundens hetta som detta felsteg skedde! Det testades dock utan plåtkontakt innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Raaazz
Pröva att dra ur strömkabeln till datorn, håll nere påknappen i 30 sek och koppla sedan in igen och försök igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Raaazz
Pröva att dra ur strömkabeln till datorn, håll nere påknappen i 30 sek och koppla sedan in igen och försök igen.

Ingen skillnad..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Raaazz
Hmmmmm..... Och alla de där små kablarna är korrekt kopplade och rätt riktning? HDD LED+ RESET, etc (Syns på bild 3)

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med min Ryzen dator som jag precis byggt ihop, det visade sig vara 1 RAM minne som det var fel på. Kanske kan vara fel på bägge dina? Jag fick ingen bild alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Raaazz
Hmmmmm..... Och alla de där små kablarna är korrekt kopplade och rätt riktning? HDD LED+ RESET, etc (Syns på bild 3)

Japp! Det skall de vara. Kan de påverka hela systemet på det viset?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Raaazz
Kolla så att kablarna för fläktarna sitter rätt, så CPU fläkten sitter i CPU_FAN, om den sitter där, pröva i de övriga ställena. Om det fortfarande inte fungerar så tror jag du måste köpa en högtalare till moderkortet så vi får felkoder, brukar inte kosta särskilt mycket men kan vara lite bökigt att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raaazz:

Japp! Det skall de vara. Kan de påverka hela systemet på det viset?

Skickades från m.sweclockers.com

Generellt inte, men jag slänger ut allt jag kan tänka på just nu. Hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Generellt inte, men jag slänger ut allt jag kan tänka på just nu. Hahaha

Helt rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Raaazz
Kolla så att kablarna för fläktarna sitter rätt, så CPU fläkten sitter i CPU_FAN, om den sitter där, pröva i de övriga ställena. Om det fortfarande inte fungerar så tror jag du måste köpa en högtalare till moderkortet så vi får felkoder, brukar inte kosta särskilt mycket men kan vara lite bökigt att få tag på.

I will try!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spammar lite väl mycket då jag sitter på jobbet och försöker komma på saker mellan samtal, haha. Tyvärr är det enda jag kan tänka mig om övrigt inte fungerat är att cleara CMOS, t.ex ta ut batteriet, vänta 30-60 sek och stoppa in igen.

Annars får någon annan ta över, haha! Om du har någon datorbutik nära dig så rekommenderar jag varmt att ringa dem och kolla om de har moderkortshögtalare för felsökning och i såna fall springa över och köpa en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Raaazz
Kolla så att kablarna för fläktarna sitter rätt, så CPU fläkten sitter i CPU_FAN, om den sitter där, pröva i de övriga ställena. Om det fortfarande inte fungerar så tror jag du måste köpa en högtalare till moderkortet så vi får felkoder, brukar inte kosta särskilt mycket men kan vara lite bökigt att få tag på.

Ingen skillnad på om jag satte den i cpu_fan eller sys_fan. Tror det får bli o åka till inet med grejern så får de kolla!
Tackar så hemskt mycket för entusiasmen iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raaazz:

Ingen skillnad på om jag satte den i cpu_fan eller sys_fan. Tror det får bli o åka till inet med grejern så får de kolla!
Tackar så hemskt mycket för entusiasmen iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som du har förtjänat deras assistans. Du har då absolut försökt!

Permalänk
Medlem

Har du testat den andra PCI-e porten?