AMD ökar produktionstakten för sina grafikkort

Permalänk
Melding Plague

AMD ökar produktionstakten för sina grafikkort

Sedan lanseringen av Radeon RX Vega har tillgången på grafikkort från AMD varit låg. Företaget berättar nu att de arbetar för att öka produktionstakten och åtgärda problemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt att höra! Då väntar vi bara på att minnestillverkningen ska trappa upp samt att priskartellen ska upphöra.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Vid release kändes Vega nästan ett år för sent.. nu ett och ett halvt?
Är dock glad ägare av ett Vega56 då priset 4000 SEK var oslagbar prestanda/krona vid release.

Droppar man priserna med 2-3 tusen igen så blire nog rimligt 2018. Men äre ens möjligt rent ekonomiskt för dem? :/

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Inaktiv

Bra , men det känns som att även priset behöver minskas.
Minnespriserna är annars katastrofala och det är där takten främst borde öka.

Permalänk
Medlem

Var det inte i Juni/Juli som Raja lovade både fler RX 570/580 och att AIB Vega skulle släppas i Augusti/September, det skedde bara i form av papperslansering och de få korten som faktiskt landade i butikshyllorna köptes ut direkt eller så fick de en skyhög prislapp.

AIB kom ungefär 6 månader senare.

Lär krävas rejäl krasch på kryptomarknaden innan ÅF ( Komplett får ensamrätt på referens igen? ) sänker priserna oavsett lagersaldo/inköpspris...

Permalänk
Medlem

Komponentbrist är något vi märker av på mitt jobb också, våra kretskortsleverantörer har stora problem att få fram trafar, kretsar osv.

Bekräftade leveranser av komponenter blir försenade från deras leverantör, stör våran produktion och en del av våra apparater har långa leveranstider idag.

Mitt jobb håller på med utveckling och producering utav testutrustning inom kraftverksindustrin.

Permalänk
Medlem

Maaad world!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Tidigare rapporter talar för att AMD upphört med tillverkningen av Radeon RX Vega i referensutförande. Detta för att istället satsa på modeller från partnertillverkare såsom XFX, Powercolor och Sapphire. Även dessa har dock påverkats av den dåliga tillgången och flera har ännu inte hittat ut i butik.

Intressant. HardwareUnboxed menar att de fått höra från tredjepart att alla sådana varianter är inställda och att AMD troligtvis endast satsar på referens och frontier.
https://www.youtube.com/watch?v=ndYvSOI0Stc

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Ett annan rykte är att ASIC tillverkare betalar foundries som TSMC bättre än grafikkortstillverkarna för att få en del av wafer-kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Intressant. HardwareUnboxed menar att de fått höra från tredjepart att alla sådana varianter är inställda och att AMD troligtvis endast satsar på referens och frontier.
https://www.youtube.com/watch?v=ndYvSOI0Stc

Jag förstår inte riktigt vad det är HardwareUnboxed tror sig ha avslöjat? Det verkar som att han har surfat in på några hemsidor, endast hittat några Frontier Edition-kort och därmed konstaterat att AMD nu endast satsar på dem, eftersom de skulle tjäna mest på detta. Tunt argument eller missade jag något? Att han inte får sina kort är knappast konstigt om det inte finns några kort alls. Varför ge bort dem gratis (för PR) när man säljer precis alla så fort de når hyllorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag förstår inte riktigt vad det är HardwareUnboxed tror sig ha avslöjat? Det verkar som att han har surfat in på några hemsidor, endast hittat några Frontier Edition-kort och därmed konstaterat att AMD nu endast satsar på dem, eftersom de skulle tjäna mest på detta. Tunt argument eller missade jag något? Att han inte får sina kort är knappast konstigt om det inte finns några kort alls. Varför ge bort dem gratis (för PR) när man säljer precis alla så fort de når hyllorna?

Han har svarat på det med "I just want to make it clear if it wasn’t made abundantly clear in the video the facts are; two of AMD’s board partners told me, AMD is not shipping them Vega 56 or 64 product, this information was confirmed multiple times."

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

👍 Låter bra men då Vega är så vansinnigt urusla enligt alla sweclockare, kommer bara finnas fler kort på hyllorna som inte blir sålda. *sark...*

Permalänk
Medlem

@CreX:
Sälj det och köp ett 1080Ti istället, gratis uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@CreX:
Sälj det och köp ett 1080Ti istället, gratis uppgradering

Precis eller 1080 och gå plus är också rätt smart i alla fall om man inte kör freesync.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Precis eller 1080 och gå plus är också rätt smart i alla fall om man inte kör freesync.

Det bästa är att behålla vegat och låta det dra in 1500 kronor i månaden + när man är afk. Sen handla valfri hårdvara för pengarna iaf så länge kryptovalutorna går såhär pass bra. Mitt veta 56 som jag köpte vid releasen för 4090 spänn har gett en avkastning på runt 7000 kronor sedan dess och den summan växer flitigt 😊 vegat har tjänat in sin egen vattenkylning och en 27" freesyncskärm.

I mitt hushåll får man ingenting gratis 😂😂

Permalänk
Medlem

Mitt GTX1080 för 4990:- mumlar något om "för sent!!"
Självgod liten rackare.
(dyraste mellanklasskortet jag någonsin köpt)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Han har svarat på det med "I just want to make it clear if it wasn’t made abundantly clear in the video the facts are; two of AMD’s board partners told me, AMD is not shipping them Vega 56 or 64 product, this information was confirmed multiple times."

Fy fan vilken monster dator du har

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd

Det kommer bli svårt att öka produktionen när Bristen på Minne är så stor.

Dem behöver en helt ny fabrik bara för RX 570 och 580 kretsar bara för att fylla behovet ifrån miners. om ens det hjälper.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Mitt GTX1080 för 4990:- mumlar något om "för sent!!"
Självgod liten rackare.
(dyraste mellanklasskortet jag någonsin köpt)

Jisses frankof, är du fortfarande med i AA svängen!? Så mycket drama i 2.x tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Margarin:

Jisses frankof, är du fortfarande med i AA svängen!? Så mycket drama i 2.x tiden!

Japp, som Beta är det svårt att låta bli
Dramat har lugnat sig dock.
(lite OT som stannar nu)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Sena som vanligt, känns som AMD gör nästan allt fel när det gäller diskreta grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Det bästa är att behålla vegat och låta det dra in 1500 kronor i månaden + när man är afk. Sen handla valfri hårdvara för pengarna iaf så länge kryptovalutorna går såhär pass bra. Mitt veta 56 som jag köpte vid releasen för 4090 spänn har gett en avkastning på runt 7000 kronor sedan dess och den summan växer flitigt 😊 vegat har tjänat in sin egen vattenkylning och en 27" freesyncskärm.

I mitt hushåll får man ingenting gratis 😂😂

Sitter i samma sits, köpte 2 st Vega64på lanseringsdagen för 5000 kr st. De var ämnade för gaming, men sen kom boomen mkII av miningen så de har fått slita hårt. Och sedan dess har de av betalat sig själva + vattenblocken. Och nu nyligen köpte jag ett tredje Vega (MSI RX Vega56 Airboost OC) som jag enbart har till miningen. Den ser ut att betala av sig om 3,5 månad som det står sig nu.

Hade möjlighet att sälja dem för 1200 dollar st till en kille på ebay, men avstod. För mig personligen har Vega varit en succehistoria

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@CreX:
Sälj det och köp ett 1080Ti istället, gratis uppgradering

Vem skulle någonsin köpa ett beggat Vega56 för 8 papp? (:

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@CreX:
I Sverige förhoppningsvis ingen, i USA? Utan tvekan att det säljer för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Vid release kändes Vega nästan ett år för sent.. nu ett och ett halvt?
Är dock glad ägare av ett Vega56 då priset 4000 SEK var oslagbar prestanda/krona vid release.

Droppar man priserna med 2-3 tusen igen så blire nog rimligt 2018. Men äre ens möjligt rent ekonomiskt för dem? :/

Sälj ditt kort :). Vega 64 går för 12k begagnat på ebay. Alltså säljs för det priset...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Han har svarat på det med "I just want to make it clear if it wasn’t made abundantly clear in the video the facts are; two of AMD’s board partners told me, AMD is not shipping them Vega 56 or 64 product, this information was confirmed multiple times."

Tack

Personligen hoppas jag det är sant. AMD borde säga upp samarbeten med tredjepart och endast tillverka kort själva för AI, servrar, blockchain, bilar osv. Desktop-marknaden har de aldrig dominerat och kommer heller aldrig göra. Släpp den marknaden till Nvidia och satsa på andra där de fortfarande har en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Tack

Personligen hoppas jag det är sant. AMD borde säga upp samarbeten med tredjepart och endast tillverka kort själva för AI, servrar, blockchain, bilar osv. Desktop-marknaden har de aldrig dominerat och kommer heller aldrig göra. Släpp den marknaden till Nvidia och satsa på andra där de fortfarande har en chans.

Nvidia ensamma på marknaden är ju ett ordentligt mardrömsscenario. Kombinationen av monopol och ett företag som skiter i sina kunder är ju inte lockande.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Nvidia ensamma på marknaden är ju ett ordentligt mardrömsscenario. Kombinationen av monopol och ett företag som skiter i sina kunder är ju inte lockande.

Var är dina bevis att Nvidia skiter i sina kunder? Eller är det något du själv tycker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Sitter i samma sits, köpte 2 st Vega64på lanseringsdagen för 5000 kr st. De var ämnade för gaming, men sen kom boomen mkII av miningen så de har fått slita hårt. Och sedan dess har de av betalat sig själva + vattenblocken. Och nu nyligen köpte jag ett tredje Vega (MSI RX Vega56 Airboost OC) som jag enbart har till miningen. Den ser ut att betala av sig om 3,5 månad som det står sig nu.

Hade möjlighet att sälja dem för 1200 dollar st till en kille på ebay, men avstod. För mig personligen har Vega varit en succehistoria

Majnar du daggerhashimoto med dina grafikkort..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Majnar du daggerhashimoto med dina grafikkort..?

Lite olika, jag kör Nicehash bara för att det underlättar på min rig som kör 5 st RX570 + ett RX Vega56. Just nu är det daggerhashimoto som gäller på den. Men i gamingburken där mina 2 RX Vega64 sittter minar jag just nu Nicehashes Cryptonight.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|