Kommer inte åt server via hostname?

Permalänk

Kommer inte åt server via hostname?

Ok jag har ingen aning om vart jag ska ställa den här frågan så jag provar här.

Jag har en burk som kör lubuntu som jag använder som mediaserver med bla Plex. Jag kommer åt Plex genom att använda detn tilldelade ip-adressen 192.168.0.21:32400 men inte genom hostnamnet.

Det skumma är att jag kommer åt alla mina olika burkar/enheter utan problem med hostname men inte just denna. Jag har ställt in hostnamet "mediaserver" i "/etc/hosts" jag har även ändrat i routern och bundit burkens mac till samma hostname. Skriver jag in adressen mediaserver:32400 i firefox så får jag bara upp "Anslutningen misslyckades".

Det skumma är att när jag ansluter via ssh med putty så behöver jag bara skriva in "mediaserver" i anslutningsfältet för att connecta.

Permalänk
Skrivet av burton666:

Det skumma är att när jag ansluter via ssh med putty så behöver jag bara skriva in "mediaserver" i anslutningsfältet för att connecta.

Jag gissar på brandväggen.

Skrivet av Lubuntus dokumentation:

Note that by default, deny is being applied to incoming. There are exceptions, which can be found in the output of this command:

sudo ufw show raw
You can also read the rules files in /etc/ufw (the files whose names end with .rules).