Betalat in hyran en dag försent. Kommer det ligga mig i fatet?

Permalänk
Medlem

Betalat in hyran en dag försent. Kommer det ligga mig i fatet?

Jag kom precis på att jag missat betala in hyran och den skulle varit betald igår. Gör det något, kommer jag få någon påminelseavgift och kommer det hamna i någon form av register? Har inte privat utan genom ett kommunalt bostadsföretag, om det spelar någon roll. Jag har så klart betalat in den nu men borde jag ringa dom och berätta att jag helt hade glömt bort datumet?

Jag har inte glömt bort hyran på drygt 12 år men vet inte varför jag lyckades med det den här månaden. Det kanske inte är någon big deal och jag är bara övernojig men vore nice om någon av er har koll hur det ligger till och kan lugna mig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

En dag ska inte vara några problem.

Bara att ringa o säga att du glömde bort.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

det beror på hur fitting hyresvärd du har samt hur lång tid det tar att betala in det. Men ringer du in till hyresbolaget och förklarar läget så är det utan tvekan lugnt

Permalänk
Medlem

En dag försent borde inte spela så stor roll, du kanske kommer få betala några extra kr vid nästa inbetalning.
Det går alltid bra att ringa men du bör inte oroa dig alltför mycket, det är när det går över 5-7 dagar och händer mer ofta än sällan.

Permalänk
Medlem

Tror inte det spelar någon roll, har själv och varit med om andra som missat betalningsdatum med någon dag innan utan problem.

Får du en påminnelse så brukar det stå att du skall slänga den ifall du betalat mellan sista betalningsdagen och innan du fått påminnelsen.

Permalänk
Medlem

Nej man brukar ha 3-4 dagars marginal, minst.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

1 dag är aldrig något problem. Men tips är att fixa autogiro på hyran så du inte glömmer den igen

Permalänk
Medlem

Jag drog iväg ett mail till dom och förklarade läget. Kan uppdatera tråden med deras svar, om dom svarar.

Tack till er alla! Jag kanske tog det för värre än det är men era ord lugnade mig. Jag hade nästan börjat kolla på tält. Autogiro är helt klart en god idé!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Som fler skriver, ingen fara så länge du inte rent har skitit i att betala och inte har planer på att betala närmaste månaderna heller.
Finns alltid en marginal på ett par dagar i systemen, kanske tom. som Huxflux säger 3-4 dagar.

Skulle man bli sen med en betalning så är det väldigt sällan några problem om man helt enkelt bara ringer och berättar det. Skulle det vara så att man måste ha uppskov på en räkning en hel månad så brukar inte heller det vara några problem så länge det inte händer för ofta. Någon gång då och då är aldrig omöjligt.
Bilen kan ha gått sönder, kylskåpet rasat, värmepumpen dött eller vad som helst. De flesta bolagen är förstående.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Worst case scenario: du får en påminnelse med pålagd försenings avgift.
Så länge du inte missar att betala en påminnelse så kommer det inte hamna i ditt bagage.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Nej man brukar ha 3-4 dagars marginal, minst.

De brukar inte köra kontrollerna förrän någon dag efter, men att säga att man generellt har 3-4 dagars marginal är inte rätt. Sen är det ju skillnad i rutinerna på olika företag/myndigheter o.s.v..

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Missade hyran med 3-4 dagar en gång. Betalade när jag insåg misstaget och jag hörde aldrig någonting från hyresvärden.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Inget händer.. läser du på om autogiro t.ex. försöker de flesta bolag dra pengar 3-4 dagar innan de skickar påminnelse samma borde gälla med pappersfaktura med de där 3-4 dagarna efter förfallodagen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag får lön den 27e så jag har missat hyran med några dagar ett par gånger. Har aldrig fått någon extra avgift och har heller aldrig förklarat mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Hehe, det är ingen fara. På alla påminnelseavgifter jag nånsin fått så står det att om betalningen inkommit de senaste 10 dagarna kan man frånse fakturan.
Det värsta som kan hända är ju att du får en extra avgift på typ 69kr. Men har väldigt svårt o tro det, kommunala bolag brukar inte vara så nitiska.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag hade nästan börjat kolla på tält.

Tält är ju helt klart billigare och säkrare om du i framtiden fortsätter att glömma betalningen av hyran

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kom precis på att jag missat betala in hyran och den skulle varit betald igår. Gör det något, kommer jag få någon påminelseavgift och kommer det hamna i någon form av register? Har inte privat utan genom ett kommunalt bostadsföretag, om det spelar någon roll. Jag har så klart betalat in den nu men borde jag ringa dom och berätta att jag helt hade glömt bort datumet?

Jag har inte glömt bort hyran på drygt 12 år men vet inte varför jag lyckades med det den här månaden. Det kanske inte är någon big deal och jag är bara övernojig men vore nice om någon av er har koll hur det ligger till och kan lugna mig.

Har tidigare jobbat på bolag där vi hanterade hyresgäster inbetalningar till massvis med olika hyresvärdar och fastighetsägare. Ingen av våra kunder (fastighetsägarna) hade som instruktion att skicka åt påminnelser eller krav så tidigt som en dag. Den hårdaste hade efter 3 arbetsdagar vill jag minnas. Det är nog lugnt.

Skulle det vara så att du ändå får en påminnelse är det ingen större fara heller. Brukar innebära en påminnelseavgift på typ 60-100 SEK bara när det gäller första påminnelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag drog iväg ett mail till dom och förklarade läget. Kan uppdatera tråden med deras svar, om dom svarar.

Tack till er alla! Jag kanske tog det för värre än det är men era ord lugnade mig. Jag hade nästan börjat kolla på tält. Autogiro är helt klart en god idé!

1 dags försening och du kollar på tält Dom lär inte slänga ut dig innan du fått påminnelsen (sen kan ju visst företag slarva bort den också i för sig). Men du lär ju få någon förvarning att du kommer bli vräkt i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@ClintBeastwood: Hehe, det är ingen fara. På alla påminnelseavgifter jag nånsin fått så står det att om betalningen inkommit de senaste 10 dagarna kan man frånse fakturan.
Det värsta som kan hända är ju att du får en extra avgift på typ 69kr. Men har väldigt svårt o tro det, kommunala bolag brukar inte vara så nitiska.

Skrivet av AnXeZ:

Tält är ju helt klart billigare och säkrare om du i framtiden fortsätter att glömma betalningen av hyran

Skrivet av Broken-arrow:

1 dags försening och du kollar på tält Dom lär inte slänga ut dig innan du fått påminnelsen (sen kan ju visst företag slarva bort den också i för sig). Men du lär ju få någon förvarning att du kommer bli vräkt i alla fall.

Skrivet av Xyborg:

Har tidigare jobbat på bolag där vi hanterade hyresgäster inbetalningar till massvis med olika hyresvärdar och fastighetsägare. Ingen av våra kunder (fastighetsägarna) hade som instruktion att skicka åt påminnelser eller krav så tidigt som en dag. Den hårdaste hade efter 3 arbetsdagar vill jag minnas. Det är nog lugnt.

Skulle det vara så att du ändå får en påminnelse är det ingen större fara heller. Brukar innebära en påminnelseavgift på typ 60-100 SEK bara när det gäller första påminnelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kanske skulle kunna använda dom 69:- och köpa ett tält?

Växeln till bostadsbolaget öppnar om 5 minuter så ska ringa dom också och få ett slut på den här diskussionen. En gång för alla.

Jag uppskattar er allas svar dock. Jag var nog överparanoid när man läser era inlägg. Nu kan jag åtminstone andas ut.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Brukar ju alltid vara lättare att ringa om man är osäker, mail är ju något man skickar iväg om man kan vänta några dagar på svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@ClintBeastwood: Brukar ju alltid vara lättare att ringa om man är osäker, mail är ju något man skickar iväg om man kan vänta några dagar på svar

Jag ringer dom nu. I kö dock.

edit: jag hatar detta statiska meddelandet. Känns som jag pratar med terminator. Vart är servicen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag drog iväg ett mail till dom och förklarade läget. Kan uppdatera tråden med deras svar, om dom svarar.

Tack till er alla! Jag kanske tog det för värre än det är men era ord lugnade mig. Jag hade nästan börjat kolla på tält. Autogiro är helt klart en god idé!

Oftast brukar det ta 3-4 dagar innan påminnelseavgiften börjar rullar. Det bör inte vara några problem.

Sen kanske det är bra att du vet att det inte gör så mycket om du är 1 dag eller 1 vecka sen med hyran. 1 vecka innebär en påminnelseavgift på några kronor. Det är inte förrän det går 2-3 veckor som man verkligen ska börja oroa sig, men inte ens då blir du utslängd och behöver leta tält

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Inget händer.. läser du på om autogiro t.ex. försöker de flesta bolag dra pengar 3-4 dagar innan de skickar påminnelse samma borde gälla med pappersfaktura med de där 3-4 dagarna efter förfallodagen.

Nja, autogiro brukar dras sista dagen och finns det inte täckning brukar standard vara 3-4 försök till varje efterföljande vardag.

Permalänk
Medlem

Som många redan skrivit spelar 1 dags försening ingen roll.

Fast för skoj skull kan det vara intressant att veta vad lagen säger. Kap 12 Jordabalken.

"5.1.2 Påföljd vid försening med betalning av hyra

Det är självklart att hyresgästen är skyldig att betala dröjsmålsränta vid försening med hyran. Därutöver är den primära påföljden att hyresrätten blir förverkad enligt 12:42 1 st. 1-2 p. JB. För att en lokalhyresgästs hyresrätt ska bli förverkad räcker det med att dröjsmålet är endast två vardagar efter förfallodagen. För att en bostadshyresgäst måste dröjsmålet vara minst en vecka om inget annat följer av hyresnämndens beslut.

Dröjsmålet med betalningen måste även utgöra ett väsentligt kontraktsbrott för hyresvärden, se närmare avsnitt 3.4.3 samt avsnitt 4.4.1. Det får således inte vara frågan om något bagatellartat kontraktsbrott som att betala några kronor för lite i hyra. Hyresgästen har hela tiden innan hyresvärden har sagt upp hyresrätten på grund av förverkande möjlighet att vidta rättelse och betala hela hyran samt dröjsmålsränta. Hinner hyresgästen göra detta kan inte hyresrätten längre förverkas på den grunden. Detta stadgas i 12:43 1 st. JB.

I 12:44 JB ges hyresgästen ytterligare möjligheter för att återvinna hyresrätten och undvika att den förverkas. Denna bestämmelse är dock inte tillämplig om hyresgästens avtal ändå skulle upphöra att gälla inom en månad på annan grund än förverkande av hyresrätten. I paragrafens första punkt stadgas att om bostadshyresgästen betalar hela hyran inom tre veckor från att denne underrättats om att hyresrätten förverkas om inte hela hyran betalas."

Så i princip kan hyresvärden säga upp kontraktet om betalningen är mer än 1 vecka försenad. MEN så länge man betalar inom 3 veckor efter att man underrättats om uppsägning så får man behålla kontraktet.
(Sen har jag aldrig hört talas om en hyresvärd som sagt upp kontraktet bara efter 1 veckas försening)
Vid många upprepade sena betalningar kan kontraktet sägas upp ändå trots att man betalar, men då gäller det mer allvarliga förseningar, och som sagt upprepade förseningar.
Hyresvärden har dock alltid rätt att kräva dröjsmålsränta (och inkassoavgift om dom skickat kravet till inkasso).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Inget händer.. läser du på om autogiro t.ex. försöker de flesta bolag dra pengar 3-4 dagar innan de skickar påminnelse samma borde gälla med pappersfaktura med de där 3-4 dagarna efter förfallodagen.

Det där stämmer inte. Bankgirot gör dragningen när fakturan förfaller, eller betalningsdatumet bolaget har valt i betalningsfilen som skickas in till bgc via banken. Sen bestämmer själv bolaget om man ska ha fler"försök" vid misslyckande av dragning. 1-3 gånger kan man ha.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Hade du betalat hyran i tid så hade dom haft råd att ha bättre service

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Händer ofta att jag missar att betala räkningar i tid, även avgift till bostad. Händer absolut ingenting såvida du inte är avsevärt sen. Då kommer en räkning ofta med extra påminnelseavgift. Inte ens då händer något speciellt annat än att du får betala lite extra..

Själv lyckades jag gå så långt som inkassokrav en gång. Då är det dock verkligen viktigt att betala illa kvickt för att det inte ska gå till kronofogden och ge en betalningsanmärkning.
För min del berodde det på att jag bytt elbolag och var van att allt gick på autogiro och trodde att så var fallet efter bytet. Så jag utgick från att breven från elbolaget bara var lite information, så brydde mig inte att öppna..Sedan kom inkassokravet som jag givetvis betalade direkt.
Kanske har detta registrerats någonstans, men det är först när det går till kronofogden som man får betalningsanmärkning.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

Och en person till med samma dilemma.
Alltså jag själv har blivit paranoid på senare dagar. Men oroa sig över saker som att en vanlig räkning är en dag för sent betalt, där mottagaren inte alltid får pengarna direkt utan får vänta, tycker jag är att oroa sig för mycket. Mottagaren måste ju vänta några dagar innan den är säker på att räkningen inte var betalt på förfallodagen och då har nog pengarna kommit in.

Det finns dock situationer där de skriver att pengarna måste ha kommit in inom en viss dag, då bör man senast betala den 25 beroende på hur mycket helger det är.

Permalänk
Medlem

För att bidra med lite fakta här:

"Om du är försenad med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen kan värden säga upp dig utan uppsägningstid. Man säger då att din hyresrätt är förverkad."

Kort sagt, missar du med en dag så är det värsta som kan hända att de lägger på en förseningsavgift på nästa hyra. Värre än så blir det inte, såvida det inte är ett återkommande fenomen. Missar du med mer än en vecka så bör man definitivt kontakta hyresvärden och förklara sig, och se till att det inte händer igen. Hyresvärden har då rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan.

Permalänk
Medlem

Jag kom precis på att jag hade startat denna tråden. Men det var helt okej för fastighetsbolaget. Så några dagar hit och dit gör ingenting. Det får ju inte bli någon vana däremot verkade det som.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.