Testpilot: Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Fractal Design Define R6 TG

Flaggskeppet Define R6 TG rymmer enorma mängder vattenkylning innanför den härdade glaspanelen. Testpiloten "Laine" utforskar möjligheterna närmare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack Laine för recensionen! Alltid så bra bilder också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra recension.

Jag har byggt i både TG och vanliga versionen och kan nämna några egna erfarenheter.

+ Väldigt snyggt chassi
+ Båda sidodörrarna öppnas med lätthet
+ Enorma mängder plats för kablar
+ Lätt att jobba i
+ PWM hubben
+ Dämpar ljudet från grafikkort/fläktar riktigt bra

- SSD hållarna kan vara svåra att få på plats
- Samma som ovan gällande HDD hållarna
- De medföljande fläktarna flyttar knappt någon luft
- Allmänt dålig ventilation i chassit
- Lönlöst att ha en fläkt i botten som insug pga luftfilter + perforering + PSU shroud. Går dock något bättre om man flyttar bak den modulära bakplåten
- För svårt att separera plåten på toppen från sitt dammfilter samt att det lätt böjs på mitten om man inte är försiktig vid separeringen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Bra med anmärkning på storleken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fasen vad stilrent!

Permalänk
Medlem

Om en dator kunde vara deprimerad.

Skämt åsido, snyggt!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Klassisk Fractal Design. Skaffar man ett riktigt jävla långt skrivbord och vrider chassiet 90 grader kanske kanske det får plats.

Permalänk
Medlem

Va kostar den då? Hittade ingen prisuppgift trots att jag dubbelkolla.

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: Pris vid publicering: 1 599 kronor

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Permalänk
Medlem

Otroligt bra recension, uppskattar speciellt djupdykningen i radiatorkonfigurationer, här har sweclockers nåt att lära.

Vet inte om jag missade något men hade viljat se hur SSD och hårddiskstödet ser ut med täckplåten flyttad till den öppna lösningen, ser ut som att det fortfarande går att sidomontera diskar på baksidan..

Permalänk
Medlem

Hmmm... temps?
Kan man leva utan plastigt front som blockar allt luft?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Vilken konstnärlig bild med allting grått.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nån som vet releasedatum för Gunmetal TG versionen? Hittar fan inte det...

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem

@Laine Jättebra recension!

En jätteliten kommentar, om man får vara jättepetig och nitpicka;

"Även om insidan av chassit absolut återspeglar den relativt höga prislappen för ett Define, så är inte utsidan i samma liga. Sidopanelen i glas höjer absolut intrycket "

Använd helst inte samma ord två gånger i rad. Du hade t.ex. kunnat byta ut ett av orden "absolut" här till "definitivt", "verkligen" eller liknande ord. På det sättet får du en mer varierad text utan upprepningar

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

@Laine Jättebra recension!

En jätteliten kommentar, om man får vara jättepetig och nitpicka;

Använd helst inte samma ord två gånger i rad. Du hade t.ex. kunnat byta ut ett av orden "absolut" här till "definitivt", "verkligen" eller liknande ord. På det sättet får du en mer varierad text utan upprepningar

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Riktigt bra recention med snygga bilder == proffsigt

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

¯\_(ツ)_/¯

Antar att vissa skämt går över huvudet på vissa

edit: Kanske bara jag med min dåliga subtila britt-humor.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Otroligt bra recension, uppskattar speciellt djupdykningen i radiatorkonfigurationer, här har sweclockers nåt att lära.

Vet inte om jag missade något men hade viljat se hur SSD och hårddiskstödet ser ut med täckplåten flyttad till den öppna lösningen, ser ut som att det fortfarande går att sidomontera diskar på baksidan..

Det går in 4st 2.5" SSD(2 där bak samt 2st på PSU shrouden) och sedan 2st 3.5" på täckplåten som man flyttar.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Artistiskt så det förslår, själv föredrar jag naturliga färger på en produktrecension. Radiatormallarna är en riktigt bra idé som åskådliggör olika placeringar i chassit.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Otroligt bra recension, uppskattar speciellt djupdykningen i radiatorkonfigurationer, här har sweclockers nåt att lära.

Vet inte om jag missade något men hade viljat se hur SSD och hårddiskstödet ser ut med täckplåten flyttad till den öppna lösningen, ser ut som att det fortfarande går att sidomontera diskar på baksidan..

Jag har testat detta och det funkar fint! HDD vaggorna har gummiringar som du monterar skruvarna på för att dämpa vibrationer. Du tar los dessa gummiringar och monterar dem direkt på HDDn inkl skruvarna, sen tar du helt enkelt och trycker fast HDDn på baksidan av den modulära bakplåten. Jag hade personligen önskat att man även kunde installera SSD på samma sätt men det gick dessvärre inte.

Luftgenomströmningen blev bättre när man flyttat bak plåten så det rekommenderas. Dessutom kan man då få plats med en fläkt i botten längst fram som gör viss nytta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Älskar radiatormallarna!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Uhhh

Permalänk
Medlem

Sjukt snygg setup på näst sista. Vad är det för skärm och tangentbord?

Tror detta chassit hade blivit en riktig looker med en customloop med röd vätska i.

Permalänk
Medlem

men vänta nu lite är inte det där NZXT h440