Permalänk
Medlem

Ingen bild från laptop till tv

Hej!

Jag kopplar min laptop till två tv apparater. Det konstiga är att det bara funkar på en av dem två. Trots att jag provat att byta hdmi kabel. Datorn säger att den inte hittar tvn fast att den dyker upp i inställningarna på grafikkortet. Hur löser jag detta? För vad jag mins så var man tvungen att nollställa ps3an när jag använde olika tv apparater för att få bild. Är det något liknande man gör här? Och isåfall hur.

Vänligen
Johan

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av neman82:

Hur löser jag detta?

Det finns hundratals förklaringar på varför du inte får det att fungera. Den vanligaste förklaringen är att man har valt fel ingång i TV:n. Sladden sitter i HDMI 2 och man har valt HDMI 1 i TV:n. Men det skulle lika gärna vara TV:n som är trasig. Och alltså hundratals förklaringar däremellan.

Generellt blir all felsökning mycket enklare ifall man anger vilka prylar man faktiskt använder, förklarar mer om vad som fungerar och vad som inte fungerar samt vad man testat med. TV:n som krånglar, fungerar den ens med andra enheter på samma HDMI-kontakt? Som exempel på information som hjälper.

Annars blir frågeställningen väldigt mycket "Jag ska åka bil, men det fungerar inte. Vad är fel?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns hundratals förklaringar på varför du inte får det att fungera. Den vanligaste förklaringen är att man har valt fel ingång i TV:n. Sladden sitter i HDMI 2 och man har valt HDMI 1 i TV:n. Men det skulle lika gärna vara TV:n som är trasig. Och alltså hundratals förklaringar däremellan.

Generellt blir all felsökning mycket enklare ifall man anger vilka prylar man faktiskt använder, förklarar mer om vad som fungerar och vad som inte fungerar samt vad man testat med. TV:n som krånglar, fungerar den ens med andra enheter på samma HDMI-kontakt? Som exempel på information som hjälper.

Annars blir frågeställningen väldigt mycket "Jag ska åka bil, men det fungerar inte. Vad är fel?".

Har provat Hdmi sladden i olika kontakter, byt sladd också. Det konstiga är att det fungerat tidigare. Tills vi fick en Tivo box från comhem. Men att laptopen ska slutta fungera för det verkar konstigt.

Jag har en Plasma tv. Sista som tillverkades från Panasonic. https://m3.idg.se/2.1022/1.553133/panasonic-tx-p55st60-prisva...

Laptopen är en hyfsat ny HP, som då funkar till den gamla LG plasma tvn som vi har med. Obs! Detta har ju funkat innan på Panasonic tvn med. Allt annant på tvn som använder Hdmi fungerar!

Permalänk
Bildexpert 📺

@neman82: Testa att koppla bort Tivo-boxen och se ifall det stör ut på något sätt. Annars verkar det mesta vara testat.

Det finns en möjlighet att den EDID som buffras i Windows blir korrupt och då försöker grafikkortet driva en signal som inte är möjlig eller på annat sätt inte gör att en signal kan alstras. Då måste man radera filer djupt i systemet, alternativ in i registret och radera skärminformation. Det var dock många år sedan jag fick lösa den här typen av problem och många Windows-versioner bakåt.

Närmaste förklaringarna jag kan googla fram: https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/eaa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@neman82: Testa att koppla bort Tivo-boxen och se ifall det stör ut på något sätt. Annars verkar det mesta vara testat.

Det finns en möjlighet att den EDID som buffras i Windows blir korrupt och då försöker grafikkortet driva en signal som inte är möjlig eller på annat sätt inte gör att en signal kan alstras. Då måste man radera filer djupt i systemet, alternativ in i registret och radera skärminformation. Det var dock många år sedan jag fick lösa den här typen av problem och många Windows-versioner bakåt.

Närmaste förklaringarna jag kan googla fram: https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/eaa...

Ok! Tack för hjälpen ska se om det fungerar. Det första fungerade inte med att koppla ur Tivo. Det jag hittade på tvn var något med hdmi val. Ska prova det med.