Viewsonic XG2703-GS – Premiumskärm med Nvidia G-Sync i 165 Hz

Permalänk
Melding Plague

Viewsonic XG2703-GS – Premiumskärm med Nvidia G-Sync i 165 Hz

Med IPS-teknik, 2 560 × 1 440 pixlar, Nvidia G-Sync och 165 Hz på 27 tum är Viewsonic XG2703-GS en närmast okänd utmanare till Asus, Acers och AOC:s välbekanta premiumskärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vet många föredar viewsonics skärm med AHVA panel framför dom andra på Overclock.net, viewsonic är rätt döda på svensk marknad dock och inga stora åf har dom längre här.

Permalänk
Medlem

Bra recension

Älskar påpekandet om klisterlappen ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig och clean design. Såg inte någon endaste rgb-LED att behöva inaktivera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Bildexpert 📺

@HappySatan: Jo, den som lyser i foten. Den som man kanske inte ens ser om man har skärmen tillräckligt långt ned.

Permalänk
Medlem

Vad sitter det för panel i denna?

Vad jag kunnat läsa tidigare så har följande
Acer xb270hu paneltyp AUOptronics M270DAN02.3
Acer xb271hu paneltyp AUOptronics M270DAN02.6
Asus PG279Q paneltyp AUOptronics M270Q008 V0

Enligt flera olika forum så skulle M270DAN02.6 hålla högst tillverknings "kvalité", men det kanske är humbug?

Tolkar jag dig rätt så verkar det som ViewSonic verkar ha "bäst" panel "version" av alla?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@grahnen: Det är någon av AUO:s AHVA-paneler. Enda som tillverkar dessa typer av paneler i dagsläget.

Tolkar du mig rätt är det som följer:

”Ja, det finns olika varianter av denna panel. Fast panelen gör inte hela produkten. Utan större statistik underlag lurar jag mig själv ifall jag drar säkra slutsatser baserat på enstaka testexemplar. Samma sak för den som läser på forum om att den ena eller andra panelen skulle vara bättre. Alla slutsatser om vilken skärm som har minst problem kan därför ses som ett resultat av vilka forum man läser och vilka på dessa forum som klagar minst eller mest högljutt om sina exemplar”

Med andra ord: det är hörsägen. Vad vi vet är att det varierar enormt mellan olika exemplar och att den exemplarvariationen rimligtvis uppmärksammas allra mest hos den tillverkare som sålt flest exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@grahnen: Det är någon av AUO:s AHVA-paneler. Enda som tillverkar dessa typer av paneler i dagsläget.

Tolkar du mig rätt är det som följer:

”Ja, det finns olika varianter av denna panel. Fast panelen gör inte hela produkten. Utan större statistik underlag lurar jag mig själv ifall jag drar säkra slutsatser baserat på enstaka testexemplar. Samma sak för den som läser på forum om att den ena eller andra panelen skulle vara bättre. Alla slutsatser om vilken skärm som har minst problem kan därför ses som ett resultat av vilka forum man läser och vilka på dessa forum som klagar minst eller mest högljutt om sina exemplar”

Med andra ord: det är hörsägen. Vad vi vet är att det varierar enormt mellan olika exemplar och att den exemplarvariationen rimligtvis uppmärksammas allra mest hos den tillverkare som sålt flest exemplar.

Ja givetvis kan man ha otur i panellotteriet.
Jag kollade runt rätt så mycket när jag gick från att ha haft hemma 7st olika pg278q som var alla olika, endel var gula, andra gröna och blåa i tonen. Nu var det vertikala linjer vid rörelse som störde mig och det tog mig 7 skärmar innan jag förstod att den skärmen är sådan. Asus menade på att det var fel men jag tror de trolla. Hur som helst fick jag erfara hur olika samma skärm kan vara i "bildkvalitet/färgton".

Men när jag köpte xb270hu, så läste jag endel. Väldigt många xb270hu ägare verkade få paneler med smuts bakom i början, även jag har det, ser ut som dammkorn typ. Sen kom pg279q och folk börja skrika glow och mycket blödande. De tidiga exemplaren fick skickas in för firmware update pga bild beskymmer m.m Just då när xb271hu kom så verkade den hålla högst kvalite var min känsla men då ägde jag redan xb270hu som jag var nöjd med.

En annan grej med gsync som jag tycker är synd att det inte poängteras är att ligger du på 144fps plus på en 144hz så är gsync meningslöst. Då är det mycket bättre att köra Nvidia fastsync (snabb) och köra framelimit på typ 155fps. Mindre fördröjning, värt att nämna om dessa skärmar då folk inte verkar förstå att gsync enbart jobbar om du går under bildfrekvensen på skärmen. Nvidia fastsync pratas det inte så mycket om tyvärr. Har du lagt 8tusen på en skärm med hög bilduppdatering, så har du oftast lagt en stor peng på grafikkort som ska orka driva skärmen och då blir oftast Nvidia fastsync ett bättre allternativ än gsync om du klarar av att driva skärmen fullt ut. Det skulle vara uppskattat om du förklara vsync av / vsync på / fastsync /gsync/ freesync framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@grahnen: Det finns separat fördjupningar i det med adaptiv synk och höga frekvenser i båda guiderna (stora bildskärmsguiden och den om premiumskärmar) där jag tar upp just vilka frekvenser där det är mer och mindre betydande. Sedan verkar det vara väldigt mycket smakfråga om Fast-sync eller inte, vilket jag gissar handlar om mjukvaran/dvs spelet som körs.

Permalänk

Jag tycker att den har för breda skärm kanter, dagens skärmar borde ha skärm kanter som till exempel XB271HU men helst mindre. Så snyggt med en riktigt bra IPS panel med minimala skärm kanter. Men det var en bra review

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Hehe "licker ree"! Gjorde min dag
Tack för ett bra test som vanligt!

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg på slutet av 90 talet och en bit in på 2000 talet då Nokia CRT skärmarna var bland dom bättre man kunde ha. Dom var helt ok efter att viewsonic köpte upp dom också, men konkurrensen hann väl ifatt dom.

Jag har knappt hört eller sett en artikel från det företaget sedan jag köpte min näst senaste skärm 2008 typ. Roligt att se att dom är tillbaka i rampljuset igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Väldigt trevlig och clean design. Såg inte någon endaste rgb-LED att behöva inaktivera?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej men istället har du gröna plastdetaljer som inte går inaktivera utan de får du bryta loss eller lackera. Om du inte gillar den färgen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Den har multimedia.

De som har designat klistermärket var nog med på 90-talet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Matt film på skärmen.. why?
Förstör ju hela upplevelsen.. sätt en matt film på mobilen med!
Ok, jag kan köpa det där man inte kan belysa rummet rätt men det funkar ju för Apple och alla som jobbar med deras härligt blanka skärmar.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Matt film på skärmen.. why?
Förstör ju hela upplevelsen.. sätt en matt film på mobilen med!
Ok, jag kan köpa det där man inte kan belysa rummet rätt men det funkar ju för Apple och alla som jobbar med deras härligt blanka skärmar.

Både mobilen och Apples skärm/dator har en glasskiva ovanför skärmen, det har ju inte denna utan det är panelen som har en matt antireflexbehandling. Apples skärmar var också matta innan de började med designen du syftar på, sen säljer de ju inga fristående skärmar längre. LGs 5K-skärm som de säljer är dock blank, med ganska minimal antireflexbehandling – men utan någon glasskiva på panelen.

Filmen som sitter på panelen skyddar i princip polarisatorn som också är en film, så den är inte valbar och det är inte samma sak som att sätta en matt plastfilm på glaset som ligger ovanpå en panel. Glas antireflexbehandlas också, men kommer aldrig bli lika som om du struntade i glasskivan. Svårt att strunta i sistnämnda på telefoner, på skärmar och AIOs utan pekpanel så handlar det bara om stilen, du behöver inget glas för att skydda panelen och har du inte det kan tillverkaren välja om de vill ha en blank panel med mild antireflexbehandling eller en matt med aggressiv och allt mitt emellan.

Vad du vill ha är mer en smaksak och vanesak än något annat. Är man van med en blank skärm och en del reflexioner så stör man sig ju inte på det. Vad man än väljer så är det inte som att sätta en skyddsfilm på mobiltelefonen i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Både mobilen och Apples skärm/dator har en glasskiva ovanför skärmen..

Klart att det inte är samma sak som att sätta en billig plastfilm på mobilen men upplevelsen blir sämre precis som en matt film på mobilen, kornigheten förstör upplevelsen. En blank yta ger högre kontrast och färger, bättre svärta och det är svårt att inte föredra det om man har använt båda typer.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Klart att det inte är samma sak som att sätta en billig plastfilm på mobilen men upplevelsen blir sämre precis som en matt film på mobilen, kornigheten förstör upplevelsen. En blank yta ger högre kontrast och färger, bättre svärta och det är svårt att inte föredra det om man har använt båda typer.

Fast allt det är i princip subjektivt, möjligen får du lite sämre betraktningsvinklar som du kan uppleva, men vid vinklar där det kan spela roll fungerar ändå inte panelen som den ska. Sen påverkar en glasskiva ovanpå skärmen också optiken. Sen var problemet att ditt inlägg inte handla om båda typerna utan kom med analogier som att sätta en extra film på glaset, under glaset sitter också en film redan. Här handlar det bara om vilken behandling panelen har, den får inte bättre betraktningsvinklar och kontrast för att du sätter en glasskiva framför den, den skulle däremot upplevas som blank om du så gjorde.

AHVA kan du inte få "bättre" än halvblank så vitt jag sett. De matta varianterna är vad jag förstått hyfsat lågkorniga. Hade det varit i något av de mer extrema lägren hade jag förstått om någon ville kasta skit.

Permalänk
Medlem

@bennyfax:
Tycker du verkligen att högblank skärmar är bäst i alla lägen? Sminkar mig inte, men det fungerar nog min laptop från 2008.
På mobilen bryr jag mig inte. Men det är en smaksak. Hur många grafiker har du sett sitta med högblanka skärmar?

https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hACmAn:

Hur många grafiker har du sett sitta med högblanka skärmar?

Ganska många då Macarna fortfarande är hyfsat vanlig preferens bland grafiker och kreatörer. Fördelen med en blank skärm är att omgivningen påverkar bilden negativt först när man har skärmen i en position som är ogynnsam med tanke på reflexerna. Matta filter kan hjälpa mot samma reflexer som saboterar den blanka skärmens bild. Matta filter har istället en förmåga att plocka upp hela omgivningens ljus i filtret vilket påverkar intrycket av färger och försämrar kontrast. Skuggtoner blir ofta bruna av inomhusbelysningens varma ljus. Bara detta kan göra en matt panel olämplig för exempelvis bildredigering.

Som vanligt handlar det inte om rätt och fel, bäst och sämst, utan om hur man kan och vill hantera sin situation, mer specifikt hur man placerar sin arbetsplats (eller spelplats). Matta filter är onekligen en fördel när man inte har kontroll över situationen och placeringen, likt en LAN och liknande. Blanka filter har sin fördel när man kan styra över sin placering och situation så att reflexer inte blir ett problem utan skärm kan hålla kvar rätt intryck av färger och kontrast.

Ovanpå det kommer förstås tycke och smak in i bilden. Fast många gånger när jag fått chansen att möta någon som klagar över blankt eller matt filter handlar det mer om att personen har utformat sin arbetsplats på fel sätt.

Permalänk
Medlem

@hACmAn Nä, jag skrev inte att blank skärm är bäst i alla lägen. Skrev ju t.o.m att det är ok i vissa situationer.
Apple 27" och Microsoft surface studio 28" tex. Båda är snygga och högblanka, lämpade för grafiker.

Kände att det inte var någon idé att besvara Petterk men Laxpuddings inlägg förklarar saken bra.

Jag är lite frustrerad över utbudet som jag känner till. Personligen vill jag ha högblank och helst 5K, 27" eller större men det är ganska svårt att hitta en skärm. Kom gärna med tips!
LG som Apple säljer tror jag lämpar sig bäst om man har Appledator, dessutom skalar Windows inte särskilt bra och därför är 5K på 27" inte jättebra på en PC. Har ingen egen erfarenhet men får gå på vad jag läst, därför bör jag titta på minst 30".

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

@bennyfax

Då vill du som sagt inte ha AHVA-paneler. Sen kommer faktiskt inte en LG UltraFine 5K uppfattas lika blank som en 27-tum iMac eller gammal Apple LED Cinema/Thunderbolt Display då du inte har någon extra glasskiva. Trenden bland proffsskärmar verkar också vara matt eller halvmatt, samtidigt behöver du inte direkt oroa dig för aggressiv och kornig antireflexbehandling på nyare skärmar. Tror inte de är något att rata. Inte som alla grafiker sitter på iMacs

Permalänk
Medlem

@Petterk ratar inte alla matta skärmar men lägger man ut ganska många tusenlappar så vill man ha det man uppskattar bäst. LG verkar komma med nåt spännande, matt iof men då det inte verkar finnas annat än Surface studio som jag vill ha så får jag ge mig. Orkar inte vänta i något år till.. ^^

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Petterk ratar inte alla matta skärmar men lägger man ut ganska många tusenlappar så vill man ha det man uppskattar bäst. LG verkar komma med nåt spännande, matt iof men då det inte verkar finnas annat än Surface studio som jag vill ha så får jag ge mig. Orkar inte vänta i något år till.. ^^

Vilken LG syftar du på?

Permalänk
Medlem

@Petterk sök på LG nano IPS. Har bara sett en video från CES snabbt men verkade spännande så jag ska kolla upp igen.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Petterk sök på LG nano IPS. Har bara sett en video från CES snabbt men verkade spännande så jag ska kolla upp igen.

Du menar alltså deras HDR600-monitorer, de presentera två varianter av dessa – 32UK950 och 34WK95U. De verkar bara få TB3, så hur det skulle vara ett jättebra alternativ till PC vet jag inte, när det gäller tekniken/detaljerna vet vi inte så mycket än heller. Givetvis intressanta skärmar om man är Mac-användare.

Permalänk
Medlem

@Petterk nej då är det inget alternativ

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Petterk nej då är det inget alternativ

Kanske inte, dock alltid intressant att se vad som kommer ut i de storlekarna.