Permalänk
Medlem

Skadad PCIe kabel?

Hej.
Råkade koppla in PCIe kablen till mitt moderbords CPU atx förra veckan. (Något jag nu i efterhand lärt mig att inte göra om )
Och det jag undrar är om kabeln eller en viss del på nätagget gått sönder?
För jag har märkt att när jag kopplar in PCIe kabeln till mitt grafikkort så går dess fläktar för full rulle. Jag har testat att koppla in nätagget utan PCIe kabeln, & då funkar det att starta datorn normalt.
Testade även med två olika PCIe kablar till samma nätagg, men det verkade inte vilja starta grafikkortet på rätt sätt.
Misstänker att själva PCIe delen på nätagget tagit stryk då den klarar av att leverera ström till övriga komponenter i datorn förutom just till PCIe.
Kan man fortfarande använda nätagget som strömförsörjare? Eller är det riskabelt?
Nättagget är ett Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Känns ju mer som att det borde vara moderkortet som tar stryk istället för nätagget. Men kan ha fel.

Du får inte bild från grafikkortet?
Antar du kopplat in bildkabeln rätt, till grafikkortet och inte moderkortet.

I så fall, provat clear cmos (reset på bios)?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

I så fall, provat clear cmos (reset på bios)?

Har testat att bya minnen, reset bios, ta ut batteri, byta processor etc.
Grafikkortet funkar annars bra via ett annat nätagg

Permalänk
Medlem

Hur menar du egentligen?
Är det ändarna som sätts in i nätaggregatet eller moderkortet/grafikkorten du kopplat fel?

Ändarna för moderkortet/grafikkortet skall ju inte gå att sätta fel då de är utformade olika, om man nu inte pressar dit dem med mycket kraft (vilket är ju helt fel sätt att göra det på).
Ändarna som sitter bak på nätaggregatet är ju dock utformade så att de kan sättas i vilken som där de passar om jag förstår det rätt (där har ju Corsair sett till att inte göra samma misstag som andra där alla kontakter passar i alla uttag även om de har olika uppgift).

Permalänk
Medlem

Du säger kabeln (singular). Grafikkortet har alltså bara EN strömförsörjningskabel?
Det följer med minst 2st till ditt nätagg, prova en annan kabel.
Prova att sätta kabeln i olika uttag på nätagget också, det finns 3st totalt.

Det följer förmodligen med en converter till grafikkortet för att göra om 2st Molex till en PCIe-ström, detta kan du också prova.

Permalänk
Medlem

Det var så att jag råkade koppla den 2:a PCIe kabelni moderkortets CPU/atx uttag istället för nätaggets cpu kabel. PCIe kabeln passade perfekt i atx uttaget, så jag antog (tyvärr) att den 2:a pcie kabeln skulle i där i. Jag behövde inte pressa hårt eller nånting.
I det hela så undrar jag egentligen om nätagget också kan ta större skada om man kopplar något fel.
Ja, jag har provat båda två cpie kablar, men datorn vill inte boota, fläktar & sånt startar samt att GPU fläktarna går för full rulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Ja, jag har provat båda två cpie kablar, men datorn vill inte boota, fläktar & sånt startar samt att GPU fläktarna går för full rulle.

Men får du någon bild med det integrerade grafikkortet, eller eventuellt med något annat grafikkort om din processor inte har något integrerat? Om du inte får det så har du nästan garanterat stekt moderkortet när du kopplade fel. Att fläktarna går för fullt utan att man får någon bild brukar betyda att moderkortet inte klarar av att boota, och därför inte tar någon kontroll över fläktarna.

Permalänk
Medlem

Jag har testat med en annat grafikkort, men ingen bild där heller. Moderkortet har ingen integrerad gpu förövrigt

Permalänk
Skrivet av Area52:

Jag har testat med en annat grafikkort, men ingen bild där heller. Moderkortet har ingen integrerad gpu förövrigt

kan du testa grafikkort i någon annan dator.. ?
både Kabeln & nätagget borde klara av detta, det som kan vara fel är moderkortet.

kan du inte testa dom andra delarna grafikkort, cpu, minne,nätagg i någon annan dator så blir det lite av moment22

OBS !!! det är inte 100% säkert att det kommer att funka med ett annat Moderkort så köp helst inte delar för att felsöka det du har..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men du säger inte vad du har för moderkort.
Har du kopplat in kabeln för spänning till CPU på moderkortet?
Eftersom du satte i PCI kabeln i det uttaget på nätagget så undrar man ju vart du gjort av den kabeln?

Permalänk
Medlem

@Ldarax: Moderkort: ASRock Super alloy 970A-G/3.1
GPU sladden testade jag med i efterhand fast med samma resultat

Permalänk
Medlem

Testat nu att koppla dit en "BIOS-högtalare" som inte ger ett endaste pip vid uppstart. Troligen är moderkortet helt stekt

Permalänk
Medlem

Tydligen var det bara processorn som tagit stryk. När jag testade kortet idag med en annan cpu så startade bios upp