Tre utreds av Post- och telestyrelsen för brott mot nätneutraliteten

Permalänk
Melding Plague

Tre utreds av Post- och telestyrelsen för brott mot nätneutraliteten

Post- och telestyrelsen har påbörjat en utredning av operatören Tre, då de tar ut extra avgifter för att exempelvis mejl och surf ska fungera med vissa telefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hellre detta än utvecklingen som sker i USA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Hellre detta än utvecklingen som sker i USA!

Eh? Vad är skillnaden?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Pfffffft! Jaha? Nu passar det minsann att luta sig mot vad "EU" säger, men när operatörer vägrar lämna ut uppgifter med hänvisning till att EU säger att datalagringsdirektivet är ett brott mot mänskliga rättigheter, ja då går det minsann bra att strunta i vad EU säger va?? Man smäller ju av alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Pfffffft! Jaha? Nu passar det minsann att luta sig mot vad "EU" säger, men när operatörer vägrar lämna ut uppgifter med hänvisning till att EU säger att datalagringsdirektivet är ett brott mot mänskliga rättigheter, ja då går det minsann bra att strunta i vad EU säger va?? Man smäller ju av alltså.

russin och kakor

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Att "Telia inte följde i och med sin fri surf-kampanj." är en sanning med viss modifikation. Det enda Post och Telestyrelsen påpekade var att det gick att surfa på dessa sidorna trots att ens surfpott var slut. Men om man hade minst 1 byte kvar på suftpotten så var det fritt fram att surfa på sociala medier hur mycket man ville "gratis". Vilket fortfarande är möjligt.

Den domen var ett skämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Hellre detta än utvecklingen som sker i USA!

Nähä du. I USA får FTC ta över efter FCC, här hemma är vi fast med PTS och deras snedtolkning av verkligheten.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Pfffffft! Jaha? Nu passar det minsann att luta sig mot vad "EU" säger, men när operatörer vägrar lämna ut uppgifter med hänvisning till att EU säger att datalagringsdirektivet är ett brott mot mänskliga rättigheter, ja då går det minsann bra att strunta i vad EU säger va?? Man smäller ju av alltså.

Eller hur?? Störigt värre. Känns lite allmänt som Sveriges taktik, följ EU-direktiv när det passar, annars skiter vi i det...

Permalänk
Medlem

Frågan är varför? Är Blackberrys så jäkla meckiga att de måste göra specialinställningar på användarkontona är det kanske inte helt obefogad. Då skulle man kunna liknade det vid en tilläggstjänst, tex fast IP.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Av rubriken trodde jag de skulle kika på 3s gratistrafik till Spotify.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Operatörerna försöker hela tiden att fula. Jag hoppas PTS inte viker en tum! Det är uppenbart att de inte har någon skam i kroppen. Hade de fått bestämma är det tydligt vilket internet vi haft - 'Störst plånbok går först.'

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jH0Ni:

Eller hur?? Störigt värre. Känns lite allmänt som Sveriges taktik, följ EU-direktiv när det passar, annars skiter vi i det...

Låter som att du blandar ihop det privatägda företaget Tre med landet Sverige här ;).
Det ozzet tar upp är ju hur företaget Tre resonerat.
---------------

Jäkla märkligt av Tre att ens försöka sig på det här. För det första, vad har de att vinna? Blackberrytelefoner i Sverige kan väl knappast vara något som avgör eknomin i någon intressant åt något håll...
Vidare verkar det för mig uppenbart att de hanterar data olika beroende på tjänst här vilket de ju inte får göra...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Alla 2 som använder blackberry i sverige jublar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Bötfäll dem och dra in lite mer klirr till statskassan säger jag bara!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tre är och har alltid varit ett riktigt skit företag, hoppas dom går under.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Förstod aldrig problemet med att Tre erbjöd fri surf för vissa tjänster. Skulle förstå problemet om det var ett obegränsat abonnemang som var begränsat för vissa tjänster, men förstår inte problemet med att man bjuder på fri surf för vissa tjänster på ett begränsat abonnemang? Någon som kan förklara tankegången?

I den här frågan ser jag självklart problemet, hur kan de ens komma på den här idén?

Permalänk
Medlem

@Saddl3r: "Problemet" är att Tre utför en samhällsnytta när de ger t.ex dig möjligheten att använda internet. Då tycker mamma staten att Tre måste behandla all internet lika, och man kan t.ex inte säga att det är gratis att använda dessa tjänster och dessa kostar pengar. Man kan inte heller t.ex sänka hastigheten på Netflix för att det drar alldeles för mycket bandbredd under vissa tider på dygnet. Och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Frågan är varför? Är Blackberrys så jäkla meckiga att de måste göra specialinställningar på användarkontona är det kanske inte helt obefogad. Då skulle man kunna liknade det vid en tilläggstjänst, tex fast IP.

Som jag förstår det på PTS anmälan handlar det om att Blackberry behöver annan utrustning/protokoll från leverantören för att kunna ansluta.

Permalänk
Medlem

Är det inte gratis med spotifytrafik längre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@Saddl3r: "Problemet" är att Tre utför en samhällsnytta när de ger t.ex dig möjligheten att använda internet. Då tycker mamma staten att Tre måste behandla all internet lika, och man kan t.ex inte säga att det är gratis att använda dessa tjänster och dessa kostar pengar. Man kan inte heller t.ex sänka hastigheten på Netflix för att det drar alldeles för mycket bandbredd under vissa tider på dygnet. Och så vidare.

Jag förstår inte varför du skriver "Problemet"? Det är ett problem om operatörerna kan bestämma vilka tjänster som ska vara gratis och därmed bli populära. Principen bör vara att alla ska konkurrera på internet med lika villkor. Och det är inte bara "mamma staten" som tycker; det finns många medborgare och organisationer som har den hållningen.

Permalänk
Medlem

Tidigare utspel från PTS gällande fri surf för vissa tjänster har bara varit löjligt och som jag ser det även ett brott mot EU's regelverk.
Det regelverk som jag syftar på är "De fyra friheterna" som lägger grunden för övriga regelverk och som är grundpelaren för EU's existens. Något som vi till stor del åtnjöt redan innan Sveriges EU-medlemskap genom EES-avtalet.
Med medlemskapet så borde vi ge en fri marknad med en fri konkurrens = ger en operatör fri surt så borde det vara fritt för den, likaväl som det då är fritt för övriga att följa efter, eller låta bli.
I slutändan så gynnar det konsumenten.
...
När det gäller "3" och BlackBerry så kan jag kanske förstå det med enheter som har "BlackBerry OS" då det gett vissa problem/svårigheter att ansluta till internet där operatören antagligen får lägga extra resurser. Men dagens BlackBerry kör med Android och med det så borde problemet vara borta.
...
Med det sagt, jag är ingen vän når det gäller "3". Skulle inte få tanken att teckna ett abb hos dom, inte ens om det vore gratis!
Orsaken är att dom i löndom blockerar en del portar (som ex. allt som har med SIP att göra), samt att deras support antingen inte vet om det eller spelar ovetande.
Något jag tycker är väldigt fult!

Uppriktigt förvånad att PTS inte utrett "3" när det gäller blockering av portar...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Som jag förstår det på PTS anmälan handlar det om att Blackberry behöver annan utrustning/protokoll från leverantören för att kunna ansluta.

Då är det ju bara att fakturera loss. Fast de skulle fasen fakturera Blackberry istället. Låter som en osedvanligt dålig konstruktion.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Är det inte gratis med spotifytrafik längre?

Skickades från m.sweclockers.com

@holmberg Detta undrar även jag över. Computer Sweden hade en liten artikel i ämnet för ett par dagar sedan:

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.697013/tre-pts

"I samma veva som PTS slog ner på Telia granskades ett liknande erbjudande från Tre men den gången valde Tre att frivilligt justera sitt erbjudande efter PTS påpekande."

Jag frågade reportern vad detta handlade om och fick då svaret att 2016 hade hon skrivit:

https://www.idg.se/2.1085/1.671446/pts-telia-fri-surf?queryTe...

"PTS har även granskat ett liknande ebjudande hos operatören Tre, men där har Tre sagt till myndigheten att operatören kommer att förändra erbjudandet så att det inte bryter mot reglerna."

Jag frågade reportern om hon hade kollat vad TRE gjort för förändringar, men fick inga fler svar. Jag band nyligen om mitt abb hos Tre och blev då försäkrad att "Musik Streamingen" fortfarande ingick.

Fotnot: Tre är de enda med vettig täckning där jag bor. Wifi Call hjälper till ytterligare.

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway