Router med Wifi o logg.möjlighet?

Permalänk

Router med Wifi o logg.möjlighet?

Hej,
Söker en router med wifi som man kan ha hemma och som har log.möjlighet på trafiken. Har ni några tips?

Permalänk
Medlem

Pfsense på valfri hårdvara som klarar dina krav

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweedland:

Hej,
Söker en router med wifi som man kan ha hemma och som har log.möjlighet på trafiken. Har ni några tips?

Majoriteten av konsumentroutrar brukar ha någon form av inbyggd trafiklogg.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Unifi USG och Unifi AP av valfri sort

Permalänk
Skrivet av Ragathol#1:

Unifi USG och Unifi AP av valfri sort

Tack för tipset. Jag googlade o fann Senetic. Jag mailade dem om en paketlösning.

Permalänk

Det finns även hos bland annat webhallen också, finns även en ubnt grupp på Facebook.

Skrivet av Sweedland:

Tack för tipset. Jag googlade o fann Senetic. Jag mailade dem om en paketlösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ragathol#1:

Det finns även hos bland annat webhallen också, finns även en ubnt grupp på Facebook.
Skickades från m.sweclockers.com

Den som jag tittade på hos Senetec är en router utan wifi som jag förstod. Normalt sett har ju vi vanliga dödliga router med inbyggd wifi.
Hur plockar man ur trafik-information ur dessa routers? Nu menar jag sidor som besöks alltså. Inte bara nån statistik.

Permalänk
Medlem

Du behöver för att få en grundsetup med Unifi:

Unifi Security Gateway - Router / Firewall
Unifi Cloud Key - Controller för samtliga Unifi-prylar.
Unifi Accesspoint, förslagsvis AC AP Lite - Trådlös accesspunkt

Helst också typ en 8-portars Unifi-switch.

Du köper prylarna billigast på Eurodk.com

Finns nog en demo av controllern där du kan se hur det fungerar på http://www.ubnt.com om du tittar på Unifi.

Permalänk
Skrivet av kallabaz:

Du behöver för att få en grundsetup med Unifi:

Unifi Security Gateway - Router / Firewall
Unifi Cloud Key - Controller för samtliga Unifi-prylar.
Unifi Accesspoint, förslagsvis AC AP Lite - Trådlös accesspunkt

Helst också typ en 8-portars Unifi-switch.

Du köper prylarna billigast på Eurodk.com

Finns nog en demo av controllern där du kan se hur det fungerar på http://www.ubnt.com om du tittar på Unifi.

Tack. Jag summerade o hamnade på typ 2000kr för de delarna som du räknade upp. Varför Switch?

Permalänk
Medlem

Security Gateway har 3 portar.
1 för ditt WAN, och sedan 2 LAN.
Du kommer vilja koppla in mer saker än 2..

Permalänk
Skrivet av kallabaz:

Security Gateway har 3 portar.
1 för ditt WAN, och sedan 2 LAN.
Du kommer vilja koppla in mer saker än 2..

Aha. Jag har faktiskt inget kabel alls. De gånger jag behövt koppla in mig med kabel är mycket sällan. Däremot behöver jag ett enhet för IP-telefonin. Det kanske är värre - eller inte. Den router jag har nu har ju telefonuttag. Kan jag inte koppla in dess WAN på en av de två portarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Aha. Jag har faktiskt inget kabel alls. De gånger jag behövt koppla in mig med kabel är mycket sällan. Däremot behöver jag ett enhet för IP-telefonin. Det kanske är värre - eller inte. Den router jag har nu har ju telefonuttag. Kan jag inte koppla in dess WAN på en av de två portarna?

Är det operatörens box du använder idag?
Då kommer du behöva brygga den men ändå använda den. Därmed kommer du fortfarande att kunna använda ditt telefonuttag som är ett analogt uttag.

Permalänk
Skrivet av kallabaz:

Är det operatörens box du använder idag?
Då kommer du behöva brygga den men ändå använda den. Därmed kommer du fortfarande att kunna använda ditt telefonuttag som är ett analogt uttag.

Ja. Jag använder op box idag. Dessutom den äldre för den kan jag ställa om Wifi-kanalen på. Den nya de skickade blir "fabriksåterställd" varje timme.
Jag ska googla vad en brygga gör. (Du hör på vilken kunskapsnivå jag är på! Suck.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Ja. Jag använder op box idag. Dessutom den äldre för den kan jag ställa om Wifi-kanalen på. Den nya de skickade blir "fabriksåterställd" varje timme.
Jag ska googla vad en brygga gör. (Du hör på vilken kunskapsnivå jag är på! Suck.)

En brygga är något annat.
Du ska "brygga" din gateway från operatören. Alltså ta bort all intelligens i den. Oftast kan man ringa operatören och be dem göra det.

Permalänk
Medlem

Nja USG i standardutförande har 1port för WAN, en för LAN samt en för just VoIP. Du kan sen använda både WAN plus VoIP porten för WAN 1/2 om du vill. Osäker om du kan ha två LAN portar (som bridgeport då).

Detta löses enkelt med en 200kr switch - eller lite dyrare om du behöver eget VoIP VLAN etc.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

Nja USG i standardutförande har 1port för WAN, en för LAN samt en för just VoIP. Du kan sen använda både WAN plus VoIP porten för WAN 1/2 om du vill. Osäker om du kan ha två LAN portar (som bridgeport då).

Detta löses enkelt med en 200kr switch - eller lite dyrare om du behöver eget VoIP VLAN etc.

Jag tolkar dig som att en USG samt en accesspunkt för Wifi är vad jag behöver för att ha 1) tillgång till vanlig wifi i lägenheten, 2) IP-telefoni och 3) loggning. Då har jag en LAN-port över för att använda till en switch (om jag nu skulle vilja ha fler än en port).
Behöver jag ha nåt konto hos nån (med månatliga kostnader) för att se statistiken?

Ibland vill jag bara låta "nån" säga ett pris och sen sätta ihop en pfsense åt mig. Jag ids inte krångla med grejer hemma. Jag har sånt på jobbet - varje dag. Är mätt efter dagens slut på att sätta ihop teknik o få det å funka...