Microsoft Classic Intellimouse lanseras i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av steamuser:

Jättebesviken på musen just nu. När jag ska testa spela CS så hoppar siktet lite överallt varje gång jag tar ner musen på mattan. Jag lirar med låg sens så jag måste lyfta musen från musmattan när jag ska vända mig 90 grader.

Någon som vet vad det kan bero på? Det är ospelbart just nu. Har testat med tejp på sensorn och då läser den ej av rörelserna. Har lekt med sensen och DPI men det gör ingen nytta. Musmattan är en vanlig NIP tygmatta, har testat med en hård också.

Om jag tolkar ditt problem rätt låter som att optikens avläsningsavstånd till underlaget är för långt (för dig). Då kan man få problem när man spelar och måste lyfta musen, men den registrerar ändå rörelse strax efter lyft och innan nedsättning. Har testat flera möss som för mig är oanvändbara i spel av den anledningen.
Menar du att siktet hoppar runt när musen är direkt mot underlaget får du testa med annan musmatta. Annars fel på sensorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Orajjon:

Om jag tolkar ditt problem rätt låter som att optikens avläsningsavstånd till underlaget är för långt (för dig). Då kan man få problem när man spelar och måste lyfta musen, men den registrerar ändå rörelse strax efter lyft och innan nedsättning. Har testat flera möss som för mig är oanvändbara i spel av den anledningen.
Menar du att siktet hoppar runt när musen är direkt mot underlaget får du testa med annan musmatta. Annars fel på sensorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja då är det säkert som du säger om avståndet, tror inte det är nåt fel på musen. Har en gammal ie 3.0 som inte beter sig så. Den nya sensorn funkar inte alls för mig och jag vet inte vad jag kan göra annorlunda. Den hänger inte med i svängarna helt enkelt. Tråkigt att de ändrar nåt som redan funkar.

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Medlem

Jag hade en då det begav sig, en av dåtidens bästa möss. Frågan är bara hur den står sig idag, det har hänt mycke sedan Intellimouse.

Skönt att det finns en mus som inte ser ut som ett mindre rymtskepp med tusen knappar utan är diskret och stilren och väldigt basic och bra pris.

Kul iaf att den återvänder, kanske kan bli en ny klassiker för breda massan (tänker då för kontor och hem, ej för hardcore gamers i första hand men kanske föräldrar som inte spelar så mycket mer än kortspel etc)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv

Jag var "tvungen" att köpa en för att testa:
Funkar utmärkt på kontoret! Inga som helst problem med "spin-outs" (eller andra artifakter) i varken Word, outlook eller access: Lika skön att hålla i som originalet!
(Samt sköna retro "flash-backs" om hur skönt det är att slippa att rengöra mus-kulan ett par gånger om dagen)

Permalänk

Är det någon som Köpt musen och vet vad man kan ställa in för inställningar med Software ? Går det ändra Polling rate/ HZ på musen till 500hz ? kan man ändra dpi och med vilka dpi-steg går det göra ? Tacksam för svar

Permalänk
Skrivet av Ultraform:

Är det någon som Köpt musen och vet vad man kan ställa in för inställningar med Software ? Går det ändra Polling rate/ HZ på musen till 500hz ? kan man ändra dpi och med vilka dpi-steg går det göra ? Tacksam för svar

Av det jag kunde se så kunde man bara ändra dpi 400 800 1600 3200

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Skrivet av chrisrolex:

Fick min igår och ersatte min gamla trotjänare som jag har haft i snart 15 år. Dvs. den första ljusgråa iterationen av Intellimouse. (https://imgur.com/a/sWsyV). Antik och sliten eller hur?

Vad det gäller sensorn så är min uppfattning att sensorn inte är sämre än den gamla. Snarare att Microsoft har inte använt sig av en sensor tillämpad för gaming. Det är deras BlueTec sensor som är bättre för kontor och kan användas på glasytor. Finlirar fortfarande i inställningar men kanske får återkomma med en recension som Testpilot?

Hur är scrollen? Samma "hopp" som gamla modellen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

va bra

@steamuser: toppen tack !

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem

@Divion: Yes, du kan gå in och ändra.

Permalänk
Medlem

Recommenderar https://www.maxgaming.se/gaming-mus/mastermouse-mm530 för de som gillar skalet på intelliexplorer. I princip detsamma, uppskattar ca en 5% minskning i storlek. Har en toppen sensor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Recommenderar https://www.maxgaming.se/gaming-mus/mastermouse-mm530 för de som gillar skalet på intelliexplorer. I princip detsamma, uppskattar ca en 5% minskning i storlek. Har en toppen sensor.

Den liknar knappt ens Intellimouse... Till att börja med så har 3.0 släta sidor.. inte utbuktade. Sedan är den lägre och har inga sidoknappar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Den liknar knappt ens Intellimouse... Till att börja med så har 3.0 släta sidor.. inte utbuktade. Sedan är den lägre och har inga sidoknappar.

Vad dillar du om? Vilken mus saknar tumknappar menar du? Av bilderna att döma är den rätt lik tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av mrwu:

Recommenderar https://www.maxgaming.se/gaming-mus/mastermouse-mm530 för de som gillar skalet på intelliexplorer. I princip detsamma, uppskattar ca en 5% minskning i storlek. Har en toppen sensor.

Jag har faktiskt undrat om just den här musen ett tag nu. Den ser verkligen ut som 3.0. En sak som jag måste fråga dig är hur vänster och höger musknapp känns? Jag tycker de nya Logitech mössen är alldeles för känsliga och jag råkar klicka när jag vilar fingrarna på den. Är det lite mer motstånd i knapparna på denna mus? Hur känns sidoknapparna?
Tacksam för svar.

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Vad dillar du om? Vilken mus saknar tumknappar menar du? Av bilderna att döma är den rätt lik tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag dillar om? Ta en titt på musen.. Den är till att börja med högre än remaken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@steamuser:
Lagom bra. Lättare att klicka jämnfört med logitech gpro sidoknappar
Som ie3 så ligger de en aning ovarför där man vanligtvis vilar tummen så jag tvekar på att man kommer åt dessa av misstag

/edit oops, trodde att du menade tummknappar
vänster och höger mus är mindre kännsliga jämnfört med gpro. Jag har faktiskt moddat dessa så att de ska bli mer kännsliga på min mus, jämnfört med gpro som jag tycker är helt ok omoddat

Permalänk
Skrivet av mrwu:

@steamuser:
Lagom bra. Lättare att klicka jämnfört med logitech gpro sidoknappar
Som ie3 så ligger de en aning ovarför där man vanligtvis vilar tummen så jag tvekar på att man kommer åt dessa av misstag

/edit oops, trodde att du menade tummknappar
vänster och höger mus är mindre kännsliga jämnfört med gpro. Jag har faktiskt moddat dessa så att de ska bli mer kännsliga på min mus, jämnfört med gpro som jag tycker är helt ok omoddat

Tackar tackar för svaret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk

Den är "nog bra". Men de skriver att de uppdaterat sensorn. Det är ett misstag. Enda anledningen att man vill ha MSIE3.0 är för att sensorn är perfekt.

Med en ändrad sensor måste sensorn gå igenom gamingtester igen, och dagens gamingtester släpper igenom skitsensorer som Razer. MSIE3 funkade på allt och hängde med ned till 1ms överklock på USB-porten och nånstans 19 cm/s tracking. Med den nya vet vi inte. Reddit är väl bästa forumet, men Reddit är inte gamingforumen från 2003, och Sweclockers är inte Reddit, så.

Kanske är den lika bra, det vet vi inte innan ett test där man testar grejerna. Inte bara kopplar in den och låter nån FPS-nisse spela några spel. Mätvärden.

För komfort och finesser är det nu 2018 och den mus som erbjuds är 2001. Och (Gud hjälpe oss), programmerbara LED patterns som kan synkas med tangentbordet och fläkten och grafikkortet inuti gamingdatorchassit.

End rant. Den är säkert duglig. Köp den för att slippa LED och synkning av profiler till molnet och installation av custom mjukvara. Bara det är ju värt 449 kr.

Själv har jag löst den långa frånvaron genom att stoppa bottenplattan från slitna men fungerande MSIE3 i kinakopior med skitsensor. Passar perfekt, och fräscha knappar och scrollhjul igen! För knappkvalitén var inte den best på de där.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Själv har jag löst den långa frånvaron genom att stoppa bottenplattan från slitna men fungerande MSIE3 i kinakopior med skitsensor. Passar perfekt, och fräscha knappar och scrollhjul igen! För knappkvalitén var inte den best på de där.

Så du tar bottenplatta+innanmätet(kretskort(en)) och sätter ett nytt "skal" på, eller misstolkar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Så du tar bottenplatta+innanmätet(kretskort(en)) och sätter ett nytt "skal" på, eller misstolkar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Det går på några minuter. 4 skruvar i varje och så är det bytt. Det finns ett lite pilligt moment: skruvarna sitter under fötterna, och man vill inte att de ska böjas eller få ett gruskorn i limmet på undersidan på dem eller så. Jag använde skalpell och försiktighet och la dem på en plastyta placerade efter position på musen.

Man får inte nya mikroswitchar på detta sättet, men de gamla har funkat bra. Om man vill kan man även byta dem. Men scrollhjulet kan man flytta över och överdelen ersätter ju de plastknappar som slitits och böjts.

I mitt fall gjorde jag det för att redan köpt kinakopiorna av misstag, och de hade inte samma sensor. Detta var min lösning då.

Men Microsoft är ofta väldigt bra på just hårdvarutillbehör, så den nya kanske är lika bra. Bara att man inte vet det tills någon kollat (ordentligt).

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Precis. Det går på några minuter. 4 skruvar i varje och så är det bytt. Det finns ett lite pilligt moment: skruvarna sitter under fötterna, och man vill inte att de ska böjas eller få ett gruskorn i limmet på undersidan på dem eller så. Jag använde skalpell och försiktighet och la dem på en plastyta placerade efter position på musen.

Man får inte nya mikroswitchar på detta sättet, men de gamla har funkat bra. Om man vill kan man även byta dem. Men scrollhjulet kan man flytta över och överdelen ersätter ju de plastknappar som slitits och böjts.

I mitt fall gjorde jag det för att redan köpt kinakopiorna av misstag, och de hade inte samma sensor. Detta var min lösning då.

Men Microsoft är ofta väldigt bra på just hårdvarutillbehör, så den nya kanske är lika bra. Bara att man inte vet det tills någon kollat (ordentligt).

Vi fick en testpilot-recension idag. Den hade kanske inte all data som du önskar men jag som lekman upplevde den som grundlig. Läs den och återkom gärna!

Tldr; sensorn är kass, i övrigt är musen vad man väntar sig.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6