Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Singles day rea på komplett 2000:- rabatt från förra året.
Får hoppas att den inte har mycket bleed eller pixelfel.

Singles day rea?... Vad är det för något?.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Chrazey:

Singles day rea?... Vad är det för något?.

Den var i November förra året den 11.e Nov.

1. Vad är Singles day?
Singles Day inträffar 11 november och kan enkelt kallas för Kinas svar på Black Friday. Dagen kallades förut för ungkarlarnas dag, då den var riktad främst mot ensamstående män. Att den infaller just på lördag är ingen slump, då datumet skrivs 11/11, det vill säga fyra ettor (singlar).

Permalänk
Medlem

Någon som fått hem sin X34P än?

Min kommer imorgon och jag gör ett hopp från en 27" 1080p @ 60hz. Lär bli en rejäl skillnad!

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Svedberg:

Någon som fått hem sin X34P än?

Min kommer imorgon och jag gör ett hopp från en 27" 1080p @ 60hz. Lär bli en rejäl skillnad!

@Dawelio

Har fått min idag vilken skillnad på den gamla X34:an har inte helt vant mig vid den nya böjningen på den.
Minimalt med bleed men två pixelfel en blå och en ljus dock väldigt svagt och det är svårt att hitta dem. De kan eventuellt försvinna eller blekna bort med tiden.

Färgerna fick ja mecka lite med den såg lite stel ut. Gillar den nya knapparna för settings påminner om ROG SWIFT PG348Q.
Ljudet i högtalarna låter lite mer fylligare. Går att dra upp den till 120 hz vilket gör att den blir mildare än den förra på 100 hz.
Jag gick från 144 hz till 100 och nu har jag 120 så det är ett extra plus.

Ett stort minus är att de har ändrat hur man sätter i sladdar m.m. det är mycket svårare lite som PG348Q du får även med en platta som du kan sätta på igen så att du döljer kablarna.

Har inte kollat scanlines ännu.

Vad den värd priset?
Beror på vilket pris man gav för den jag betalade 11500:- helt nöjd fastän de små problem som jag har påpekat. Sen ligger det i betraktarens öga.

Hade jag uppgraderat om jag vetat om det jag vet nu (från X34 till X34P)?
Nej det hade jag inte behövt men nu behövde brorsan en X34 (han tog min andra lite för att han ville spela Zelda i 21:9 upplösning)

Ps testade hdmi med xbox scorpio och nintendo Switch fick inte att det skulle gå att köra med fullscreen 21:9 fast jag sänkte till 720p.
Så konsolmässigt var det ett nerköp ska kolla om det går att fixa till.

Permalänk
Avstängd

Min AW3418DW har blivit försenad, nytt lev datum 9e feb, gjorde beställningen den 25e dec, blir nog till att avbeställa, alternativet är ju då X34P men fan, den är ju 2000kr dyrare, men samma panel från LG...

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Dredd:

Min AW3418DW har blivit försenad, nytt lev datum 9e feb, gjorde beställningen den 25e dec, blir nog till att avbeställa, alternativet är ju då X34P men fan, den är ju 2000kr dyrare, men samma panel från LG...

Om du inte är i ett jättebehov av en ny skärm hade jag rekommendera att vänta på Dells AW. Tvåtusen är ändå mycket pengar och du kan ha otur på Acers pixel/QC lotteri.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tiamat:

Om du inte är i ett jättebehov av en ny skärm hade jag rekommendera att vänta på Dells AW. Tvåtusen är ändå mycket pengar och du kan ha otur på Acers pixel/QC lotteri.

Måste ha varit någon som tryckt på fel knapp hos Dell, nu när jag kollar den igen så är den Skickad!

Permalänk
Skrivet av Dredd:

Måste ha varit någon som tryckt på fel knapp hos Dell, nu när jag kollar den igen så är den Skickad!

samma här min skickades idag också från dell haha vi kanske får den samtidigt,
);:)

Permalänk
Medlem

Verkar som det är sämre kontrast än x34(a), sedan mycket av det samma, och 20Hz lägre refresh kan jag leva med, så jag är glad jag köpte min x34a på Inets rea istället för vänta på denna skärmen.

För mig får det vara att den har en hel del bleed i hörnen, särskilt mycket jamfört med min gamla Dell 30" 16:10 skärm, det blir som allt annat en kompromiss.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Verkar som det är sämre kontrast än x34(a), sedan mycket av det samma, och 20Hz lägre refresh kan jag leva med, så jag är glad jag köpte min x34a på Inets rea istället för vänta på denna skärmen.

För mig får det vara att den har en hel del bleed i hörnen, särskilt mycket jamfört med min gamla Dell 30" 16:10 skärm, det blir som allt annat en kompromiss.

BLB i hörnen hade jag aldrig någonsin kunnat acceptera. Dessutom har x34a den där plastiga baksidan och en del coilwhine vid överklockning. X34P har en mer agressiv curve vilket uppskattas. Jag planerade på att köpa X34A på inets REA men avstod. Jag tåler inte att ha en skärm där det ser ut som att att någon pinkat i vardera hörn.

Permalänk
Medlem

Hämtade min igår och är supernöjd! Inga döda pixlar eller banding och minimalt med BLB! Kalibrerat den och är hur nöjd som helst med kontrast och färgåtergivning.

Stötte dock på lite problem när jag hämtade den på Ica och kassörskan kom släpandes på en asus RoG låda...webhallen hade skickat fel skärm...
Som tur var hade de en inne i butiken i Malmö så det fick bli en biltur dit och byta!

Lite surt med USB och DP-kablar som bara var 1,5m lång. Fick springa iväg och köpa längre!

Men två timmar försenad så hade jag den på plats!

https://imgur.com/a/dw5Vk

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Svedberg:

Hämtade min igår och är supernöjd! Inga döda pixlar eller banding och minimalt med BLB! Kalibrerat den och är hur nöjd som helst med kontrast och färgåtergivning.

Stötte dock på lite problem när jag hämtade den på Ica och kassörskan kom släpandes på en asus RoG låda...webhallen hade skickat fel skärm...
Som tur var hade de en inne i butiken i Malmö så det fick bli en biltur dit och byta!

Lite surt med USB och DP-kablar som bara var 1,5m lång. Fick springa iväg och köpa längre!

Men två timmar försenad så hade jag den på plats!

https://imgur.com/a/dw5Vk

Najs att du har en men va f-n de skickade fel skärm...
Jag ser inte någon jätteskillnad i färger och kontrast efter att ha ändrat inställningarna då har jag även den gamla X34:an.
Vad tyckte du om att sätta i kablarna, tyckte du det var lätt då de har ändrat dem?

Ps va cleant du har på ditt databord jag har massor med saker på mitt

Permalänk
Medlem

@Tiamat: ja hur de kunde skicka fel förstå jag inte. Personalen i butiken facepalmade lite också Hade inte varit lika road om jag hade behövt vänta på en ny!

Jag är lite av ett neat freak så jag vill ha det cleant och kablar ska helst synas så lite som möjligt!

DP kabeln var lite knixig att få på plats men inget jag tänkte på nämnvärt.

Permalänk
Medlem

Idag fick jag mitt GTX1080 också så nu kan jag njuta av fulla 120hz på skärmen. Det är glorious!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Singles day rea?... Vad är det för något?.

Främsta skälet till att förhållanden tar slut i världen

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Svedberg:

Idag fick jag mitt GTX1080 också så nu kan jag njuta av fulla 120hz på skärmen. Det är glorious!

Najs det är en riktigt bra skärm och 120 hz är bra mycket bättre än 100 hz + inget surrande ljud som den gamla hade.
Nu ser man att skärmen verkligen är välvd den gamal hade så svag böjning.

Skrivet av improwise:

Främsta skälet till att förhållanden tar slut i världen

Säkert man gör typ slut dagen före och blir ihop veckan efter då man fått sina prylar
Kan säkert tänka mig att en del av oss väljer singel livet då man slipper en "regering" som ska vara med och bestämma om man köper en skärm för 13k. Frågor som: "Vad får jag då om du köper en skärm för 13k?"

Jag hade svarat ingenting Fast jag trivs med singellivet kan tänka mig särbo förhållanden efter x antal förhållanden med bonusbarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Min AW3418DW har blivit försenad, nytt lev datum 9e feb, gjorde beställningen den 25e dec, blir nog till att avbeställa, alternativet är ju då X34P men fan, den är ju 2000kr dyrare, men samma panel från LG...

Skrivet av Svedberg:

Hämtade min igår och är supernöjd! Inga döda pixlar eller banding och minimalt med BLB! Kalibrerat den och är hur nöjd som helst med kontrast och färgåtergivning.

Stötte dock på lite problem när jag hämtade den på Ica och kassörskan kom släpandes på en asus RoG låda...webhallen hade skickat fel skärm...
Som tur var hade de en inne i butiken i Malmö så det fick bli en biltur dit och byta!

Lite surt med USB och DP-kablar som bara var 1,5m lång. Fick springa iväg och köpa längre!

Men två timmar försenad så hade jag den på plats!

https://imgur.com/a/dw5Vk

Ville bara skriva och spontant tacka Er båda, särskilt "Dredd" som fick mig att initialt få upp mina ögon för denna underbara skärm.

Jag returnerade min ASUS PG348Q, då för priset av 12 000:- så hade den massivt med BLB m.m. ASUS QC är verkligen urdålig och efter att ha sett några recensioner om just AW3418DW, så blev jag fäst. Så beställde den och fick den idag.

Det är minimalt med BLB i nedre vänstra hörnet, men det är nästan lika mycket som jag har haft på samtliga mina skärmar genom åren. Och att jämföra med ASUS samt Acer's både X34, X34A och deras Z35P, så går det inte ens att jämföra.
Denna AW3418DW är gudomligt fin samt verkligen älskar att de har gett dig själv möjligheten att ändra LED färgerna, både baksidan av skärmen (trots att man aldrig kommer se det ändå), undersidan av skärmen samt även på/av knappen på skärmen!
Små detaljer är verkligen saker som gör skillnad och denna skärm visar verkligen på kvalité!

Slutligen, plomberingen skrek också om kvalité! Mjuk frigolit och väl paketerat m.m. Till skillnad ifrån ASUS PG348Q, som man knappt får ut från förpackningen, där frigoliten är av den hårda typen och tunn, satt den sprack direkt och verkligen dålig erfarenhet överlag.

Kan bara ge positivt omdöme till denna AW3418DW faktiskt, vilket är ovanligt, då jag är en väldigt petig person och har svårt att finna något som är så pass bra som denna (initialt) verkar vara

Kan starkt rekommendera denna skärm samt även återigen ett stort tack till Er ovan för er rekommendation/tips om denna underbara skärm!

Permalänk
Medlem

fast är den inte galet bred

sitter med en x34p och är inte 100% såld ännu.. tycker det verkar lite hackigare allmänt än min 144hz skärmar,, både med eller utan gsync.. beror inte på gfx, för isf kan jag sälja datorn...

köpte den för 10k. så kanske inte ska klaga.. men.. får fundera nån vecka.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av moreempty:

fast är den inte galet bred

sitter med en x34p och är inte 100% såld ännu.. tycker det verkar lite hackigare allmänt än min 144hz skärmar,, både med eller utan gsync.. beror inte på gfx, för isf kan jag sälja datorn...

köpte den för 10k. så kanske inte ska klaga.. men.. får fundera nån vecka.

Det var ju skumt jag har inte det problemet alls med min X34P har en 144 hz med ser inte nån särskild skillnad på 120hz vs 144hz.
Visst jag kunde ha ULMB men då fick jag vara utan g-sync på 144:an.

Jo den är bred och det är det som är charmen

Permalänk
Medlem

Hur långt ifrån rekommenderas det att man sitter gällande denna skärm?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur långt ifrån rekommenderas det att man sitter gällande denna skärm?

Så pass långt ifrån satt det känns bekvämt för dig själv... Finns nog ingen rekommendation direkt, kan sitta hur nära du vill i princip. Dock är det kanske inte det bästa för ögonen osv. Jag sitter kanske runt 50-70 cm ifrån min (Z35P för tillfället) (inte mätt med något måttverktyg för denna siffra, utan bara ren gissning utifrån ögonmått).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Så pass långt ifrån satt det känns bekvämt för dig själv... Finns nog ingen rekommendation direkt, kan sitta hur nära du vill i princip. Dock är det kanske inte det bästa för ögonen osv. Jag sitter kanske runt 50-70 cm ifrån min (Z35P för tillfället) (inte mätt med något måttverktyg för denna siffra, utan bara ren gissning utifrån ögonmått).

Tack. Jag försöker nämligen kolla om mitt bord är tillräckligt djupt för denna skärm (har dessutom svårt att hitta ett bättre bord). Just nu kör jag en 27 tummare och sitter kanske 60cm från skärmen. Sen är det 18 cm mellan väggen och själva skärmytan så det är en del. Foten på Z35P verkar inte liten så det är väl ett gäng cm mellan "slutet" på skärmfoten och själva skärmytan som du tittar på?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Mocka:

Tack. Jag försöker nämligen kolla om mitt bord är tillräckligt djupt för denna skärm (har dessutom svårt att hitta ett bättre bord). Just nu kör jag en 27 tummare och sitter kanske 60cm från skärmen. Sen är det 18 cm mellan väggen och själva skärmytan så det är en del. Foten på Z35P verkar inte liten så det är väl ett gäng cm mellan "slutet" på skärmfoten och själva skärmytan som du tittar på?

Sitter 30-40 cm från min skärm just för att den tar 60% av bordet musmattan och tangentbord får precis plats på min X34P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tack. Jag försöker nämligen kolla om mitt bord är tillräckligt djupt för denna skärm (har dessutom svårt att hitta ett bättre bord). Just nu kör jag en 27 tummare och sitter kanske 60cm från skärmen. Sen är det 18 cm mellan väggen och själva skärmytan så det är en del. Foten på Z35P verkar inte liten så det är väl ett gäng cm mellan "slutet" på skärmfoten och själva skärmytan som du tittar på?

Beror på hur djup ditt skrivbord här, jag hade ett 80 cm djupt och nu ett som är 85cm djupt. De blir då ungefär halva skrivbordet för skärmen, då den bygger runt 20-40cm bakom skärmen, pga stativet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Sitter 30-40 cm från min skärm just för att den tar 60% av bordet musmattan och tangentbord får precis plats på min X34P.

Jäklar, är det inte extremt nära?

Skrivet av Dawelio:

Beror på hur djup ditt skrivbord här, jag hade ett 80 cm djupt och nu ett som är 85cm djupt. De blir då ungefär halva skrivbordet för skärmen, då den bygger runt 20-40cm bakom skärmen, pga stativet m.m.

Jag minns inte och måste kolla när jag är hemma men tror dessvärre inte det är djupare än ca 65cm. Önskar faktiskt att jag hade ett som var minst 80 eftersom jag är lång men det är inte lätt att hitta bra bord som inte kostar skjortan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Mocka:

Jäklar, är det inte extremt nära?

Jo men det är små stunder jag kan backa lite så jag sitter 60-80 cm.

Permalänk
Avstängd

Hej.

Har ett 80cm djupt skrivbord till en Alienware aw3418dw, känner helt klart att jag skulle kunna klara mig på c.a 65-70 Cm djup. Behöver absolut inte de fulla 80 Centimetrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Hej.

Har ett 80cm djupt skrivbord till en Alienware aw3418dw, känner helt klart att jag skulle kunna klara mig på c.a 65-70 Cm djup. Behöver absolut inte de fulla 80 Centimetrarna.

Får man fråga vart du köpte din AW3418DW?...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dawelio:

Får man fråga vart du köpte din AW3418DW?...

Dells hemsida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Dells hemsida!

Okej, tog det lång tid innan du fick den? Hur var deras leverans och hur var din upplevelse av att köpa från dem direkt?...