Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:
Skrivet av babgjyshi:

Är du allvar? Det är nu på sistone som dom börjat fixa sitt skit, det är inte många Audi bilar som gått över 20 000 mil, utan att ha bytt kedjespännare och kedjor, där detta renovering går på minst 60 000.

Skrivet av Boss302:

Han tänker väl 2,0 TFSI VW motorn som t.o.m vissa bilhandlare vägrat sälja p.g.a att de rasat stup i kvarten (usla kolvringar).

Haha nog fan vet jag väl om Audis problem, men att ducka undan Audi för att man "tycker" deras motorer är dåliga är ju konstigt.

Som redan sagts, det gäller inte alla motorerna och man kan inte tycka att en motor inte håller bra. Antingen håller den bra, okej eller dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Hej! Vill byta bil och jag funderar på en xc60. Måste finnas en del här som äger den som kan dela med sig. Vilken modell har du? Hur mkt dricker den? Konstigheter?

Jag kommer pendla under tre mil om dagen, så kommer inte köra så jättemycket, men vill ha en pålitlig och skön bil att köra längre sträckor. Kommer ev köra en roadtrip genom EU i somras.

Rekommenderas denna bil för mig som är under 25, ensam och inte så långt till jobb eller kan ni rekommendera något annat? Ska ligga under 150 000.

Volvo V40 Cross Country, kan jag iallafall rekommendera.

Köpte själv en 2014's modell för ungefär en vecka sen. En D2 som drar 0,38/mil blandad körning. Momentum med panoramatak. Jag själv är ungefär i din ålder och åker 4 mil dagligen. Kostnad? 150 papp.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

Hyundai Santa Fe, fram till årsmod 2012. Efter det kom nya karossen och den är betydligt dyrare än 150k. Den är väl mer i klass med XC90 vad gäller storlek, men betydligt billigare att äga. Utseende är såklart subjektivt, men råful är den ändå inte.

Hade tipsat om Hyundai Tucson, årsmod 15 och framåt, men den är 50k dyrare (enl blocket) än XC60. Större invändigt också.

Annars är det ju jävligt ballt att ha en sån där penisförlängare, Dodge Ram 1500/2500 (gärna den senare) Men där kan vi snacka dyr bil att både äga och köra. Men du är då klart ballast av polarna!

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

Hyundai Santa Fe, fram till årsmod 2012. Efter det kom nya karossen och den är betydligt dyrare än 150k. Den är väl mer i klass med XC90 vad gäller storlek, men betydligt billigare att äga. Utseende är såklart subjektivt, men råful är den ändå inte.

Hade tipsat om Hyundai Tucson, årsmod 15 och framåt, men den är 50k dyrare (enl blocket) än XC60. Större invändigt också.

Annars är det ju jävligt ballt att ha en sån där penisförlängare, Dodge Ram 1500/2500 (gärna den senare) Men där kan vi snacka dyr bil att både äga och köra. Men du är då klart ballast av polarna!

Tycker redan att 150 är på gränsen, så vill inte gå högre. Ang dodge ram, håller med dig där, den mest onödiga bilen du kan köpa i Sverige. Vill man vara ballast av polarna så är det knappast Volvo man köper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En skaplig Chevrolet Tahoe lär du nog få runt den prisklassen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hade aldrig köpt en diesel som inte har certifierats med euro6 om jag bott i en större stad där de rödgröna styr. Problemet med XC60 är väl just att det är svårt att hitta någon i rätt prisklass som dessutom har rätt miljöklass.

Permalänk

Jag har med varit inne på xc60. Kör 2000mil om året. Tittar dock på 2015 under 5000mil. D4 euro 6. Då hamnar man från 220.000kr. Allt under det är inte okej. Så mitt råd är spara mer. För du vill inte ha en suv som gått mycket där alla dyra serviser ska göras, skatten är dyr och försäkringen är dyr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Som andra nämnt. Fundera på en V60. En V60 R-design ser ju fin ut och den kommer dra betydligt mindre bränsle än XC60. Kör själv en sådan D4 automat. Snittar just nu 6,6l/100km, men är på väg ner efter flytten där det blir lite mer landsväg till och från jobbet. Går helt OK också.
Fula vinterhjul på den nu men med somrisarna är den riktigt fin

För dina behov låter det som en V40CC också hade passat bättre.

Inget fel på XC60, men personligen tycker jag den är lite stötig. En högre bil är inte alltid mer bekväm. SUVar har ofta lite styvare fjädring pga vältrisken. Så vill du åka bekvämt är XC70 betydligt bekvämare bil än XC60 (XC70 är inte riktigt SUV-stötig). Min personligas erfarenhet. Speciellt om du väljer en XC60 R-design.

Lite läsning:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160...

Och grundat på egen erfarenhet:
XC70 mindre stötig än V70
XC60 mer stötig än V60

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Av volvo tycker jag att xc60 är snyggast! Sedan som sagt så vill ja ha en större bil, som jag kan sitta bekväm i, och våga köra lite längre sträckor! Vill att det ska kunna sitta 4-5 st i bilen och ta en helgrunda till sälen, eller kanske tom Österrike. Nu har jag en halvkombi, kommer också bli den sista.

Jag har 2.5 mil till jobbet, så det med bränsleförbrukning spelar inte så stor roll. Har tillgång till verkstad, och skulle gissa på att jag kan fixa det mesta själv.

Det jag vill ha, bekväm att köra längre sträckor med, kunna ha skidor på taket, se någorlunda bra ut, inte kännas plastigt.

Jag bor i Malmö, så Bmw går bort(billigare att försäkra en Koeningsegg, men halv på xc60 d5 gick på 600 för mig(22år).

Vuxna sitter inte speciellt bekvämt i baksätet på XC60 vid långresor eftersom dynan är låg och kort.
Fem personer får inte roligt där.

Ska fyra till fem pers åka hyggligt bekvämt i Volvo är det V70 som gäller. Den går helt klart snålare också.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Inget fel på XC60, men personligen tycker jag den är lite stötig. En högre bil är inte alltid mer bekväm. SUVar har ofta lite styvare fjädring pga vältrisken. Så vill du åka bekvämt är XC70 betydligt bekvämare bil än XC60 (XC70 är inte riktigt SUV-stötig). Min personligas erfarenhet. Speciellt om du väljer en XC60 R-design.

Lite läsning:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160...

Och grundat på egen erfarenhet:
XC70 mindre stötig än V70
XC60 mer stötig än V60

XC70 finns i två olika versioner vad det gäller hur stötiga de är. Finns en vanlig som är rätt svampig och mjuk i dämpningen och sedan sportmodellen, som är mycket stötigare, men har bättre väghållning.
Har själv sportmodellen och du känner det mesta på vägen.. men kurvtagningen är grym.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Skaffa en med T6-motorn så får du en riktigt härlig och hyffsat sportig motor

Har en XC70 T6, visst är den inte helt optimal i kurvor... Men rakt fram går den som ett skott och man slipper dieselbrölandet (hade en V70 D5 innan). Lyssna på sången från 6'an blir man inte trött på

Se till att skaffa en med Sensus (stor skärm i mitten och ingen liten ovanför), vet inte när det kom men MY12 verkar det som om man kollar blocket lite snabbt. Då känns den ändå lite modernare invändigt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk

Kör xc60 d5 awd polestar nu och den är riktigt skön samt man sitter riktigt bra(det bästa jag suttit i någon bil). Den är lättkörd och rolig att köra men som tidigare nämnts i tråden kanske det inte är den bästa pendlarbilen om man är ensam. Gällande baksätet tycker jag ändå man sitter ganska bra. Hade tidigare en xc90 och det är en touch mindre i xc60n men funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Bra bil, men det låter relativt mycket inn i kupe.

Kan man leva med det är det en bra bil för pengarna.

Jag har rätt så breda däck så jag har alltid tänkt att det beror på det men visst, du kanske har en poäng.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har rätt så breda däck så jag har alltid tänkt att det beror på det men visst, du kanske har en poäng.

Hur breda däck klassas som rätt så breda?
Däckmärke och modell har också mycket att göra med ljudvolym.

Permalänk
Medlem

https://www.volkswagen.se/sv/modeller/t-roc.html

http://www.skoda.se/modeller/karoq/karoq

Skulle jag köpa en mindre SUV hade jag tagit T-roc eller Skoda Karoq, utan tvekan mest bang for the buck!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Varför inte satsa på en V60 CC, du får en ok bil för dina premisser och den blir lite förhöjd. Du kommer få in allt du behöver i den och den klarar en resa till Sälen också om det nu är så.

Du kan också spara pengarna till ett schysst boende och istället åka vidare i den bilen du har. Finns aldrig någon vinst med att åka runt i en fin bil då 90% av alla bilar rasar i pris.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av arvidh:

Hyundai Santa Fe, fram till årsmod 2012. Efter det kom nya karossen och den är betydligt dyrare än 150k. Den är väl mer i klass med XC90 vad gäller storlek, men betydligt billigare att äga. Utseende är såklart subjektivt, men råful är den ändå inte.

Hade tipsat om Hyundai Tucson, årsmod 15 och framåt, men den är 50k dyrare (enl blocket) än XC60. Större invändigt också.

Annars är det ju jävligt ballt att ha en sån där penisförlängare, Dodge Ram 1500/2500 (gärna den senare) Men där kan vi snacka dyr bil att både äga och köra. Men du är då klart ballast av polarna!

Körde själv en tucson 2016 (ny hyrbil) under 3 månader i jobbet. Hade aldrig valt den över en XC60-XC70 om jag haft råd till en volvo:P Komforten och körkänslan i volvon är bättre i mitt tycke.

Året innan körde jag en nästan fullutrustad xc70 D5 (blev uppgraderad eftersom herz inte kunde erbjuda det vi skulle ha), Det var den bästa bil jag kört. Min referenspunkt är vägarna i skåne/sydsverige, med många markvägar osv.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Hur breda däck klassas som rätt så breda?
Däckmärke och modell har också mycket att göra med ljudvolym.

R18/255/55 nånting, minns inte exakt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Har ford transit custom genom jobbet, och tråkigare bil får man leta efter. Visst att jämföra dom två är inte kanske det bästa, men Ford går jag inte i närheten av.

Vill också att det ska vara lite krut i, så allt under 160 känns,....

Ford Transit är nog inte byggd för att vara en räcer, 125 hästar på en mindre bil som Focusen ger rätt bra spurt.
Är bara att åka in till närmaste Fordhandlare och testa själv

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Är bara att åka in till närmaste Fordhandlare och testa själv

Finns det verkligen folk som gör det med vilje..?
En Ford aldrig mer.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig att det skulle vara så svårt att välja bil. Blir nog att provköra en xc60, en v60, a4 samt a6 kombi. Sen ang om jag behöver hit och dit, jag behöver inte en 1000cc sporthoj heller men jävligt skönt att ha det på E22 när man vill komma i tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

150k får man ju en ny Dacia Duster.. Har en själv som andrabil, men kan nog inte rekommendera den för längre körningar, om man gillar komfort. Som kortare pendling och om man har hobbyer som kräver lite högre frigång, fungerar den bra.

90km/t känns väl som om man kör 140-150km/t med XC70:n. Klimatanläggningen fungerar väl sådär, då man ibland börjar frysa på benen utmed dörrsidan. Sätesvärmen har bara av och grilläge... Har man som vi den stora skärmen med GPS, så sitter den långt ner och är trafikfarlig. Men det sämsta är väghållningen vid en eventuell undanmanöver, då bakänden gärna verkar vilja sticka.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Finns det verkligen folk som gör det med vilje..?
En Ford aldrig mer.

Min morbror körde vad jag vet ingenting annat än Ford. Men han köpte bilarna fabriksnya och bytte vart tredje år, med kanske ett eller två undantag.

Personligen så har jag inte riktigt någon favorit, utan väljer lite olika tillverkare och modeller. Har än så länge haft tur genom åren och inte åkt på någon riktig nitlott iallafall.

Permalänk
Medlem

Såg att någon nämnt Huyndai, har inte en susning om det är en bra bil eller inte, men jag provkörde den nya i30 med turbo och automatlåda, bensinaren. Den gick fin fint kan jag lova. Kostar ju i och för sig en slant den också...

Själv kör jag en S80 från 2002, kostade mig 16000kr vid inköp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Som bilhandlare (eller skojare) så rekommenderar jag att du fortsätter på ditt Volvospår om du vill ha bekymmersfritt ägande. Kolla bara så bilen är servad som den ska.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbrain:

Skaffa en med T6-motorn så får du en riktigt härlig och hyffsat sportig motor

Har en XC70 T6, visst är den inte helt optimal i kurvor... Men rakt fram går den som ett skott och man slipper dieselbrölandet (hade en V70 D5 innan). Lyssna på sången från 6'an blir man inte trött på

Se till att skaffa en med Sensus (stor skärm i mitten och ingen liten ovanför), vet inte när det kom men MY12 verkar det som om man kollar blocket lite snabbt. Då känns den ändå lite modernare invändigt.

Ja, hade en XC60 T6 med Polestar som jag gillade på de flesta sätt och vis. Den kostade dock klart mer än vad som verkar vara budgeten här, men med lite fler mil kanske det kan gå. Även om det inte var en V8 så saknar jag ändå ljudet på min nya bil som knappt låter alls när man trycker på gasen...men fort går det

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Som bilhandlare (eller skojare) så rekommenderar jag att du fortsätter på ditt Volvospår om du vill ha bekymmersfritt ägande. Kolla bara så bilen är servad som den ska.

Volvosäljare kanske tom?

Permalänk
Medlem

Kör själv en xc60 t5, kanske inte det smartaste valet av motor då den är törstig men en väldigt skön bil att köra. Ca 3000kr för lilla servicen och det dubbla för stora. För modeller före 2014 kolla takluckan för läckage då det har varit problem samt att bussningarna bak är bytta. Det var något fel på skyddet runt bussningarna före det som gör att de slits extra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Volvosäljare kanske tom?

Säljer transportbilar nuförtiden och har även sålt peugeot personbilar. Sålt begagnat ca 5år innan dess. Mest Volvo men trots det gav det minst bekymmer.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023