Nätaggregat startar ej - finns det en säkring eller är det soptippen som gäller?

Permalänk
Medlem

Nätaggregat startar ej - finns det en säkring eller är det soptippen som gäller?

Mitt nätagg, Fractal Design Newton R2 800w dog i natt. Får inte liv i det alls, provat att koppla ur allt och bara kortsluta Power och jord. Finns det någon säkring på dessa som man kan nollställa eller är det bränt? Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Det finns en skyddsäkring inlödd i dessa - dock om den har gått så är det allvarligt fel typ att någon switchar-transistor eller kraft-diod gått sönder och i 80% av fallen så brukar säkringen smälla igen om man försöker byta.

köp nytt!

Du kan se den gamla nätagget som elektronik-återvinnings grej nu.

switchade nätaggregat _är_ förbrukningsvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det finns en skyddsäkring inlödd i dessa - dock om den har gått så är det allvarligt fel typ att någon switchar-transistor eller kraft-diod gått sönder och i 80% av fallen så brukar säkringen smälla igen om man försöker byta.

köp nytt!

Du kan se den gamla nätagget som elektronik-återvinnings grej nu.

switchade nätaggregat _är_ förbrukningsvara

Du menar att det inte är en switchad säkring utan i så fall en komponent som måste bytas?

Den har ju 5 år på nacken och har gått på hög effekt 24/7 senaste 4 mån...

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Du menar att det inte är en switchad säkring utan i så fall en komponent som måste bytas?

Den har ju 5 år på nacken och har gått på hög effekt 24/7 senaste 4 mån...

Tack för svar!

Det brukar vara en vanlig miniatyrsäkring. Den kan bytas, men om den brinner brukar det bero på ett fel i nätagget, som inte försvinner för att du byter säkring, snarare än momentan överlast. Den nya säkringen kommer med stor sannolikhet också brinna.

Säkringen sitter inte där så mycket för att skydda nätagget, som för att lösa om nätagget säckar, och på så vis minska risken för brand etc.

Men visst, nog kan man försöka. Glöm inte säkerheten vid arbete med nätagget, en del rätt biffiga kondensatorer i det, som kan ha potentiellt livsfarlig restladdning.

Det bästa är nog dock ändå att byta ut nätagget.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det brukar vara en vanlig miniatyrsäkring. Den kan bytas, men om den brinner brukar det bero på ett fel i nätagget, som inte försvinner för att du byter säkring, snarare än momentan överlast. Den nya säkringen kommer med stor sannolikhet också brinna.

Säkringen sitter inte där så mycket för att skydda nätagget, som för att lösa om nätagget säckar, och på så vis minska risken för brand etc.

Men visst, nog kan man försöka. Glöm inte säkerheten vid arbete med nätagget, en del rätt biffiga kondensatorer i det, som kan ha potentiellt livsfarlig restladdning.

Det bästa är nog dock ändå att byta ut nätagget.

Tack för input! Min tanke var att prova ifall det var en spik/transient som gjorde att säkringen gick eller om det är nåt som är trasigt. Om den löser ut direkt så tyder det ju på nåt fel och då kan jag återvinna möget med gott samvete. Skickade iväg en fråga till Fractal också för att se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Tack för input! Min tanke var att prova ifall det var en spik/transient som gjorde att säkringen gick eller om det är nåt som är trasigt. Om den löser ut direkt så tyder det ju på nåt fel och då kan jag återvinna möget med gott samvete. Skickade iväg en fråga till Fractal också för att se vad de säger.

Ja, det är ju inte dumt att kolla med dem först, även om de givetvis också kommer föreslå byte av agget

Förresten, ibland kan det ju vara rätt lång garanti på nätagg. Du är säker på att garantitiden löpt ut på ditt?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, det är ju inte dumt att kolla med dem först, även om de givetvis också kommer föreslå byte av agget

Förresten, ibland kan det ju vara rätt lång garanti på nätagg. Du är säker på att garantitiden löpt ut på ditt?

Bra idé, kollade nu och det är 5 års garanti, dock inköpt 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Tack för input! Min tanke var att prova ifall det var en spik/transient som gjorde att säkringen gick eller om det är nåt som är trasigt. Om den löser ut direkt så tyder det ju på nåt fel och då kan jag återvinna möget med gott samvete. Skickade iväg en fråga till Fractal också för att se vad de säger.

Skrivet av kaput:

Ja, det är ju inte dumt att kolla med dem först, även om de givetvis också kommer föreslå byte av agget

Förresten, ibland kan det ju vara rätt lång garanti på nätagg. Du är säker på att garantitiden löpt ut på ditt?

Skadar inte att kolla... men om säkringen gått (och går igen) så är det skrot.

Dock är det så bra skydd att i de flesta fall en komponent går sönder så stänger aggregatet av sig. Det går att kolla genom att mäta om det kommer en liten utspännings-spik på utgångarna när man startar. Kan bli kanske nån volt på tex +12 eller +5. I så fall kan det räcka med att byta en komponent som är trasig. Så har TS en bekant som är kunnig så kan det kanske gå att fixa.

Permalänk
Medlem

Köp nytt fläkten går ju alltid ta men man bör låta agget ligga några veckor så kondningar laddat ur. Du har en står primär kondning som är livsfarlig så kanske lika bra å slänga allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Är agget fullt av damm?
Kan det skett ett överslag på grund av damm inne i agget?
Jag har sett en del nätagg med imponerande dammsammlingar i sig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är agget fullt av damm?
Kan det skett ett överslag på grund av damm inne i agget?
Jag har sett en del nätagg med imponerande dammsammlingar i sig....

Tja... man kan väl säga att dammsamlingen är "över medel". Menar du att den kan ha pajat pga dammet eller att den kanske startar om jag blåser rent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Tja... man kan väl säga att dammsamlingen är "över medel". Menar du att den kan ha pajat pga dammet eller att den kanske startar om jag blåser rent?

Det finns bara ett sätt att ta reda på det, att prova.
Om möjligt, öppna nätagget, gör rent det och syna av det. Överslag lämnar ofta bruna fläckar i PCBn.
När du är nöjd med rengöringen, koppla bara in en hårddisk till nätagget och jumpstarta det.
Om det startar upp, och hårddisken spinner upp, kan du ha fått igång ditt nätagg igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det finns bara ett sätt att ta reda på det, att prova.
Om möjligt, öppna nätagget, gör rent det och syna av det. Överslag lämnar ofta bruna fläckar i PCBn.
När du är nöjd med rengöringen, koppla bara in en hårddisk till nätagget och jumpstarta det.
Om det startar upp, och hårddisken spinner upp, kan du ha fått igång ditt nätagg igen.

Jag får testa helt enkelt! Vill dock inte ladda ur en fetekonding i handen så jag får se om jag öppnar eller bara trycker in tryckluft

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Jag får testa helt enkelt! Vill dock inte ladda ur en fetekonding i handen så jag får se om jag öppnar eller bara trycker in tryckluft

Lita inte på nätagget så att säga.
Anslut det inte till något du inte får bli av med.
Koppla upp det mot en gammal HDD för att testa det, så worst case scenariot bli att den disken brinner upp.