Marknaden/utvecklingen för surfplattor stendöd?

Permalänk
Medlem

Marknaden/utvecklingen för surfplattor stendöd?

Tjena!

Under ca 2 veckors tid har jag varit på jakt efter en ny surfplatta! Jag pluggar så de är framförallt där den ska användas för att titta på föreläsningar/tentor osv. Jag har redan nu en bärbar jättefin dator! Den känns dock onödig att bära och slita på under skoldagar då jag bara behöver läsa några stycken i ett dokument, därav den nya surfplattan!

Jag vill då ha en surfplatta me windows mycket på grund av att jag tyckers androids "multitasking", säger man så? Suger så otroligt mkt! Hade en android platta för några år sedan och det fungerade knappt att ha igång 2 pdf:er, rätta mig gärna om jag har fel.

Hur som haver! Windows surfplatta (dual boot funkar oxå), som ändå är relativt ny o maxpris på ca 2000 spänn! Detta har jag sökt efter med ljus o lykta i varenda vrå av internet (eller i kina iaf) utan att hitta nå vettigt! Jag har då främst fokuserat på kina plattor eftersom man då verkar få lite prestanda för pengarna.

Mitt problem är då att alla plattor verkar ha minst 18-24 månader på nacken? Ingen verkar ha kommit med nå nytt på otroligt länge! Därför vänder jag mig nu till alla eliter här på sweclockers, är det så att surfplatte marknaden stått stilla i ca 2 år?

Om någon kan tipsa om en platta blir jag otoligt glad! Throw it out!

Tack på förhand / Kristian

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Tjena!

Under ca 2 veckors tid har jag varit på jakt efter en ny surfplatta! Jag pluggar så de är framförallt där den ska användas för att titta på föreläsningar/tentor osv. Jag har redan nu en bärbar jättefin dator! Den känns dock onödig att bära och slita på under skoldagar då jag bara behöver läsa några stycken i ett dokument, därav den nya surfplattan!

Jag vill då ha en surfplatta me windows mycket på grund av att jag tyckers androids "multitasking", säger man så? Suger så otroligt mkt! Hade en android platta för några år sedan och det fungerade knappt att ha igång 2 pdf:er, rätta mig gärna om jag har fel.

Hur som haver! Windows surfplatta (dual boot funkar oxå), som ändå är relativt ny o maxpris på ca 2000 spänn! Detta har jag sökt efter med ljus o lykta i varenda vrå av internet (eller i kina iaf) utan att hitta nå vettigt! Jag har då främst fokuserat på kina plattor eftersom man då verkar få lite prestanda för pengarna.

Mitt problem är då att alla plattor verkar ha minst 18-24 månader på nacken? Ingen verkar ha kommit med nå nytt på otroligt länge! Därför vänder jag mig nu till alla eliter här på sweclockers, är det så att surfplatte marknaden stått stilla i ca 2 år?

Om någon kan tipsa om en platta blir jag otoligt glad! Throw it out!

Tack på förhand / Kristian

Har just nu inget bra tips.
Väntar själv på nya surfplattor med Windows för att ersätta min gamla WinRT-platta. Har aldrig riktigt trivts med Android.
Jag hoppas att det under året kommer ut några ARM-plattor. De borde kunna bli billigare än de med "vanliga" Windows, ha bättre batteritid och ha lite slimmare design.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Intel lade ner Atom-processorn, som var den billigaste, mest strömsnåla varianten som användes i de flesta billigare Windows-plattor. Dessa processorer var också kraftigt subventionerade för att Intel ville ta marknadsandelar från ARM, vilket är anledningen till att dessa plattor kunde vara så billiga. Samtidigt gav Microsoft bort Windows-licenser gratis för de ville ta andelar från Android.
Så det enda som finns i den prisklassen är restlager från den tiden.

Vill man inte köpa denna gamla teknik är det nog att vänta på de nya ARM-processorerna med x86-emulering och se om det kan fungera...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Skulle windows on ARM vara ett alternativ? Det kommer ju släppas en del plattor/convertibles under våren. Blir ju inte lika kraftfullt som en laptop, men för att släpa runt på skolan för lättare jobb och med grym batteritid verkar det ju bra.

http://www8.hp.com/us/en/campaigns/envy-x2/overview.html
https://www.youtube.com/watch?v=TUoHUoVE6ZA

Visa signatur

Kaffe, bullar och choklad!

Permalänk
Medlem

Jag tror problemet är att Intel så vitt jag vet avslutade sin Atom-serie med processorer och det finns helt enkelt inga ersättare med x86.

När Windows on ARM kommer blir det sannolikt lite bättre. Men jag tror tyvärr att hela surfplattemarknaden är rätt död med undantag för Ipad.

Windowsplattorna får ju också konkurrens från "riktiga" Windowsdatorer i plattformat, som MS Surface och liknande. Då får man ju också gå upp i pris tyvärr.

Det finns liksom inte några vettiga Androidplattor heller för 2 000 kr. För några år sedan var det ju så att flaggskeppstelefoner kostade 5-6 000 kr och man fick motsvarande teknik i en surfplatta för nån tusenlapp mindre. Nu kostar ju Androidplattor som Samsung S3 väldigt mycket pengar och ändå inte med topptekniken.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av twoface76:

Skulle windows on ARM vara ett alternativ? Det kommer ju släppas en del plattor/convertibles under våren. Blir ju inte lika kraftfullt som en laptop, men för att släpa runt på skolan för lättare jobb och med grym batteritid verkar det ju bra.

http://www8.hp.com/us/en/campaigns/envy-x2/overview.html
https://www.youtube.com/watch?v=TUoHUoVE6ZA

Mitt problem med dessa är att de knappast blir billiga (TS ville ha för 2 000 kr) utan de kommer att kosta som en Surface gör idag. Och vad är då poängen? Vem behöver 22 timmars batteritid istället för 10 och samtidigt ge upp 70 % av prestandan?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Mitt problem med dessa är att de knappast blir billiga (TS ville ha för 2 000 kr) utan de kommer att kosta som en Surface gör idag. Och vad är då poängen? Vem behöver 22 timmars batteritid istället för 10 och samtidigt ge upp 70 % av prestandan?

/hulle.

Jag tror de har fler fördelar än bara bättre batteritid. Förhoppningsvis blir de lite lättare och lite billigare. Som student när man går runt till lite olika föreläsningssalar tror jag också att "always-on"-funktionen kan vara bra för att snabbt komma igång med anteckningar osv..

Däremot håller jag med om att de förmodligen blir alldeles för dyra. Det är svårt idag att hitta bra surfplattor till ett bra pris, ffa vad gäller windowsplattor.
Det vettigaste jag hittar är lenovo miix för 2500-3000:- men då får man kompensera med lågupplöst skärm t ex.. (med intel-cpu dock)

Visa signatur

Kaffe, bullar och choklad!

Permalänk

För att återkomma till topic så kanske det vore bästa att försöka hitta en begagnad, våga sig på att hitta en kinaplatta eller att köpa en med kompromisser avseende prestanda/kvalitet.

Skulle du vilja använda android/ios så borde du kunna hitta hyfsad kvalitet på begagnatmarknaden.

edit: Det finns till exempel en del begagnade Surface på tradera. Med lite tur så hamnar de kanske under 3000.

Visa signatur

Kaffe, bullar och choklad!

Permalänk

Ska du jobba/skapa med plattan rekommenderar jag en Windowsplatta av 2:1 -typ. I alla andra lägen är androider bättre/Smidigare (tex då du kollar på föreläsningar eller läser dokument/böcker).

Jag har MS Surface Pro 1, 2, och 3 samt en kass Windowsplatta på 7" (Trekkstor).
Till detta kommer En slö Kina-android på 7", en Samsung (Android) 10" (äldre med för låg skärmupplösning) och en Lenovo TAB 3 10" (android).

Det är i princip bara Lenovon som används. Den är lätt, smidig, tillräckligt snabb, tillräckligt bra skärm (för eböcker, film, mm), bra batteritid (utan problem 8-10h), bra blåtandsghantering, stabil WIFI mm.
Den slår användarmässigt mina Surface på det mesta (tex en sån sak som en bra webläsare som är fullscreen...) utom när det gäller att skriva. Har inget tangentbord till den men plockar oftast fram min arbetslaptop eller sätter mig vid den stationära om jag ska skriva (väldigt sällan jag pallar starta en Surface Pro).

Jag tycker Microsoft sumpat mycket av det som var bra med W8 (för plattor). W10 är jäkligt mycket krångligare än android och sen är det ju det där med appar...

Mina 2 cent

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hade en android platta för några år sedan och det fungerade knappt att ha igång 2 pdf:er, rätta mig gärna om jag har fel.

Men android plattor har väl blivit bättre med tiden?

Här en med 8 kärnors processor och 3GB ram:
https://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/lenovo-tab-4-10...

Vad du hade för några år sedan är irrelevant. Frågan är vad som finns idag.

Permalänk

@Rick69:
Den TAB 3 jag har är typ samma (och med samma skärmupplösning, 1920 x 1200).
Inte LYX på något vis men superstabil och välfungerande.
Inga problem att hoppa mellan appar/filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Om någon kan tipsa om en platta blir jag otoligt glad! Throw it out!

Kan du nämna några av de modeller som du kollat på? Spontant tänker jag exempelvis på Xiaomi Mi Pad 2 med Windows. Kostar idag jämt 2000 kronor på Gearbest.com. Tyvärr med endast 2GB RAM. Fel sak av Xiaomi att snåla in på tyvärr.

Annars är ju frågan om inte en begagnad är ett bättre alternativ vid en så snål budget. Hittade själv en Surface Pro (första generationen) här på SC för endast en tusenlapp, vilken jag faktiskt använt en del. Sedan skulle jag inte rekommendera den på grund av upplösningen, 1920x1080 är en ganska kass upplösning för allt utom filmtittande. Speciellt så eftersom Chrome inte kan handskas med den upplösningen på ett vettigt sätt. Många webbsidor är designade för 1280 horisontella pixlar så det blir mycket scrollande i sidled när jag håller plattan i porträttläge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kreekill: Jag har en Samsung Galaxy tab A10 i jobbet som jag är väldigt nöjd med.
Bra batteritid och har inga problem att bläddra mellan många PDFer.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rick69:

Men android plattor har väl blivit bättre med tiden?

Här en med 8 kärnors processor och 3GB ram:
https://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/lenovo-tab-4-10...

Vad du hade för några år sedan är irrelevant. Frågan är vad som finns idag.

8 st A53 kärnor är rätt skräp dock. Hade tagit 2 st A57 alla dagar i veckan.
Kärnor != Prestanda

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Själv hade jag aldrig kunnat gå tillbaka till Android-plattor igen. Körde mycket på Android innan men sen när jag gick över till Windows-platta så finns det ingen anledning att gå tillbaka längre.

Och då har faktiskt min Windows platta Dual boot funktion där det finns Android på den också om jag skulle vilja.

Men vet ni vad? Den där Android tar upp runt 10-20 GB av min platta och jag använder den - ALDRIG!

Kan räkna på en hand hur många gånger jag faktiskt bootat upp plattan till Android-boot. Resten av tiden (99,9 %) har jag alltid bootat upp den i Windows.

Jag hatar verkligen att surfa i Android-mode. Fy för det! Ska vara riktiga version av hemsidor och inga Android-app version. Dessutom kan jag köra vad som helst i Windows. Lirar till och med League of Legends på min surfplatta (Ja, ni hörde rätt, det går galant att köra League på den!).

Jobbar med Windows office, word, etc, pdf, allt möjligt i Windows. Hade jag varit kvar i de där 2008-2009 åren så hade jag kört på Android men nu är det 2018, man måste hänga med i utvecklingen.

Windows-plattor nu för tiden där standard och det blir bättre hela tiden. Batteritiden får jag på runt 8-9 timmar.

Hade jag varit du OP, hade jag nog väntat lite grann med att köpa ny platta, kanske kommer nåt nytt ut snart. Annars får du hålla dig till Chuwi Corebook eller nåt men bättre att vänta lite på nya produkter.

Men windows ska det va, iaf om man vill kunna köra alla program i den! Android är lite backwards... känns så 2008 - 2009.

Permalänk
Inaktiv

Problemet är att alla os till plattorna är crap, Android ja man vet inte vad man ska säga, men för den stora skaran så är det ändå det bästa. iOS kräver sin person för att inte göra en fly förbannad, det handlar om att man måste gilla Apples sätt att göra allt på. Windows är på tok för krävande för en billig surfplatta, de för över 15 000kr är dock riktigt grymma.

Den enda funktion i windows som jag tycker är riktigt bra är RDP klienten, bortsett från detta så fjärrstyr jag min pc från surfplattan och gör precis samma sak på surfplattan som datorn, öppna cadfiler som kräver 8 kärnor och minst 64GB ram, inga som helst problem från surfplattan. Word/excel, ja inmatning suger, men jag har ibland med mig surfplatta för att kolla på dessa.

Mitt almäna råd är köp en billig Androidplatta idag, en dag kanske hybriplattorna blir billigare och då kan man köpa en dyrare och ersatta laptoppen. -Visst det går nästan allt göra idag, även om jag tycker att en surface för 20 000kr är en lite sådär laptop idag.
Alltså inmatningen till de billiga surfplattorna är idag så dålig så det är detta som mest hindrar en från att jobba med dem, vilket os de kör kommer långt efter.

Om man ser framtiden så går vi emot att vilket os som klient/terminaldatorerna kör blir mer försumbart. För några år sedan kunde man argumentera som epost, bokföring etc, men allt fler kör detta i webbläsaren idag. Det är inte många applikationer som man installerar på enheten och det kvittar egentligen vad man kör det ser likadant ut i webbläsaren ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Jag hatar verkligen att surfa i Android-mode. Fy för det! Ska vara riktiga version av hemsidor och inga Android-app version.

Missar jag något eller kan du inte bara ställa in att köra hemsidorna som fullversion?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@kreekill: kan rekommendera teclast plattorna, klart prisvärda. vi kör det på klubben för inregistrering och ungarna använder var sin till skolan, dom dualbootar med windows och android. kostar med tangentbord och penna 1000-1500kr
batteritiden är inte super men håller 3-4 timmar med film eller större delen av dagen för arbete.
Obs detta är en budget platta så förvänta dig inte samma prestanda/kvalitet som tex surface pro

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Missar jag något eller kan du inte bara ställa in att köra hemsidorna som fullversion?

Nej, det är inte alls samma sak.

Vissa hemsidor kommer alltid att lyckas detect din platta som Android och anpassar till det. Man kan till och med försöka gå omvägar med appar som tex Dolphins och ställer om det så den använder desktop version av webbläsare men ändå får man halvdant resultat.

Sidor som tex Primewire går inte heller att streama så väl i Android.

Och jag har inte heller sett några som kan lira fullständiga version av League och andra spel på Android.

Frågan är: Varför ska man avgränsa sig själv med Android när man har Windows som klarar allt man slänger åt den? Är man power user så finns det ingen anledning. Om man tänker endast använder sin platta åt att kolla på filmer, titta lite på Youtube, spela enklare spel från Playstore, så visst, go ahead.

Men har man vant sig vid att kunna lira allt på PC så är det no-brainer att köra på Windows-platta. Finns ingen anledning att nedgradera.

Permalänk
Medlem

Jag förstår. Det är inget jag upplevt eller tänkt på. Jag kör tvärtom. Har en platta med dual-boot men använder aldrig Windows. Tycker att Android är mycket bättre anpassat mobilt/pekskärmsmässigt.

Då använder jag i och för dig bara surfplattan för diverse surf och lite film. Hade jag haft ett bredare användningsområde s hade jag kanske föredragit Windows.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Problemet är väl priset.
Windows plattor, ja surface pro som kostar en förmögenhet.
Sen då?

Android plattor verkar stendött som sagt, inga nya annonserade med nyare kretsar, oreo etc etc senaste mässorna. Helt stendött på marknaden.

Hade gärna haft en surface pro, men jag tänker inte lägga 10-20k på en jäkla platta.
Jag föredrar Android också på plattor för det jag gör.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Problemet är väl priset.
Windows plattor, ja surface pro som kostar en förmögenhet.
Sen då?

Det finns faktiskt massor med Windows-plattor att välja på - förutom Surface Pro om man vänder sig åt östra hållet, dvs beställa från Asien.

Jag själv köpte en Chuwi Hi12 för ett år sen och den funkar hur bra som helst. Numera finns det mycket bättre plattor med bättre CPU för samma pris (jag köpte min för runt 2500 SEK - totalt och detta inkluderar både frakt och tull intill Sverige.)

Numera ska man hålla utkik efter CPU utav typen: Core M3 eller Apollo Lake N3450 (finns nyare version av Apollo Lake har jag för mig). Att surfa, hålla på med vardagliga sysselsättningar är inga problem alls med dessa CPUs. De klarar det galant. Dessa plattor ligger runt på samma pris, 2000 - 2500 SEK.

De bästa märke till dessa Windows-plattor av dessa CPU är följande:

1) Chuwi
2) Cube
3) Xiaomi
4) Teclast
5) Jumper
6) Onda
7) Voyo / Vido
8) Pipo

Så det är MASSOR att välja på. Jag vet att de flesta i Sverige har aldrig i hela sitt liv hört dessa märke (kanske Xiaomi men annars... nej) men det finns stor marknad där i Kina.

Även om man skulle räkna med frakt och tullavgift så lönar det sig fortfarande i och med att deras ursprungliga pris i asien är redan så billigt så även om man lägger på 20-30 % tullskatt så är det fortfarande mindre än vad man skulle betala här hemma i Sverige.

Enda nackdelen med att beställa från Kina är garantin om något går snett så det hela handlar om risk-reward.

Men om man endast ska handla från Sverige så är det mycket man kan välja på tyvärr. Då får man nöja sig med Android-plattor om man ska gå ner mot 2000 kronor-nivån.

Annars får man köpa en begagnad Surface pro-platta om man ska hålla sig inom Sverige. Är man dock villig att beställa från asien så finns det så många olika att du har till och med möjlighet att vara petig när du väljer och vrakar.

Permalänk
Medlem

Uppgrade mig från Surface Pro 4 till Surface Pro, det är 2 in 1 riktigt bra grejer så länge man inte börja få Flickergate problem vill säga

Har aldrig sätt någon poäng av en surfplatta hade några vanliga surfplattor tidigare, men är det så man köper så blir det ju

Surface Pro
HP Elite X2
Samsung GalaxyTab Pro S

Då får man ju en tablets på köpet men också möjlighet med penna för göra anteckningar, notisar, på ett snabbt och smidigt sätt men också kunna skriva med tagenbord etc.

Och vill man ha dem som platta så går det fint och ta lös tagenbordet bara andvända den som en platta.