Windwos Server ReFS+storage pool?

Permalänk
Medlem

Windwos Server ReFS+storage pool?

Hej,
Jag sitter och läser lite om Storage pool i Windows Server och med det tämligen nya filsystemet ReFS.
Verkar kunna bli en av mängden SW raid's men är det någon som har erfarenhet av det?

Skulle vilja veta lite vad ni tycker om det osv, dvs från folk som faktist har använt det.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Har kört ReFS ett par år nu på min 3disk, two-way mirror. Har fungerat mycket bra trots en par hdd krasher.
Mer erfarenhet än så har jag inte. Driver inget datacenter precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Har kört ReFS ett par år nu på min 3disk, two-way mirror. Har fungerat mycket bra trots en par hdd krasher.
Mer erfarenhet än så har jag inte. Driver inget datacenter precis

Hdd krascherna va de pga hårdvara eller mjukvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hdd krascherna va de pga hårdvara eller mjukvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Hårdvara. 2 stycken seagate 3TB diskar. 3 Månader mellan krasherna. Kända för att krasha alldeles för ofta.
Men trots det så klarade sig all data bra. Kan ju dock inte säga att ReFS hade något att göra med att datan klarade sig. Det har jag ingen aning om.

Permalänk

Jag har kört Storage Spaces på en server samt i Windows 10 med enklare uppsättningar. Inga problem, det har fungerat fint.

Har dock bytt nyligen till ZFS då jag villa ha mer kontroll över skriv och läsning samt möjlighet att göra LXC containers på hosten istället för i en VM.

Om din primära önskan är att få en enkel och stabil SW raid så är det ett bra alternativ. Finns även bra guider på hur du administrerar detta.

Visa signatur

-