Relik plattform X58, vad behövs uppgraderas?

Permalänk
Medlem

Relik plattform X58, vad behövs uppgraderas?

Hej på er alla och en god Söndag till er.

Köpte nu sent om sides Battlefront 2, och det laggar lite väl mycket än vad jag är van vid.

Alla spel jag har kört innan har flytit på mycket bra, men detta till synes häftiga spel irriterar mig då det inte flyter på.

Sitter nu i dagsläget på ett X58 kort från gigabyte, en i7 920 12 gb ram och dinosaurien 7990.
Jag spelar i eyeinfinity. ( 5700 x 1080 ?)

Är det värt att endast byta ut någon komponent, eller är det bättre att byta ut allt?

tänkte först om det var mängden RAM som gjorde att det laggade, eller kanske CPUn på sina standard 2,6 ghz. eller är den bistra verkligheten att mitt kära tahiti x två har blivit omodernt

tacksam för svar.

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem

@82a: Beror väl på hur pass stor din budget för uppgraderingar är.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82a:

Hej på er alla och en god Söndag till er.

Köpte nu sent om sides Battlefront 2, och det laggar lite väl mycket än vad jag är van vid.

Alla spel jag har kört innan har flytit på mycket bra, men detta till synes häftiga spel irriterar mig då det inte flyter på.

Sitter nu i dagsläget på ett X58 kort från gigabyte, en i7 920 12 gb ram och dinosaurien 7990.
Jag spelar i eyeinfinity. ( 5700 x 1080 ?)

Är det värt att endast byta ut någon komponent, eller är det bättre att byta ut allt?

tänkte först om det var mängden RAM som gjorde att det laggade, eller kanske CPUn på sina standard 2,6 ghz. eller är den bistra verkligheten att mitt kära tahiti x två har blivit omodernt

tacksam för svar.

Som han ovan sa . Har du inte mycket pengar till bygge så räcker nog med att byta grafikkortet.
Har själv en gammal 920 på 4.2ghz med 24 gb ram ☺

Permalänk

Cpun börjar bli gammal även gpu men nya titlar i den upplösningen kräver nog en nyare gpu om du vill få det att flyta bra. Och med en nyare gpu kommer även cpu bottlenecka.

Så frågan är vad du själv tycker det är värt vill du spela på lite lägre grafikinställningar behåll det du har.

Vill du spela på högre inställningar med bättre flyt behöver du en ny gpu och då även ny cpu och en ny plattform då även 990x överklockad bottleneckar dagens toppkort.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Hitta en 6-core xeon för 1366 på ebay. Kanske uppgradera ram något, och införskaffa ett nyare grafikkort. ett GTX 1070 eller dylikt. Sammantaget borde detta ge god skjuss för förhållandevis lite pengar. 7990 ger fortfarande hyffsat bra kräm i spel som stödjer crossfire, men i din upplösning tror jag minnesmängden blir lidande i nyare spel.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Cpun börjar bli gammal även gpu men nya titlar i den upplösningen kräver nog en nyare gpu om du vill få det att flyta bra. Och med en nyare gpu kommer även cpu bottlenecka.

Så frågan är vad du själv tycker det är värt vill du spela på lite lägre grafikinställningar behåll det du har.

Vill du spela på högre inställningar med bättre flyt behöver du en ny gpu och då även ny cpu och en ny plattform då även 990x överklockad bottleneckar dagens toppkort.

Förklara.
Med ett kraftigare grafikkort kommer han till att få sämre prestanda än vad han har i dag för att cpu håller tillbaka det nya kortet?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Cpun börjar bli gammal även gpu men nya titlar i den upplösningen kräver nog en nyare gpu om du vill få det att flyta bra. Och med en nyare gpu kommer även cpu bottlenecka.

Så frågan är vad du själv tycker det är värt vill du spela på lite lägre grafikinställningar behåll det du har.

Vill du spela på högre inställningar med bättre flyt behöver du en ny gpu och då även ny cpu och en ny plattform då även 990x överklockad bottleneckar dagens toppkort.

en i7 X990 presterar ungefär som en R5 1600 (ca 7% lägre singeltrådad prestanda), jag hade försökt hitta en sådan och köpt ett nytt grafikkort samt överklocka processorn

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Förklara.
Med ett kraftigare grafikkort kommer han till att få sämre prestanda än vad han har i dag för att cpu håller tillbaka det nya kortet?

Nej verkligen inte.
Grafikkortstillverkarna kan visserligen bestämma lite via drivrutiner vad som GPU eller CPU skall ta hand om.
Men generellt sett så kräver inte snabbare grafikkort en snabbare CPU utan snarare förtjänar det då man lätt hamnar i en situation där CPU begränsar FPS 100% av tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nej verkligen inte.
Grafikkortstillverkarna kan visserligen bestämma lite via drivrutiner vad som GPU eller CPU skall ta hand om.
Men generellt sett så kräver inte snabbare grafikkort en snabbare CPU utan snarare förtjänar det då man lätt hamnar i en situation där CPU begränsar FPS 100% av tiden.

Det var en liten slamkrypare, det är rätt många som slänger runt med begreppet "flaskhals" som om det var något magiskt som gör deluppgraderingar värdelösa.
I det här fallet vill jag påstå att flaskhalsen för det mesta är på GPU, så en uppgradering av GPU vill i dom flesta fall flytta flaskhalsen till CPU.

I värsta fall slutar det med samma prestanda som i dag i dom spel som redan är CPU begränsade.
I dom spel som är GPU begränsade i dag vill du få x% bättre prestanda med ett nytt grafikkort.

GTX1080 vill väl vara runt 50% snabbare, utan nackdelarna med multi gpu.
(letade inte så jättenoga efter jämförande benchmarks)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Hitta en 6-core xeon för 1366 på ebay.

Håller med, hitta en överklockningsbar Xeon med 6 kärnor som fungerar med ditt moderkort enligt tillverkaren. X58 korten är ganska eftertraktade pga att man kan göra så. Dessutom relativt enkelt att få till mer RAM då det går att hitta DDR3 begagnat för vettiga pengar fortfarande.

Permalänk
Skrivet av frankof:

Förklara.
Med ett kraftigare grafikkort kommer han till att få sämre prestanda än vad han har i dag för att cpu håller tillbaka det nya kortet?

Skrivet av sweisdapro:

en i7 X990 presterar ungefär som en R5 1600 (ca 7% lägre singeltrådad prestanda), jag hade försökt hitta en sådan och köpt ett nytt grafikkort samt överklocka processorn

har själv provat både 980x och 990x med 1080 och även överklockad 990x och ändå fått bottleneck FRÅN CPU (om ni vill att jag förtydligar det hela.) i många spel.

På papper funka det jättefint men i verkligheten hade jag bara problem fick även uppdatera bios bara för att få 1080 kortet att funka.

Jag följde även jag andras rekomendationer just för att det så så fint ut på papper men i praktiken blev det bara pannkaka av det hela.

Fick även 100% på cpu långt innan gpu nådde sitt tak.

Och en hel del andra problem.

3960x stock som är nyare bottleneckar även 1080ti om ni vill veta det.

Korten klarar mer men cpun begränsar det hela. Det vill jag ha sagt och det jag skriver, skriver jag för att jag själv har erfarenhet av just detta scenario och x58 som är min favoritplattform genom tiderna. Det är inte värt att uppgradera en x58 plattform idag då moderkorten ger sig och är väldigt svåra att få tag på idag. Man gräver lte sin egna grav.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

har själv provat både 980x och 990x med 1080 och även överklockad 990x och ändå fått bottleneck i många spel.

På papper funka det jättefint men i verkligheten hade jag bara problem fick även uppdatera bios bara för att få 1080 kortet att funka.

Fick även 100% på cpu långt innan gpu nådde sitt tak.

Och en hel del andra problem.

100% CPU användning är inte ett "problem".
Det är normalt
Du kommer alltid att ha en flaskhals om du inte begränsar FPS på något sätt.

Men visst, gamla 1366 har gjort sitt om man förväntar sig modern prestanda.
Faktiskt så verkar efterföljaren Sandy Bridge även den visa rejäla ålderstecken i modernare spel.
Man lär upp på Haswell för att "komma i kapp" lite.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

100% CPU användning är inte ett "problem".
Det är normalt
Du kommer alltid att ha en flaskhals om du inte begränsar FPS på något sätt.

Men visst, gamla 1366 har gjort sitt om man förväntar sig modern prestanda.
Faktiskt så verkar efterföljaren Sandy Bridge även den visa rejäla ålderstecken i modernare spel.
Man lär upp på Haswell för att "komma i kapp" lite.

exakt. som jag redigera mitt tidigare inlägg.

Att uppgradera x58 idag är som att gräva sin egna grav och man lär ta ett rejält kliv om det ens ska var värt pengarna.

Varför uppgradera något som håller tillbaka en ungefär lika mycket.

920 lär redan hålla tillbaka ett 7990 lite, kommer man då få en rejäl boost att uppgradera till säg ett av värstingkorten när cpun ändå inte kan leverera mer?

Och plattformen oavsett om det är en 920 med d0 klockad till 5ghz eller en 980x klockad till 5ghz kommer ge ganska liknande resultat.

Sen går moderkorten sönder mer frekvent på x58 än någon annan plattform och dessa är också rejät våra att få tag på idag. Sen är 980x och 990x svårsålda idag och överprisade utan dess like på ebay.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

exakt. som jag redigera mitt tidigare inlägg.

Att uppgradera x58 idag är som att gräva sin egna grav och man lär ta ett rejält kliv om det ens ska var värt pengarna.

Varför uppgradera något som håller tillbaka en ungefär lika mycket.

920 lär redan hålla tillbaka ett 7990 lite, kommer man då få en rejäl boost att uppgradera till säg ett av värstingkorten när cpun ändå inte kan leverera mer?

Och plattformen oavsett om det är en 920 med d0 klockad till 5ghz eller en 980x klockad till 5ghz kommer ge ganska liknande resultat.

Sen går moderkorten sönder mer frekvent på x58 än någon annan plattform och dessa är också rejät våra att få tag på idag. Sen är 980x och 990x svårsålda idag och överprisade utan dess like på ebay.

Som sagt krävs det ju ingen 980x utan det går att få tag i xeons relativt billigt.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av erssn:

Som sagt krävs det ju ingen 980x utan det går att få tag i xeons relativt billigt.

Men återigen varför? en I7 920 som troligen är D0 Step kan klockas sjukt bra. Marginalerna blir minimala.

Så varför köpa nytt en Xeon CPU som mobot har risk att inte ens kunna identifiera(dock osäker på denna har något I bakhuvudet som säger att det fanns några mobo/xeon som inte ville alls kan dock varit S771 jag tänker på) och kan klocka dåligt om du har otur och gått enormt många timmar 24/7.

Är det verkligen bara jag som tycker det är komplett onödigt att uppgradera en sån gammal plattform för att vinna minimal prestanda?

Dessutom kan jag säga att gigabyte moderkorten på X58 kan ha enorma problem med nya GPU:er sen finns det några till som kräver BIOS uppdateringar och massa krångel.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Men återigen varför? en I7 920 som troligen är D0 Step kan klockas sjukt bra. Marginalerna blir minimala.

Så varför köpa nytt en Xeon CPU som mobot har risk att inte ens kunna identifiera(dock osäker på denna har något I bakhuvudet som säger att det fanns några mobo/xeon som inte ville alls kan dock varit S771 jag tänker på) och kan klocka dåligt om du har otur och gått enormt många timmar 24/7.

Är det verkligen bara jag som tycker det är komplett onödigt att uppgradera en sån gammal plattform för att vinna minimal prestanda?

Dessutom kan jag säga att gigabyte moderkorten på X58 kan ha enorma problem med nya GPU:er sen finns det några till som kräver BIOS uppdateringar och massa krångel.

Nej, 920 och X990 är inte "marginell" skillnad emellan, 920 är mer som en FX8350 och X990 är som en Ryzen 1600.
Att det inte skulle bli någon skillnad att byta GPU pga att processorn bottleneckar är bullshit, bytte från ett 970 till ett 1070 med min gamla FX8350 och det var enorm skillnad. Nu med ett 1080 Ti med min Ryzen 1700 märker jag ingen som helst bottleneck. I upplösningar 1080p+ är du i 99% av fallen begränsad av grafikkorten snarare än processorn.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Uppgraderade min 920 till w3670 för ett par år sen. Gjorde enorm skillnad. Satte nyligen in ett begagnat 970 och är hel nöjd. X58 håller än. Särskilt med tanke på priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Nej, 920 och X990 är inte "marginell" skillnad emellan, 920 är mer som en FX8350 och X990 är som en Ryzen 1600.
Att det inte skulle bli någon skillnad att byta GPU pga att processorn bottleneckar är bullshit, bytte från ett 970 till ett 1070 med min gamla FX8350 och det var enorm skillnad. Nu med ett 1080 Ti med min Ryzen 1700 märker jag ingen som helst bottleneck. I upplösningar 1080p+ är du i 99% av fallen begränsad av grafikkorten snarare än processorn.

det stämmer det du skriver men det finns krut i en överklockad 920 Mina fall är utifrån helt egen erfarenhet av just detta. Med 1080 och 1080ti.

Och 980x oc 4.7ghz hanterade inte 1080ti kan jag redan nu säga.
3960x 4ghz hanterade 1080ti på gränsen.

Detta i både 1080p och 4k.

920 fick jag knappt att fungera med 1080 då gigabyte moderkorten inte ville alls med gtx 1080. Var väldigt mycket krågel att få det att funka.

Sen låg alltid cpu på 100% medans gpu knappt arbetade med 920 samma fenomen med 980x oc med 1080ti.

Sen är det väl upp till var och en det jag skriver står inte i en bok det jag skriver är vad jag upplevde i verklgheten.

Kan ju ven vart moderkortet som hade inkompabilitetsproblem med 1080 det vet jag inte heller och inget jag är sugen på att ta reda på då jag provade flertalet moderkort. Och fick liknande resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Varför inte köra benchmarks, klocka cpun så högt det går och köpa nytt grafikkort, se hur det blir?
Om det blir skit så kan ju grafikkortet användas till det nya bygget och 0kr är slösade. Blir du nöjd med den nya prestandan så har du skjutit upp plattformsuppdateringen ett tag.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

det stämmer det du skriver men det finns krut i en överklockad 920 Mina fall är utifrån helt egen erfarenhet av just detta. Med 1080 och 1080ti.

Och 980x oc 4.7ghz hanterade inte 1080ti kan jag redan nu säga.
3960x 4ghz hanterade 1080ti på gränsen.

Detta i både 1080p och 4k.

920 fick jag knappt att fungera med 1080 då gigabyte moderkorten inte ville alls med gtx 1080. Var väldigt mycket krågel att få det att funka.

Sen låg alltid cpu på 100% medans gpu knappt arbetade med 920 samma fenomen med 980x oc med 1080ti.

Sen är det väl upp till var och en det jag skriver står inte i en bok det jag skriver är vad jag upplevde i verklgheten.

Kan ju ven vart moderkortet som hade inkompabilitetsproblem med 1080 det vet jag inte heller och inget jag är sugen på att ta reda på då jag provade flertalet moderkort. Och fick liknande resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har extremt svårt att se att de problem du nämner är processorrelaterada, speciellt som du säger att det inte var någon skillnad mellan 1080p och 4k då en ryzen inte har några problem att hänga med ett 1080 Ti i 1440p (vilket lägger mindre last på grafikkortet än 4k)

Skrivet av Mikaelmannen:

Varför inte köra benchmarks, klocka cpun så högt det går och köpa nytt grafikkort, se hur det blir?
Om det blir skit så kan ju grafikkortet användas till det nya bygget och 0kr är slösade. Blir du nöjd med den nya prestandan så har du skjutit upp plattformsuppdateringen ett tag.

Gör detta, är du inte nöjd finns det ju uppenbart ett flertal vägar att gå (om man utgår från svaren i denna tråden)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P