Inloggad på någons Netlix-konto på nya tv:en

Permalänk
Medlem

Inloggad på någons Netlix-konto på nya tv:en

Hej

Köpte en Phillips 55POS901f idag. Det är min första android tv och är redan lite irreterad på det, men man kanske lär sig.

Det konstiga är att jag redan var inloggad på ett netflix konto ur kartongen. Ett premium konto med 4 existerande profiler. Först tänkte jag att man får någon sorts provperiod med en ny tv. Men när jag kollade närmare så är kontot registrerat med en outlook mail. Skulle gissa på brittisk.

Nu funderar jag på om någon har använt den här tv:en förut och returnerat den. Och att den sedan har hittat sig till Sverige och Netonnet. Är det troligt att jag köpt en använd tv? Eller har man något särskilt netflix-konto som följer med nya tv-apparater nu för tiden?

P.s. Så behövde jag inte ansluta bluetooth handkontrollen till att börja med. Den bara fungerade. Först vart jag positivt överaskad. Nu tror jag snarare att någon redan anslutit den tidigare.

Permalänk
Avstängd

@tenaka:

Annans skicka du ett email till det E-post konto som du hittade och fråga om personen har lämnat tillbaka en sån tv.

Skulle tippa på att någon har lämnat tillbaka den.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@tenaka: Låter som att du fått ett retur ex eller en som blivit reparerad sedan iväg skickad till någon återförsäljare

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk

Troligtvis någon i Sverige som har har en "brittisk" outlook. Återställ TV:n så blir du av med tidigare inställningar.

Permalänk
Medlem

Du har fått en begagnad tv, byt tv och få en ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schneebly:

Troligtvis någon i Sverige som har har en "brittisk" outlook. Återställ TV:n så blir du av med tidigare inställningar.

Skulle aldrig gå med på att få en använd tv, man köper en ny tv för att den ska vara ny, sen som du skrev värkar du ha lite problem med den också. Så lämna tillbaks den och få en ny.

Permalänk
Medlem

Tänkte fara tillbaka imorgon och fråga vad dom säger om det. Känns besvärligt att fixa släp för att lämna tillbaka och få en ny. Man kanske kan få tillbaka en del pengar bara. Samtidigt så vet jag ju inte hur länge den har använts. Förmodligen bara någon dag. Men man vet ju inte. Man kanske kan få fixa hemleverans och hämtning av dom..

Permalänk
Medlem

@tenaka: Får fråga om det påverkar dig något om tvn inte är helt ny?
Du får en tv med fulla garantier, troligen hade du inte märkt något om inte Netflix kontot varit aktiverat.
Istället får du ett Netflix konto 😃

Nee jag hade ringt dem eller mailat dem före jag åkt ner med tvn.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Skulle aldrig gå med på att få en använd tv, man köper en ny tv för att den ska vara ny, sen som du skrev värkar du ha lite problem med den också. Så lämna tillbaks den och få en ny.

Det kan ha varit såld över internet tidigare som har blivigt återköpt på ångerrätten, och ska dem säljas så ska de ju vara informerad om att den är återköpt av kund, och att garantin gäller från ditt köp datum.

Permalänk
Medlem

Nä, det påverkar mig inte nu. Men det känns ju lite sådär att man inte om den är använd eller inte. Visst jag har garanti, men om det här betyder högre risk att jag behöver använda garantin tar jag ju hellre en ny.

De hade en annan apparat inne idag som de satt ner några hundralappar just för att den returnerats utan direkt anledning. (Det var en LG C7, kunden tyckte den var för tunn! Barnbarn som skulle välta den )

Permalänk
Medlem

@SAnDis: hade du blivit sur om du köper en hamburgare på max och du ser dem tappa din burgare på golvet innan och sen plockade dem snabbt upp den och la den på brödet igen eller? Det är väll samma princip, har man betalt fulla priset är det inte nog att dem bara borstar av burgaren med en gaffel utav då ska man ha nytt.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@SAnDis: hade du blivit sur om du köper en hamburgare på max och du ser dem tappa din burgare på golvet innan och sen plockade dem snabbt upp den och la den på brödet igen eller? Det är väll samma princip, har man betalt fulla priset är det inte nog att dem bara borstar av burgaren med en gaffel utav då ska man ha nytt.

Din jämförelse är mer som man tappar tvn I marken...

Men om någon öppnar förpackningen tittar på burgaren och stänger igen hade jag inte brytt mig.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av tenaka:

Nä, det påverkar mig inte nu. Men det känns ju lite sådär att man inte om den är använd eller inte. Visst jag har garanti, men om det här betyder högre risk att jag behöver använda garantin tar jag ju hellre en ny.

De hade en annan apparat inne idag som de satt ner några hundralappar just för att den returnerats utan direkt anledning. (Det var en LG C7, kunden tyckte den var för tunn! Barnbarn som skulle välta den )

Du skulle ju kunna hävda att den är en retur vara och kanske få lite avdrag.
Jag har själv fått saker som varit använda, men tror bensinen kostat mig mer än vad jag eventuellt fått tillbaka eller varit värt för att fått nytt.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@SAnDis: okej men om jag säger såhär då. Om jag tar en tugga från en burgare och lägger tillbaka den vill du ha den då? Då är ju produkten använd?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Avstängd

Är det bara som jag ser detta allvarligt då butiken inte tar bort använder data utan ger bort det till vem som helst tänk om det hade vart en mobil med tex bankid eller något annat.

Och kanske är det ett brott för datalagring?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Din jämförelse är mer som man tappar tvn I marken...

Men om någon öppnar förpackningen tittar på burgaren och stänger igen hade jag inte brytt mig.

Någon öppnade burgaren lyfte på locket (ser något konstigt, eller gör något konstigt) och lämnar sedan tillbaka den.

Du köper sedan samma burgare för fullpris, helt ovetandes om detta.

Känns det bra eller dåligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tenaka:

Hej

Köpte en Phillips 55POS901f idag. Det är min första android tv och är redan lite irreterad på det, men man kanske lär sig.

Det konstiga är att jag redan var inloggad på ett netflix konto ur kartongen. Ett premium konto med 4 existerande profiler. Först tänkte jag att man får någon sorts provperiod med en ny tv. Men när jag kollade närmare så är kontot registrerat med en outlook mail. Skulle gissa på brittisk.

Nu funderar jag på om någon har använt den här tv:en förut och returnerat den. Och att den sedan har hittat sig till Sverige och Netonnet. Är det troligt att jag köpt en använd tv? Eller har man något särskilt netflix-konto som följer med nya tv-apparater nu för tiden?

P.s. Så behövde jag inte ansluta bluetooth handkontrollen till att börja med. Den bara fungerade. Först vart jag positivt överaskad. Nu tror jag snarare att någon redan anslutit den tidigare.

Du har säkert fått ett retur ex, ganska vanligt att folk köper saker på öppet köp och provar för att sen lämna tillbaka.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Någon öppnade burgaren lyfte på locket (ser något konstigt, eller gör något konstigt) och lämnar sedan tillbaka den.

Du köper sedan samma burgare för fullpris, helt ovetandes om detta.

Känns det bra eller dåligt?

Det känns mycket bra. Hur skulle du själv känna om du inte vet?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Sötast

Men sånt jävla gnäll på en returnerad TV (riktat mot de flesta svar i tråden)

Hur många av er har returnerat en produkt, eller rent av är glada att Sverige har så pass starka konsumentlagar så att du kan lämna tillbaka en produkt om du är missnöjd med den?

Vänd på frågan! Hade ni vågat köpa en produkt på distans om ni ej fått chansen att testa den?
Well, det är inte bara ni som fick chansen, utan de kunderna före er också.
Man kan inte både ha kakan och äta den också.

Permalänk
Medlem

Bevisa att den är begagnad och kräv 10-20% återbäring för tvn. Var hård och bestämd så lyckas du nog göra en bra deal med dem! sen, skicka ett mejl till netflix mejlen (ifall du inte vill snålköra på kontot förstås )

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det är konstigt att folk inte tar detta allvarligt...

1. Köper jag något nytt för nypris i butik så skall det vara nytt!
2. Lämnar jag tillbaka en vara så skall det inte finnas någon chans att det går vidare till en annan ägare med min information!

Nu kommer någon säkert säga "men om det knappt märks att den är använd vad spelar det för roll" eller "om du nu är så rädd om dina uppgifter, varför rensade du inte datan innan du skickade tillbaka den?".

SVAR 1: Jag har betalat nypris och skall då ha en ny vara! Vad händer om någon testat tvn och käkat jordnötter samtidigt varpå tvn returneras och hamnar hos ägare #2 som har en allvarlig nötallergi?
Eller det kanske bara är en person som är pedant och tycker att halva nöjet med en splitt ny tv är att ta bort skyddsplasten på skärmen? Oavsett anledning så finns det ingen bortförklaring!

Om någon nu får för sig att börja tjata om något i stil med "vi har ju ångerrätt bla bla bla så det blir så här...." så ska ni ju inte tro att butikerna vet om detta och har gjort en prispåslag för den procent produkter som kommer tillbaka.

Vill man ha begagnade saker köper man dem billigare på andrahandsmarknaden.

SVAR 2: Vad händer om enheten dör efter någon dag, man packar ner den och returnerar den. Tvn verkar sedan fungera hos tillverkaren (säg att det är glapp någonstans). Tvn går sedan ut till ägare #2...
Hur skulle ägare 1 kunna radera datan på en maskin som inte fungerade?

Här kan man ju dock tänka sig att företaget vill skicka tillbaka tvn då inget fel påträffad men att köparen ex bestämt hävdar att tv är defekt och har videobevis på detta och därav vägrar ta tillbaka den. Detta då det redan är onsdag och tv köptes för att se på mellon på lördag och därför inte vill strula mer.

Inte det bästa exemplet men det finns fall där det är oerhört svårt för användaren att rensa en enhet.

Permalänk
Sötast
Skrivet av SuperNova:

Jag tycker också det är konstigt att folk inte tar detta allvarligt...

1. Köper jag något nytt för nypris i butik så skall det vara nytt!
2. Lämnar jag tillbaka en vara så skall det inte finnas någon chans att det går vidare till en annan ägare med min information!

Nu kommer någon säkert säga "men om det knappt märks att den är använd vad spelar det för roll" eller "om du nu är så rädd om dina uppgifter, varför rensade du inte datan innan du skickade tillbaka den?".

SVAR 1: Jag har betalat nypris och skall då ha en ny vara! Vad händer om någon testat tvn och käkat jordnötter samtidigt varpå tvn returneras och hamnar hos ägare #2 som har en allvarlig nötallergi?
Eller det kanske bara är en person som är pedant och tycker att halva nöjet med en splitt ny tv är att ta bort skyddsplasten på skärmen? Oavsett anledning så finns det ingen bortförklaring!

Om någon nu får för sig att börja tjata om något i stil med "vi har ju ångerrätt bla bla bla så det blir så här...." så ska ni ju inte tro att butikerna vet om detta och har gjort en prispåslag för den procent produkter som kommer tillbaka.

Vill man ha begagnade saker köper man dem billigare på andrahandsmarknaden.

SVAR 2: Vad händer om enheten dör efter någon dag, man packar ner den och returnerar den. Tvn verkar sedan fungera hos tillverkaren (säg att det är glapp någonstans). Tvn går sedan ut till ägare #2...
Hur skulle ägare 1 kunna radera datan på en maskin som inte fungerade?

Här kan man ju dock tänka sig att företaget vill skicka tillbaka tvn då inget fel påträffad men att köparen ex bestämt hävdar att tv är defekt och har videobevis på detta och därav vägrar ta tillbaka den. Detta då det redan är onsdag och tv köptes för att se på mellon på lördag och därför inte vill strula mer.

Inte det bästa exemplet men det finns fall där det är oerhört svårt för användaren att rensa en enhet.

Så med andra ord så vill du ej att vi skall ha ångerrätt längre?
Köpt är köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@SAnDis: okej men om jag säger såhär då. Om jag tar en tugga från en burgare och lägger tillbaka den vill du ha den då? Då är ju produkten använd?

Jag måste bara fråga, vad har du råkat ut för egentligen?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@tenaka:

Du skulle kunna ringa butiken och säga att någon redan hade konfat TVn och därför vet du att den var begagnad, och vill därför ha ekonomisk kompensation.

Pengar tillbaka och gratis Netflix Premium? Score!

Som sagt, när du har använt TVn i en dag är den i samma skick som när du fick den. Jag hade inte brytt mig om att lämna tillbaka iaf. Liksom vad är lättast? Att torka av TVn med en putsduk eller packa ner den och köra tillbaka till butiken och stå i kö?

Permalänk
Medlem

Tittar folk inte på hela bilden längre?
Använd TV betyder inte automatiskt att det är en TV med problem. En helt ny TV betyder inte heller att den är perfekt direkt ur kartong. Viktigare är man kollar igenom om det är en bra ex med minst problem. TV paneler är rena lotteriet och viktigare att kolla efter det än om det är använd eller inte.
Om Tv:n som återlämnas är ett guld ex är det bara dumt att lämna tillbaks bara för det är använt.

Jag skulle vilja byta mot ett anvånt guld ex mot en helt nyköpt oöppnat dåligt ex.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Personligen uppskattar jag öppet köp väldigt mycket, uppskattar däremot inte människor som inte återställer sina enheter innan dem lämnar tillbaka den. Tycker allt med öppet köp är bra! Så länge tvn är hel så spelar det ingen roll. Märker inte av den månaden dem har använt den ändå. Tvn går inte sönder eller något på grund av det lilla.

Till er som är anti detta, tycker det är konstigt för antar ni köpt något som ni sedan lämnat tillbaka. Oavsett vad det är så lär det ha hänt i ert liv. Tycker det är lite tråkigt men sen kommer det butiker som netonnet (som jag antar TS köpt den från). Där ska du ha rabatt! För där säljer dem returnerade varor billigare... Det gör inte Elgiganten och Mediamarkt. Detta är min åsikt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Men sånt jävla gnäll på en returnerad TV (riktat mot de flesta svar i tråden)

Hur många av er har returnerat en produkt, eller rent av är glada att Sverige har så pass starka konsumentlagar så att du kan lämna tillbaka en produkt om du är missnöjd med den?

Vänd på frågan! Hade ni vågat köpa en produkt på distans om ni ej fått chansen att testa den?
Well, det är inte bara ni som fick chansen, utan de kunderna före er också.
Man kan inte både ha kakan och äta den också.

Fast betalar man nypris vill man ha en ny produkt. De flesta företag säljer demo-ex och retur-ex där priset är lägre. Jag skulle definitivt känna mig lurad om jag betalade fullpris för en begagnad produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tenaka:

Nä, det påverkar mig inte nu. Men det känns ju lite sådär att man inte om den är använd eller inte. Visst jag har garanti, men om det här betyder högre risk att jag behöver använda garantin tar jag ju hellre en ny.

De hade en annan apparat inne idag som de satt ner några hundralappar just för att den returnerats utan direkt anledning. (Det var en LG C7, kunden tyckte den var för tunn! Barnbarn som skulle välta den )

Kontakta bara Netonnet på Telefon, eller via Chatt så kan det nog lösa sig utan att du behöver åka in.

Skrivet av Allexz:

Så med andra ord så vill du ej att vi skall ha ångerrätt längre?
Köpt är köpt?

De flesta företag (inklusive Netonnet) säljer sådana varor till rabatterat pris, även kallad fyndvara. I detta fall rör det sig förmodligen bara om ett misstag om de inte ens fått för sig att fabriksåterställa TVn innan försäljning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag mailade ägaren av netflix-kontot idag. För att höra om varför hen lämnat tillbaka och hur länge tvn har använts. Jag hoppas på att det inte var något speciellt.

I så fall kommer jag bara kontakta Netonnet och skälla lite dom att dom inte fabriksåterställer tvn. Ett netflix-konto må så vara. Men antar att skulle kunna finnas betalningsinformation och annat lika gärna lagrat på den. Det är allvarligt! Och även om JAG inte hade returnerat en vara utan att raderat informationen, tycker jag inte att man kan lägga det på kunden. Det ska företaget ta hand om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Du har fått en begagnad tv, byt tv och få en ny

Svenska lagen är numera gjord för att konsumenter ska köpa begagnade produkter i tron att de är nya. Tycker lagen personligen är fel, fast troligen får du bita i sura äpplet...