Windows 10 går om Windows 7 som mest använda operativsystemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Ok, men vad gör den källan mer trovärdig då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Ok, men vad gör den källan mer trovärdig då?

Jag vet inte vilken källa som är mer trovärdig, men hans påstående var inte taget ur luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är då lösningen? Jag kan inte minnas ett enda operativsystem från Microsoft som varit bra ur kartong. Windows 7 var också en hel del pill med att få som man ville ha. Särskillt då på slutet när moderna tekniker som NVM-e och USB3 saknade stöd i HAL och krävde externt installationstrams för att lira.

. . . Att microsoft låter en ändra inställningen i windows och sedan respekterar inställningen så att man slipper ändra varje gång det kommer en större update, så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

@Kronvrak: Du "vill veta hur de räknat" och påstår sedan utan vidare att Win 7 har flest användare som om det vore någon absolut sanning?

Haha!
Du kommer med kommentarer om artikeln utan att läsa/förstå artikeln först!
Även SweClockers skriver lite längre ner i artikeln följande:

Citat:

Nämnvärt är att Netmarketshare, som även de mäter användningen av operativsystem, rapporterar att Windows 7 fortfarande är störst på marknaden. Detta kan bero på flera faktorer, men det tros handla om olika metoder för att mäta användandet och presentera statistiken.

Som @Awakeruad skrev så har jag också en länk till Netmarketshare som också SweC redaktionen hänvisade till men den föll inte i god jord för dig, antagligen därför att den inte överensstämde med dina drömmar om Win10.

Har varit med om det förr med diverse fanboys, om bevisen inte stämmer med drömmen, gnäll på budbäraren

Ta bara Winphone fanboysen slaktande av all kritik mot Microsofts mobilOS, genom att misstänkliggöra bevis.
Vi vet var det ledde till, kommer du ihåg Winphone och Win10M Loimbra?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

@Kronvrak: Återigen, vad gör Netmarketshare till den trovärdigare källan? Jag påstår inte att den ena är trovärdigare än den andra, men det är tydligen självklart för dig.

Och tyvärr för ditt argumenterande så hejar jag inte på Windows 10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

@Kronvrak: Återigen, vad gör Netmarketshare till den trovärdigare källan? Jag påstår inte att den ena är trovärdigare än den andra, men det är tydligen självklart för dig.

Och tyvärr för ditt argumenterande så hejar jag inte på Windows 10.

Fast att göra som Microsoft-fanboysen alltid gjort och misstänkliggöra alla bevis som inte stämmer med hur det "borde vara" använder du dig av.

Hur är det nu med trovärdigheten hos Netmarketshare som levererar siffror som du inte gillar.
Du verka inte förstå att både jag och SweCs redaktion använder samma källa

Ta reda på saker och se till att du förstått hur det ligger till, innan du postar alla dina gnäll-inlägg mot mig

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det handlar väl mycket om modernt säkerhetstänk. Det är en säkerhetsrisk för andra om du kan välja att låta bli en viss uppdatering, då det kan göra att din dator blir med i ett botnät, till exempek.

En sak du ska ha mycket klart för dig.... ja och bara jag bestämmer om mitt säkerhetstänk, och jag tänker inte lägga mig i andras heller, tills de ber om hjälp. Detta trams om att skydda alla är lika idiotiskt tänkt som svenska staten verkar ha fått besatthet av. Avsikten ska inte vara att bestämma över alla... vi är inte i en diktatur.

Låt folk bestämma vf de vill göra.

Innebär detta att man från början i mjukvara måste designa säkerhetstänk, istället för 100 patchar... så är det bara bra.

Skrivet av Ozzed:

Det är för mig självklart att det kommer finnas folk som både uppdaterar och kontrollerar scripten, så att jag slipper. Att jag skulle slå knut på mig själv "utifall att" det plötsligt skulle försvinna finns inte på kartan.

Sedan tycker jag också att det är helt väsenskiljt med bloatware från HP och liknande och medföljande program i Windows, från Microsoft. Men stör man sig på dem så är det som sagt bara att köra ett script. Ännu har jag inte sett ett script som tar bort bloat från HP, ACER, Lenovo osv. Det är helt enkelt olika saker.

Går att ordna avinstall script för OEM också... handlar bara om att du inte har 1000 maskiner med skiten. Med OEM är enklaste lösningen (förr) att blåsa datorn med nytt OS, därför behövdes inte skripten. I Win 10 finns det uppenbarligen nog med skit för att det ska löna sig för en kodare att:
1. Göra skripten.
2. Andra att kontrollera dessa.
3. Ha en hemsida och domän som trots allt kostar, inkl nerladdningarna.
4. Du ha stört dig nog på problemet för att leta upp denna lösning...

Det borde visa att Win 10 problem är i samma skala som Win 8 startmeny... då det faktiskt "är lönt" att ens göra det.

Så jag står fast vid min punkt... ge mig en Win 10 som är bloat fri från början... där Modern UI och Windows Store är avstängda... borttagna och aldrig kommer installeras, tills jag vill, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Fast att göra som Microsoft-fanboysen alltid gjort och misstänkliggöra alla bevis som inte stämmer med hur det "borde vara" använder du dig av.

Hur är det nu med trovärdigheten hos Netmarketshare som levererar siffror som du inte gillar.
Du verka inte förstå att både jag och SweCs redaktion använder samma källa

Ta reda på saker och se till att du förstått hur det ligger till, innan du postar alla dina gnäll-inlägg mot mig

Vad snackar du om? Det är ju du som misstänkliggör "bevis". Vi har ju två olika källor som påstår två olika saker. Jag undrar varför du menar att den ena är mer trovärdig. Det är allt jag har ifrågasatt från början. Jag har varken sagt vilken källa jag tror på eller hur jag tycker det "borde vara". Jag föredrar Windows 7 och använder också det, men jag är inte sämre än att jag kan se på saker och ting objektivt. Att du vill läsa in någon slags agenda i mina inlägg får stå för dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så jag står fast vid min punkt... ge mig en Win 10 som är bloat fri från början... där Modern UI och Windows Store är avstängda... borttagna och aldrig kommer installeras, tills jag vill, tack.

Du menar... en Windows 10 utan Windows 10?

Det hade varit en dröm att slippa UWP och Windows Store helt! Men tyvärr verkar Microsoft vilja tvinga på kunderna just det!

Själv har jag stannat på Windows 10 1703 i väntan på att se vart Windows är på väg. Det innebär även att jag är fast med en gammal halvbuggig version av Microsoft Edge (utan officiellt fullskärmsläge). Just Edge uppdateras inte via Windows Store av någon outgrundlig anledning, medan miniräknaren(!) säkert fått ett 10-tal uppdateringar de senaste åren.

Ska bara få tummen ur och konfigurera upp min Raspberry Pi och Pi-hole, så kommer jag sedan stänga av Windows Update helt på samtliga datorer. Efter det blir det "Walkir's Patch Sunday" månadsvis mha WSUS Offline Tänkte rulla ut fixar i snitt 2 månader efter Microsoft, så att jag har koll på vilka nya buggar de fått med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En sak du ska ha mycket klart för dig.... ja och bara jag bestämmer om mitt säkerhetstänk, och jag tänker inte lägga mig i andras heller, tills de ber om hjälp. Detta trams om att skydda alla är lika idiotiskt tänkt som svenska staten verkar ha fått besatthet av. Avsikten ska inte vara att bestämma över alla... vi är inte i en diktatur.

Låt folk bestämma vf de vill göra.

Innebär detta att man från början i mjukvara måste designa säkerhetstänk, istället för 100 patchar... så är det bara bra.

Går att ordna avinstall script för OEM också... handlar bara om att du inte har 1000 maskiner med skiten. Med OEM är enklaste lösningen (förr) att blåsa datorn med nytt OS, därför behövdes inte skripten. I Win 10 finns det uppenbarligen nog med skit för att det ska löna sig för en kodare att:
1. Göra skripten.
2. Andra att kontrollera dessa.
3. Ha en hemsida och domän som trots allt kostar, inkl nerladdningarna.
4. Du ha stört dig nog på problemet för att leta upp denna lösning...

Det borde visa att Win 10 problem är i samma skala som Win 8 startmeny... då det faktiskt "är lönt" att ens göra det.

Så jag står fast vid min punkt... ge mig en Win 10 som är bloat fri från början... där Modern UI och Windows Store är avstängda... borttagna och aldrig kommer installeras, tills jag vill, tack.

Intressant, du tycker alltså att det är din rättighet att utsätta andra för fara? Jag tycker inte att det skall vara någons rättighet att ha en opatchad dator exponerad mot internet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intressant, du tycker alltså att det är din rättighet att utsätta andra för fara? Jag tycker inte att det skall vara någons rättighet att ha en opatchad dator exponerad mot internet.

Det är inte min rättighet eller skyldighet att tvinga dig att göra något.
Du vet mycket väl vad öppna internet innebär, skydda dig själv.

Var du fått detta trams ifrån vet jag inte, men det strider mot våra grundläggande lagar att tvinga saker folk inte vill. Och även om du gör en lag, är det inte ens säkert straffbart.

Så väx upp och lägg ner denna anarki hysteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är inte min rättighet eller skyldighet att tvinga dig att göra något.
Du vet mycket väl vad öppna internet innebär, skydda dig själv.

Var du fått detta trams ifrån vet jag inte, men det strider mot våra grundläggande lagar att tvinga saker folk inte vill. Och även om du gör en lag, är det inte ens säkert straffbart.

Så väx upp och lägg ner denna anarki hysteri.

Jag kan bara konstatera att vi skiljer oss åt i grundläggande värderingar. Jag tycker att dina friheter slutar när dessa friheter inskränker på andra människors rättigheter. Det är inte rimligt att säga att "vill man inte utsättas för botnät som helt skulle kunna undvikas om patchar var tvingande för alla så får man se till att skydda sig själv". Absolut inte. Men vi kommer inte längre i diskussionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kan bara konstatera att vi skiljer oss åt i grundläggande värderingar. Jag tycker att dina friheter slutar när dessa friheter inskränker på andra människors rättigheter. Det är inte rimligt att säga att "vill man inte utsättas för botnät som helt skulle kunna undvikas om patchar var tvingande för alla så får man se till att skydda sig själv". Absolut inte. Men vi kommer inte längre i diskussionen.

Så du anser att vi ska styra över din mat och liv då också?

För fett, socker osv är skadligt. Du ska då inte få lov att handla eller sälja något som kan utsätta andra för faror.
Det ska också vara olagligt att gå utanför hemmet utan att vara klädd med rätt kläder, för du kan ju få köldskador om du går i shorts och T-Shirt.

Problemet med din "ideologi" är att den är fel redan från början i sitt tänk. Du vill skydda dig själv, genom att jävlas med andra. Sen har du 100 andra som kommer vilja skydda sig, genom att jävlas med dig. Det håller inte...

Vill du inte utsättas för botnät... bege dig inte ut på nätet. Du är vuxen människa (antar jag) och vet om att precis som om du ger dig ut i trafiken, finns där faror. Även om fordon ska stanna vid övergångsställe, kanske de inte gör det. Du måste mao alltid själv skydda dig, eller välja att avstå.

Internet är inte någon allemansrätt. Du har ingen rättighet överhuvudtaget, att säga till någon annan på detta öppna nät, vad de ska göra. Du får inte ens ingripa vid brott... endast anmäla dem. Så även om du ser en sida med upphovsrättsskyddat material (även om det så är ditt), får du inte själv lov att bestämma att de ska stänga ner den. Du får uppmana dem, du får anmäla det, men du får inte ingripa.

Så även om du vet att en produkt är potentiellt botnät, har du nada rätt att göra ett enda jävla skit åt det, mer än att anmäla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så du anser att vi ska styra över din mat och liv då också?

För fett, socker osv är skadligt. Du ska då inte få lov att handla eller sälja något som kan utsätta andra för faror.
Det ska också vara olagligt att gå utanför hemmet utan att vara klädd med rätt kläder, för du kan ju få köldskador om du går i shorts och T-Shirt.

Problemet med din "ideologi" är att den är fel redan från början i sitt tänk. Du vill skydda dig själv, genom att jävlas med andra. Sen har du 100 andra som kommer vilja skydda sig, genom att jävlas med dig. Det håller inte...

Vill du inte utsättas för botnät... bege dig inte ut på nätet. Du är vuxen människa (antar jag) och vet om att precis som om du ger dig ut i trafiken, finns där faror. Även om fordon ska stanna vid övergångsställe, kanske de inte gör det. Du måste mao alltid själv skydda dig, eller välja att avstå.

Internet är inte någon allemansrätt. Du har ingen rättighet överhuvudtaget, att säga till någon annan på detta öppna nät, vad de ska göra. Du får inte ens ingripa vid brott... endast anmäla dem. Så även om du ser en sida med upphovsrättsskyddat material (även om det så är ditt), får du inte själv lov att bestämma att de ska stänga ner den. Du får uppmana dem, du får anmäla det, men du får inte ingripa.

Så även om du vet att en produkt är potentiellt botnät, har du nada rätt att göra ett enda jävla skit åt det, mer än att anmäla det.

Av princip så besvarar jag inte strawman-argument. Diskussionen är slut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.