Spring Creators Update är nästa stora uppdatering av Windows 10

Permalänk
Medlem

Sanslöst vad alla var "positiva" här, antingen klagas det på att det händer för mycket eller att det händer det för lite. Tror tom det är nån i tråden som lyckas kombinera de bägge två samtidigt.

Kan inte vara lätt att vara alla till lags.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Ärligt talat så fattar jag mig inte på 6 månaders cykeln.
6 månader är på tok för kort tid att installera om även ett windows system.
Och man måste göra en hel ominstallation om man gillar stabila och snabba datorer.

Vid de tidigare uppdateringarna har jag så fort uppdateringen blir tillgänglig skapat en DVD genom Media Creation Tool:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Sen har jag i lugn och ro kunnat uppdatera mina tre datorer.
Jag har lärt mig att göra själva installationen utan att ta hem uppdateringar - det finns ju alltid patcher även till
den senaste versionen. Uppdateringarna kan man ta hem efteråt eftersom de gånger jag försökt göra detta på
samma gång som uppdateringen till den nya versionen har installationen hängt sig.
Och hittills har jag kunnat behålla alla appar och egna filer. Kan eventuellt bli lite strul med någon ny driver
t ex grafikdriver eller någon exotisk drivrutin som man får uppdatera manuellt efteråt men annars brukar det gå snabbt att passera från en version till den nya.
Andra användare har förstås egna erfarenheter som inte alltid är positiva men för mig som normalanvändare är Windows 10 helt klart ett bra alternativ.

Permalänk
Inaktiv

Ångrar inte för en sekund att jag övergick till W10 LTSB. Medan andra får svettas lite över vad som händer efter den här uppdateringen så sitter man tryggt och väntar på att buggarna slätas till.

Permalänk
Medlem

Verkar bra. Jag blev dock lite besviken på att "förbättringar av typsnitt" inte innebär att man kan ställa in systemets tysnitt själv, som man kunnat innan. Det blir väl att fortsätta förlita sig på det här verktyget antar jag. https://www.wintools.info/index.php/advanced-system-font-chan...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pålis:

Tanken är väl att Timeline främst ska underlätta när man rör sig mellan enheter. Men förstår ärligt talat inte behovet där då nästan alla browsers har en synk-funktion samt Office-paketet. Vilka övriga "appar" behöver man synka mellan enheter? Kalkylatorn? Meningsfullt. Dessutom måste man installera MS-crapware Cortana på mobben om det ska funka där.

Ser fram emot ännu en major Windows-release som kommer stealth-downloadas och installeras när jag minst anar det, tvinga mig avinstallera all crapware jag redan avinstallerat femtielva gånger, gömma alla nya ikoner i taskbaren, lusläsa Settings för att återigen avaktivera all spyware och vänta med spänning på vilka drivers som kommer bli inkompatibla och/eller behöver installeras om. Ser även fram emot samtalet från mina föräldrar när samma sak hänt dom och jag måste åka över och spendera ännu en dag med exakt samma sak.

För att inte tala om ännu mer övervakning. Får hoppas att det inkommer böter på 4% årlig omsättning i Maj.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon255588:

Ångrar inte för en sekund att jag övergick till W10 LTSB. Medan andra får svettas lite över vad som händer efter den här uppdateringen så sitter man tryggt och väntar på att buggarna slätas till.

Synd bara att vanligt folk inte kommer åt den. Ända som jag hittade (laglig) krävde att man körde MS konto och deras AD controller vilket tar bort hela meningen med att köra LTSB (att den kan någorlunda ställas in för att respektera ens privatliv).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ChaosClocker:

Trodde windows 10 var jättebra? Verkar inte som det på alla Win10 användare i denna tråden.
Får sitta på Win7 i tio år till.

Ontopic: Timeline känns som "senast använda dokument" som funnits i windows sedan winxp kanske längre. Bra drid, not.

Windows 10 är bra. Det är bara den negativa skaran du ser och hör.
Jag har haft minimala problem med Windows 10 sen beta stadiet. Har en maskin med Early och en med Standard updates.. Endast en gång har Early maskinen abrupt startat om för en uppdatering. Vissa av de negativa känner jag igen från trådar där de behövt hjälp för att stänga av en massa funktioner i Win10, för att sen gnälla att OS crashar etc *golf clap*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undra när de ska ena sig om ett ställe för inställningar? Gillar verkligen inte att det finns Settings och Controlpanel. Dock föredrar jag Controlpanel då man får bättre översyn och mer kontroll jämfört med Settings. Det är något som jag verkligen har stört mig på ända sen Win10 kom...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Synd bara att vanligt folk inte kommer åt den. Ända som jag hittade (laglig) krävde att man körde MS konto och deras AD controller vilket tar bort hela meningen med att köra LTSB (att den kan någorlunda ställas in för att respektera ens privatliv).

Som jag förstått det skall de bara vara tillgängligt i Enterprise edition som borde kosta 7$ per månad eller något (kul att all programvara övergått från engångskostnad till prenumeration för övrigt, uppmuntrar till laglig användning och hantering, verkligen), men jag kikade just på microsofts hemsida för att säkerställa det jag tidigare läst. Enterprise fanns inte att välja och det stod "Slut i lager" på alla fyra versioner av windows pro och home som fanns i butiken. Mycket märkligt.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Trodde windows 10 var jättebra? Verkar inte som det på alla Win10 användare i denna tråden.
Får sitta på Win7 i tio år till.

Ontopic: Timeline känns som "senast använda dokument" som funnits i windows sedan winxp kanske längre. Bra drid, not.

W10 är jättebra, men en missnöjd röst låter högre än en nöjd. Jag kan inte komma på en sak som är bättre med W7, än W10.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Release:

Som jag förstått det skall de bara vara tillgängligt i Enterprise edition som borde kosta 7$ per månad eller något (kul att all programvara övergått från engångskostnad till prenumeration för övrigt, uppmuntrar till laglig användning och hantering, verkligen), men jag kikade just på microsofts hemsida för att säkerställa det jag tidigare läst. Enterprise fanns inte att välja och det stod "Slut i lager" på alla fyra versioner av windows pro och home som fanns i butiken. Mycket märkligt.

Det är den jag hittade tidigare men det var någon väldigt skumt krav att den behövde vara ansluten till en AD domän (deras cloud AD domän) vilket betyder att det är MS som har kontrollen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

W10 är jättebra, men en missnöjd röst låter högre än en nöjd. Jag kan inte komma på en sak som är bättre med W7, än W10.

Helt klart är övervakningen och inbrott i ditt privatliv betydligt bättre och mer utvecklat i win10. Vem vill inte leva i STASI 5.0 världen. version 1.0 lät ju så jävla skoj till att börja med så 5.0 måste bli så mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Here we go again...

men först ,, Allvarligt?? "Spring Creators Update"..

..da fuk?

... behöver dom verkligen hålla på å hypa uppdateringarna hela tiden? Jag menar resten av världen är upptagna med att fixa alla problem som uppstod med senaste, behöver dom verkligen gnugga in att det snart är dax igen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon127948:

Det är den jag hittade tidigare men det var någon väldigt skumt krav att den behövde vara ansluten till en AD domän (deras cloud AD domän) vilket betyder att det är MS som har kontrollen.

Krävs inget MS cloud eller konto.

Går köra helt lokalt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Problemet är att dagens användning är ju bärbart, mobiler, laptoppar, 2-1 för få ner vikten, Ska microsoft även existera om 10 år som företag, så behöver de ju anpassa sig till hur folk andvänder sina enheter idag.

Och Classic Shell är ju inte direkt touch vänliga, vilket blir allt vanligare bland 2 in 1 enheter och bärbara laptoppar börja ju även få in Touch.

Med Classic Shell och utan PC spelare så skulle nog PC marknaden varit helt borta i princip idag, det är ju alla Gamers som håller PC kvar i livet, sedan att de gör om Classic Shell till UWP Shell är en stor del att de kan passa på radera gammal kod för öka batteri tiden på bärbara enheter.

Så de finns så klart både fördelar och nackdelar i det nya lättviktiga Shellen, och design linjen i Fluent Design är ett problem när det kommer till ändringsmöjligheter är mer i den gamla Classic Shell än det nya Fluent UWP Shellen.

Och hur många av dessa touch enheter finns, vs icke touch?
Jämför mängden desktop och laptop utan touch med Windows, vs 2-1, mobiler och plattor, ser man mycket snabbt att de håller på att designa ett OS, för min minoritet av marknaden. Det är verkligen konstigt sätt att designa ett OS, för majoritet av enheter som inte behöver det.

De borde utan tvekan ha 2 olika "sätt" att använda detta OS... ett med touch, ett med classic desktop. På så sätt kan de som vill ha detta touch optimerade sätt, använda det, och de som vill ha desktop optimerat använda detta... Typ som iOS och OSX. De kan tom gå så långt att göra desktop till vanliga och göra touch med Windows N och Store, då det är så en touch optimalt ska användas.

Du har en bra poäng dock att utan PC spelarna hade hela denna marknad rasat. Tillverkare konkat och x86 troligen varit död, för varför ha en sådan CPU om du bara ska titta på hemsidor? Och lik tusan är det gamers som får mest problem med detta OS...

Microsoft har får detta mög på huvudet, och de kommer åka på fan, precis som med Windows RT och Win 8 touch... för inget av detta är ergonomiskt, inget av det kan utföra alla uppgifter och inget av det är en komplett lösning, och har aldrig varit. Man undrar bara... när fan ska de lära sig att hålla detta separat?

Är riktigt tråkigt att se MS köra detta OS i botten, och man önskar verkligen att där fanns ett alternativ som kunde ta över, så konkurrens hade tvingat dem att tänka om. För där finns uppenbarligen användare... nästan halva marknaden sitter än på Win 7 av dessa anledningar och man måste tvinga bort folk.

Det man ser dock nu är folk som börjar tröttna på alla flummiga uppdateringar. Man börjar inse att... det var nog inte så bra som alla trodde. Där finns en vettig grund, ja, men den är täckt av så mycket mög så det är löjligt numera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av enbom:

Undra när de ska ena sig om ett ställe för inställningar? Gillar verkligen inte att det finns Settings och Controlpanel. Dock föredrar jag Controlpanel då man får bättre översyn och mer kontroll jämfört med Settings. Det är något som jag verkligen har stört mig på ända sen Win10 kom...

Du det är så illa att det var samma problem med splittrade inställningsmenyer med olika UI redan i windows 8.
Jag räknade kallt med att de skulle lösa det hafsverket till 8.1, men icke.

Även om det inte är hela världen så blev jag rätt besviken när jag såg att de inte rett ut det här när win10 kom heller.
Och ja, ett gäng större updates senare för w10 så är det fortfarande inte åtgärdat.

Det kanske låter märkligt, men det verkar ju inte bättre än att de på MS är nöjda med nuvarande upplägg kring inställningsmenyer.
Själv känner jag bara känslan av ofärdigt, beta, övergång och hafsverk kring det där... Skilda världar

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bara trams... Enda som skulle vara intressant är 10bits i fönsterläge/desktop (inte bara för fullscreen video/spel).
Lär ju hända tids nog ändåså.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Och hur många av dessa touch enheter finns, vs icke touch?
Jämför mängden desktop och laptop utan touch med Windows, vs 2-1, mobiler och plattor, ser man mycket snabbt att de håller på att designa ett OS, för min minoritet av marknaden. Det är verkligen konstigt sätt att designa ett OS, för majoritet av enheter som inte behöver det.

Finns en väldigt viktig parameter att beakta här: PC-marknaden som helhet har under många år krympt, men marknaden för lätta tunna bärbara som allt mer gått mot 2-in-1 och de senaste åren Surface-liknande enheter har haft en rejäl tillväxt.

Det pekar väl ändå på att intresset finns för dessa enheter, framförallt med tanke på prislappen dessa har. Få av dessa ligger under 10k sträcket, vilket indikerar att folk är beredd att betala för denna finess (och tillverkarna lär älska att få sälja något där det gå att ha vettiga marginaler).

Skrivet av Paddanx:

De borde utan tvekan ha 2 olika "sätt" att använda detta OS... ett med touch, ett med classic desktop. På så sätt kan de som vill ha detta touch optimerade sätt, använda det, och de som vill ha desktop optimerat använda detta... Typ som iOS och OSX. De kan tom gå så långt att göra desktop till vanliga och göra touch med Windows N och Store, då det är så en touch optimalt ska användas.

Håller med om att Win8 designades fel här. Men gör inte Win10 precis det du efterfrågar?

Man har ju ett "desktop-mode" samt ett "tablet-mode" med rätt stor skillnad i hur UI fungerar. Desktop-mode fungerar rätt illa på en platta medan "tablet-mode" fungera OK (inte lika bra som Android och iOS, men helt OK).

Hade man separerat detta i två distinkta OS-version hade ju hela 2-in-1 och Surface marknaden varit omöjlig!

Renodlade pekplattor har testats på Windows. Resultat: totalt fiasko. Pekplattor är idag näst intill synonymt med Ipad, den marknaden verkar rätt mättad och inget har egentligen hänt där de senaste åren (vilket i sig inte är något dåligt!).

Det jag använder "tablet-läget" för på min Surface är t.ex. Netflix, slösurf samt läsa böcker (Amazon Kindle). För dessa uppgifter är det guld att kunna köra enheten utan tangentbord.

Håller däremot med många här i tråden: idén med konstanta uppdateringar av Windows10 fungerar inte bra. Två uppdateringar per år är uppenbarligen för ofta givet hur mycket problem det är vid varje släpp. Nog bättre att köra en uppdatering per år eller kanske bara vartannat år med en betydligt långsammare utrullning för att ha mer tid att fixa problem innan de når de riktigt stora massorna.

Har i.o.f.s. personligen haft rätt små problem, beror antagligen mycket på att jag främst kör på Surface Pro (om något lär Microsoft testat på dessa enheter...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

En bra produkt? Om vi bortser från Linux som ett alternativ och mitt val står mellan pest eller kolera så väljer jag det som gör minst ont och det som har åtminstonde en bra produkt på marknaden.

En bra produkt? Vad menar du?

Väldigt individuellt vad man kan anse som är en bra produkt?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kattus:

En vettig command line bland annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som skiljer Windows CMD mot en Mac's CMD?

Är det, det enda som du kommer på som är bättre än Windows? CMD använder den vanliga Svensson typ...aldrig. Jag använder den endast till att konvertera mina SSD'er och rensa DNS'en då och då..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Here we go again...

men först ,, Allvarligt?? "Spring Creators Update"..
https://www.insidermedia.com/uploads/news/European_Springs_Pressings_Michael_Gibbs.jpg
..da fuk?

... behöver dom verkligen hålla på å hypa uppdateringarna hela tiden? Jag menar resten av världen är upptagna med att fixa alla problem som uppstod med senaste, behöver dom verkligen gnugga in att det snart är dax igen.

Ja det där med "Creators" börjar bli lite tjatigt. Först var det Windows Skapare, sedan Windows Ramla Skapare, sedan Windows Fjäder Skapare. Dom vill verkligen hamra in att Windows-användare skapar, till skillnad från t.e.x iOS användare som bara konsumerar.

Tycker dom kan göra som Ubuntu och bara kalla dem Windows 10 Ver. 1703, 1709, 1803 o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Är bra att det kommer updates och 10an slår 7an samt 8an alla dagar i veckan och extra gratis program är trevligt men jag hade prioriterat rena optimeringar och fixar än extras som i ärlighetens namn oftast används 2 gånger och blir liggande och skulle göra sig bättre som tillval

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pålis:

Tanken är väl att Timeline främst ska underlätta när man rör sig mellan enheter. Men förstår ärligt talat inte behovet där då nästan alla browsers har en synk-funktion samt Office-paketet. Vilka övriga "appar" behöver man synka mellan enheter? Kalkylatorn? Meningsfullt. Dessutom måste man installera MS-crapware Cortana på mobben om det ska funka där.

Ser fram emot ännu en major Windows-release som kommer stealth-downloadas och installeras när jag minst anar det, tvinga mig avinstallera all crapware jag redan avinstallerat femtielva gånger, gömma alla nya ikoner i taskbaren, lusläsa Settings för att återigen avaktivera all spyware och vänta med spänning på vilka drivers som kommer bli inkompatibla och/eller behöver installeras om. Ser även fram emot samtalet från mina föräldrar när samma sak hänt dom och jag måste åka över och spendera ännu en dag med exakt samma sak.

Precis Mitt liv med. Köra hem till sina föräldrar som har helt plötsligt blivit tosiga för att saker har ändras eller försvunnit.
Sen det som jag nu har sett när det gäller inställningar. Jag har satt allt exakt samma på deras datorer. Jag brukar köra en iso på alla datorer. Men denna gång lätt jag deras datorer uppdateras själv.
MS är otroliga. Visa inställningar var igång på mossans dator. Men inte på hennes mans dator. Då snackar jag om viktiga inställningar.
Så MS vet inte vad de håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller med om att Win8 designades fel här. Men gör inte Win10 precis det du efterfrågar?

Man har ju ett "desktop-mode" samt ett "tablet-mode" med rätt stor skillnad i hur UI fungerar. Desktop-mode fungerar rätt illa på en platta medan "tablet-mode" fungera OK (inte lika bra som Android och iOS, men helt OK).

Hade man separerat detta i två distinkta OS-version hade ju hela 2-in-1 och Surface marknaden varit omöjlig!

Nej det gör det tyvärr inte.

För allt är optimerat för touch fortfarande. Inställningar är ett fjasko, där man kastas mellan kontrollpanelen (den som är desktop designad) och denna. Det hela är verkligen inte genomtänkt.

Och du säger att det är omöjligt, men... ändå gör MS exakt detta med Windows N. De håller på att göra om Windows till moduler, som man då i teorin kan plocka bort som man vill, eller lägga till som man vill. Iden här är inte fel.. en grund, och sen kan du lägga på vad du vill.

Så... det jag ber om är verkligen inte omöjligt. MS vill bara inte ta bort sitt mög... utan bara X86.

Varför ska jag behöva hitta gömda menyer för att kunna installera en nätverksskrivare? Eller ställa in avancerade musplatta-inställningar via tillverkarens mjukvara?
De trycker på detta gränssnitt som verkligen är ett fjasko. Det är inte naturligt, eller genomtänkt för 5 öre.

Skrivet av Yoshman:

Renodlade pekplattor har testats på Windows. Resultat: totalt fiasko. Pekplattor är idag näst intill synonymt med Ipad, den marknaden verkar rätt mättad och inget har egentligen hänt där de senaste åren (vilket i sig inte är något dåligt!).

Det jag använder "tablet-läget" för på min Surface är t.ex. Netflix, slösurf samt läsa böcker (Amazon Kindle). För dessa uppgifter är det guld att kunna köra enheten utan tangentbord.

Det som floppade var brist på appar...
Därför jobbar de så hårt med sin Store, för att du ska använda den, och de ska kunna sälja dig Windows N (RT i ny mask). Så att MS inte har gett upp detta mög ser man rätt tydligt, då de försöker få oss alla dit.

Sen har jag inte sagt något om att man inte behöver ett tablet läge... klart man behöver. Men ärligt, jag tar hellre en android platta. Ett OS som just är gjort för detta, från grunden, med gigantisk store. Vs MS halvlappade lösning där du tvingar på en store på en 15kkrs desktop speldator... för din platta har det.

Kan MS ordna en bra store för plattan, är det inget negativt, så länge min desktop dator kan få lov att ha kvar sina små vettiga program... varför behövs en sämre miniräknare från store tex i desktop?

Skrivet av Yoshman:

Håller däremot med många här i tråden: idén med konstanta uppdateringar av Windows10 fungerar inte bra. Två uppdateringar per år är uppenbarligen för ofta givet hur mycket problem det är vid varje släpp. Nog bättre att köra en uppdatering per år eller kanske bara vartannat år med en betydligt långsammare utrullning för att ha mer tid att fixa problem innan de når de riktigt stora massorna.

Har i.o.f.s. personligen haft rätt små problem, beror antagligen mycket på att jag främst kör på Surface Pro (om något lär Microsoft testat på dessa enheter...).

Detta har jag dock påpekat sedan början. Och många trodde jag bara gnällde för att gnälla... men ärligt, det var pga jag insåg att det inte håller i längden. Jag hoppades dock MS gjorde detta för att kunna snabbt rätta till "felen" och sedan ändra takten... men istället verkar de ta många saker åt fel riktning. Man utvecklar det... för man "måste". (syftat i att måste släppa en ny version snart igen)

Vissa saker har blivit bättre i Win 10 dock, men långt från allt, eller ens det viktigaste. Små genvägar mm är helt klart en vinst över Win 7, och möjligheten att pausa en kopiering är nog en av de största anledningarna varför jag gick till Win 8.1. Där finns mycket förbättringar under huven också, som jag inte ignorerat, utan försöker just påpeka som positivt.

Så att man uppdaterar OSet i sig... är bra, ingen tvekan om det. Men att tvinga alla att byta, så ofta... kommer inte hålla i längden. De behöver gå ner på säg 1 gång per år eller tom 1 gång vartannat år, med "tvång". Ge folk möjlighet att välja om de vill ha den nyaste eller inte, och satsa på att få ordning på gränssnitten.

De flesta vill bara surfa, spela och sitta och läsa böcker på plattan... och då är det inte till någon nytta att man ska installera om hela tiden. Säkerhetspatchar, ja, men inte halvtestade features. Du ska installera det en gång, och sen ska det fungera.... och fortsätta fungera.

Allra helst separera desktop och tablet ännu mer, där desktop åter optimeras för just detta, mot Win 7 riktning med kontrollpanel med alla inställningar samlade och en startmeny som är optimal för just detta (med senast använda, som kan fästas, anpassas osv), och kanske ikoner som är moderna...

Förstår inte vad MS gjort med ikonerna... Android och iOS/OSX har trevliga 3D ikoner. 3:e part har trevliga och fina ikoner... Windows ser ut som en 3-åring klottrat med en penna... för att?

Finns säkert de som gillar det, men... för oss andra hade det varit trevligt med lite "andra tema att välja på".

Och just här faller Windows 10 så något enormt. Valet. Möjligheten att välja...
Det är lite som Henry Ford, "You can have any color as long as it's black" vilket är exakt hur MS verkar göra Windows 10. Du kan få det precis som du vill... så länge det är som det är som de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Ser fram emot ännu en major Windows-release som kommer stealth-downloadas och installeras när jag minst anar det, tvinga mig avinstallera all crapware jag redan avinstallerat femtielva gånger, gömma alla nya ikoner i taskbaren, lusläsa Settings för att återigen avaktivera all spyware och vänta med spänning på vilka drivers som kommer bli inkompatibla och/eller behöver installeras om. Ser även fram emot samtalet från mina föräldrar när samma sak hänt dom och jag måste åka över och spendera ännu en dag med exakt samma sak.

Detta verkar vara något som jag aldrig upplevt.
Har hoppat på Win 10 tåget och har en dator hemma som kör insider också för att testa lite.
Jag har dock aldrig fått en "major update" utan att jag vet om det eller att den startar om utan att jag själv valt att göra det.
Vet inte vad jag gör för "fel" men tydligen fungerar det.
Har sett andra som har detta också där det bara installeras men än så länge har ingen av mina föräldrar haft något problem alls eller märkt av det.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Önskar det fanns ett OS som riktade sig direkt til gamers. Ett i två versioner.

Ett som bara är att installera och köra.
Ett för avancerade användare som inte vill ha massa skit och drivrutiner som inte används.
Hallå.. kan vi få ett OS som hämtar vad det behöver online eller från USB vid installation tack och skippar allt annat?

Samt, när kommer det att gå att ändra bakgrundfärg i explorer.exe?
Den vita göra mig blind.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Ja det där med "Creators" börjar bli lite tjatigt. Först var det Windows Skapare, sedan Windows Ramla Skapare, sedan Windows Fjäder Skapare. Dom vill verkligen hamra in att Windows-användare skapar, till skillnad från t.e.x iOS användare som bara konsumerar.

Tycker dom kan göra som Ubuntu och bara kalla dem Windows 10 Ver. 1703, 1709, 1803 o.s.v.

Det kommer en Windows 10 Redstone 5 Version 1809 till hösten dvs september/oktober 2018.
Vad den kommer att kallas därutöver är inte känt. Bara det inte blir Fall Creators Update II eller något annat töntigt.

Permalänk
Inaktiv

Ser riktigt bra ut. Något liknande Timeline har jag känt behov av så ser fram emot att testa detta.

Bästa OS'et blir bara bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undrar om Mickey Mouse apparna kommer tillbaka till startmenyn, d.v.s. trots att man avbockat att man vill ha dem, avinstallerat dem, lagt powershell-kommandon, lagt group policys i gpedit.msc, kört Windows 10 telemetrics blockers.

Dags att gå över till Mac

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Nej det gör det tyvärr inte.

För allt är optimerat för touch fortfarande. Inställningar är ett fjasko, där man kastas mellan kontrollpanelen (den som är desktop designad) och denna. Det hela är verkligen inte genomtänkt.

Och du säger att det är omöjligt, men... ändå gör MS exakt detta med Windows N. De håller på att göra om Windows till moduler, som man då i teorin kan plocka bort som man vill, eller lägga till som man vill. Iden här är inte fel.. en grund, och sen kan du lägga på vad du vill.

Så... det jag ber om är verkligen inte omöjligt. MS vill bara inte ta bort sitt mög... utan bara X86.

Varför ska jag behöva hitta gömda menyer för att kunna installera en nätverksskrivare? Eller ställa in avancerade musplatta-inställningar via tillverkarens mjukvara?
De trycker på detta gränssnitt som verkligen är ett fjasko. Det är inte naturligt, eller genomtänkt för 5 öre.

Tror våran olika syn kommer av att vi använder Windows väldigt olika. Jag saknade t.ex. aldrig startmenyn i Win8, startmenyn är extremt ineffektiv och har redan sedan win2k kör "spotlight" liknande plugin för att hantera alla OS-funktioner.

Gömd meny för nätverksrivare? Kanske det, men Win+printer tar mig direkt till rätt "gömda" meny (gissningsvis för Win+skrivare det i svensk version). Brutalt mycket snabbare än du hittar motsvarande i Win7+startmeny->kontrollpanel->whatever .

Varför fungerar Apples prylar så bra? De har extremt få konfigurationer så det är möjligt att utföra vettig testning av de kunderna faktiskt kör!!

Modulära saker fungerar i teorin, de är otestbara i praktiken. Därför, om Win10 ska fungera för 2-in-1 och Surface-prylar så måste man ha ett OS där man ser till att det fungerar.

Hela trenden med "containers" för programvara är samma tanke. I stället för att försöka få saker att fungera på alla tänkbara konfigurationer där alla beroenden i teorin finns installerade men i praktiken finns skillnader, packar man ihop hela skiten till en monolit som ser exakt lika ut på min utvecklarmaskin som på alla maskiner den kommer köras på (d.v.s. alla program runt om kring är också identiska).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer