Permalänk
Medlem

Ännu en köpråds tråd

Hej hej
Har varit sugen på att skaffa min första DSLR i ett tag nu. Såg att Elgiganten hade rea på Canon EOS 750D + 18-55mm Objektiv och tänkte att det kanske var en bra deal. Har kollat runt second hand det senaste halv året och det verkar vara att du får runt 5 år gamla modeller för 3000 +/- några hundra.
Känns som det verkar vara en rätt bra deal för något nytt och hyfsat modernt. Också trevligt att den har WiFi och NFC, gör det enklare att dela och föra över bilder.

Iaf jag vill höra vad ni tycker, eller om det finns något bättre alternativ för en nybörjare?

Permalänk
Medlem

Det är väl en trevlig instegskamera, med bra funktioner. Nikons motsvarighet borde väl vara D5300, men den är lite dyrare.
Personligen gillar jag Canons kameror bäst, både vad det gäller handhavande och hur de känns i handen. Men det är en smaksak och något man får prova sig fram till.. så skulle råda dig att åka till en fotohandlare eller typ Mediamarkt, där du kan känna och klämma lite.

För om du väljer ett märke och senare skaffar fler objektiv, blixt etc. etc., så låser du in dig lite i det märket. Därför är det bra att välja det som känns rätt på en gång..

Det finns en bra andrahandsmarknad för både Canon och Nikon, där man kan få tag på det mesta, om man inte vill köpa nytt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Tack tack
slutade upp med att jag köpte 750D:n och är hittills glad med köpet

Permalänk
Medlem

Jo, riktigt bra köp!