Snabb fråga, vem skall jag kontakta om dålig köksfläkt?

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, vem skall jag kontakta om dålig köksfläkt?

Tjena, bytte kök i somras och har nu noterat och säkerställt att köksfläkten suger förjävla dåligt. Allt os och/eller vattenånga bara hasar åt sidorna om fläkten på undersidan om skåpen så det blir kletigt och grisigt.

Om jag sätter handen framför utblåset ovanför (det är kolfilter, får ej koppla in den i husets ventilation) så blåser det ordentligt så fläkten suger ju luft någonstansifrån, men sätter jag handen under fläkten så känner jag ingenting. Om jag sätter upp ett A4 på exakt rätt ställe så sitter det precis med nöd och näppe kvar.

Nu är frågan, vem ska jag kontakta om det här? IKEA som fläkten är köpt av, eller företaget som monterade köket (och då även fläkten) åt mig?

Tack på förhand.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Kanske skulle kontakta tillverkaren av fläkten eller Elon?

Permalänk
Inaktiv

@Dakkie: Det beror om du anser att det är ett produktfel eller installationsfel.

Dessa problem jobbar jag med dagligen så min rekommendation är att du meddelar IKEA att du ämnar göra en felsökning. Då bokar du en annan installatör än den du hade. Om utslaget blir installationsfel så är det ju inte IKEA's ansvar utan din och installatörens. Om det visar att problemet ligger på IKEA med produktfel så siktar du på dem.

Kolla gärna om det är galler ovantill för återcirkulationen. Saknar du det så kommer du få det problemet du förklarar. Ta även ut kolfiltret för att se om suget ökar. Kolfiltret byts ju gärna ut efter 2-3 månader.
"Tvättbart" kolfilter är "OK", men nyckelfunktionerna med kolfilter dör ju ut efter första tvätten mer eller mindre. Filtret kommer fungera, men inte alls lika bra. Har du tvättbart filter så bör du ju tvätta det innan du kontaktar någon.

Har du fönstret öppet när din fläkt är på?

Permalänk
Medlem

För att uppdatera, ringde installatören som i sin tur hänvisade mig till IKEA. Så då var det löst, vem som skulle ta på sig ansvaret. Sagt och gjort så ringde jag IKEA som skickade ut en reparatör som var här idag.

Fläkten är inte dålig och den är heller inte felinstallerad. Det som har hänt är att den är kopplad i kolfilterläge, vilket den kan enligt specifikationerna. Det som de inte har berättat för mig dock är att denna fläkten är för klen för att driva den i kolfilterläge. Reparatören sa att et finns ingenting han kan göra och att jag borde ha fått information eller råd om att ta en annan fläkt från början innan bygget påbörjades.

Så det jag skall göra nu är att jag skall ringa IKEA igen och se vad de föreslår för lösning. För som det är just nu så har jag i princip en dekorativ fläkt och inget annat pga att de inte informerade mig om att man behöver mer effekt i kolfilterläge.

Har jämfört min fläkt med nästa i pristrädet på IKEA och den jag har är i relation till den helt värdelös. Har tittat på lite andra tilverkare osv och det verkar som om det är svårt att få en så dålig fläkt någon annanstans. Besviken!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Inaktiv

@Dakkie: Har den en tvådelad funktion och inte fungerar som det är tänkt så har du ju rätten på din sida att reklamera.

Good luck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfyman001:

Kanske skulle kontakta tillverkaren av fläkten eller Elon?

Varför ska han kontakta Elon???

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk

Spontant så känns det som att det är fel på fläkten. I de flesta fall så beror dålig prestanda på att man har undertryck i huset. Att öppna ett fönster kan då lösa problemet. Nu har du dock en kolfilterfläkt så då har du inte det problemet!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Varför ska han kontakta Elon???

For att köpa en bra köksfläkt..? 😉

TS, om du har en vägghängd fläkt och vill ha något bra, ta en titt på ex Franke Tender i kolfilterutförande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

@Bläckman: Elon är mycket bra att ha göra med när man behöver råd om köksinredning osv.

Permalänk
Medlem

Kolfilter är väldigt täta så du vill minst upp på 500+m3/h för att få ok funktion.

Elon har många bra fläktar, Ikea har också några bra (Electrolux). Runt 4000kr skulle jag nog lägga för att få en bra fläkt för kolfilter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska kontakta IKEA nästa vecka för att se om jag kan få dem att kläcka ur sig något fördelaktigt ... Känner mig liksom lite vilseledd. Jag har fått hjälp av IKEA att rita upp köket och jag har tagit montering av IKEA. Någon, någonstans i ledet måste ha tänkt tanken? Och jag är ingen professor i byggteknik så jag kommer få ta in en snickare som demonterar ne den gamla och monterar upp den nya ... faaaaaaan Är student och behöver inte dem här överraskningarna ..

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

@Dakkie:

Om fläkten skall kunna användas i kolfilterläge, men är för klen för att faktiskt fungera ihop med ett kolfilter - ja då låter det som ett fel på fläkten.
Inget tillverkningsfel utan ett konstruktionsfel.

Du bör definitivt prata med IKEA - det känns spontant som om en hel del av ansvaret för att det blev fel borde ligga på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

@Dakkie:

Om fläkten skall kunna användas i kolfilterläge, men är för klen för att faktiskt fungera ihop med ett kolfilter - ja då låter det som ett fel på fläkten.
Inget tillverkningsfel utan ett konstruktionsfel.

Du bör definitivt prata med IKEA - det känns spontant som om en hel del av ansvaret för att det blev fel borde ligga på dem.

konstruktionsfel eller inte, på IKEAs hemsida skriver dem att den går i bägge lägena, reparatören som var hemma som var från fläkttillverkaren (whirlpool) sade att det inte går.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dakkie:

konstruktionsfel eller inte, på IKEAs hemsida skriver dem att den går i bägge lägena, reparatören som var hemma som var från fläkttillverkaren (whirlpool) sade att det inte går.

Bara att kontakta IKEA, det är dom som har sålt dig en undermålig produkt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem

Står det i beskrivningen och marknadsföringen att fläkten ska fungera med kolfilter så ska den givetvis göra det, annars har man rätt att reklamera (alternativt utnyttja eventuell garanti).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro