Microsoft släpper nya instegsmodeller av Surface Book 2 och Surface Laptop

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper nya instegsmodeller av Surface Book 2 och Surface Laptop

Under de senaste åren har Microsoft ökat antalet produkter i Surface-familjen. På företagets webbplats har nu två av dem fått nya och mer plånboksvänliga grundkonfigurationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Core m3-processor, 4 GB primärminne och 128 GB SSD-lagring för 8000kr yeah!

Processorn duger väl åt de många, men jag själv kan inte ens använda webbläsaren chrome med 4GB ram. 128GB ssd, det är ju som bäddat för problem med windows som växer för varje år.

Nå så går det när minnesprisernas går uppåt hela tiden... Surface hade dock ett problem att de var alldeles för dyra för den stora skaran..

Permalänk
Medlem

4 gb ram på en modern produkt ush! Min oneplus 3T har mer en så. 6/8gb eller något överdrivet mycket

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Lite väl blodigt med tanke på vad man får, men MS kan väl inte heller reta upp sina kunder i OEM-svängen hur mycket som helst med konkurrenskraftig prissättning på sin hårdvara.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noob I am:

4 gb ram på en modern produkt ush! Min oneplus 3T har mer en så. 6/8gb eller något överdrivet mycket

Jag tänker den vanligaste köparen av den konfigurationen är en teknikalfabet som prövar datorn i en butik och tycker datorn ser cool ut jämfört emot andra i samma prisklass. Likaså kanske säljaren använder samma argument som när Pentium Mmx 200MHz kom, att datorerna har nu blivit så snabba så köper man en dator nu så kan man nästan ha den hela livet ut.

Permalänk
Medlem

borde vara olagligt att kalla något dator med bara 4gb internminne. Speciellt som just det aldrig kommer gå att uppgradera(antar jag). Lagringen kan ju ofta bytas eller kompletteras med UBS/SD-kort....

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Core m3-processor, 4 GB primärminne och 128 GB SSD-lagring för 8000kr yeah!

Processorn duger väl åt de många, men jag själv kan inte ens använda webbläsaren chrome med 4GB ram. 128GB ssd, det är ju som bäddat för problem med windows som växer för varje år.

Nå så går det när minnesprisernas går uppåt hela tiden... Surface hade dock ett problem att de var alldeles för dyra för den stora skaran..

Säger mer om Chrome än datorn tbh...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Säger mer om Chrome än datorn tbh...

Skickades från m.sweclockers.com

Kan delvis hålla med även om det man kör i webläsaren idag är mycket större än det man gjorde förr..
Jag tänker tillbaka till tiden då man satt med 4MB ram och dåligt bredband där det fanns olika strategier för att hantera stora bilder, vissa stängde t.o.m. av bilderna. I forumstrådar la folk ut varningar för länkar med större bilder.

Skrivet av Tea42BBS:

borde vara olagligt att kalla något dator med bara 4gb internminne. Speciellt som just det aldrig kommer gå att uppgradera(antar jag). Lagringen kan ju ofta bytas eller kompletteras med UBS/SD-kort....

// LZ

När det handlar om en dator i denna prisklass så håller jag med om att det borde stå en varning, alltså datorn är inte obrukbar eller så. Men jag är rädd för att en stor del av köparna förväntar sig mer..
Det är helt skillnad om en billig laptop för 3-4000kr har samma hårdvara, då är det mer underförstått att den ej är kraftig. Men när den kostar 8000kr så tror sig många att datorn enligt deras mått är riktig kraftig.

Permalänk
Medlem

Så man får Surface Book 2 tre/fyra tusen billigare för att banta bort 128 GB SSD?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Påminner mig om när jag en gång i tiden köpte en laptop av något billigt asiatiskt märke med 256mb ram.
Eftersom jag visste att detta vid den tidspunkten var på tok för lite köpte jag till en extra 256mb ram bricka i samma sväng.

I standard configuration så tog det säkert 10 minuter att boota datorn och i princip HELA ram minnet användes från första booten. Med andra ord var datorn i princip helt oanvändbar från fabrik.

Att sälja en windows dator med 128gb disk och 4gb ram borde närapå vara olagligt 2018. 4gb kommer ta slut och den lilla 128gb ssd disken kommer få arbeta som mellanlagring, detta är i princip garanterat! Hur många skrivningar klarar en 128gb SSD disk? Detta är att lura okunniga konsumenter.

8000kr är för övrigt inte ens billigt för en dator.

Min över 4 år gamla laptop som kostade hälften så mycket har dubbelt så mycket ram minne som denna! Det var standard med 8gb även på budgetmaskinerna då.

Permalänk
Medlem

300USD skillnad på 128GB och 256GB SSD?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Tea42BBS:

borde vara olagligt att kalla något dator med bara 4gb internminne. Speciellt som just det aldrig kommer gå att uppgradera(antar jag). Lagringen kan ju ofta bytas eller kompletteras med UBS/SD-kort....

// LZ

Enligt iFixit är både RAM och lagring omöjligt att byta, då båda delar lötts fast. Dessutom verkar man vara tvungen att skära sönder mocka-tyget som underdelen klätts in i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Kan delvis hålla med även om det man kör i webläsaren idag är mycket större än det man gjorde förr..
Jag tänker tillbaka till tiden då man satt med 4MB ram och dåligt bredband där det fanns olika strategier för att hantera stora bilder, vissa stängde t.o.m. av bilderna. I forumstrådar la folk ut varningar för länkar med större bilder.

Det fanns fler anledningar till att allt optimerades bättre förut.
Tex många dåliga uppkopplingar och dyrt att hosta hemsidor (per mb).
Det är väl delvis en av anledningarna att vissa forum/sidor fortfarande idag döljer bilder om du inte är inloggad.

Men med tanke på att det säljs chromebooks med 2gb ram(!), vars enda syfte är att surfa, så får man ju utgå ifrån att windows-versionen av chrome är mindre optimerad än vad den skulle kunna vara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Det fanns fler anledningar till att allt optimerades bättre förut.
Tex många dåliga uppkopplingar och dyrt att hosta hemsidor (per mb).
Det är väl delvis en av anledningarna att vissa forum/sidor fortfarande idag döljer bilder om du inte är inloggad.

Men med tanke på att det säljs chromebooks med 2gb ram(!), vars enda syfte är att surfa, så får man ju utgå ifrån att windows-versionen av chrome är mindre optimerad än vad den skulle kunna vara.

Ja chrome är säkert konfigurad annorlunda där. Sedan tror jag inte chromebook användarna öppnar så många flikar utan är mer restriktiv.. För min egen del kanske jag öppnar för många flikar, varje sak jag ska kolla på en ny flik. Sedan stängs den ej ner före omstart av datorn jag lämnar datorn.. Så rätt användarbeteende klarar man sig med mindre ram..

Jag tycker som sagt de billigaste Surface med 4GB ram inte är kassa, det jag är rädd för är att jag har sett för många dumma svenssons som inte fattar att priset inte är det enda man behöver kolla på.
-Som en äldre bekant som alltid har haft 17" laptop som ville jag skulle köpa en ny, han hade valt ut en 14" i en blaska och jag hade stora problem att förklara att skärmen, tangentbordet etc var väldigt mycket mindre på 14"aren.. På den kompetensnivå är vissa som handlar datorer...

Permalänk

Fyfan... Spectre och Meltdown har verkligen eliminerat alla lyxprodukter från min vy.
Kan inte änns överväga att lägga såna här pengar på en produkt med defekt arkitektur, och oviss framtid.

Det gäller tex dessa Surface Book's/Laptop's, men även mobiltelefoner som Pixel 2, Galaxy S9 och iPhone X, och även alla surfplattor.

Jag har även varit grymt taggad att köpa den nya NUCen Hades Canyon, den var helt given, men sedan dessa kritiska hårdvarubuggar uppdagades, så faller även den bort. Varför lägga 8000kr på en produkt som kanske aldrig kommer få en fullgod patch (minimala prestanda förluster samtidigt som hålet täpps igen helt)?

Den stora massan är dock antagligen helt ovissa om detta, men vi som läser på här på tex sweclockers kommer nog inte göra några drastiska lyxköp, innan saker o ting börjar ordna upp sig igen. Blir väl till slutet på 2018/början på 2019 som nya köp kan bli aktuella igen.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Påminner mig om när jag en gång i tiden köpte en laptop av något billigt asiatiskt märke med 256mb ram.
Eftersom jag visste att detta vid den tidspunkten var på tok för lite köpte jag till en extra 256mb ram bricka i samma sväng.

I standard configuration så tog det säkert 10 minuter att boota datorn och i princip HELA ram minnet användes från första booten. Med andra ord var datorn i princip helt oanvändbar från fabrik.

Att sälja en windows dator med 128gb disk och 4gb ram borde närapå vara olagligt 2018. 4gb kommer ta slut och den lilla 128gb ssd disken kommer få arbeta som mellanlagring, detta är i princip garanterat! Hur många skrivningar klarar en 128gb SSD disk? Detta är att lura okunniga konsumenter.

8000kr är för övrigt inte ens billigt för en dator.

Min över 4 år gamla laptop som kostade hälften så mycket har dubbelt så mycket ram minne som denna! Det var standard med 8gb även på budgetmaskinerna då.

Ja priserna har gått upp.

Min surface pro 2 med i5, 8 gb, 256 GB köpte jag för 4990 för 3 år sedan...

Är det MS fel att flashminnen gått upp i pris...?


Dock borde man inte ”få” sälja en windowsmalsin med ynka 4 GB internminne - oavsett pris
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

4 GB RAM är för lite.
För ett årtionde sedan kunde man köpa budgetlaptops på Elgiganten med 6 GB RAM för 4000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

4 GB RAM är för lite.
För ett årtionde sedan kunde man köpa budgetlaptops på Elgiganten med 6 GB RAM för 4000 kr.

Min laptop Asus k55vm har i5 3210m, 8GB DDR3 1600Mhz, gtx 630m samt 750GB 5400rpm HDD.
Nypris var under 7000kr 2012.

Galet med dessa priser numera.