Streama från PC till TV(trådlöst)

Permalänk
Medlem

Streama från PC till TV(trådlöst)

Hej,

Lite beskrivning hur allt är kopplat hemma hos mig.

Vi har fiber 100/100 som är kopplat till routern med en CAT 6 kabel.
Från routern så går det en ethernet kabel till TV:n modell LG oled 65C7V.
Från TV:n går det en 4k HDMI kabel till soundbaren modell LG SJ9.
Från routern till PC:n använder jag mig trådlöst nätverkskort modell ASUS PCE-AC68.

Vi vill kunna streama filmer, videoklipp från VLC till tv:n och även få ut ljudet givetvis.
Vi vill kunna streama från webläsaren till tv:n och även få ut ljudet givetvis.

I vår tv så har vi redan åtkomst till netflix och youtube osv.

Jag har kollat lite på chromecast men vet ej ifall detta löser våra behov.
Någon som kan hjälpa oss att hitta den bästa löningen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TcT:

Hej,

Lite beskrivning hur allt är kopplat hemma hos mig.

Vi har fiber 100/100 som är kopplat till routern med en CAT 6 kabel.
Från routern så går det en ethernet kabel till TV:n modell LG oled 65C7V.
Från TV:n går det en 4k HDMI kabel till soundbaren modell LG SJ9.
Från routern till PC:n använder jag mig trådlöst nätverkskort modell ASUS PCE-AC68.

Vi vill kunna streama filmer, videoklipp från VLC till tv:n och även få ut ljudet givetvis.
Vi vill kunna streama från webläsaren till tv:n och även få ut ljudet givetvis.

I vår tv så har vi redan åtkomst till netflix och youtube osv.

Jag har kollat lite på chromecast men vet ej ifall detta löser våra behov.
Någon som kan hjälpa oss att hitta den bästa löningen?

Finns ju LG Smart Share

Med hjälp av det programmet kan du streama bilder, filmer och musik till din Smart-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Finns ju LG Smart Share

Med hjälp av det programmet kan du streama bilder, filmer och musik till din Smart-TV

Tack mikael_a1!
Helt klockrent funkar ju jätte bra med första filmen!!
Vet dock ej hur jag ska göra när det kommer till en blueray film som är på skiva och bluray spelaren är i PC:n

Permalänk
Medlem

@TcT: Rippa filmen med MakeMKV.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Nejdå, jätte enkelt, skaffa en Steam Link, den speglar ju bilden helt och hållet, allt du kan visa på monitorn kommer upp på tv

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TcT:

Tack mikael_a1!
Helt klockrent funkar ju jätte bra med första filmen!!
Vet dock ej hur jag ska göra när det kommer till en blueray film som är på skiva och bluray spelaren är i PC:n

Inga problem, bara kul att hjälpa till

Du kan ju även streama Bluray-filmer med, bara att streama dem på samma sätt

Menar du att du använder fysiska skivor 2018?

Permalänk
Skrivet av TcT:

Hej,

Lite beskrivning hur allt är kopplat hemma hos mig.

Vi har fiber 100/100 som är kopplat till routern med en CAT 6 kabel.
Från routern så går det en ethernet kabel till TV:n modell LG oled 65C7V.
Från TV:n går det en 4k HDMI kabel till soundbaren modell LG SJ9.
Från routern till PC:n använder jag mig trådlöst nätverkskort modell ASUS PCE-AC68.

Vi vill kunna streama filmer, videoklipp från VLC till tv:n och även få ut ljudet givetvis.
Vi vill kunna streama från webläsaren till tv:n och även få ut ljudet givetvis.

I vår tv så har vi redan åtkomst till netflix och youtube osv.

Jag har kollat lite på chromecast men vet ej ifall detta löser våra behov.
Någon som kan hjälpa oss att hitta den bästa löningen?

Steamlink som någon skrev i tråden, såg en ganska billig på maxgaming (MaxFPS, som dem har hetat innan)
https://www.maxgaming.se/gamepad/steam-link-pc

Permalänk

Kan man streama hela sitt skrivbord samt program på datorn via Steam Link?
Hur då? Man streamar väl enbart spel och program inlagda i Steam-bibban?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TcT: Jag satt också i den här sitsen för ett tag sen, massa film på datorn som man vill kunna se på TVn, och chromecast kan ju bara streama sånt som finns på chrome.
MEN, då hittade jag kanske världens bästa "app" för datorn; videostream for chromecast
dessutom finns appen för (åtminstonne android), som gör att man kan styra filmen, och välja film, via appen bland hela utbudet i datorns bibliotek (efter att man parat ihop datorn med telefonen i appen)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Menar du att du använder fysiska skivor 2018?

Vill man ha bra kvalitet i ljud och bild är det på så vis man får göra även år 2018

Permalänk
Medlem

Chromecast? VLC nightly har stöd för att casta till enheter nu, lär komma i andra releases snart också. Annars går det att casta hela desktopen och bara starta VLC i fullskärmsläge.
Vilket så klart även hanterar webbläsaren, Chrome uppenbarligen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Har nästan samma utrustning som dig och satt i samma sits under December.
Ville köra film ifrån min speldator (som står i ett annat rum) utan att tappa kvalitet på innehållet.
Har OLED B7 och SJ5 soundbar
Det slutade med att jag köpte mig en HTPC som är direkt kopplad till TVn.
HTPCn har ett GT 1030 så man får ut äkta HDR i 4096 x 2160 i 60hz
Igenom denna delar jag biblioteket ifrån den stora datorn i andra rummet.
(Cmore och HBO blir inge vidare värst kvalitet eftersom de måste köras i webbläsare)
Men allt "köpt" material i .mkv format blir kalasbra!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av gonace:

Vill man ha bra kvalitet i ljud och bild är det på så vis man får göra även år 2018

Men om man sedan ändå streamar det över nätverket tappar man väl den kvalitetsvinsten? Då hade man lika gärna kunnat skippa skivor från början, och streamat från Netflix eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av gonace:

Vill man ha bra kvalitet i ljud och bild är det på så vis man får göra även år 2018

Bra kvalitet i ljud och bild tappar du när du strömmar det trådlöst från datorn till TVn tyvärr.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Har nästan samma utrustning som dig och satt i samma sits under December.
Ville köra film ifrån min speldator (som står i ett annat rum) utan att tappa kvalitet på innehållet.
Har OLED B7 och SJ5 soundbar
Det slutade med att jag köpte mig en HTPC som är direkt kopplad till TVn.
HTPCn har ett GT 1030 så man får ut äkta HDR i 4096 x 2160 i 60hz
Igenom denna delar jag biblioteket ifrån den stora datorn i andra rummet.
(Cmore och HBO blir inge vidare värst kvalitet eftersom de måste köras i webbläsare)
Men allt "köpt" material i .mkv format blir kalasbra!

Tänk på att du måste köra operativsystemets inbyggda webbläsare för att få bästa kvalitet vid den typen av streaming. Alltså Edge på W10 exempelvis. Andra hanterar inte ens Full HD på grund av DRM. Inte direkt toppkvalitet ändå då det ändå är streaming förstås.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Tänk på att du måste köra operativsystemets inbyggda webbläsare för att få bästa kvalitet vid den typen av streaming. Alltså Edge på W10 exempelvis. Andra hanterar inte ens Full HD på grund av DRM. Inte direkt toppkvalitet ändå då det ändå är streaming förstås.

Ja har testat alla webbläsare. Tyvärr funkar inte Edge någe vidare värst heller :/

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Absolut, men påpekade bara anvädningsområdet för skivor sedan hur man väljer att hantera signalen sedan är ju också intressant

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@gonace: Det är lite tråkigt dock att man inte kan få bra bildkvalitet på långfilmer från datorn.
Enda 4K Blu Ray spelaren som finns för PC säljs endast i Japan.

För övrigt, om du bryr dig om kvalitet så skulle jag skippa Chromecast då den streamingen komprimeras grovt.
Vet inte hur det är med Steam Link men tror den är lite bättre.
Om du är intresserad av Steam Link så har jag en i nyskick du kan få köpa för en billig peng (blev en lång HDMI kabel istället för min del.)

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Plex funkar inte eller?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Tycker du ska installera Plex. Kör du filmerna via nätverket till din TV

Kan du köra dom filmerna du ej har på Bluray.

Plex är väldigt smidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellworks:

Kan man streama hela sitt skrivbord samt program på datorn via Steam Link?
Hur då? Man streamar väl enbart spel och program inlagda i Steam-bibban?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, du kan spegla hela skrivbordet med ljud och allt!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Avstängd

@mikael_a1: hur går du tillväga om du ska se en 4k film? alltså var köper du och laddar ner en 4k film som du sen ska se om du inte har filmen på en skiva?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JSvanberg:

@mikael_a1: hur går du tillväga om du ska se en 4k film? alltså var köper du och laddar ner en 4k film som du sen ska se om du inte har filmen på en skiva?

Vem har sagt något om att köpa

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av mikael_a1:

Vem har sagt något om att köpa

Forumets regler?

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord