Program till att ge högre pioritet (bandbredd) till vissa windows program?

Permalänk
Hedersmedlem

Program till att ge högre pioritet (bandbredd) till vissa windows program?

Jag undrar om det finns på något sätt jag kan ge högre bandbredd prioritet till vissa windows program (i detta fall plex.exe). Finns det kanske något program som sköter detta?

Permalänk
Medlem

Ett väldigt enkelt sätt är att höja upp prioriteten på processen, då blir det per definition högre nätverks (och därmed bandbredd) prioritet. Detta går givetvis att sabba om det är många andra nätverkssessioner på andra applikationer, torrent är väldigt bra på att hogga nätverk för annat exempelvis (fast det går att ställa i applikationen)

Här är lite mer info och förslag.
https://www.techspot.com/community/topics/how-to-give-bandwid...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurk:

Ett väldigt enkelt sätt är att höja upp prioriteten på processen, då blir det per definition högre nätverks (och därmed bandbredd) prioritet. Detta går givetvis att sabba om det är många andra nätverkssessioner på andra applikationer, torrent är väldigt bra på att hogga nätverk för annat exempelvis (fast det går att ställa i applikationen)

Här är lite mer info och förslag.
https://www.techspot.com/community/topics/how-to-give-bandwid...

Grejen är att jag redan testat att ge processen en högre prioritet, men det verkar inte fungera. Har även testat ett program som heter "netlimiter" men min Windows 7 häger sig så fort jag har en app högre prio

Tips på andra program för att ge program högre prio på bandbredden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Grejen är att jag redan testat att ge processen en högre prioritet, men det verkar inte fungera. Har även testat ett program som heter "netlimiter" men min Windows 7 häger sig så fort jag har en app högre prio

Tips på andra program för att ge program högre prio på bandbredden?

Du är säker på att du letar i rätt ände? Det är nätverkstrafiken ut ur datorn som är flaskhalsen för dig?
Plex är väl en tjänst/service, per definition (eller rent arkitekturmässigt) är det här redan högre prioritet än någon användarprocess.

Vad är det mer som tar kräm från burken eftersom du vill göra detta?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurk:

Du är säker på att du letar i rätt ände? Det är nätverkstrafiken ut ur datorn som är flaskhalsen för dig?
Plex är väl en tjänst/service, per definition (eller rent arkitekturmässigt) är det här redan högre prioritet än någon användarprocess.

Vad är det mer som tar kräm från burken eftersom du vill göra detta?

Jag har 100 / 100 mbit lina hemma och när det är två användare som kollar på filmer så maxas linan, har jag även igång bittorrent eller något annat program som drar trafik så laggar filmen för användarna. Det jag vill göra är att ge plex prioritet till all bandbredd, så att om linan maxas så ska bittorrent (eller andra appar som drar trafik) nerprioriteras, så att plex får det bandbredd den behöver.

Permalänk
Medlem

@Phat^Trance:

Finns en uppsjö av program
https://windowsreport.com/bandwidth-limiter-windows-10/

Personligen har jag inte testat något av dem men jag har läst en hel del positivt om Netlimiter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Jag har 100 / 100 mbit lina hemma och när det är två användare som kollar på filmer så maxas linan, har jag även igång bittorrent eller något annat program som drar trafik så laggar filmen för användarna. Det jag vill göra är att ge plex prioritet till all bandbredd, så att om linan maxas så ska bittorrent (eller andra appar som drar trafik) nerprioriteras, så att plex får det bandbredd den behöver.

Är du säker på att det är linan som får det att hacka då? Jag har 100/10 och kör Plexserver på en gammal härk på Ubuntu. Och där hackar det inte med flera tittare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Jag har 100 / 100 mbit lina hemma och när det är två användare som kollar på filmer så maxas linan, har jag även igång bittorrent eller något annat program som drar trafik så laggar filmen för användarna. Det jag vill göra är att ge plex prioritet till all bandbredd, så att om linan maxas så ska bittorrent (eller andra appar som drar trafik) nerprioriteras, så att plex får det bandbredd den behöver.

Förslagsvis sätt en billig (3-400kr) gigswitch mellan grejerna. Har du sakerna i en switch eller router idag? Om router, bakplanet på den kan ju mycket väl vara begränsningen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gaist:

Är du säker på att det är linan som får det att hacka då? Jag har 100/10 och kör Plexserver på en gammal härk på Ubuntu. Och där hackar det inte med flera tittare!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör endast med 4K filmer, så varje användare tar upp ca 5mb/s när de spelar upp en film (direct play). Två användare maxar i stort sett linan.

Permalänk
Medlem

@Phat^Trance: Slå på QOS i routern

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av niclasc:

@Phat^Trance: Slå på QOS i routern

Har dessvärre en Telia router (technicolor) så det finns inte så många val @ routerinställningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Har dessvärre en Telia router (technicolor) så det finns inte så många val @ routerinställningarna

Streamar du via Internet, dvs är det någon utanför ditt LAN som tittar?
Om inte så passerar trafiken inte din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Förslagsvis sätt en billig (3-400kr) gigswitch mellan grejerna. Har du sakerna i en switch eller router idag? Om router, bakplanet på den kan ju mycket väl vara begränsningen.

Skrivet av Phat^Trance:

Jag kör endast med 4K filmer, så varje användare tar upp ca 5mb/s när de spelar upp en film (direct play). Två användare maxar i stort sett linan.

Som @Gurk säger. Switch efter routern.

Om du streamar trådlöst så är det no inte omöjligt att det trådlösa nätet är boven i dramat.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av madtop:

Streamar du via Internet, dvs är det någon utanför ditt LAN som tittar?
Om inte så passerar trafiken inte din router.

Ja det är användare som tittar utanför mitt nätverk, dvs via Internet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurk:

Förslagsvis sätt en billig (3-400kr) gigswitch mellan grejerna. Har du sakerna i en switch eller router idag? Om router, bakplanet på den kan ju mycket väl vara begränsningen.

Allt går via min telia router idag (LAN och inte trådlöst)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Som @Gurk säger. Switch efter routern.

Om du streamar trådlöst så är det no inte omöjligt att det trådlösa nätet är boven i dramat.

Nej allt går via nätverkskablar till min Telia router.

Hur funkar det med switch efter routern? Funkar inte Telia routern som en switch redan? Glöm inte att användarna som ansluter till Plex är utanför nätverket

Permalänk
Medlem

Kom igen vi vet ju redan att bandbredden är problemet, snubbla inte in er på switchar och trådlöst prat! :=)

Har du en kompetent router kan du givetvis använda funktioner som QoS och göra regler som gör att Plex är mer prioriterat, har svårt att se en lösning på din dator, Netlimiter har väl fungerar bra för att sätta "detta program får xxx megabit" men det är ju inte vad jag vet smart nog för att åstadkomma det du vill (Några år jag kikade på det programmet sist, måste tilläggas).

Skaffa fetare lina, eller en fetare router som klarar av riktig QoS.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Kom igen vi vet ju redan att bandbredden är problemet, snubbla inte in er på switchar och trådlöst prat! :=)

Har du en kompetent router kan du givetvis använda funktioner som QoS och göra regler som gör att Plex är mer prioriterat, har svårt att se en lösning på din dator, Netlimiter har väl fungerar bra för att sätta "detta program får xxx megabit" men det är ju inte vad jag vet smart nog för att åstadkomma det du vill (Några år jag kikade på det programmet sist, måste tilläggas).

Skaffa fetare lina, eller en fetare router som klarar av riktig QoS.

Jag tolkade det som att han satt på ett 100/100 lokalt nät och hade två klienter internt. Bra med uttömmande fakta ifrån trådstart så man vet vad man pratar om. Hur som helst, detta ^^^ jag citerar är korrekt svar på TS problematik.

Personligen hade jag ställt ner antalet torrent-sessioner och begränsat uppströms före jag sprungit och inhandlat en motsvarande kompetenet router för ~1500kr++

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Phat^Trance: PANG https://www.glasswire.com/

Edit kommer inte ihåg om man kan höja prio, men vet att man kan blocka saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@Phat^Trance: PANG https://www.glasswire.com/

Edit kommer inte ihåg om man kan höja prio, men vet att man kan blocka saker

39USD, saknar QoS.

Vad han vill göra är motsvarande det du ser i netlimiter, fast i routern:

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för all hjälp, jag antar att det är linan som är flaskhalsen här. FÅr se om jag skaffar en högre hastighet eller konverterar om mina filmer 4k filmer till 1080p istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Tack för all hjälp, jag antar att det är linan som är flaskhalsen här. FÅr se om jag skaffar en högre hastighet eller konverterar om mina filmer 4k filmer till 1080p istället

Det är ju väldigt enkelt att kolla.

Plocka fram två stycken av dina 4k rullar. Kolla vilken bitrate dom har. Detta kan du även se i Plex om du så vill. Och sedan är det enkel matte, hur mycket finns det kvar upp till 100Mbit/s?
Då bitraten specificerar hur mycket data per sekund som går ut, och en 4k rulle lär va ganska.... grov. Tror aldrig jag skulle få ut två stycken 4k streams på min 100/100 lina om det är direktplay via Plex. Då de 4k rullar jag har, har som lägst ungefär 60Mbit/s i bitrate. Två av dessa och all bandbredd är slut och det kommer krävas buffrings pauser nu och då.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5