Kraftigt sänkt wifi-hastighet hemma (?)

Permalänk

Kraftigt sänkt wifi-hastighet hemma (?)

Jag har 1Gig-fiber uppdraget i lägenheten. Ett par veckor efter installationen gjorde jag hastighetstester med en app i mobilen(obs, wi-fi tester) Gjorde testet på 5-bandet, 3 meter från routern (Inteno EG300) Testerna : 350-360mbit/s nedströms. 160-210mbit/uppströms. Jag känner inte till min mobiltelefons begränsningar man jag var så pass nöjd ändå så jag har inte brytt mig mer om detta. (Kabel : över 800mbit/s nedströms)

Nu, ca 8 månader senare, när jag skrotade mitt andra Telenor-mobila wifi som jag länge hade intill soffan i vardagsrummet, så märkte jag att Ownit fiberleverantörens wifi var mkt svagt från soffan(dålig styrka på signalen). (Fiberroutern sitter i hallen 6 meter bort) Detta fick mig att börja göra många tester och även kolla routerns inställningar. Några vändor till fiber-leverantörens support, men svarstiderna är ca 1 vecka så jag har ännu inte fått framgång i ärendet.

Till saken, mitt i alla mina tester så gjorde jag igen också hastighetstester. Jag står på samma ställa i lägenheten, med samma app o telefon, och får nu nedladdningshastighet på ca 30mbit/s, och konstigt nog uppströms 85mbit/s. En försämring med flera hundra procent, och märkligt nog är uppströms högre än nedströms.

Mina tankar är nu ifall alla grannars wi-fi stör ut så pass mycket att hastigheten kraftigt försämrats? Men å andra sidan är 5-bandet så pass kort att jag bara ser 2-3st andra grannars 5-band, som dessutom är låg signal. Och hur kan uppströms vara högre? Någon som vet vad det handlar om? Inte kan väl leverantören strypt wi-fi på något vis? Via kabel är det ju snabbt som tusan.

Jag har bett en annan granne göra tester, som bor ca 80meter från mig, på andra sidan gården, han bor i radhus, med samma leverantör och utrustning, och han får lika dåliga värden.

Permalänk
Medlem

Det är något annat, något som påverkar wifi och det kan ju vara en hel hög saker.

Men: starta om sakerna (båda) är en bra början. Flytta routern ett par meter. Testa vid olika tidpunkter på dagen. Eventuellt, temperatur i routern (långskott), ha avstängt 5 min typ och testa igen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Nr 1: leverantörernas routrar är alltid skräp.
Nr 2: Wifi i lägenheter är kass speciellt med grannar och betong.
Nr 3: Köp riktig accesspunkt och dra kabel till dom prylarna som kan ha kabel.

Permalänk
Skrivet av Zynken:

Nr 1: leverantörernas routrar är alltid skräp.
Nr 2: Wifi i lägenheter är kass speciellt med grannar och betong.
Nr 3: Köp riktig accesspunkt och dra kabel till dom prylarna som kan ha kabel.

På pappret en vettig router, men nej ingen värsting, men, det förklarar inte hur mätningar kan gå från 360 till 30mbit.

Permalänk
Medlem

@Nattugglan11:

Du har förmodligen två band på routern, 2.4ghz och 5ghz se till att du är uppkopplad på rätt (5 som är snabbare)

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Fortfarande över 800mbit/s nedströms med kabel?

Permalänk
Medlem

Lutar helt klart åt joeldeluxe inlägg

Permalänk
Medlem

Som jag tolkar TS inlägg så har han koll på 2.4 och 5.0 GHz näten, har fortfarande hög hastighet på trådat nät och undrar inte hur han ska lösa problemet (vilket innebär en investering i korrekt/bra fungerande hårdvara med en ny AP eller liknande) utan *varför* det kan kana ner från 300+ till ~30Mbit. "Kan leverantören ha strypt Wi-Fi" etc. Inte... "vilken produkt åtgärdar problemet" eller "Kan det gå fortare än 30mbit på annat än 2.4Ghz-bandet"

Håller er till frågeställningen liksom, även om vi "vet" lösningen. inb4 - Ubiquiti!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T