Permalänk
Medlem

Färga om kylfläns.

Har sökt omkring här och enbart funnit EM tråd, vilken är rätt gammal och tänkte att någon kanske provat de senaste åren eller sitter inne på kunskap!

Jag har haft suget att färga om kylflänsen för grafikkortet, har tänkt mig värmebeständig svart färg, tror ni temperatur påverkas markant?

Tack för förhand!

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort gäller det?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

beror på vilken typ av färg du använder. risken finns att det isolerar värmen, istället för att leda bort den

Permalänk

LTT har gjort två videos där de färgat komponenter, däribland kylflänsar. Minns inte helt resultaten men har för mig att temperaturerna steg avsevärt i båda fallen. Tips är att kolla upp de klippen. Men som någon annan sa, det beror nog på vad du använder för något för att färga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Vilket grafikkort gäller det?

980 strix DirectCU II!

Egentligen bara övre delen och de översta lagren av kylflänsen som behöver bli svarta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Psyc: För kylflänsar så skulle jag inte göra något annat än att anodisera dem. Alla andra sprejfärger och dylikt tror jag blir för tjocka, och kylförmågan kommer försämras avsevärt.

Edit;

Skrivet av Psyc:

Egentligen bara övre delen och de översta lagren av kylflänsen som behöver bli svarta!

Vad menar du med översta lagren?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

@Psyc: För kylflänsar så skulle jag inte göra något annat än att anodisera dem. Alla andra sprejfärger och dylikt tror jag blir för tjocka, och kylförmågan kommer försämras avsevärt.

Edit;
Vad menar du med översta lagren?

De lagren som sitter mot fönstersidan av chassit! På kortet är det en heatpipe som sticker ut, samt att man ser lite av kylflänsen bakom själva höljet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Den är ju tyvärr inte jätte estetiskt! :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

LTT har gjort två videos där de färgat komponenter, däribland kylflänsar. Minns inte helt resultaten men har för mig att temperaturerna steg avsevärt i båda fallen. Tips är att kolla upp de klippen. Men som någon annan sa, det beror nog på vad du använder för något för att färga.

Ncix tech tips hittade jag!
I och med att jag ej behöver färga hela flänsen så antar jag att tempsen inte blir lika neddragna!

Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Psyc:

Ncix tech tips hittade jag!
I och med att jag ej behöver färga hela flänsen så antar jag att tempsen inte blir lika neddragna!

Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade testat mina temperaturer innan jag färgade för att se om du har så pass bra marginal att du kan höja temperaturen ett par grader utan att det blir för högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

Jag hade testat mina temperaturer innan jag färgade för att se om du har så pass bra marginal att du kan höja temperaturen ett par grader utan att det blir för högt

Det har jag!
Den går sällan över 70 i full load och flera timmars spelande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Psyc:

De lagren som sitter mot fönstersidan av chassit! På kortet är det en heatpipe som sticker ut, samt att man ser lite av kylflänsen bakom själva höljet!

Om det bara är utsidan av yttersta flänsarna samt röret så gör det nog inte så mycket att måla dem i valfri färg.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Varför avslutar du varje mening med utropstecken? Sitter du och vrålar åt skärmen när du skriver?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Om det bara är utsidan av yttersta flänsarna samt röret så gör det nog inte så mycket att måla dem i valfri färg.

Lite så jag tänkte för mig själv. Uppdaterar med resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Varför avslutar du varje mening med utropstecken? Sitter du och vrålar åt skärmen när du skriver?

Skulle kunna vara så, tyvärr är det bara en dålig vana. Ber så hemskt mycket om ursäkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svart märkpenna är underskattat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

är nog ingen fara om du bara kör yttersta utsidan på den sidan som syns lär inte påvarka tempen något nämnvärt.

och som innan sa svart vattenfast tuchpenna lär gå enastående kan ev behövas 2-3 lager för att få bra täckning

annars funkar vanlig random sprayburk färgen tål lätt uppåt 100°c när den torkat ordentligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows