Spring Creators Update är nästa stora uppdatering av Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag hatar ju själv default layouten i Win10 och kör alltid med windows classic shell. Sitter här och undrar hur länge till det ska funka... alla vill ju inte ha något grafiskt interface som döljer alla riktiga funktioner och som mest liknar en iPhone.

Sluta sabba Win10 mrrcosoft... jag vill ha ett riktigt OS med startknapp och meny så som det alltid varit.

Du har ju både startknapp och startmeny!?
Men finns väl inte så många "power-users" som använder startmenyn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Undra när de ska ena sig om ett ställe för inställningar? Gillar verkligen inte att det finns Settings och Controlpanel. Dock föredrar jag Controlpanel då man får bättre översyn och mer kontroll jämfört med Settings. Det är något som jag verkligen har stört mig på ända sen Win10 kom...

Settings i W10 är sån katastrof att det enskilt förstör hela upplevelsen med att vara produktiv och/eller ha roligt vid datorn.
WXP och t.om W98 hade ett bra upplägg. Själv körde jag WXP sedan starten, faktiskt ända sedan NT5 (beta). När W7 kom kändes det sådär, men efter en tid satt det hyfsat med. I W8 blev det snöstorm och man hoppades innerligt att det skulle komma uppdateringar som ställer saker till rätta. Men när W10 kom blev det tvärs om, total katastrof och MS vet inte vilket ben de ska stå på.

Istället för att rätta till allt så ger dem möjlighet för användaren att se några inställningar i old-fashioned-way och merparten totalt obegripligt. Någe förbannat obegripligt att man måste söka på datorn för vartenda inställning. Det är fult, förvirrande och rörigt. Varför ser man inte scroll-baren på fönsterna utan att ställa muspekaren där?

Jag förstår faktiskt dem som överväger att välja Mac idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Windows 10 är bra. Det är bara den negativa skaran du ser och hör.
Jag har haft minimala problem med Windows 10 sen beta stadiet. Har en maskin med Early och en med Standard updates.. Endast en gång har Early maskinen abrupt startat om för en uppdatering. Vissa av de negativa känner jag igen från trådar där de behövt hjälp för att stänga av en massa funktioner i Win10, för att sen gnälla att OS crashar etc *golf clap*

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har mekat med både WinXP o Win7 gällande funktioner och inställningar så det är helt ok men jag får hålla med de som stör sig på menyer och hur man kommer till olika paneler man vill åt i Win10, det borde inte vara så krångligt och har ingen förståelse för varför de gör som de gör. Win10 får man ju skaffa tillslut ändå, datorn är 6 år gammal i maj och DX12 lär väl bara mogna mer o mer och jag e säker det finns fler saker som "tvingar" mig till Win10 när det är dags.

Skrivet av anon255588:

Ångrar inte för en sekund att jag övergick till W10 LTSB. Medan andra får svettas lite över vad som händer efter den här uppdateringen så sitter man tryggt och väntar på att buggarna slätas till.

Låter som det bästa Win10 men det ser inte lätt ut att få tag på.

"LTSB Doesn’t Include the Store, Cortana, Edge, and Other Apps"
https://www.howtogeek.com/273824/windows-10-without-the-cruft...

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Nämen så trevligt, ytterligare en gnälltråd.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Vad är det som skiljer Windows CMD mot en Mac's CMD?

Är det, det enda som du kommer på som är bättre än Windows? CMD använder den vanliga Svensson typ...aldrig. Jag använder den endast till att konvertera mina SSD'er och rensa DNS'en då och då..

Jag vet inte i detalj vad som skiljer numera, men exempelvis har det länge funnits stöd för ”drag och släpp” i Terminalen i MacOS (tidigare kallat OS X). Det har varit till god hjälp för mig många gånger att kunna markera och dra text från ett ställe i ett Terminal-fönster och sen ”dra och släppa det” en bit ned för att texten att klistras in där man har markören. Man kan även dra text mellan två Terminal-fönster.

För övrigt tycker jag en av styrkorna med med MacOS är att programmen är mer enhetligt uppbyggda användargränsnittsmässigt jämfört med program i Windows. Detta gäller även tredjepartsprogram. Exempelvis hittar du i princip alltid inställningarna för det aktiva programmet i dess meny (till höger om Apple-menyn) och kortkommandot är nästan alltid detsamma (cmd ,).

Att trycka mellanslag för att förhandsvisa markerat objekt är inte så dumt.

Att kunna ändra och lägga till kortkommando för ett menyval är också trevligt.

Systeminställningar har också ett rättfram upplägg och det poppar inte upp en massa nya småfönster med inställningar som det kan göra i Windows. Mer rättfram (färre steg) att utföra de flesta saker i MacOS skulle jag säga. Sen är det inte okapabelt för det.

Med det sagt tycker jag absolut vissa grejer är bättre i Windows – en del saker gällande fönsterhanteringen exempelvis. Tycker också Windows 10 är ett rappt och bitvis trevligt operativsystem att använda. Men är fortfarande mer effektiv och trivs bäst i MacOS sett till vad jag oftast gör med datorn.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 S levde inte ens ett år...

"Förra året lanserades Windows 10 S, en bantad version av Microsofts operativsystem för skoldatorer och liknande. Bland begränsningarna kan nämnas att det endast går att ladda ner program från Windows Store.

Nu har Microsoft bestämt sig för att skrota Windows 10 S, uppger Thurrot. De som har systemet på sin dator kommer kunna uppgradera till vanliga Windows 10 utan kostnad, vilket gör det möjligt att installera program från valfri källa. En uppgradering till Windows 10 Pro kommer dock att kosta 50 dollar, alltså ungefär 400 kronor."

Källa: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.697233/windows-10-s-skrotas...

Microsoft behöver en tydlig strategi och vettig planering verkar det som. En ny ledare i stil med Steve Jobs eller Bill Gates.

Permalänk
Medlem

Windows 10 Ruin Your PC Update 2018?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

I princip alltid när något strular på en dator på jobbet så är det för att Win 10 hämtat någon uppdatering av sig själv, massa onödigt jobb. Undrar vad detta nu kommer att ställa till med... behåller Win 7 på de burkar som har det!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och hur många av dessa touch enheter finns, vs icke touch?
Jämför mängden desktop och laptop utan touch med Windows, vs 2-1, mobiler och plattor, ser man mycket snabbt att de håller på att designa ett OS, för min minoritet av marknaden. Det är verkligen konstigt sätt att designa ett OS, för majoritet av enheter som inte behöver det.

De borde utan tvekan ha 2 olika "sätt" att använda detta OS... ett med touch, ett med classic desktop. På så sätt kan de som vill ha detta touch optimerade sätt, använda det, och de som vill ha desktop optimerat använda detta... Typ som iOS och OSX. De kan tom gå så långt att göra desktop till vanliga och göra touch med Windows N och Store, då det är så en touch optimalt ska användas.

Du har en bra poäng dock att utan PC spelarna hade hela denna marknad rasat. Tillverkare konkat och x86 troligen varit död, för varför ha en sådan CPU om du bara ska titta på hemsidor? Och lik tusan är det gamers som får mest problem med detta OS...

Microsoft har får detta mög på huvudet, och de kommer åka på fan, precis som med Windows RT och Win 8 touch... för inget av detta är ergonomiskt, inget av det kan utföra alla uppgifter och inget av det är en komplett lösning, och har aldrig varit. Man undrar bara... när fan ska de lära sig att hålla detta separat?

Är riktigt tråkigt att se MS köra detta OS i botten, och man önskar verkligen att där fanns ett alternativ som kunde ta över, så konkurrens hade tvingat dem att tänka om. För där finns uppenbarligen användare... nästan halva marknaden sitter än på Win 7 av dessa anledningar och man måste tvinga bort folk.

Det man ser dock nu är folk som börjar tröttna på alla flummiga uppdateringar. Man börjar inse att... det var nog inte så bra som alla trodde. Där finns en vettig grund, ja, men den är täckt av så mycket mög så det är löjligt numera.

Non Touch på PC dominerar, bärbara håller på växa kraftigt så inom 10 år så tror jag nog inte säljs någon enhet utan touch längre.

HP
Microsoft
Samsung
Ipad Pro
Acer
Dell

Alla håller på släppa Touch enheter det är på framsprång och lär nog bli den nya standard i enlighet Microsoft vision, Microsoft kan inte vänta tills alla datorer är touch enheter innan det börja bygga touch vänligt operativsystem, finns ju också framväxande av Touch skärmar även på PC marknaden.

Det har ju microosft desktop / Touch problemet är att allt fler skaffar ju bärbara enheter och alla förväntar sig längre och längre batteritider på bärbara datorer.

Om du frågar mig så gillar jag Windows 10 det är skönt att få se att datorerna har börja kunna göra saker man aldrig någonsin har kunnat göra tidigare med, dock tycker jag de borde göra om systemet mer än vad de har gjort man fortfarande integrerar med Windows på samma sätt som man gjorde sedan Windows 3.1

Dock har jag ju så klart negativa åsikter om Windows 10 också, men övervägande så skulle jag nog ranka det de bästa Windows någonsin just för att de finns fler möjligheter i Windows 10 än vad som har funnits i någon annat Windows.

Dock är jag inte en person som normalt gillar windows, jag är mer för Linux/Unix/MSDOS

Dock har jag 1 maskin för spelande på, sedan nu när jag fått min Surface Studio som har ersatt Apple produkter.

Dock gillar jag att de gör något som känns nytt synd bara att de tog 2 årtioende för att inkludera något nytt i Windows, alla andra operativsystem har man kunnat göra mer i än med Windows innan Windows 10 är det sista OS som finns på marknaden som försöker hinna i kapp i utvecklingen från alla andra OS.

Ju mer Classic det finns i operativsystemet ju mindre batteritid erhåller dem, därför håller ju microsoft just nu på radera så mycket Classic som möjligen utan radera de Classic möjligheter till spela Spel typ som finns på Steam ETC.

Där kommer ju Adromedia och andra 100% light Wight os att komma in där man inte kan installera något som inte är UWP, men det kommer att jobba förändra även Classic windows till göra bättre batteritid för bärbara datorer som kommer välja Home/Pro istället.

Dock tycker jag att inställningarna i Windows 10 är för spridda, vill man stänga av den genomskinliga start menyn etc och endast ha svart eller någon annan färg 1 färdig så behöver man leta om man inte vet vart alla inställningar är.

Du man modda Windows 10 utseende exakt hur du själv vill, dock för kunna göra det så finns inställningarna för utsprida allting finns inte under anpassad vilket det borde göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Ska microsoft även existera om 10 år som företag, så behöver de ju anpassa sig till hur folk andvänder sina enheter idag.

Och Classic Shell är ju inte direkt touch vänliga, vilket blir allt vanligare bland 2 in 1 enheter och bärbara laptoppar börja ju även få in Touch.

Ett vanligt missförstånd verkar vara att man tror att folk som klagar på touch-anpassningen inte vill att saker ska touch-anpassas. Vad det istället handlar om är ju att touch-anpassningen inte ska gå ut över desktop-användare. Det ska alltså göras bättre/annorlunda, inte tas bort.

Skrivet av UMJ:

utan PC spelare så skulle nog PC marknaden varit helt borta i princip idag, det är ju alla Gamers som håller PC kvar i livet

Du har inte hört talas om den där lilla obskyra marknaden med kontorsarbetare?

Skrivet av Yoshman:

Finns en väldigt viktig parameter att beakta här: PC-marknaden som helhet har under många år krympt, men marknaden för lätta tunna bärbara som allt mer gått mot 2-in-1 och de senaste åren Surface-liknande enheter har haft en rejäl tillväxt.

Problemet är ju att en nedgång i nyförsäljning (som även beror på ökad livslängd) och den omfördelning av enklare, mer okvalificerat arbete från desktops till paddor fick korkade analytiker och journalister att ropa PC-döden! "Installerad bas" verkar vara för dom ett okänt begrepp. Vilket tyvärr verkar ha påverkat GUI-nissar omotiverat mycket. Eller är de helt enkelt bara dåliga på att göra ordentligt responsiva designer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Ett vanligt missförstånd verkar vara att man tror att folk som klagar på touch-anpassningen inte vill att saker ska touch-anpassas. Vad det istället handlar om är ju att touch-anpassningen inte ska gå ut över desktop-användare. Det ska alltså göras bättre/annorlunda, inte tas bort.
Du har inte hört talas om den där lilla obskyra marknaden med kontorsarbetare?
Problemet är ju att en nedgång i nyförsäljning (som även beror på ökad livslängd) och den omfördelning av enklare, mer okvalificerat arbete från desktops till paddor fick korkade analytiker och journalister att ropa PC-döden! "Installerad bas" verkar vara för dom ett okänt begrepp. Vilket tyvärr verkar ha påverkat GUI-nissar omotiverat mycket. Eller är de helt enkelt bara dåliga på att göra ordentligt responsiva designer.

Självklart men kontoret kan så klart skrota ut PC enheterna och ersättas med flera olika lösningar som dessutom är billigare än ge dem en full maskin var.

PC marknaden på jobbet kan redan skrotas om det vore så man önskar det, det är ju knappast en marknad som är överhuvudtaget framtidsäker.

Vad exakt har Microsoft tagit bort från desktoppen gammalt Shell som inte påverkar direkt själva desktop delen utan förnyar den bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Självklart men kontoret kan så klart skrota ut PC enheterna och ersättas med flera olika lösningar som dessutom är billigare än ge dem en full maskin var.

PC marknaden på jobbet kan redan skrotas om det vore så man önskar det, det är ju knappast en marknad som är överhuvudtaget framtidsäker.

Vad exakt har Microsoft tagit bort från desktoppen gammalt Shell som inte påverkar direkt själva desktop delen utan förnyar den bara.

Så vitt jag vet talade vi om gränssnitt och mus/tgb vs touch. I det fallet är ju full desktop vs tunn klient fullständigt irrelevant.

Permalänk

På tal om uppdateringar, det är ju lite roligt att Edge är osäkrare än Internet Explorer när det släpps patchar till senaste windows versionerna i dagarna:
Windows 7: 15 vulnerabilities of which 1 is rated critical and 14 are rated important
Windows 10 version 1709: 19 vulnerabilities of which 1 is rated critical and 18 are rated important
Internet Explorer 11: 2 vulnerabilities, 1 critical, 1 important
Microsoft Edge: 14 vulnerabilities, 11 critical, 2 important, 1 moderate
osv.

https://www.ghacks.net/2018/02/13/microsoft-security-updates-...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!