Inloggad på någons Netlix-konto på nya tv:en

Permalänk
Avstängd

@tenaka:

Om du vill veta exakt hur många timmar tv:en har vart igång så kan du gå in i service meny i tv:en och där kan man se sånt.

Kom ihåg ändra inget!

Service Menu Code For Philips TV: There are many codes available for accessing service menu in various Philips TV models. You can try following codes one by one until you get access to service menu: 0 + 6 + 2 + 5 + 9 + 6 + Menu/Info/Status 0 + 6 + 2 + 5 + 9 + 7 + Menu/Info/Status 0 + 6 + 1 + 5 + 9 + 6 + Menu 0 + 6 + 1 + 5 + 9 + 7 + Menu 1 + 6 + 2 + 5 + 9 + 6 + Menu/Status 1 + 2 + 3 + 6 + 5 + 4

Källa: https://www.askvg.com/secret-service-codes-for-sony-and-lg-tv...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Om varje TV som varit uppackad skulle prissänkas med 10-20% så skulle butikerna förlora pengar ännu mer än vad de redan gör.
Se bara hur många TV-apparater som Sweclockers medlemmar lämnar tillbaka för att det är lite bleeding i ett hörn eller clouding i ett annat hörn, eller en pytteliten repa på bakstycket eller vad det nu kan ha varit. Samma sak gäller processorer när man inte tycker den har klockat tillräckligt eller ett grafikkort med ett litet coilwine i en fläkt som ingen hör om man inte lägger örat mot fläkten.

Så kanske är det kundernas egna problem att man ibland får en uppackad och testad vara även om det inte är rätt.
Så att bolagen testar att sälja dessa apparater igen utan åtgärd är inte förvånade även om de borde ha fabriksåterställt apparaten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo:

Håller helt med! Tyvärr är inte lagstiftningen fel utan vissa individers attityd att man ska kunna lämna tillbaka allt som de senare missbrukar och som en konsument efter blir lidande för.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Det känns mycket bra. Hur skulle du själv känna om du inte vet?

Fast i det här fallet så vet vi ju att det är gjort. Så om du visste att någon öppnat din hamburgare, slickat lite på osten och sedan lämnat tillbaka den, skulle du tycka att det var helt okej, rycka på axlarna och mumsa i dig burgaren utan att säga något?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Någon öppnade burgaren lyfte på locket (ser något konstigt, eller gör något konstigt) och lämnar sedan tillbaka den.

Du köper sedan samma burgare för fullpris, helt ovetandes om detta.

Känns det bra eller dåligt?

Absolut, men det finns en "kick" / "flip" här.
Någon har öppnat tvn (hamburgaren), testat tvn med netflix (smakat/slickat lite på hamburgaren), sen valt att returnera den.

Med stor sannolikhet så är det nått från clouding till bleed eller whatever som gjort att den tidigare köparen inte varit nöjd och därför returnerat tvn.

Så utöver att någon redan fipplat med tvn så har den ju med största sannolikhet returnerats pga ett missnöje.

Skit i hamburgarna och ta det klassiska bilexemplet istället. En sprillans ny bil tappar ju så fort den körts ut ur affären.
Hur många hade gått med på att pröjsa 100% för en bil som någon annan kört i ett par veckor och returnerat?

Skrivet av Allexz:

Men sånt jävla gnäll på en returnerad TV (riktat mot de flesta svar i tråden)

Hur många av er har returnerat en produkt, eller rent av är glada att Sverige har så pass starka konsumentlagar så att du kan lämna tillbaka en produkt om du är missnöjd med den?

Vänd på frågan! Hade ni vågat köpa en produkt på distans om ni ej fått chansen att testa den?
Well, det är inte bara ni som fick chansen, utan de kunderna före er också.
Man kan inte både ha kakan och äta den också.

Man kan faktiskt ha kakan och äta den, genom att (tyvärr) ÅF får ta smällen och sälja returnerade produkter till ett reducerat pris.
Jag står fast med dom andra som anser att det är fult att sälja en öppnad/testat produkt till fullpris.
Man vet aldrig var tidigare tomtar har haft för sig.

Jag köpte t ex en mp3-spelare som returnerats på distansavtalslagen till halva priset. Det var med motiveringen att jag inte ville ha någon annans öronvax och därför ansåg dom medföljande hörlurarna som förbrukade.

Utöver det så vet man ju inte heller. T ex, ta ett par returnerade ram-minnen / cpu / whatever? Vem vet vilken överklocknings eller ESD-fest som tidigare skojaren har utsatt dom för? Varför skulle jag vilja betala fullpris för något som någon annan eventuellt har orsakat en skada på?

Vi har ju även sett andra trådar nyligen här i forumet där folk påstår sig ha köpt returvaror på grafikkort och sen fått ett annat kort än det som borde ha legat i kartongen.

Det ABSOLUT minsta, även om dom säljer den till fullpris, är ju att iaf skriva ut att det är ett returnerat ex, så kan som någon annan sa, köparen ta valet om dom är sugna på att betala för det.

Jag satt själv fast i liknande sits för 2 år sedan:
Jag köpte en Sony-tv som sen visade sig vara en serie med horribel clouding. 3 gånger fick jag byta tvn. Varje gång fick jag lika horriblel clouding. Vet ni varför? Jo, för min "nya" tv var varje gång en tv som någon annan kund returnerat. Idiotiska jävla Sony satt alltså och skickade returex som folk skickat tillbaka, sen refurba dom dom, och skickade ut dom till en annan kund! Sannolikheten att jag skulle lyckas träffa rätt i panel-lotteriet var alltså 0, eftersom jag inte fick fabriksnya ex utan fick ett ex som någon annan returnerat pga clouding. Mao satt vi och fraktade 65" tvs fram och tillbaka över riket 3 ggr helt i onödan.
Efter 3 "utbytesexmplar" kunde jag mha Sveriges starka konsumentlagar välja att lämna tillbaka tvn.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker om ångerrätten eller inte kan man ju inte påstå att det är korrekt för ett företag att sälja en begagnadprodukt som ny.
Om dom borde sänka priset eller ej är upp till var och en men de borde minst säga att den är begagnad. Sedan om vissa här i tråden vill betala nypris för en begagnad produkt är upp till dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tenaka:

Nä, det påverkar mig inte nu. Men det känns ju lite sådär att man inte om den är använd eller inte. Visst jag har garanti, men om det här betyder högre risk att jag behöver använda garantin tar jag ju hellre en ny.

De hade en annan apparat inne idag som de satt ner några hundralappar just för att den returnerats utan direkt anledning. (Det var en LG C7, kunden tyckte den var för tunn! Barnbarn som skulle välta den )

Fick du någon info om att det var en returnerad vara? T.ex. att den låg i fyndhörnan eller dyl?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men det finns en "kick" / "flip" här.
Någon har öppnat tvn (hamburgaren), testat tvn med netflix (smakat/slickat lite på hamburgaren), sen valt att returnera den.

Med stor sannolikhet så är det nått från clouding till bleed eller whatever som gjort att den tidigare köparen inte varit nöjd och därför returnerat tvn.

Så utöver att någon redan fipplat med tvn så har den ju med största sannolikhet returnerats pga ett missnöje.

Skit i hamburgarna och ta det klassiska bilexemplet istället. En sprillans ny bil tappar ju så fort den körts ut ur affären.
Hur många hade gått med på att pröjsa 100% för en bil som någon annan kört i ett par veckor och returnerat?

Först jämför någon TV-apparater med hamburgare och sen kommer du och tycker att det är en bättre idé att jämföra med bilar istället?!
Du köper inte en hamburgare eller en bil på samma villkor som du köper en TV.

----
Skulle återförsäljaren stå för mellanskillnaden varje gång som en kund lämnar tillbaka något de inte är helt nöjd med så skulle vi inte ha några ÅF kvar.
När du köper något på nätet så riskerar du att få en produkt som är testad tidigare men du har precis samma chans som förgående kund att lämna tillbaka produkten om du inte är nöjd.

Om jag var TS och var nöjd med TV:n så skulle jag haft kvar den men jag hade nog kontaktat Netonnet och försökt fått någon värdecheck eller liknande som kompensation

Jag har samma TV och är jättenöjd med min, klarade mig bra från både clouding och bleeding

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Först jämför någon TV-apparater med hamburgare och sen kommer du och tycker att det är en bättre idé att jämföra med bilar istället?!
Du köper inte en hamburgare eller en bil på samma villkor som du köper en TV.

----
Skulle återförsäljaren stå för mellanskillnaden varje gång som en kund lämnar tillbaka något de inte är helt nöjd med så skulle vi inte ha några ÅF kvar.
När du köper något på nätet så riskerar du att få en produkt som är testad tidigare men du har precis samma chans som förgående kund att lämna tillbaka produkten om du inte är nöjd.

Om jag var TS och var nöjd med TV:n så skulle jag haft kvar den men jag hade nog kontaktat Netonnet och försökt fått någon värdecheck eller liknande som kompensation

Jag har samma TV och är jättenöjd med min, klarade mig bra från både clouding och bleeding

Tja, vi får bara se det som att vi tycker olika. En begagnad vara är en begagnad vara i min bok.
Om jag som kund likaväl kan få en NY som en BEGAGNAD, varför skulle jag någonsin acceptera något begagnat til samma pris?
Många av er sitter nu och argumenterar för detta, men den dagen ni själva är i situationen att ha hostat upp tiotusentals kronor för en ny vara och får en redan använd, så är det nog inte lika roligt?

Risken ÅF:en istället tar genom att inte sänka varan i pris är att torska frakten som ofta är gratis, behöva ta hand om returen och sen kränga varan med fri frakt igen.

Jag skulle säga att enda skälet till att detta öht fungerar, är att det är många som inte förstår att dom får en beggad produkt.

Var går gränsen tycker du? För några år sedan var ju elgiganten på tapeten då dom sålde laptops där tidigare kunders filer låg kvar eftersom dom inte ens brytt sig om att göra en ominstall av windows.

Allt detta grundas ju på att ni har nån teori om att just en TV inte är samma sak som mitt bilexempel.
Men som sagt, var går gränsen då?
Jag tar ett exempel som jag inte har nån aning om, men det är "antal exponeringar" av en kamera:
http://mrjoakim.se/sa-kontrollerar-du-antal-exponeringar-pa-d...
Den där liraren påstår att det är 1,5m exponeringar, sen är kameran "slut". (tror det är felskrivning, 150k verkar mer rimligt, han skriver ju att 27766 bilder är 18%). Men som sagt exakta siffror är inte intressanta här.
Ponera att någon köper en digitalkamera och på 2 veckor inom ångerätten ställer upp kameran i en studio (Där den inte tar stryk på utsidan). Sen kör dom 150k (15k?) exponeringar och returnerar den.
Skulle du då tycka det är ok att betala 100% för något som har förbrukat 10% av sin livstid?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joeldeluxe:

@Stefflo:

Håller helt med! Tyvärr är inte lagstiftningen fel utan vissa individers attityd att man ska kunna lämna tillbaka allt som de senare missbrukar och som en konsument efter blir lidande för.

Annars kan man lägga det i system, kille 1 köper en TV, inte nöjd och lämnar tillbaka den. Butiken lägger den i fyndkorgen för 10%-20% bättre pris då den faktiskt varit öppnad. och Kille 2 går direkt in i butiken och köper den. Kille 2 är givetvis kompis med kille 1 men nu har de fått en TV 10% - 20% billigare.

Skulle inte funka om alla gjorde så.

Gör man samma sak när man köper en bil i bilhallen, man provkör bilen och sen klagar man på att någon annan redan suttit i bilen och då ska den läggas som fyndvara och prissänkas minst 10%.

Jag tror detta problem kommer bli större och större då fler butiker har fri retur. Känner en som jobbat på ett returlager och de fick in kläder som både luktade rök, var smutsiga och liknande för att folk köpt dem, hade på sig kläderna en helkväll på krogen och sen ansåg att returen kostade bara 49 kr så kan lika bra skicka tillbaka den. Det var dyrare för lagret att underkänna returen än att bara godta skiten och kasta kläderna eller ibland då bara packade in plagget i påse igen och la på lagret till nästa kund. Ännu värre blir det om returen är gratis.
Som jag läst någonstans så är Zalandos returlager det största som finns i världen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hade det varit efter den 25 maj(Nya GDPR lagen), så hade faktiskt Netonnet kunnat råkat illa ut då det finns personuppgifter kvar i TVn som dom har sålt vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

När jag köper något så förväntar jag mig att det är i nyskick, jag ska alltså inte märka ifall produkten varit använd tidigare.
Sen är det klart att jag kan uppleva att min vara är helt ny men den egentligen varit använd i en månad, detta är såklart inte OK och jag förväntar mig inte själv att ÅF ska acceptera ett "öppet köp" om jag brukar t.ex en TV i 150 timmar.
Detta bör såklart ÅF kontrollera vid retur.

Om jag var TS så skulle jag kontrollera hur många timmar panelen gått så att ingen suttit och kollat på 100 timmar film för att sedan lämna tillbaka den. Är det ett par timmar så kanske TS accepterar detta om TS får någon värdecheck/prisavdrag eller så accepterar inte TS det här och lämnar tillbaka TV:n helt enkelt. Det är upp till var och en.

Lämnar TS tillbaka TV:n så kanske någon annan köper den men denna gång är den återställd samt snyggt packad och nästa köpare blir nöjd

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Generellt så kan det ju finnas fördelar med en använd tv också, ofta är det ju en "inkörningsperiod" på dem, som man då slipper. Varje moln...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

När jag köper något så förväntar jag mig att det är i nyskick, jag ska alltså inte märka ifall produkten varit använd tidigare.
Sen är det klart att jag kan uppleva att min vara är helt ny men den egentligen varit använd i en månad, detta är såklart inte OK och jag förväntar mig inte själv att ÅF ska acceptera ett "öppet köp" om jag brukar t.ex en TV i 150 timmar.
Detta bör såklart ÅF kontrollera vid retur.

Om jag var TS så skulle jag kontrollera hur många timmar panelen gått så att ingen suttit och kollat på 100 timmar film för att sedan lämna tillbaka den. Är det ett par timmar så kanske TS accepterar detta om TS får någon värdecheck/prisavdrag eller så accepterar inte TS det här och lämnar tillbaka TV:n helt enkelt. Det är upp till var och en.

Lämnar TS tillbaka TV:n så kanske någon annan köper den men denna gång är den återställd samt snyggt packad och nästa köpare blir nöjd

Fine, men som sagt, detta kräver en nivå av kontroll hos ÅF som tyvärr inte verkar vara fallet.
Du tar ju även med kontakt till ÅF med prisavdrag/check, som sagt, många här i tråden motsäger ju sig detta.
Får man avdrag ser jag inga som helst problem med det.

Men det är ju även viktigt pga garanti och liknande, att man vet att produkten redan varit hos en annan kund.
Som mitt exempel med CPU/minnen som ingen verkar vilja "ta i". Ponera att man har en produkt som kan skadas av t ex ESD eller överklockning eller <vad som helst>. Om denna skada sedan ger upphov till bekymmer X månader senare så kommer ju faktiskt kunden i fråga inte ha en aning om att detta öht har hänt.

Min förr-förra tv hade en fot som bestod av inte mindre än typ 12 skruvar och 3 delar.
Ponera att kund #1 har använt tvn i 1 vecka, med fot, för att sen returnera tvn men missa att återpacka alla delar.
Tvn tas i retur och folket i affären har givetvis ingen aning om hur många delar en fot för en viss specifik modell av tv ska ha, utan ser bara att något ligger nedpackat som ser "bra ut , det är en fot".
Köpare nummer #2 köper tvn och hänger den på väggen, för att 1 år senare flytta och helt plötsligt vilja ha tvn på fot. Då när hen ska montera foten så uppdagas problemet att det saknas delar. BAAAM. Trist smäll för köpare #2.

Visserligen så är det rejäla EDGE-cases som jag sitter med här, men det -kan- faktiskt hända.

Sist jag köpte en produkt (i mellandagarna 2017) som varit öppnad och returnerad, så bad jag affären skriva på kvittot att produkten var returnerad. Detta pga att kartongen redan var bruten, och jag själv ville inte få problem med öppet köp.
Utöver det så gjorde vi det även pga att varken jag eller säljaren hade tid att öppna kartongen och se att allt som skulle vara med, var med. Om jag senare kommit hem och märkt att produkten inte var komplett så ville jag inte hamna i problem gällande detta.

Återigen ett tecken på att ÅF har dåliga rutiner kring retur/ånger. Produkter som returneras via distans som har varit öppnade borde undersökas och funktionstestas grundligt, men så verkar ej vara fallet.

Det enda jag egentligen vill ha sagt är att man som kund tar en -större risk- att få en defekt / ofullständig produkt om man köper på distans och inte får veta att produkten varit returnerad.
Jag har hur många exempel som helst på detta.
Har en polare som köpte en fotoskrivare per distans. Vid uppackning visade det sig att produkten var returnerad och någon redan hade använt dom typ 20-30 fotopapper som följt med. Återigen, affären hade bristande kontroll. Mer strul för kunden.
Förmodligen så var kartongen i så fint skick att ÅF aldrig kontrollerat innehåll vid retur. Alternativt att personen som gjorde kontroll inte visste att det skulle följa med papper.

Ni kan säga vad fasen ni vill, men vi kommer aldrig ifrån att detta med returer via distans är ett jävla otyg. Därav att jag anser att det mer eller mindre borde vara lag på att man inte får sälja returnerade produkter utan att MINIMUM upplysa om att dom varit hos kund tidigare, så alla parter "är med på" vad som gäller för produkten i fråga.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Men sånt jävla gnäll på en returnerad TV (riktat mot de flesta svar i tråden)

Hur många av er har returnerat en produkt, eller rent av är glada att Sverige har så pass starka konsumentlagar så att du kan lämna tillbaka en produkt om du är missnöjd med den?

Vänd på frågan! Hade ni vågat köpa en produkt på distans om ni ej fått chansen att testa den?
Well, det är inte bara ni som fick chansen, utan de kunderna före er också.
Man kan inte både ha kakan och äta den också.

Har någon returnerat en vara så SKA företaget informera nya kunden om det också. Ingen klagar på konsumentlagarna eller annat. Jag hade blivit riktigt förbannad om jag fått en begagnad apparat, värdeminskningen börjar redan vid att när någon öppnar paketet, fråga vilken affär som helst.

Visa signatur

Asus B350-Plus | AMD Ryzen 1600 @ 3.8 ghz, Corsair H80i | Palit Gtx 1070 | 2x8gb Corsair DDR4 2666 mhz

Permalänk

Om man köper en ny dildo då? Då vill man verkligen inte att den ska vara det minsta använd väl?

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket drama queens det finns är jag 100% säker att Netonnet inte gjort detta medvetet. Dom tappar så oerhört mycket mer på negativt snack på nätet än vad dom tjänar på att inte sänka TVn 500-1000kr.

Kan en "dålig" vecka cirkulera 30-50st begagnade varor av samma modell och är några av dessa väl förpackade av kunden och slarvigt uppmärkta händer sånt här.
Den som skickat den har 0 egenintresse av att "blåsa" en kund med en begagnad tv om ni inte tror att det är majoritetsaktieägaren som sätter på fraktlapparna?

Sen jämförelser med mat och hygienartiklar känns patetisk, man tittar på TVn. Är himlen förbrukad för att nån annan tittar på den?
Hur många av oss har "begagnade" fruar/flickvänner och sen är det otänkbart med en tv nån tittat på? Cmon....

Rätt ska vara rätt så kontakta dom så får du säkert prisavdrag. Frakten är dyr så lätt val för åf.

/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Var in på Netonnet idag och pratade med supporten. Han tyckte det lät konstigt både att det fanns kvar kundinformation och att den inte varit uppmärkt som retur. Den tidigare kunden bor inte i samma stad så förmodligen har det tappats bort information med frakt mellan lager.

Jag fick iaf 700 kr tillbaka utan krångel, och har såklart garanti från den dagen jag köpte. Misstag kan hända och jag tyckte dom löste det bra. Även om jag tycker det är oroande att användadata kan vara kvar på det sättet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beyondsix:

Om man köper en ny dildo då? Då vill man verkligen inte att den ska vara det minsta använd väl?

Som regel är det väl ingen returrätt på intimprodukter i bruten förpackning?

Om tråden... Handlare kommer alltid att sälja returnerade ex som nya. Det är något vi helt enkelt får acceptera iom vår generösa öppetköp / returrätt. Just NetOnNet säljer ofta varor i sin "retur" hörna, till subventionerat pris, men jag är rätt säker på att huvuddelen av eras retur-ex går ut i de vanliga hyllorna, och att köparna aldrig lider av det. Om jag fått en TV som jag för övrigt är helt nöjd med, men som har ett NetFlix konto registrerat? Använd NetFlix. Gratis prenumeration tills de upptäcker det... Straffet för att man som tidigare ägare inte raderat sina personliga inloggningsuppgifter, kan jag tycka.
I grund och botten ska ju NetOnNet ha gjort en fabriksåterställning på enheten, men det går ju inte att förlita sig på som tidigare ägare.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Bör ju även ligga i sitt eget intresse att radera känslig information om man lämnar tillbaka en tv/telefon/dator. Tycker lagen som kommer är hård och kommer påverka öppet köp.
Kan komma att bli att avgift tas ut eller att intyg på att enheten är scrubbad ska finnas för att man ska få lämna tillbaka saker i framtiden. Att åf ska lägga timmar på laptop/mobiler för att information inte ska kunna återskapas kommer vara ohållbart.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tenaka:

Var in på Netonnet idag och pratade med supporten. Han tyckte det lät konstigt både att det fanns kvar kundinformation och att den inte varit uppmärkt som retur. Den tidigare kunden bor inte i samma stad så förmodligen har det tappats bort information med frakt mellan lager.

Jag fick iaf 700 kr tillbaka utan krångel, och har såklart garanti från den dagen jag köpte. Misstag kan hända och jag tyckte dom löste det bra. Även om jag tycker det är oroande att användadata kan vara kvar på det sättet...

Snyggt Netonnet skulle jag säga!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Så med andra ord så vill du ej att vi skall ha ångerrätt längre?
Köpt är köpt?

Trollar du? TS skriver ju ordagrant att han vill ha en ny TV då han betalade nypris. Självklart har han inget sagt om att ångerrätten ska tas bort. Men har TV'n haft en tidigare ägare och sedan skickats tillbaka till butik, så ska den inte säljas som NY utan då vara märkt som återköp och några kronor avslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@SAnDis: okej men om jag säger såhär då. Om jag tar en tugga från en burgare och lägger tillbaka den vill du ha den då? Då är ju produkten använd?

Skrivet av Jonny Myran:

Fast i det här fallet så vet vi ju att det är gjort. Så om du visste att någon öppnat din hamburgare, slickat lite på osten och sedan lämnat tillbaka den, skulle du tycka att det var helt okej, rycka på axlarna och mumsa i dig burgaren utan att säga något?

Hur gör ni när ni handlar kläder? Skor? Står ni i butiken och kräver HELT ouppackade kläder? Eller ni accepterar att de legat framme och någon annat rört dem?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Hur gör ni när ni handlar kläder? Skor? Står ni i butiken och kräver HELT ouppackade kläder? Eller ni accepterar att de legat framme och någon annat rört dem?

Absolut. Om det dock kommer fram att ett plagg för flera tusen kronor köpts, burits och lämnats tillbaka av en tidigare kund så hade jag inte accepterar det, eftersom plagget då är begagnat.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Absolut. Om det dock kommer fram att ett plagg för flera tusen kronor köpts, burits och lämnats tillbaka av en tidigare kund så hade jag inte accepterar det, eftersom plagget då är begagnat.

Folk provar kläderna i butik, det räknas inte som använt?
Eftersom det definitivt inte är helt nytt om något provat det.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Folk provar kläderna i butik, det räknas inte som använt?
Eftersom det definitivt inte är helt nytt om något provat det.

Det är beklagligt, ja, men inte så mycket att göra åt. Men varför stanna där när det kommer till absurda argument? Varför inte påpeka att någon på fabriken kanske vidrört plagget och att jag därför inte bör kunna använda det? Eller det faktum att tyget förmodligen vidrörts under vävnadsprocessen? Eller att råvarorna förmodligen haft mänsklig kontakt?

Vad tror du att du kommer uppnå med detta? Tror du att jag helt plötsligt ska byta åsikt och tycka det är okej att någon annan tagit hem, använt och lämnat tillbaka den nya TV jag betalat fullt pris för?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt att TV:n inte blivit fabriksåterställd oavsett vad. I mitt tycke borde det vara en standardprocess varje gång man får in en TV som öppnats och testats av en konsument/kund.
Fullt förståeligt att man blir sjukt besviken, irriterad och lurad om man köper en vara för ett saftigt fullpris för att sedan upptäcka att varan redan blivit använd. Men tyvärr så ser väl verkligheten ut så, lär vara många begagnade produkter som säljs till fullpris.

Själv blivit med om det.
Köpte en DSLR-kamera för ca 6-7 år sedan, som jag sparat ihop pengar i evigheter till, en Nikon D7000. Till fullpris för 11.5 k har jag för mig. Hade innan jag köpt kameran kollat ofantligt mycket Youtube unboxings och reviews, så visste till punkt och pricka exakt vad som ska finnas i förpackningen. Det var ingen större sak som fattades, bara ett skydd till hotshoe-fästet(som skyddar kontakten för extern blixt ovanpå kameran). Men störde mig som f*n ändå. Så gick dagen efter till kamerabutiken och frågade om det skulle vara så.
Och då kom det fram att kameran hade använts som Demo i butiken och att dom missat skyddet. Men gjorde ingen större sak av det hel, men kände mig ändå lurad. Men om det vore idag, så hade jag lämnat tillbaka den alternativt begärt en större rabatt. Dock så hamnade kameran i backen(i väska) några månader senare och krossade hela linsen på objektivet och kamerahuset fick sig också en smäll, så fick en helt ny uppsättning via hemförsäkringen(betalade självrisk på 1500:-). Så behövde bara skicka tillbaka objektivet och kamerahuset med batteri.
Resten ligger hemma, dubbelt av de mesta tillbehören. Laddare, påse till objektiv, sladdar osv.

Skönt att det löste sig för din del iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Hur gör ni när ni handlar kläder? Skor? Står ni i butiken och kräver HELT ouppackade kläder? Eller ni accepterar att de legat framme och någon annat rört dem?

I en fysisk klädesbutik är detta något man är medveten om i förväg och man har möjligheten att själv granska produkten i förhand innan man köper.

Att göra följande nedan och sedan försöka sälja den som "ny". Är det okej?

Skrivet av Stefflo:

Känner en som jobbat på ett returlager och de fick in kläder som både luktade rök, var smutsiga och liknande för att folk köpt dem, hade på sig kläderna en helkväll på krogen och sen ansåg att returen kostade bara 49 kr så kan lika bra skicka tillbaka den. Det var dyrare för lagret att underkänna returen än att bara godta skiten och kasta kläderna eller ibland då bara packade in plagget i påse igen och la på lagret till nästa kund.

Permalänk
Medlem

Har inte full koll på alla lagar och regler kring returer, men butikerna borde väl kunna bli bättre på att göra prisavdrag på returer av öppnade varor?

Plomberad vara = 100% tillbaka
Bruten plombering = 80-90% tillbaka, eller motsvarande summa de drar av för att sälja som fyndvara.
Reklamerad vara = Vid konstaterat fel 100% tillbaka, annars 100% minus avgift för undersökning.

Permalänk
Hedersmedlem

@Rekl3M Inlägg raderat

Tänk på att inlägg ni postar ska vara relevanta för diskussionen. Det är inte tillåtet att posta lösryckta, meningslösa betraktelser.

Saxat från SweClockers regler.

Citat:

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/Giplet, Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!