Permalänk
Medlem

Bra systemkamera med zoom?

Kommer börja fota mycket nu inom en snar framtid, och är på jakt efter en ny kamera. Det jag kommer fota är mest fiskar i akvarium, så den ska väl kunna ta så bra bilder på dom, alltså en bra zoom antar jag samt att man ska kunna även ta bilder på yngel som är under 1cm till runt 5cm. Vad kan man tänkas köpa?
Just nu ligger väl budgeten på max 3,000kr men försöker vänta och spara lite så jag åtminstone kommer upp till 5-6000kr.

Permalänk
Medlem

@Crayvey:

Bang for the buck wise tror jag att du kommer få svårt att hitta något som slår detta paket. (Canon 1300D med 18-55 och 75-300.)

Men jag tror inte att det du söker är ett zoom-objektiv, utan en makrolins, och då snackar vi nog 3 000 SEK bara för objektivet.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Du ska ha ett macro-objektiv, inte zoom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crayvey:

Kommer börja fota mycket nu inom en snar framtid, och är på jakt efter en ny kamera. Det jag kommer fota är mest fiskar i akvarium, så den ska väl kunna ta så bra bilder på dom, alltså en bra zoom antar jag samt att man ska kunna även ta bilder på yngel som är under 1cm till runt 5cm. Vad kan man tänkas köpa?
Just nu ligger väl budgeten på max 3,000kr men försöker vänta och spara lite så jag åtminstone kommer upp till 5-6000kr.

Precis som dom andra nämner så är det macro du ska ha. Zoom innebär att du vill ta kort på något som är väldigt långt borta men du vill zooma in på det så man ser det bättre och större

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crayvey:

Kommer börja fota mycket nu inom en snar framtid, och är på jakt efter en ny kamera. Det jag kommer fota är mest fiskar i akvarium, så den ska väl kunna ta så bra bilder på dom, alltså en bra zoom antar jag samt att man ska kunna även ta bilder på yngel som är under 1cm till runt 5cm. Vad kan man tänkas köpa?
Just nu ligger väl budgeten på max 3,000kr men försöker vänta och spara lite så jag åtminstone kommer upp till 5-6000kr.

Tänker du dig att du ska fota dem i sin "naturliga" miljö eller tar du ut dem från det stora karet och placerar dem i ett mindre för att göra med av ett "artporträtt"?
Det som jag funderar lite på är både avståndet och belysningen. Om du vill kunna ta närbilder på saker som är 10mm behöver du komma ganska nära om det ska bli något av det och det blir mycket enklare i ett litet kar. Det blir även enklare med belysningen om man tex har vit botten och vit bakgrund, vilket man kanske inte så ofta har i ett stort "riktigt" kar. Ljuset, även i ett ganska väl upplyst akvarium är i regel relativt svagt.
Ett midnre kar är även en fördel rent optiskt eftersom glaset i regel är tunnare och påverkar bildkvaliteten i mindre utsträckning. Det ändå dock, oavsett vilket, viktigt att kameran alltid är riktad vinkelrätt mot glaset för bästa kvalitet.

3000kr kommer att bli väldigt tajt, även om man köper begagnat.

Cyberphoto har ett begagnat Sigma 50/2.8 inne nu för 1500kr.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=831792_2
Det är ett väldigt bra makroobjektiv men ger kort arbetsavstånd vid stora förstoringar. Vid max förstoring är frontlinsen inte mer än ca 5cm från motivet. Då fyller man ut bilden med ett motiv som är ca 24x16mm. En fisk som är 10mm lång kommer då alltså att ta upp knappt halv bilden i sidled. Ska man bara visa bilderna på webben så kan man beskära resten och ändå få ett vettigt resultat.
De har även ett Sigma 70mm makro för en femhundring till. Det är även det ett bra makroobjektiv. Eftersom det har något längre brännvidd kommer arbetsavståndet att bli något längre åxå.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=831580_2

Du behöver ju givetvis även ett kamerahus och de har även en begagnad 60D inne för 3k, vilket känns vettigt:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=831626_1

Givetvis finns det andra märken, föreslog detta grejer bara för att de råkade finnas just nu och mtp den ganska begränsade budgeten. Annars kandet det eg hade varit lite bättre att satsa på en kamera med 24-mpix-sensor från Sony, tex någon av Sonys egna kameror eller någon av Nikons. De ger bättre bildkvalitet än 18Mpix sensorerna från Canon som sitter tex i 60D eller 1300D.

Begagnat skulle du kunna kolla efter tex Nikon D3200 och liknande de objektiv jag nämnde ovan.

Jag låter bli att prata om belysning för det beror ju lite hur du tänker kring vad fiskarna kommer att vara men jag skulle ju gissa att en extern (så att man kan få belysningen uppfrån) blixt blir ganska nödvändig. De finns bra blixtar som inte kostar så mycket, tex Yongnuo yn-568ex II om man kan tänka sig att köpa via ebay.

Om du kollar på något forum för akvarister så kan de säkert komma med väldigt mycket mer nyttiga erfarenheter. Jag har inte fotat så mycket akvarium då mitt intresse för foto eg tog fart efter jag slutat ha egna akvarium. Jag har mest fotat lite på Universeum här i Gbg men den erfarenheten och att jag har rätt bra erfarenhet av foto generellt gör att jag tror att jag har en rätt bra känsla för vad det innebär iaf..

Permalänk
Medlem

Ett macro-objektiv är nog bra till fiskarna, zoom kan ju vara roligt men då tappar du (TS) förmodligen en hel del ljus och jag gissar att akvariet kan vara lite åt det mörka hållet. Å andra sidan kanske man måste blända ner lite ändå för att få något skärpedjup att tala om.

Skrivet av Nima2001:

Precis som dom andra nämner så är det macro du ska ha. Zoom innebär att du vill ta kort på något som är väldigt långt borta men du vill zooma in på det så man ser det bättre och större

Skickades från m.sweclockers.com

Zoom innebär att brännvidden kan förändras. För att "ta kort på något långt bort" används teleobjektiv, dessa finns både med fast brännvidd och som zoom-objektiv. Det finns också gott om vidvinkelzoomar. Eller "super-zoomar" som går från vidvinkel till tele. Gemensamt för zoomar är att de generellt sett är optiskt sämre än fasta brännvidder, men ger å andra sidan något annat.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare