Gabe Newell: "Inte medveten om något förvärv av Valve"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av knorren:

Summan är densamma?
"En biljon kronor" är tusen miljarder kronor eller drygt 126 miljarder dollar, dvs vad MS har i kassan enligt artikeln.
"$1 billion" (enligt länken du postade) är en miljard dollar.

Inte riktigt samma summa.

Dollars eller SEK, jag missade valutorna Skyller på för lite kaffe.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sen när är Microsoft intresserade av att driva sina studios till att utveckla nya spel, de har i stort sett avvecklat dem eller stängt ner dem, och de som de behållit har inte varit mer produktiva än Valve och brutalt mycket mindre produktiva än innan de införlivades i Microsoft.

Ja det skulle ju, vid ett hypotetiskt uppköp, som sagt vara upp till Microsoft, i egenskap av ägare, att bestämma vad de vill göra med Valve och dess IPs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De får utveckla spel under Newell också. De har också utvecklat jämförbart antal spel de senaste 10 åren mot Microsofts Rare, så var ska förbättringen komma ifrån.

De har ju inte utvecklat något alls senaste decenniet...

Skrivet av Petterk:

Varför skulle de behöva bli övertagna av Microsoft för det? Pengar att satsa har de.

Det är det som är poängen med ett uppköp. Idag är valve ett lallarföretag där personalen gör vad dom vill. De har ingen ledning. Därför har mycket av deras kompentens lämnat under åren.

Köper Microsoft upp valve så kommer gabe först att få gå, därefter tillsätts en ny chef som gör en omorganisation med klara roller i företaget, och till sist börjar man utveckla spel.

Du inser väl att valve inte längre är ett spelföretag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mirialia:

De har ju inte utvecklat något alls senaste decenniet...

Det är det som är poängen med ett uppköp. Idag är valve ett lallarföretag där personalen gör vad dom vill. De har ingen ledning. Därför har mycket av deras kompentens lämnat under åren.

Köper Microsoft upp valve så kommer gabe först att få gå, därefter tillsätts en ny chef som gör en omorganisation med klara roller i företaget, och till sist börjar man utveckla spel.

Du inser väl att valve inte längre är ett spelföretag?

Skickades från m.sweclockers.com

Håller överlag med dig. Inte helt utan anledning att Valve tappat personal. Verkar ju bara vara typ Gabe Newell kvar från den gamla tiden idag och han gör ju heller inget mer än att snacka.

Vore nog bra om Valves Steam får hårdare konkurrens vilket kommer tvinga dom att förbättra plattformen och kanske börja utveckla spel igen. Valve får köpa upp någon studio som vanligt så de får den kompetens de behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

De har ju inte utvecklat något alls senaste decenniet...

Det är det som är poängen med ett uppköp. Idag är valve ett lallarföretag där personalen gör vad dom vill. De har ingen ledning. Därför har mycket av deras kompentens lämnat under åren.

Köper Microsoft upp valve så kommer gabe först att få gå, därefter tillsätts en ny chef som gör en omorganisation med klara roller i företaget, och till sist börjar man utveckla spel.

Du inser väl att valve inte längre är ett spelföretag?

Vad pratar du om?

Sen 2007 har de utvecklat t.ex. Portal, Team Fortres 2, Left 4 Dead, Left 4 Dead 2, Alien Swarm, Portal 2, CS:GO och Dota 2. Source har de fortsatt utvecklat och de är på Source 2, finns fortfarande externa användare av Source-motorn.

Rare har under samma tid bara utvecklat Diddy Kong Racing DS, Jetpac Refuelled, Viva Piñata: Trouble in Paradise, Viva Piñata: Pocket Trouble, Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts, Kinect Sports, Kinect Sports: Season Two, Killer Instinct, Kinect Sports Rivals, Rare Replay och Sea of Thieves. Ta bort Kinect-spelen och Rare Replay (räknade inte alla omsläpp av Valves spel till PS3, Linux och Mac ovan, räknade inte ens HL2:EP2) samt DS-spelen och det är inte mycket alls. Microsoft kan inte leda sina egna utvecklarstudios och behöver se om sitt eget hus innan de köper upp något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om?

Sen 2007 har de utvecklat t.ex. Portal, Team Fortres 2, Left 4 Dead, Left 4 Dead 2, Alien Swarm, Portal 2, CS:GO och Dota 2. Source har de fortsatt utvecklat och de är på Source 2, finns fortfarande externa användare av Source-motorn.

Fast även flera av dessa släpptes ju just där i krokarna runt ett decennium sedan (grovt talat med något år hit eller dit).
CS:GO och Dota 2 kom senare (fortfarande dock kring 5 år sedan nu), men känns fortfarande som lite polerad skåpmat.

Visst, ska man ta det ordagrannt så har de inte totalt lagt ner för ett decennium sedan, men det känns som att det var då deras själ dog.
På den tiden var de bland de mest nyskapande utvecklarna där vi var många dreglade över Sourcemotorn som levererade långt över vad vi var vana vid från andra spel. Nu verkar de mest mjölka gamla titlar med så lite ansträngning som möjligt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Fast även flera av dessa släpptes ju just där i krokarna runt ett decennium sedan (grovt talat med något år hit eller dit).
CS:GO och Dota 2 kom senare (fortfarande dock kring 5 år sedan nu), men känns fortfarande som lite polerad skåpmat.

Visst, ska man ta det ordagrannt så har de inte totalt lagt ner för ett decennium sedan, men det känns som att det var då deras själ dog.
På den tiden var de bland de mest nyskapande utvecklarna där vi var många dreglade över Sourcemotorn som levererade långt över vad vi var vana vid från andra spel. Nu verkar de mest mjölka gamla titlar med så lite ansträngning som möjligt.

Fast jämförelsen står sig. Senaste decenniet har ju Valve släppt en ganska kraftigt handfull spel. Inte så många färre än Rare under samma period.

Själv ser jag inget självändamål i att Valve ska utveckla spel. Jag ser hellre att spelutvecklingen hos Valve stänger ned för gott och lämnar den biten bakom sig med flaggan i topp än att de gör som Activision-Blizzard som släpper nya ofta barnsligt dåliga spel i snabbare takt än på länge. Där deras "cred" från sedan början 2000-talet tycks ge dom frikort att komma undan med nästan vilken dynga som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Fast även flera av dessa släpptes ju just där i krokarna runt ett decennium sedan (grovt talat med något år hit eller dit).
CS:GO och Dota 2 kom senare (fortfarande dock kring 5 år sedan nu), men känns fortfarande som lite polerad skåpmat.

Visst, ska man ta det ordagrannt så har de inte totalt lagt ner för ett decennium sedan, men det känns som att det var då deras själ dog.
På den tiden var de bland de mest nyskapande utvecklarna där vi var många dreglade över Sourcemotorn som levererade långt över vad vi var vana vid från andra spel. Nu verkar de mest mjölka gamla titlar med så lite ansträngning som möjligt.

Fast sen när har Microsofts egna utvecklarstudios gjort mer?

Sourcemotorn har fortsatt att utvecklas även efter de sista spelen kommit, Dota 2 är enda noterbara som använder det än dock. Spel som Titanfall och Titanfall 2 använder dock en grovt modifierad Sourcemotor också, så visst kan man göra saker med den än om man vill. För ett decennium sedan hade de knappt lanserat Portal och TF2, mycket de är kända för är sånt de arbetat med sista årtiondet. Source-motorn har aldrig varit tekniskt ledande, däremot har den varit hyfsat öppen för moddar och utvecklare generellt, och var det före många andra öppnade upp sina motorer för de som inte kom med pengahögar.

Permalänk
Inaktiv

Problemet med att blicka tio år bakåt är att man på gränsen får med några titlar från Valve. Vid denna tidpunkt gick de över till att satsa på DRM-plattformen Steam istället för spel. Och många av de sista spelserierna är från studios som Valve köpt upp och lanserat under eget namn. DOTA 2 stal dom.

Är nog egentligen bara Half-Life 1 och 2 de utvecklat själva. Så man får vinkla det rätt mycket om man ska få några Valve-spel tio senaste åren.

Brukade vilja ha fortsättning på HL-serien men gett upp det så länge Valve fortsätter som de gör. Black Mesa-teamet är vart eventuellt hopp ligger men även det är ju inte Valve.
Hade gärna sett ett nytt L4D men företaget har något problem med treor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Microsofts egna studios har inte ens någon egen spelmotor nuförtiden, så det är svårt att lyfta upp de på högre pallplats än Valve här. Många av projekten Valve köpt upp slutfördes under Valve. Gör inte mig något om de tar över mod-utvecklare och låter de skapa riktiga spel som TF-gänget en gång i tiden. Alla liren de publicerat bygger på Valves teknik. Gör inte heller mig något om Valve kontrakterar ut efterföljare till deras spelserier på andra utvecklare, då många byter företag och kompetens inte stannar på samma ställe hela tiden. Men det finns annan IP att arbeta med och andra utgivare, de andra utgivarna är välkomna på Steam, så inte som Valve kör sig själva och branschen i stort i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om?

Sen 2007 har de utvecklat t.ex. Portal, Team Fortres 2, Left 4 Dead, Left 4 Dead 2, Alien Swarm, Portal 2, CS:GO och Dota 2. Source har de fortsatt utvecklat och de är på Source 2, finns fortfarande externa användare av Source-motorn.

Rare har under samma tid bara utvecklat Diddy Kong Racing DS, Jetpac Refuelled, Viva Piñata: Trouble in Paradise, Viva Piñata: Pocket Trouble, Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts, Kinect Sports, Kinect Sports: Season Two, Killer Instinct, Kinect Sports Rivals, Rare Replay och Sea of Thieves. Ta bort Kinect-spelen och Rare Replay (räknade inte alla omsläpp av Valves spel till PS3, Linux och Mac ovan, räknade inte ens HL2:EP2) samt DS-spelen och det är inte mycket alls. Microsoft kan inte leda sina egna utvecklarstudios och behöver se om sitt eget hus innan de köper upp något.

De mesta av titlarna du nämner har inte valve utvecklat, utan de har utvecklats av andra som valve bara köpt upp och sedan släppt under eget flagg. Det är det som hållit på med senaste 10 åren. Köper upp moddar och släpper som sina egna spel med minimal egen arbetsinsats om någon alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Problemet med att blicka tio år bakåt är att man på gränsen får med några titlar från Valve. Vid denna tidpunkt gick de över till att satsa på DRM-plattformen Steam istället för spel. Och många av de sista spelserierna är från studios som Valve köpt upp och lanserat under eget namn. DOTA 2 stal dom.

Är nog egentligen bara Half-Life 1 och 2 de utvecklat själva. Så man får vinkla det rätt mycket om man ska få några Valve-spel tio senaste åren.

Brukade vilja ha fortsättning på HL-serien men gett upp det så länge Valve fortsätter som de gör. Black Mesa-teamet är vart eventuellt hopp ligger men även det är ju inte Valve.
Hade gärna sett ett nytt L4D men företaget har något problem med treor.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är oddsen på att valve köper upp Black Mesa gänget och sätter dom på att göra HL3?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mirialia:

Vad är oddsen på att valve köper upp Black Mesa gänget och sätter dom på att göra HL3?

Jag brukade tro mycket på detta, speciellt när hypen var som högst med just Black Mesa men också Valves mönster sett till hur "Valve spel" tidigare utvecklats. Men åren har gått och varit rätt tyst, känns lite som att folk glömt eller inte ens hört talas om Black Mesa.

Finns eller har iallafall funnits en medlem från detta team i forumet. Kommer dessvärre inte ihåg vem det kan vara. Hade personligen gärna sett att de fick göra spelet, de visade vad de kunde göra med Black Mesa trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

De mesta av titlarna du nämner har inte valve utvecklat, utan de har utvecklats av andra som valve bara köpt upp och sedan släppt under eget flagg. Det är det som hållit på med senaste 10 åren. Köper upp moddar och släpper som sina egna spel med minimal egen arbetsinsats om någon alls.

Så motorn (och således tekniken) till alla spelen uppstod ur inget? Är inte som de köpt upp tillgångar för att döda dem. Left 4 Dead-utvecklaren exempelvis utvecklade redan spelet åt Valve (Valve finansierade alltså redan utvecklingen) när de köptes upp. Folk från det teamet har starta upp egen studio igen och gjort andra spel, Valve har knappast satt några käppar i hjulen för de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Vad är oddsen på att valve köper upp Black Mesa gänget och sätter dom på att göra HL3?

Noll, de har ju ännu inte kommit ut med ett färdigt spel och består bara av en handfull personer. Handlar om några entusiaster och frilansare, ingen studio med kontor och hundratals anställda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Landelusen:

Besserwisser alert / helt vanlig Fråga: Har de en biljon kronor (tusen miljarder) eller en miljard?

http://www.iklartext.se/hur-mycket-ar-en-biljon/

(säger inte detta för att försöka dryga, utan är mer genuint nyfiken och vetgirig)

Enligt Polygon (som är källan till ryktet) har de faktiskt 130 miljarder USD, motsvarande ungefär 1 biljon kronor.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Enligt Polygon (som är källan till ryktet) har de faktiskt 130 miljarder USD, motsvarande ungefär 1 biljon kronor.

@Epic: Tack för snabbt svar!
Insåg försent att frågan ställts på sida tre (jag gjorde bara sökningar på sida 1 och 2), så jag tog bort inlägget Nu är min nyfikenhet stillad för denna gång. Keep up the good work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

''Microsoft har dock ungefär en biljon kronor i kassan i dagsläget, och uppges vara ute efter en större aktör på spelmarknaden.''

Fan va fräckt om Microsoft köper upp Sony ''If you cant beat em, buy them!''

Hmm. Skulle inte ha något emot om de köpte upp Sony för att sedan fokusera på att släppa PC versioner av deras mer populära titlar. IMO hel idioti med exklusivitet med spel när det uppenbart finns stor efterfrågan.