Permalänk
Medlem

Comhem IPTV - IP-tilldelning?

Någon som vet hur sjutton Com Hem tilldelar IP till sin Tivobox?
Jag har villa med fiber indraget och en speciell port i fiberswitchen för IPTV.
Sätter jag en router i switchen får den ingen IP, däremot om Tivoboxen sitter kopplad direkt i porten så får den IP.

Det är inte styrt på mac-adressen i alla fall, för den har jag testat att klonat. Och frågar man så kör dom inget VLAN heller.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Vad de säger är inte alltid sanningen, jag hade nog testat vlan sniffing med Wireshark och se vad det resulterar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Någon som vet hur sjutton Com Hem tilldelar IP till sin Tivobox?
Jag har villa med fiber indraget och en speciell port i fiberswitchen för IPTV.
Sätter jag en router i switchen får den ingen IP, däremot om Tivoboxen sitter kopplad direkt i porten så får den IP.

Det är inte styrt på mac-adressen i alla fall, för den har jag testat att klonat. Och frågar man så kör dom inget VLAN heller.

De kan titta på olika dhcp-optioner, tex "vendor class identifier (opt60)".

Permalänk
Medlem

Kört tcpdump, ser inget vlanid.
Har satt samma hostname som tivoboxen har, som "dhcp-request hostname" i routern, hjälpte inte det heller.

dhcp options är väl det enda jag inte testat men då måste man ju veta var deras dhcp server har för IP typ?
Tänkte på detta: https://www.juniper.net/documentation/en_US/junose14.1/topics...

Börjar fundera på om den skickar med nåt login när den ber om DHCP leasen, och det är därför det inte funkar.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

dhcp options är väl det enda jag inte testat men då måste man ju veta var deras dhcp server har för IP typ?
Tänkte på detta: https://www.juniper.net/documentation/en_US/junose14.1/topics...

Börjar fundera på om den skickar med nåt login när den ber om DHCP leasen, och det är därför det inte funkar.

tcpdump -vv port 67

alternativt sparar du dumpen till fil och tittar i t.ex wireshark
tcpdump -w dhcp.pcap port 67
scp dhcp.pcap <host_med_wireshark>:.

Ja det var ju det jag sa.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur Comhem specifikt gör men för Viasat måste man spoofa "Vendor class identifier" (VIASAT:IPTV:STB för viasat) och sätta "always-broadcast" flaggan i dhcp requesten (görs i dhclient.conf i linux). Och så måste man sätta "force_igmp_version" till IGMPv2 i sysctl.conf. Med viasat får man nu IP och kan subscripa på multicastströmmar (kanaler) i tex VLC. Allt är antagligen scrambled..

Wireshark är din vän här. Jag konfade en switchport som mirror till IPTV-porten och tog en log när jag kopplade in IPTV-boxen. Då har man facit. Sen tar du en log med din router och fixar settings till det ser likadant ut.

/Knight

EDIT1: Viasat kör även med VLAN som måste konfigureras.
EDIT2: Förstår dock inte poängen med en router till IPTV porten. Jag körde med en linux dator och VLC/TVHeadend.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Intressant, får kolla mer på detta när jag har tid.

EDIT:
Har redan lagt ut pengar på att försöka få IPTV att fungera över wifi, men dom grejerna gick det inte med. Fick det att fungera men så fort bryggorna blev strömlösa så la det av. Bryggorna kan jag ha till annat dock.

Därför försöker jag nu få IP tilldelat i pfSense istället som får vara AP till Tivon och en av bryggorna jag köpte, lättare sagt än gjort.

Jag skulle ju kunna köpa Technicolor TG234 så borde problemet vara löst men känner att man borde kunna få till en sån lösning själv istället, inte så sugen på att lägga ut en massa mer pengar på detta.

Homeplugs funkar inte, blir för mycket pixelfel, en anledning är väl att det är ojordat och det medför mer störningar än normalt.

EDIT2:
IPTV strömmen går via multicast så även om man har "fel" ip så går sändningen fram, dock fungerar inte alla playtjänster osv i Tivo om man inte har det Com Hem IP boxen förväntar sig.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

När du kört tcpdump, har du då varit inkopplad i IPTV-porten på insidan? Om så är fallet är det förklaringen till varför du inte ser nåt VLAN-ID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Därför försöker jag nu få IP tilldelat i pfSense istället som får vara AP till Tivon och en av bryggorna jag köpte, lättare sagt än gjort.

Det där är ju en helt annan sak, nu snackar du om att du vill få till en routad lösning för IPTV. Och där har du en utmaning som är betydligt större än att sniffa en opt60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

När du kört tcpdump, har du då varit inkopplad i IPTV-porten på insidan? Om så är fallet är det förklaringen till varför du inte ser nåt VLAN-ID.

Körde både på insidan och på WAN.

Skrivet av madtop:

Det där är ju en helt annan sak, nu snackar du om att du vill få till en routad lösning för IPTV. Och där har du en utmaning som är betydligt större än att sniffa en opt60.

Jo, jag vet. Men jag tänkte om pfSense får en IP så kanske det löser sig automatiskt.
Playtjänsterna kräver ett IP från com hem, har provat playtjänsterna och tivon på ett annat nät och man ser playutbudet men man kan inte se på något.
IPTV streamen löser man med igmpproxy (om det ens behövs).

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Vill du köra Tivon bakom routern eller? Har detta fungerande hemma med en edgerouter (hade pfSense förut). Har dock inget dedikerat IPTV-uttag. Kan kolla hur jag satt upp det när jag kommer hem om det är det du vill uppnå.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windisch:

Vill du köra Tivon bakom routern eller? Har detta fungerande hemma med en edgerouter (hade pfSense förut). Har dock inget dedikerat IPTV-uttag. Kan kolla hur jag satt upp det när jag kommer hem om det är det du vill uppnå.

Gör gärna det så kanske jag får en idé om hur det funkar.

Com Hem levererar IPTV på flera olika sätt, Coax, deras eget FiberLAN och via stadsnät.
Samt att det skiljer sig även på Coaxnäten, alla Coaxnät klarar inte IPTV.
Därför blir det extra rörigt när det gäller deras grejer.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt problemet? Är det inte självklart att det inte fungerar via routern om du inte bryggar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Gör gärna det så kanske jag får en idé om hur det funkar.

Com Hem levererar IPTV på flera olika sätt, Coax, deras eget FiberLAN och via stadsnät.
Samt att det skiljer sig även på Coaxnäten, alla Coaxnät klarar inte IPTV.
Därför blir det extra rörigt när det gäller deras grejer.

Jag har Telia öppen fiber där jag har valt ComHem som leverantör av både bredband och även TV via deras TiVo-box. Det jag har gjort är att jag har kopplat in min Edgerouter till mediaomvandlaren och har sedan lagt TiVo boxen och resten av mitt LAN på olika VLAN. Körde dock utan VLAN i början och det fungerar också fint. Kruxet är att få IGMP proxyn att fungera, du måste sätta ditt nätverk du har TiVon på som downstream och ComHems nätverk som upstream (börja prova med 0.0.0.0/0, då låter du all multicast igenom). Sedan måste du även tillåta UDP paket från multicast (224.0.0.0/4) att passera på port 5500. Hoppas det här kan hjälpa dig

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag förstår inte riktigt problemet? Är det inte självklart att det inte fungerar via routern om du inte bryggar den?

Nja, rent teoretiskt går det att få till en router som klarar att routa ihop TV och internet till ett och samma LAN. Jag har t.ex Telias egen router som funkar exakt så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windisch:

Jag har Telia öppen fiber där jag har valt ComHem som leverantör av både bredband och även TV via deras TiVo-box.

Enligt din länk så finns inte Comhem med som en ServiceProvider i Telia Öppen Fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Enligt din länk så finns inte Comhem med som en ServiceProvider i Telia Öppen Fiber.

Tror bara det finns på vissa ställen.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

De har en vendor class identifier satt CH_IPTV_Samsung_<serienummer>
Dock funkar det ändå inte att få en IP i routern även om man sätter den.

Så jag vet inte hur fan dom spärrar dhcp requesten som.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windisch:

Jag har Telia öppen fiber där jag har valt ComHem som leverantör av både bredband och även TV via deras TiVo-box. Det jag har gjort är att jag har kopplat in min Edgerouter till mediaomvandlaren och har sedan lagt TiVo boxen och resten av mitt LAN på olika VLAN. Körde dock utan VLAN i början och det fungerar också fint. Kruxet är att få IGMP proxyn att fungera, du måste sätta ditt nätverk du har TiVon på som downstream och ComHems nätverk som upstream (börja prova med 0.0.0.0/0, då låter du all multicast igenom). Sedan måste du även tillåta UDP paket från multicast (224.0.0.0/4) att passera på port 5500. Hoppas det här kan hjälpa dig

Nu är det nära, har fått till så jag får IP.
dhcp-class-identifier var man tuvngen att sätta i pfSense (inte vendor-class som jag skrev tidigare)
MEN det som gjorde att jag fick en IP var att jag tog bort mac-adress spoofen.

Jag får dock tyvärr inte till multicast trafiken, verkar inte släppa igenom något. Jag har grejat med rules osv. men det går inget bra.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Jag får dock tyvärr inte till multicast trafiken, verkar inte släppa igenom något. Jag har grejat med rules osv. men det går inget bra.

Om du vill ha hjälp måste du nog lägga ner lite tid på att beskriva beskriva din lösning, vad du har gjort och vad du har för problem. Att du "grejat med rules" säger inte så mycket...

Jag har t.ex inte ens begripit om din router ska ha 2 WAN-interface (Internet och TV) eller om du har konfigurerat igmp-proxy.

Permalänk
Medlem

Trafiken går från WAN<->WIFI
Den har kontakt så långt att den kan browsa allt innehåll men kan inte se något.

Så det är igmpproxy som inte vill lira tror jag.
Har tillåtit allt med "tcp options" påslaget både på WAN och WIFI men udp strömmen går inte fram.

EDIT:
Ännu närmare nu, men nu dör wifi när igmpproxy multicast drar igång.
Har hittat 3 ip'n som man kan lägga in i igmpproxy, jag lyckades få signal men som sagt, wifi dör.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

@shelter: Vilken version av pfSense kör du? I 2.3 var igmpproxy trasig men de verkar ha fixat det med 2.4. Redmine

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windisch:

@shelter: Vilken version av pfSense kör du? I 2.3 var igmpproxy trasig men de verkar ha fixat det med 2.4. Redmine

2.3.5... för den stödjer 32bitars arkitektur.
Har försökt hitta om igmpproxy är fixad i den men har inte hittat något, har även testat custombuilden av för 2.3 igmpproxy som finns men jag märkte ingen skillnad.

EDIT:
Har uppdaterat igmpproxy från en FreeBSD port, samma problem.
Så fort det kommer IPTV multicast trafik över till WIFI nätet så dör WIFI AP i pfSense.

Annars är jag i hamn med allt, kan vara ett hårdvaruproblem, jag vet faktiskt inte.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >