Stort antal Android-enheter infekterade – utnyttjas för att bryta kryptovalutor

Permalänk
Melding Plague

Stort antal Android-enheter infekterade – utnyttjas för att bryta kryptovalutor

På kort tid har nu ett stort antal Android-enheter blivit infekterade av ett nytt malware, vilket utnyttjar dessa för att bryta kryptovalutan Monero.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur rensar man ens telefon om den nu är infekterad?
Hur ligger det till med de mobila antivirus/antimalwareprogrammen som finns att hämta hem?

Permalänk
Medlem

Det är såklart tråkigt när sådant här sker. Samtidigt kan jag tycka att det finns ett bristande säkerhetstänk hos de som infekterats. Det är vida känt att det är puckat att installera från butiker utanför Play Store.. Ja ja... Hoppas det var värt det för dem att få sin "singles near you"-fix eller vad det kan ha varit som lockade. Jag skulle då aldrig installera något från en annan butik än Google-Play- Vad är det för människor egentligen va? Det är lite som "Jag förstår inte det här... Jag satte handen på den varma plattan och det gjorde ju ont... Varför var det ingen som sa något??"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta förklarar varför min mobil är så seg! Fy tusan!

Permalänk
Medlem

Nackdelen med kryptovalutor är inte bara att grafikkort blir dyrare utan sån här skit kommer även på köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det är såklart tråkigt när sådant här sker. Samtidigt kan jag tycka att det finns ett bristande säkerhetstänk hos de som infekterats. Det är vida känt att det är puckat att installera från butiker utanför Play Store.. Ja ja... Hoppas det var värt det för dem att få sin "singles near you"-fix eller vad det kan ha varit som lockade. Jag skulle då aldrig installera något från en annan butik än Google-Play- Vad är det för människor egentligen va? Det är lite som "Jag förstår inte det här... Jag satte handen på den varma plattan och det gjorde ju ont... Varför var det ingen som sa något??"

Jag är en sådan människa ;).
Har hämtat ner googles kamera från apkmirror för att google nu för tiden vägrar ge ut kameran till andra än deras egna lurar trots att appen fungerar bra på andra enheter.
Enda sättet att ta bra photospheres är att plocka hem denna app utanför marknaden tyvärr.

Jag visste väl visserligen ganska precis vad jag ville ha för app så det var väl inte något famlande i mörkret direkt. Men leap of faith behövs ju för att veta att det man får ner från deras site är vad det påstås vara...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Vad gör man inte för snabba pengar. xD

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Bara stänga porten via terminalen för dem som är oroliga. (kräver root)

Permalänk

Vad bra att någon annan får lite glädje av min mobil också Sharing is caring

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag är en sådan människa ;).
Har hämtat ner googles kamera från apkmirror för att google nu för tiden vägrar ge ut kameran till andra än deras egna lurar trots att appen fungerar bra på andra enheter.
Enda sättet att ta bra photospheres är att plocka hem denna app utanför marknaden tyvärr.

Jag visste väl visserligen ganska precis vad jag ville ha för app så det var väl inte något famlande i mörkret direkt. Men leap of faith behövs ju för att veta att det man får ner från deras site är vad det påstås vara...

Nej, det är du inte. Du tillhör allderles uppenbart kategorin människor som har en målmedvetenhet och gör sin research innan. Du visste ju precis vad du ville ha. De jag pratar är kategorin "Ooooh shinyt!" Som jag också är övertygad om är kategorin som åkt på den här skiten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är såklart tråkigt när sådant här sker. Samtidigt kan jag tycka att det finns ett bristande säkerhetstänk hos de som infekterats. Det är vida känt att det är puckat att installera från butiker utanför Play Store.. Ja ja... Hoppas det var värt det för dem att få sin "singles near you"-fix eller vad det kan ha varit som lockade. Jag skulle då aldrig installera något från en annan butik än Google-Play- Vad är det för människor egentligen va? Det är lite som "Jag förstår inte det här... Jag satte handen på den varma plattan och det gjorde ju ont... Varför var det ingen som sa något??"

Nu låter du som en Iphone användare, finns massor med bra apps utanför Play Store om man rootat sin telefon. Därmot får man vara försiktig

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, det är du inte. Du tillhör allderles uppenbart kategorin människor som har en målmedvetenhet och gör sin research innan. Du visste ju precis vad du ville ha. De jag pratar är kategorin "Ooooh shinyt!" Som jag också är övertygad om är kategorin som åkt på den här skiten.

Ahaa! I see! Jag går med på det direkt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Helt enkelt, förut var det ingen som var intresserad av att stjäla din beräkningskraft, men nu när det finns ett enkelt sätta att konvertera beräkningskraft till pengar - på ett sätt som skalar från minsta lilla enhet till stora datacenter - så måste vi plötsligt skydda allt som erbjuder beräkningskraft. All teknisk utveckling har en baksida.

"Technology giveth, and technology taketh away."

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Bara stänga porten via terminalen för dem som är oroliga. (kräver root)

Tror de som är i riskzonen inte ens har en aning vad root ens är, kanske någon del i telefonen man kan äta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hm, min surfplatta som kommer från Kina har börjat dränera ~20% batteri bara under vila men Wifi av och sparläge på, plattan är typ 6 veckor gammal, jag hade inte dessa problem under de första veckorna..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hm, min surfplatta som kommer från Kina har börjat dränera ~20% batteri bara under vila men Wifi av och sparläge på, plattan är typ 6 veckor gammal, jag hade inte dessa problem under de första veckorna..

20% på hur lång tid? Har du kollat att du har GPS och andra positionsbestämmande metoder avstängda?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten84:

Nu låter du som en Iphone användare, finns massor med bra apps utanför Play Store om man rootat sin telefon. Därmot får man vara försiktig

Ja, det är just det där "vara försiktig" som är knäckfrågan. Folk som klickar på allt färgglatt som rör sig bör varken vandra utanför Play-store eller Roota sin mobil. Jag menar ju att dessa då får skylla sig själv när sådant här händer.

Är man säkerhetsmedveten så har man rimligen gjort sin research först.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemurenSwe:

Bara stänga porten via terminalen för dem som är oroliga. (kräver root)

Mindre än 0.1 promille kör root idag på Androidenheter. Så ditt svar är moot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det är såklart tråkigt när sådant här sker. Samtidigt kan jag tycka att det finns ett bristande säkerhetstänk hos de som infekterats. Det är vida känt att det är puckat att installera från butiker utanför Play Store.. Ja ja... Hoppas det var värt det för dem att få sin "singles near you"-fix eller vad det kan ha varit som lockade. Jag skulle då aldrig installera något från en annan butik än Google-Play- Vad är det för människor egentligen va? Det är lite som "Jag förstår inte det här... Jag satte handen på den varma plattan och det gjorde ju ont... Varför var det ingen som sa något??"

Nu väller ju också officiella appbutiker över av tveksamma appar och infekterade sådana. Problemet är hur osäker plattformen är och speciellt då Android som är extra drabbad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ännu ett sätt idioter använder krypto för att förstöra folks liv.

Lycka till 2018 att inte hela världen bannar crypto.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke91:

20% på hur lång tid? Har du kollat att du har GPS och andra positionsbestämmande metoder avstängda?

Under en natt, typ 8 timmar..GPS är av och all bakgrundssynkning är avstängt, ändå drar ''viloläge'' ~60% av batteriets användning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Hmm, kan appar dölja sin batterianvändning? Min telefons batteri började väldigt plötsligt ta slut ca dubbelt så snabbt för ett par veckor sedan, men jag hittar ingen uppenbar bov när jag kollar batterianvändning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Både Google Playstore och Apples appstore har släppt igenom skadliga program förut så man kan lätt åka dit där också. Men risken ökar nog exponentiellt om man är ute och sonderar de alternativa källorna

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu väller ju också officiella appbutiker över av tveksamma appar och infekterade sådana. Problemet är hur osäker plattformen är och speciellt då Android som är extra drabbad.

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden där är ju i så fall att Appar faktiskt testas innen de publiceras, och om en app är för dålig så drar google in den. Visst finns det mycket skit med in app purchases och vad det är men knappast appar som gör att man blir med o botnät. Att beskylla hela plattformen för att några få individer inte har säkerhetsvett är faktiskt väldigt magstarkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Skillnaden där är ju i så fall att Appar faktiskt testas innen de publiceras, och om en app är för dålig så drar google in den. Visst finns det mycket skit med in app purchases och vad det är men knappast appar som gör att man blir med o botnät. Att beskylla hela plattformen för att några få individer inte har säkerhetsvett är faktiskt väldigt magstarkt.

Nej, du har fel. Säkerhetsproblemen finnns i plattformen och övervakning och testning av appar är inte på den nivå som den bör vara. Det är plattformsägarens ansvar, i detta fall Google.

Användaren har också ett ansvar men det är plattformsägarens ansvar som är störst.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att jag missar något alternativt har fått i mig för lite kaffe idag. 5000 enheter ett "stort antal" ? Senast jag såg några siffror så pratades det om miljoner enheter om DAGEN som aktiveras. (Nog för att det var "säljsnack" från Schmidt)

Trist att se utvecklingen gå åt det här hållet men knappast förvånande. När det gäller mobiltelefoner märker förhoppningsvis användaren något och kontaktar sin försäljare eller liknande. Värre med IoT-grunkor som redan från början är sega och används sällan. Det problemet kommer bara öka i takt med att varenda liten pinal i hemmet ska ha både wifi,bluetooth,etc. Såg en dusch med wifi härom dagen, för det känns så smidigt att kontrollera värmen på vattnet med telefonen XD

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeadMeat1234:

Både Google Playstore och Apples appstore har släppt igenom skadliga program förut så man kan lätt åka dit där också. Men risken ökar nog exponentiellt om man är ute och sonderar de alternativa källorna

Exakt, samma här..''vila'' tar 60% av batteriet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Exakt, samma här..''vila'' tar 60% av batteriet.

Sånt som händer när luren ska synka till Kinas regering med alla dina uppgifter

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skillnaden där är ju i så fall att Appar faktiskt testas innen de publiceras, och om en app är för dålig så drar google in den.

Har du någon källa till det påståendet?

Vad jag förstått så gör inte Google någon manuell testning alls (till skillnad från Apple). Deras Google Play Protect ger jag inte heller mycket för. Har svårt att tro att Google gör något mer än enklare automatiserade tester.

Enligt mig gör Google helt enkelt för lite (dock långt mycket bättre än Microsoft som verkar desperata kring Windows Store)

Skrivet av L'ombra:

Hmm, kan appar dölja sin batterianvändning? Min telefons batteri började väldigt plötsligt ta slut ca dubbelt så snabbt för ett par veckor sedan, men jag hittar ingen uppenbar bov när jag kollar batterianvändning.

Kan mycket väl vara OS:et i sig som spökar. Senaste officiella MIUI-verisonen har stora problem. Annars kan det vara saker som dålig mobiltäckning/wifi etc. som ställer till det. Vad säger Greenify?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Señor Hallon:

Sånt som händer när luren ska synka till Kinas regering med alla dina uppgifter

Tydligen, trots att all kommunikation till nätet är avstängt

Men jag gjorde nyss en återställning på plattan, se om detta hjälper.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.