Permalänk

ESXi och GeForce kort?

Tjena!

Har datorn i sign och hade tänkt göra som så att jag skulle röra om med mitt OS lite.

Aldrig varit förtjust i Windows utan det har varit ett nödvändigt ont för att köra med min DAW samt div spel.

spelen som jag spelar funkar på linux men inte min DAW(ASIO som spökar och det är väldigt mycket krångel med Jackd)

Så jag gick och funderade på att köra ESXi i botten, sjussa ljudkort samt grafikkort direkt till en windows VM.

Datorn är byggd och har stöd för allt utom mitt grafikkort då nvidia tycker att man skall pröjsa 60K på ett Tesla för att kunna spela lite under en VM...

Vad ska man göra? lägga ut en bytes annons för ett likvärdigt AMD kort eller finns där någon "lätt" fix?

har inte plats för flera burkar och dual boota är en stor pain in the butt.

Jag har bara en ssd och en vanlig mekanisk och jag tänkte slagit ihop dom under virtualiseringen så att ssdn cache:ar den mekaniska för att få upp farten på båda systemen så då funkar inte dualboot lika bra heller.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Just ESXi är väl något overkill och gynnar dig inget vidare att ha i botten i din workstation. Bättre i så fall om du kör linux med vmware workstation i istället.
GPU passthrough existerar men tyvärr så måste man dedikera ett grafikkort för den kopplingen - så man är i princip tvungen att ha två grafikkort...
Hade jag varit du hade jag kört dualboot.
(Har själv dual boot, hyper-v server och esxi server hemma)

Permalänk
Avstängd

@SwedenVirre:

Dom har låst Nvidia i ESXI har hört att AMD ska funka då den är olåst.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

@gandihellfish: jag har dubbla kort i datorn idag, ett ATi 6950(sitter just nu ett GTX 660 men det har jag pga nvidias drivare i windows inte lirar med amd kortet)

jag vill inte dual boota bara för att hoppa in i cs i 20 min och har inte plats för två burkar.

verkar som jag får lägga detta på hyllan.

hade velat sjussat igenom gtx 980(ifall det nu var möjligt)

Man kan inte flasha om kortet till ett quadro? eller dom är också låsta? minns att med mitt gamla geforce två för många årsen kunde an göra de.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Tjena!

kör esxi 6.5 och tryckte in ett nvidia gtx980ti. Efter en del trixande fick jag allt att lira med min vm(windows 10). Kör då rdp till min vm och har spelat lite spel med ca 60-80 fps. Kunde även köra igång firestrike samt valley bench.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OceanK:

@SwedenVirre: Tjena!

kör esxi 6.5 och tryckte in ett nvidia gtx980ti. Efter en del trixande fick jag allt att lira med min vm(windows 10). Kör då rdp till min vm och har spelat lite spel med ca 60-80 fps. Kunde även köra igång firestrike samt valley bench.

Du får gärna skriva hur du har gjort det? Vad jag vet så har Nvidia låst drivers.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av OceanK:

@SwedenVirre: Tjena!

kör esxi 6.5 och tryckte in ett nvidia gtx980ti. Efter en del trixande fick jag allt att lira med min vm(windows 10). Kör då rdp till min vm och har spelat lite spel med ca 60-80 fps. Kunde även köra igång firestrike samt valley bench.

Skrivet av superegg:

Du får gärna skriva hur du har gjort det? Vad jag vet så har Nvidia låst drivers.

Exakt, jag hade också velat veta de, om du gick efter en guide eller så

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

@superegg: Tjena!, skulle vilja säga att det är en sanning med modifikation. Dem vill ju att man ska köpa tesla eller quadro kort för att kunna passthrougha. Och inte konsument gpu:er. Försöker man detta så får man error 43(detta via esxi).

Vad man får göra i esxi är att lura hypervisorn så att VM inte fattar genom att manipulera .vmx filen för VM:en

Man får lägga in raden hypervisor.cpuid.v0 = "FALSE" i .vmx filen för den VM det handlar om och starta om. Efter det om man har tex nvidia kort så kan man installera nvidia drivrutiner osv osv.

kör man sedan kör rdp och kollar task manager så ser man även GPU där med dess aktivitet etc.

testade köra rdp på min iphone nyss och körde valley bench bara så ni skulle se

Valley bencha från iphone/rdp och körs där på 64fps

Fungerar fin fint för mig

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OceanK:

@superegg: Tjena!, skulle vilja säga att det är en sanning med modifikation. Dem vill ju att man ska köpa tesla eller quadro kort för att kunna passthrougha. Och inte konsument gpu:er. Försöker man detta så får man error 43(detta via esxi).

Vad man får göra i esxi är att lura hypervisorn så att VM inte fattar genom att manipulera .vmx filen för VM:en

Man får lägga in raden hypervisor.cpuid.v0 = "FALSE" i .vmx filen för den VM det handlar om och starta om. Efter det om man har tex nvidia kort så kan man installera nvidia drivrutiner osv osv.

kör man sedan kör rdp och kollar task manager så ser man även GPU där med dess aktivitet etc.

testade köra rdp på min iphone nyss och körde valley bench bara så ni skulle se

Valley bencha från iphone/rdp och körs där på 64fps
http://i63.tinypic.com/atudu9.jpg

Fungerar fin fint för mig

Ska testa det när jag har ett kort att testa med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

@OceanK: Ah nice, då får jag testa de

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

@superegg: just do it

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: gör det pm:a mig annars om du stöter på problem. Har provat o lira lite spel oxo genom rdp och det går faktiskt rätt bra.

Va mest ett skojigt projekt hemma jag hade

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

@superegg: Vad jag förstår så fungerar det rakt av med AMD kort. men just nvidia är lite krånligare men det går med lite trixande som sagt.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OceanK:

@superegg: Vad jag förstår så fungerar det rakt av med AMD kort. men just nvidia är lite krånligare men det går med lite trixande som sagt.

Stämmer bra AMD låser inte sina grafikkort.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av OceanK:

@SwedenVirre: gör det pm:a mig annars om du stöter på problem. Har provat o lira lite spel oxo genom rdp och det går faktiskt rätt bra.

Va mest ett skojigt projekt hemma jag hade

Skrivet av superegg:

Stämmer bra AMD låser inte sina grafikkort.

Blir lite av ett svar till båda er: men jo jag funderade på att skaffa ett AMD kort men det är ju lättare sagt än gjort när man skall ha något som presterar lika bra alt bättre än mitt gtx980.

Tanken är att byta över tgill linux och bara anävnda windows till mina legacy program te.x min DAW och vissa spel(spelen kanske jag skiter i, lirar knappt längre)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Prova dock med ditt nuvarande se om du får det att fungera. Sen kan du ju köpa amd kort om du gillar lösningen med gpu passthrough.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk

@OceanK: Det var det jag tänkte, funkar passtrough bra så kör jag på de, om inte så får jag föärsöka leva med att konvertera om helt till linux. får se om asio och jacked funkar bättre idag än vad det gjorde för 2 årsen.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti