Värt att uppgradera LGA 775 -> AM4?

Permalänk
Avstängd

Värt att uppgradera LGA 775 -> AM4?

okej ja har ett ga-ep35-ds3 med 8gb ram och vill helt enkelt veta om de är värt att uppgradera de med detta, https://www.inet.se/kundvagn/bild/11313105/
har inte så mycket övere det i budget

Rubrik /Mod
Permalänk
Skrivet av billingens:

okej ja har ett ga-ep35-ds3 med 8gb ram och vill helt enkelt veta om de är värt att uppgradera de med detta, https://www.inet.se/kundvagn/bild/11313105/
har inte så mycket övere det i budget

Ja. Det kanske hjälper om du säger vad du gör med din dator. För minesweeper lär det där funka perfekt men om du sysslar med 3d modellering är det inte direkt värt det.

Permalänk
Avstängd

@Travhäst: sitter mest o spelar på burken

Permalänk

Jag hade tagit en ryzen 1600 och klockat upp den till 3.6 ghz så har du samma hastighet samt 2 fler kärnor och 4 fler trådar. Det rör ju sig inte om några större pengar där (140kr).

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Avstängd

@Ljunggrens: kan du länka hittar ej den du menar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Skulle väntat på Ryzen 2 eller Ice Lake då både AMD och Intel har sagt att de ska täppa till spectre säkerhetshålen med en hårdvarufix.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort har bara stöd för DDR2 (vissa LGA775 har stöd för DDR3) och de högsta ditt moderkort stödjer är Core 2 Quad processorer som visserligen är 4 kärniga men inte alls lika snabba i klockfrekvens eller IPC (Instruktioner per klockcykel) som moderna alternativ.
Du är dessutom (om du har en SSD) begränsad av SATA2s överföringshastighet.

Värt att uppgradera från en 10år gammal plattform? JA!
Du kommer märka skillnad helt garanterat. Oavsett om du har en SSD eller vilket grafikkort du har.
Vad har du för delar förutom moderkort? Om vi får den informationen kan vi rekommendera delar till dig och i vilken ordning du skall uppgradera.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

@simon253: intel core i7-2600k
corsair force 3 ssd ata
nvidia geforce gtx 760
o har ddr3

Permalänk
Medlem

@billingens: Men i så fall har du ju inte alls det du sa att du hade först?
Det moderkortet du har skrivit upp är äldre än det du har.

Uppgraderingen är definitivt mindre värd då men om du vill ha en snabbare processor så tycker jag att du ska uppgradera.
Du bör kanske kolla lite på överklockning först dock om du inte har det och på ett snabbare grafikkort.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

@simon253: har ett ga-ep35-ds3 mod som har bytt namn på inlägget

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ladda ner speccy och skicka en screenshot på speccy så ser vi exakt vad du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billingens:

@simon253: har ett ga-ep35-ds3 mod som har bytt namn på inlägget

Väldigt förvirrat vad du har, ga-ep35-ds3 är ett LGA775, det du skriver sen är helt andra saker som man inte kan sätta i ett ga-ep35-ds3 ens med hammare till hjälp, så vad har du egentligen?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Väldigt förvirrat vad du har, ga-ep35-ds3 är ett LGA775, det du skriver sen är helt andra saker som man inte kan sätta i ett ga-ep35-ds3 ens med hammare till hjälp, så vad har du egentligen?

Vet ej varför hen yrar om nåt 775 moderkort när hen klart och tydligt har skrivit vad hen har för moderkort...

Citerat från hens andra tråd:

"tjena, kan inte så speciellt mycket om datorer så vänder mig hit i hop om hjälp.
har haft min dator ett tag nu och allt fungerar som det ska kan spela dom spelen jag vill utan några konstigheter men vill ändå byta ut mitt moderkort och cpun mot något nyare som ändå inte är extremt dyrt.
gigabyte ga-z68x-ud3h-b3
intel core i7-2600k
har 8 g ram ddr3 kommer ej ihåg vilka som har gjort det
corsair force 3 ssd ata
nvidia geforce gtx 760
speccen ja kunde ruska fram."

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Da mighty ajfån:

Vet ej varför hen yrar om nåt 775 moderkort när hen klart och tydligt har skrivit där nere vad hen har för moderkort...

För att det står i TS rubrik?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da mighty ajfån:

Vet ej varför hen yrar om nåt 775 moderkort när hen klart och tydligt har skrivit där nere vad hen har för moderkort...

Citerat från hens andra tråd:

"tjena, kan inte så speciellt mycket om datorer så vänder mig hit i hop om hjälp.
har haft min dator ett tag nu och allt fungerar som det ska kan spela dom spelen jag vill utan några konstigheter men vill ändå byta ut mitt moderkort och cpun mot något nyare som ändå inte är extremt dyrt.
gigabyte ga-z68x-ud3h-b3
intel core i7-2600k
har 8 g ram ddr3 kommer ej ihåg vilka som har gjort det
corsair force 3 ssd ata
nvidia geforce gtx 760
speccen ja kunde ruska fram."

@billingens: Om det är värt det beror helt på om du är villig att betala för det. Har du ont om pengar så behöver du inte uppgradera allt. Med det du har idag så räcker det med att sätta in 8 GB mer RAM-minne samt ett bättre grafikkort, typ GTX1070.
Eventuellt så kan du överklocka processorn också, beror på om du kör med original Intelkylare på processorn samt om du känner att det är något du reder ut (finns bra guider för ditt moderkort och processor!).

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av xfade:

För att det står i TS rubrik?

med "där nere" syftade jag på det jag citerade från andra tråden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Da mighty ajfån:

Vet ej varför hen yrar om nåt 775 moderkort när hen klart och tydligt har skrivit där nere vad hen har för moderkort...

Citerat från hens andra tråd:

"tjena, kan inte så speciellt mycket om datorer så vänder mig hit i hop om hjälp.
har haft min dator ett tag nu och allt fungerar som det ska kan spela dom spelen jag vill utan några konstigheter men vill ändå byta ut mitt moderkort och cpun mot något nyare som ändå inte är extremt dyrt.
gigabyte ga-z68x-ud3h-b3
intel core i7-2600k
har 8 g ram ddr3 kommer ej ihåg vilka som har gjort det
corsair force 3 ssd ata
nvidia geforce gtx 760
speccen ja kunde ruska fram."

Ja det där verkar ju klarare, frågan blir vad budget kan vara, inte extremt dyrt, men inte helt billigt heller, behövs ju Moderkort, CPU, RAM, och grafikkort för att få skapligt bättre

Tex i7 8600K, lämpligt Z370 moderkort, 16Gb DDR4 RAM, och kanske GTX1060+

Ett alternativ kan vara att bara byta grafikkort + lite OC på CPU, alt bara moderkort, CPU och RAM och vänta med grafikkort, dock grafikkort behöver bytas om man vill ha skaplig prestandahöjning...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300