C More stämmer Swefilmer-grundaren på 24 miljoner kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Euh..... Om de dragit in miljonbelopp på det hela så hade det kanske inte varit så besvärligt att betala skadeståndet eller?

Komiskt också att Swefilmer lyckas dra in mljonbelopp på Beck när C-more själva sannorlikt inte lyckats med det på laglig väg

miljonbelopp... De fattar nog inte själva vad det betyder. Men... Det låter ju fint när man ska skriva snyfthistorier i pressen. Ha ha

Alltså beloppen kommer väl från polisutredningen som slog fast vid en summa på 14 miljoner. Men sitter du på annan info så dela gärna med dig. Han är ju ändå dömd för grovpengartvätt, vilket går lite hand i hand med att han inte har mycket pengar att betala med, är ju inte direkt skattade pengar på en svensk bank, har han nått undanstoppat så tror jag nog han låter det vara där.

Tvivlar dock på att han sitter på så stora summor oavsett, siffrorna är säkert en aningen uppblåsta, han va väl inte själv (dock brukar den som åker dit stå för kalaset), omkostnader, säkert bränt en del också. MEN fattig blev han knappast på verksamhet. Rätt åt han, ger man sig in i leken får man leken tåla, detta är inget annat än ekonomisk brottslighet. Sen kan man ju dock diskutera hur relevant straffskalan är i förhållande till brottet. Men tycker domstolarna vart hyfsade här, i de flesta fall har bötesbelopppet legat närmre den estimerade omsättningen, och inte vad mediebolagen krävt i utblivna intäkter, dvs belopp som inte verkar vara baserade i vår verklighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirfalk:

Tvingar? Ingen är tvungen till det. Varför måste någon se filmen eller serien just precis när den släppts i USA? Varför inte vänta? Vad är det som är så viktigt att se just den filmen just då? Nää argumentet att utbudet inte är lika bra i Sverige håller inte för att rättfärdiga illegal fildelning eller streaming.

Fast om du betalar lika mycket för en tjänst från samma företag så tycker jag att det minsta man kan kräva är ett jämlikt utbud!
Varför ska vissa få se mindre än andra fast dom innehar samma tjänst och betalar samma pengar om inte mer?

Du förespråkar inte jämlikhet mao? Gäller det även annat utöver tjänster?

Saxat från Netflix USA

Basic (streaming) $8 1 SD =63,53:-
Standard (streaming) $11 2 HD =87,36:-
Premium (streaming) $14 4 HD + Ultra HD =111,18:-

Netflix Sverige men sämre utbud
Basic (streaming) 89:- 1 SD
Standard (streaming) 109:- 2 HD
Premium (streaming) 139:- 4 HD + Ultra HD

Basic Sv 89:- USA 63,53:-
Standard Sv 109:- USA 87,36:-
Premium Sv 139:- USA 111,18:-

Kostar mer och du får ett bra mycket sämre utbud! Visst du kan sluta streama eller tanka ner det du borde ha rätt att se eftersom du har exakt samma tjänst. Här tycker jag personligen att filmbolagen är riktigt ute och cyklar!

Sen har Netflix en förmåga att släppa en säsong av en serie för att sen ta månader om inte år innan nästa kommer. Dessa säsonger är sedan länge släppta i USA. Fortfarande inte sett sista säsongerna av Supernatural, Visade dom 8 första om jag minns rätt sen tog man bort dom, Finns 14 har jag för mig

Viaplay Säsong 1-10 .

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

https://i.imgur.com/N8edCRO.png

Vem köper inte sin Beck-film på samma ställe som sin vibrator.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt folk inte skaffar C More. Har man 12 månaders bindningstid och priset 499 kr/mån så är det inte direkt lockande. Dessutom tycker jag att köra med 12 månaders bindningstid är ett förlegat sätt att sälja tjänster.

Permalänk
Medlem

24 miljoner är ett slag i luften. Ett desperat försök att rädda den blödande Bonnier-verksamheten.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

@Palme_570: Fast så är de ju ändå inte, om vi tar Thor Ragnarök som exempel. Bio premiär 27 okt 2017.(http://www.imdb.com/title/tt3501632/releaseinfo?ref_=tt_ov_in...)

Kan inte säga när den slutade gå men den har inte gått i år vad jag har sett iaf.
och den kommer inte ut på Hyrfilm i Sverige fören i Mars, måste ju finnas andra sett att få in pengar på än att låta
konsumenterna vänta ytterligare 6 månader, för att de inte kände för att se den på en biograf. Man kan ju tycka att de borde
gå att streama direkt när den kommer på BIO för en slant som kanske är lika mycket som bion.

http://www.hemmakvall.se/hyrfilm/kommande/thor-ragnarok.html

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedman18:

Inte en chans att licenskostnaden ligger så där mycket de vill bara jävlas antar jag. Jag menar det borde finnas en licenskostnad att hyra ut deras filmer? Betalar då Hemmakväll 24 miljoner för att få hyra ut fyra filmer?

Om de nu valt ganska höga licenskostnder per film så är det kanske inte så jättemärkligt ändå. Det är väl lite av samma princip som om om man plankar på lokaltrafiken och blir påkommen. Det blir en del dyrare om man skitit i lagar och regler och tvingas betala i efterhand istället. 1200 spänn i plankningsavgift istället för 25 spänn för en biljett. Tanken är väl både att det ska vara avskräckande.
Eller så har kanske Hemmakväll också fått samma startbud per film men förhandlat ner denna innan de började sälja andras upphovsrättsskyddade verk. Låter som en billigare taktik att först mötas innan man dealar andras skyddde verk.

Fast det kanske till och med är så att det inte är nå vidare extra påslag. Problemet med att distribuera piratamaterial i organiserade former är att man med lätthet kan nå ut till en väldans massa mottagare. Verktygen är väldigt kraftfulla och ja, många views ackumuleras ju till att man gjort skig skyldig till rätt många distributioner. Kan ju vara så att rätt många faktiskt valt att se beckfilmerna via swefilmer. Man leker väl lite med elden om man delar ut någon annans verk i mängder.
Eller ja, det kanske är som att själv trycka biljetter till någons koncert. Det är lite gamle och risken är att man behöver lämna över pengar för nypris av alla biljetter man sålt fast att man själv krängt dem med 90% rabatt. Dåligt affärsval.

Fast ja, jag vet inte exakt vad de grundat sina uträkningar på. Har inte kollat närmre så det är möjligt att det är upp åt väggarna fel också. Jag är öppen för alternativet. Men jag kan förstå att det kan bli stora skadeståndssummor också.

Aja, driv inte piratsiter på organiserad skala så hamnar man inte i det här klistret.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Wiruz:
Jag förstår hur du tänker ang priserna men jag kan komma på väldigt mycket som är billigare i USA.
Jämlikhet är något helt annat än streamimgtjänster i olika länder. Låt mig hjälpa dig att förstå vad jämlikhet handlar. Klicka bara på länken -> http://lmgtfy.com/?q=j%C3%A4mlikhet

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirfalk:

@Wiruz:
Jag förstår hur du tänker ang priserna men jag kan komma på väldigt mycket som är billigare i USA.
Jämlikhet är något helt annat än streamimgtjänster i olika länder. Låt mig hjälpa dig att förstå vad jämlikhet handlar. Klicka bara på länken -> http://lmgtfy.com/?q=j%C3%A4mlikhet

Du har inga bättre argument att komma med mao?
Du har samma tjänst som om du skulle bo i USA. Du kan förmodligen ha samma konto om du skulle flytta till USA . Vad är skillnaden förutom det geografiska läget? Annan utrustning? Kostar mer i Sverige för att?

En digital tjänst som kan nås från hela världen borde väl åtm ha samma utbud, Särskilt om den kostar lika mycket och det är samma företag du hyr tjänsten av. Vet inte vad skillnaden skulle vara bara för att man bor på olika ställen. Ska Skåne ha ett annat utbud än Stockholm? Där kanske dom bara ska få halva tv tablån men dom ska betala mer! Det vore väl helt okej förutom för dom som bor i Skåne då?!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

C More borde anpassa sin affärsmodell istället och börja tillhandahålla tjänster som konsumenterna vill ha.
Det går bra för Netflix och HBO. Men C More tycks leva kvar i något 90-tals kabel-TV universum.

Fast nu erbjuder ju C More BÄCK filmerna, via stream/internet. Så de erbjuder ju precis de som nerladdarna från Swefilmer erbjuder, förutom att de tar betalt men också att de har rättigheterna till materialet. (tror dessutom de går okej bra för C more... många som köper deras sport tjänst om inte annat)

Att säga att de inte erbjuder vad kunden vill ha är ju som att säga att cykelsäljare borde anpassa sig till vad kunderna vill ha och ge bort sina cyklar... och vill de inte göra detta så är det inte så konstigt om folk köper stulna cyklar för 50 kr... De borde ju inse vad kunden vill ha... Eller?

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Filmvärlden och licenser handlar inte om jämlikhet utan om marknad. Hur många bor i och betalar för t.ex. Netflix i USA? Motsvarande siffra i Sverige?
Licenser är oftast bundna vid länder eller regioner, så sluta gnälla över USA:s större utbud, då det är en större marknad där de gör mer pengar.

Gnäll möjligtvis över att licenserna inte är världsomspännande...

Spelar ingen roll vilket företag du tar, så handlar det på samma sätt. Till och med jag gör det som företagare, när jag beger mig ut i småorterna till kunder jag inte ofta är hos.
Mindre intäkter = högre pris

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså beloppen kommer väl från polisutredningen som slog fast vid en summa på 14 miljoner. Men sitter du på annan info så dela gärna med dig. Han är ju ändå dömd för grovpengartvätt, vilket går lite hand i hand med att han inte har mycket pengar att betala med, är ju inte direkt skattade pengar på en svensk bank, har han nått undanstoppat så tror jag nog han låter det vara där.

Tvivlar dock på att han sitter på så stora summor oavsett, siffrorna är säkert en aningen uppblåsta, han va väl inte själv (dock brukar den som åker dit stå för kalaset), omkostnader, säkert bränt en del också. MEN fattig blev han knappast på verksamhet. Rätt åt han, ger man sig in i leken får man leken tåla, detta är inget annat än ekonomisk brottslighet. Sen kan man ju dock diskutera hur relevant straffskalan är i förhållande till brottet. Men tycker domstolarna vart hyfsade här, i de flesta fall har bötesbelopppet legat närmre den estimerade omsättningen, och inte vad mediebolagen krävt i utblivna intäkter, dvs belopp som inte verkar vara baserade i vår verklighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan det ju vara annat, helt klart. När sådanna här summor nämns så brukar det vara så att mediebolaget anlitat en revisionsbyrå och sagt åt dem exakt hur de skall räkna, och då drar summorna iväg till fantasinivåer väldigt fort. Men är det så att siffrorna kommer från en opåverkad polisutredning som faktiskt objektivt tittat på vad han dragit in i reda pengar så är det klart att det är en annan sak.

Rätt imponerande endå att han lyckats dra in mer pengar än C-more själva då. För det finns inte på kartan att de dragit in 14 miljoner i vinst på Beck.

Angående skuldfrågan så ja... Jag kan väl tycka i det här fallet att han har sig själv att skylla. Han har hållit en extremt hög offentlig profil och dessutom erkänt brotten i ett publikt videoklipp om jag minns rätt? Tror man då att man ska slippa undan så har man inte riktigt förstått hur det fungerar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Du har inga bättre argument att komma med mao?
Du har samma tjänst som om du skulle bo i USA. Du kan förmodligen ha samma konto om du skulle flytta till USA . Vad är skillnaden förutom det geografiska läget? Annan utrustning? Kostar mer i Sverige för att?

En digital tjänst som kan nås från hela världen borde väl åtm ha samma utbud, Särskilt om den kostar lika mycket och det är samma företag du hyr tjänsten av. Vet inte vad skillnaden skulle vara bara för att man bor på olika ställen. Ska Skåne ha ett annat utbud än Stockholm? Där kanske dom bara ska få halva tv tablån men dom ska betala mer!

Du får helt enkelt mer för pengarna i USA. Det gäller det mesta inkl diverse tjänster.
Det handlar om rättigheter.
Vill du ha en till länk? Dina google kunskaper verkar inte vara på topp...

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Du har inga bättre argument att komma med mao?
Du har samma tjänst som om du skulle bo i USA. Du kan förmodligen ha samma konto om du skulle flytta till USA . Vad är skillnaden förutom det geografiska läget? Annan utrustning? Kostar mer i Sverige för att?

En digital tjänst som kan nås från hela världen borde väl åtm ha samma utbud, Särskilt om den kostar lika mycket och det är samma företag du hyr tjänsten av. Vet inte vad skillnaden skulle vara bara för att man bor på olika ställen. Ska Skåne ha ett annat utbud än Stockholm? Där kanske dom bara ska få halva tv tablån men dom ska betala mer! Det vore väl helt okej förutom för dom som bor i Skåne då?!

Generellt högre löner i Sverige kontra USA = generellt högre kostnader för tjänster.

Sedan för att ge ett exempel på regionsskillnader är att majoriteten av materialet är gjort på engelska och dubbas, textas anpassas för Sverige vilket skapar en högre kostnad för mycket material gentemot dess orginalspråk.

Så visst är det skillnad mellan olika regioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om Swefilmer är organiserad brottslighet vill jag se mer av den varan!

Permalänk
Skrivet av magma86:

C-more verkar inte fatta att sidor som dessa alltid kommer att finnas. Ta ner en och 5 till kommer att växa tillbaka fast på annan adress. Ta ner dom och 10 till kommer att växa. Istället för att försöka motverka detta så se till att göra er egen tjänst mer intressant?

Jag har netflix, viaplay och c-more. Och som flera redan har poängterat ovan, utöka och utveckla c-more istället för att hoppa på tåget att ta ner fler sidor. Lägg pengarna och energin på att göra sidan ännu bättre än netflix.

Att swefilm pysslar med kriminal verksamhet är inget som kan stoppas av någon. Detta är lika korkat som att investera miljontals kronor i DRM-skydd som knäcks inom några veckor eller månader. Satsa istället på att leverera en kvalitetstjänst.

Bästa DRM är det som Ubisoft satte på något av deras spel. Det slutade med att nästa officiella patch innehöll no-cd patch från GCW. Bra jobbat där. Fortsätt så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rätt imponerande endå att han lyckats dra in mer pengar än C-more själva då. För det finns inte på kartan att de dragit in 14 miljoner i vinst på Beck.

Alltså låg nog lite mer filmer än beck på swefilm Och mer än 14miljoner drar de in utan tvekan på en "säsong" med fyra filmer av beck, det täcker ju nog inte ens inspelningskostnader, fan bara Pärsbrant tar väl fem miljoner, och de lär ju gå med vinst med, eller rättare sagt, de går ju tydligen med bra vinst eftersom de görs år efter år.

Som det står i nyheten, så ligger bara en uppskattad licensavgiften för dessa filmer på 24miljoner (antar att det betyder vad swefilm hade fått betala för dom om de köpts in lagligt), säkert krämat på ordentligt här, men är ju en exklusiv rättighet för cmore/tv4 så blir ju lite speciellt med avgiften här. Tror dock inte vi kommer få några större bötesbelopp även om detta går vidare och om han döms. Liksom, troligt att de skulle få ut 50% av det som flera gigantiska studios fick ut i TPB-målet över hundratals filmer och album, på en i sammanhanget skitsida med fyra lågprofilfilmer. Max att dom får ut en miljon, som sagt de domstolarna har inte delat ut i närheten av vad mediabolagen krävt i tidigare mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Att säga att de inte erbjuder vad kunden vill ha är ju som att säga att cykelsäljare borde anpassa sig till vad kunderna vill ha och ge bort sina cyklar... och vill de inte göra detta så är det inte så konstigt om folk köper stulna cyklar för 50 kr... De borde ju inse vad kunden vill ha... Eller?

Om någon kom på idén att kopiera och ge bort cyklarna så skulle jag gärna ta dom om dom vore gratis Frågan är bara var jag ska ställa dom? Kanske någon kan piratkopiera fram lite mark också?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Sötast

Att skilja på olagliga och lagliga alternativ bör ju inte vara så svårt. Om det är ett lagligt alternativ så saknas mest troligt säsong 1 eller 4, eller så är materialet från 1992.

Veckans favorit:

Person of Interest : 5 säsonger
Förutom på Netflix sverige, där kör man säsong 2, 3 och 4! Underbart, skall bli kund genast.
https://www.netflix.com/se-en/title/70197042

Permalänk
Inaktiv

När straffen för ekonomiska börjar närma sig i samma klass som grova brott, som mord, våldtäkt osv då har det fan gått för långt. I så fall hoppas man det blir grövre straff för alla andra pengapampar som bara behöver avgå eller byta jobb för att komma undan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Triton242:

Generellt högre löner i Sverige kontra USA = generellt högre kostnader för tjänster.

Det där lät lite märkligt så jag kollade på siffrorna.

Enligt OECD är lönerna nära 50% högre i USA än här. De tjänar alltså ganska mycket mer än oss i snitt.
https://data.oecd.org/earnwage/average-wages.htm

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså låg nog lite mer filmer än beck på swefilm Och mer än 14miljoner drar de in utan tvekan på en "säsong" med fyra filmer av beck, det täcker ju nog inte ens inspelningskostnader, fan bara Pärsbrant tar väl fem miljoner, och de lär ju gå med vinst med, eller rättare sagt, de går ju tydligen med bra vinst eftersom de görs år efter år.

Som det står i nyheten, så ligger bara en uppskattad licensavgiften för dessa filmer på 24miljoner (antar att det betyder vad swefilm hade fått betala för dom om de köpts in lagligt), säkert krämat på ordentligt här, men är ju en exklusiv rättighet för cmore/tv4 så blir ju lite speciellt med avgiften här. Tror dock inte vi kommer få några större bötesbelopp även om detta går vidare och om han döms. Liksom, troligt att de skulle få ut 50% av det som flera gigantiska studios fick ut i TPB-målet över hundratals filmer och album, på en i sammanhanget skitsida med fyra lågprofilfilmer. Max att dom får ut en miljon.

Ja, de trampar på minerad mark där. Monique Wadsted och gänget lär bli så lagom glada om det här målet ger högre skadestånd än TPB-målet. Men å andra sidan så hade de väl filmerna på sina servrar om jag inte minns fel? Medans TPB "bara" hade torrents, och i vissa fall endast magnetlänkar, så det kan ju mycket väl bli en annan bedömning i det här fallet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon34443:

När straffen för ekonomiska börjar närma sig i samma klass som grova brott, som mord, våldtäkt osv då har det fan gått för långt. I så fall hoppas man det blir grövre straff för alla andra pengapampar som bara behöver avgå eller byta jobb för att komma undan.

Skickades från m.sweclockers.com

Njaaa. Här handar det inte om straff. Det här är ett tvistemål mellan två parter antar jag och det är väl bara skadestånd som är på tapeten då.
Det är en avgörande skillnad mellan straff och skadestånd. Straff kan vara fängelsestraff och böter (och lite andra grejer men typ så) och straffens storlek hänger ihop med hur fel man gjort. Det finns alltså någon form av moralkoppling mellan straffets storlek och gravheten på brott. Mord ger långt fängelsestraff medan fortkörning bara ger böter.
However!
Skadestånd följer inte ovan regler riktigt. Skadeståndet är nämligen inte kopplat eller relaterat till hur fel man har gjort.
Istället har skadeståndet ett annat syfte. Nämligen att ersätta vad som gått sönder, eller kanske snarare ställa något till rätta igen.
Säg att jag råkar knuffa ut en blpmkruka från min lägenhet och den landar på en trött gammal bil nedanför. Ja då kan jag bli skadeståndsskyldig för att fixa skadan. Har jag mer otur så står det istället en svindyr sportbil därunder och skadeståndet jag då måste betala för att sona för min klumpighet kan då bli många många gånger fler. Vad som är av relevans här är att jag inte har gjort mindre fel om jag råkat knuffa ut blomkrukan på den gamla bilen eller än på sportbilen. Ändå kan skadeståndet variera här.

Därför blir det lite fel att att jämföra skadestånd med straff som fängelse/böter och liknande. Eller iaf att använda samma moralmåttstock för båda. Skadestånd kan jämföras med andra skadestånd men det är helt enkelt inte en mätare på hur moraliskt fel rättsystemet ser på något.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Se där. Där hade jag uppenbarligen fel och uppdaterar min post en aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag har C more för att kunna se på SHL, skulle dock aldrig få för mig att se på någon "beck film", men tyvärr kan man inte längre välja bort att man vill se på deras skräp filmer/serier.

Ja samma sak med viaplay..Enbart intresserad av sport men måste betala för serier som jag aldrig tittar på..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det är så sjukt att folk behöver köra vpn för att se amerikanska netflix en tjänst man redan har betalat för, med begränsat utbud i Sverige, det tvingar ju folk att ladda ner.

Skrivet av blue eyed devil:

Precis, prioriteringar det existerar inte i Sverige längre.

Lustigt att klaga på prioriteringar samtidigt som att hävda att man är tvungen att ladda ner saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Njaaa. Här handar det inte om straff. Det här är ett tvistemål mellan två parter antar jag och det är väl bara skadestånd som är på tapeten då.
Det är en avgörande skillnad mellan straff och skadestånd. Straff kan vara fängelsestraff och böter (och lite andra grejer men typ så) och straffens storlek hänger ihop med hur fel man gjort. Det finns alltså någon form av moralkoppling mellan straffets storlek och gravheten på brott. Mord ger långt fängelsestraff medan fortkörning bara ger böter.
However!
Skadestånd följer inte ovan regler riktigt. Skadeståndet är nämligen inte kopplat eller relaterat till hur fel man har gjort.
Istället har skadeståndet ett annat syfte. Nämligen att ersätta vad som gått sönder, eller kanske snarare ställa något till rätta igen.
Säg att jag råkar knuffa ut en blpmkruka från min lägenhet och den landar på en trött gammal bil nedanför. Ja då kan jag bli skadeståndsskyldig för att fixa skadan. Har jag mer otur så står det istället en svindyr sportbil därunder och skadeståndet jag då måste betala för att sona för min klumpighet kan då bli många många gånger fler. Vad som är av relevans här är att jag inte har gjort mindre fel om jag råkat knuffa ut blomkrukan på den gamla bilen eller än på sportbilen. Ändå kan skadeståndet variera här.

Därför blir det lite fel att att jämföra skadestånd med straff som fängelse/böter och liknande. Eller iaf att använda samma moralmåttstock för båda. Skadestånd kan jämföras med andra skadestånd men det är helt enkelt inte en mätare på hur moraliskt fel rättsystemet ser på något.

Detta kanske är fel av mig, tyckte han fick 3 år och att de nu ville ha skadestånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Fast om du betalar lika mycket för en tjänst från samma företag så tycker jag att det minsta man kan kräva är ett jämlikt utbud!
Varför ska vissa få se mindre än andra fast dom innehar samma tjänst och betalar samma pengar om inte mer?

Du förespråkar inte jämlikhet mao? Gäller det även annat utöver tjänster?

Saxat från Netflix USA

Basic (streaming) $8 1 SD =63,53:-
Standard (streaming) $11 2 HD =87,36:-
Premium (streaming) $14 4 HD + Ultra HD =111,18:-

Netflix Sverige men sämre utbud
Basic (streaming) 89:- 1 SD
Standard (streaming) 109:- 2 HD
Premium (streaming) 139:- 4 HD + Ultra HD

Basic Sv 89:- USA 63,53:-
Standard Sv 109:- USA 87,36:-
Premium Sv 139:- USA 111,18:-

Kostar mer och du får ett bra mycket sämre utbud! Visst du kan sluta streama eller tanka ner det du borde ha rätt att se eftersom du har exakt samma tjänst. Här tycker jag personligen att filmbolagen är riktigt ute och cyklar!

Sen har Netflix en förmåga att släppa en säsong av en serie för att sen ta månader om inte år innan nästa kommer. Dessa säsonger är sedan länge släppta i USA. Fortfarande inte sett sista säsongerna av Supernatural, Visade dom 8 första om jag minns rätt sen tog man bort dom, Finns 14 har jag för mig

Viaplay Säsong 1-10 .

Finns det några varor eller tjänster som är likadana över landsgränser? Har Mcdonalds samma mat och pris i olika länder? Känner du dig då berättigad till att sno en Big Mac i Sverige eftersom samma Big Mac är billigare i Mexico?

Jag tycker filmbolagens tjänster är för dåliga, jag tycker också att vi borde ändra upphovsrättslagstiftningen, jag tycker också att rättsväsendet inte borde slösa resurser på piratkopiering. Inget av detta ger mig dock rätten att stjäla utan att riskera straff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det är så sjukt att folk behöver köra vpn för att se amerikanska netflix en tjänst man redan har betalat för, med begränsat utbud i Sverige, det tvingar ju folk att ladda ner.

Det är ju inte Netflix fel, de skulle ju helst ge hela utbudet av alla filmer i hela världen till alla i världen. Problemet ligger ju i studiorna som lever kvar i 80-talet med sina licenser och regionslåsningar etc.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Filmerna släpps ju dock inte som hyrfilmer förens ett halvår tidigast efter att de slutat visas på BIO. Då är de ju gamla..
Själv vägrar jag gå på BIO nu för tiden, då jag fruktar hörselskador efter mina senaste besök. Mycket trevligare att sitta hemma vid projektorn med ett glas vin och njuta med familj/vänner istället.

Avskyr bio just för att man skall vara tvungen att se på reklam för något man betalat 120kr för.