Stort antal Android-enheter infekterade – utnyttjas för att bryta kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nej, du har fel. Säkerhetsproblemen finnns i plattformen och övervakning och testning av appar är inte på den nivå som den bör vara. Det är plattformsägarens ansvar, i detta fall Google.

Användaren har också ett ansvar men det är plattformsägarens ansvar som är störst.

Skrivet av walkir:

Har du någon källa till det påståendet?

Vad jag förstått så gör inte Google någon manuell testning alls (till skillnad från Apple). Deras Google Play Protect ger jag inte heller mycket för. Har svårt att tro att Google gör något mer än enklare automatiserade tester.

Enligt mig gör Google helt enkelt för lite (dock långt mycket bättre än Microsoft som verkar desperata kring Windows Store)

https://www.theverge.com/2015/3/17/8231125/android-apps-now-r...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skäggig legend

WP och iOS känns lite bättre...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

Både Google Playstore och Apples appstore har släppt igenom skadliga program förut så man kan lätt åka dit där också. Men risken ökar nog exponentiellt om man är ute och sonderar de alternativa källorna

”Lätt” kanske är att ta i men visst är det inte helt riskfritt att plocka appar via de officiella butikerna heller. Inte mycket här i livet som är riskfritt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

”Lätt” kanske är att ta i men visst är det inte helt riskfritt att plocka appar via de officiella butikerna heller. Inte mycket här i livet som är riskfritt.

Kan nog ha öppnat för lite "dialektal" missförståelse, lätt som att det inte är omöjligt.

För förtydligande, där och när jag växt upp (Västerort, Sthlm) slängde man sig iaf med "du kan ju lätt göra det där". Betydde inte nödvändigtvis att det var lätt att göra det, men med lite vilja

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Det kan förklara varför beräkningskraften för Monero har gått upp som faen trots att värdet har störtdykt.
Hörde idag att även väldigt många windows servrar blir utnyttjade genom Eternal blue för att mine'a Monero.
Galet stora ospårbara pengar för hackers nu för tiden.

https://www.coinwarz.com/network-hashrate-charts/monero-netwo...
https://en.wikipedia.org/wiki/EternalBlue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Detta förklarar varför min mobil är så seg! Fy tusan!

Nejdå, det är för att äpple-bolaget slöar ner din telefon så att du ska köpa en ny. Vissa telefoner får malware utifrån, vissa tillverkare fixar själv sina malware.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

Kan nog ha öppnat för lite "dialektal" missförståelse, lätt som att det inte är omöjligt.

För förtydligande, där och när jag växt upp (Västerort, Sthlm) slängde man sig iaf med "du kan ju lätt göra det där". Betydde inte nödvändigtvis att det var lätt att göra det, men med lite vilja

Aha. Tackar för förtydligandet. Känner igen uttrycket nu när du beskriver det, men kanske inte helt lätt (hehe) att förstå det i skriven text.

Skrivet av Dunde:

Nejdå, det är för att äpple-bolaget slöar ner din telefon så att du ska köpa en ny. Vissa telefoner får malware utifrån, vissa tillverkare fixar själv sina malware.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du allvarlig nu? För den förenklade slutsatsen stämmer inte. Dessutom talar vi väl om Android?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Aha. Tackar för förtydligandet. Känner igen uttrycket nu när du beskriver det, men kanske inte helt lätt (hehe) att förstå det i skriven text.

Är du allvarlig nu? För den förenklade slutsatsen stämmer inte. Dessutom talar vi väl om Android?

Tycker det räcker som förklaring. Apple slöar ner äldre telefoner med förklaringen att “batterierna blir sämre efter ett tag och för att mobilerna inte ska få sämre batteritid så sänker vi prestandan med några tio procent utan att meddela det till användaren"

https://techcrunch.com/2017/12/20/apple-addresses-why-people-...

https://www.sweclockers.com/nyhet/24961-apple-stams-for-sankt...

Permalänk
Medlem

Lite cringe att de valt just Cryptonight som behöver mycket cache - något inte ARM baserade mobiltelefoner vanligtvis har.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Definitivt en intressant nyhet... men 5 000 enheter? Vi pratar alltså en andel mindre än 0.00025%. Med de oddsen är det rätt troligt att det inte är problemet ni i tråden har. Skulle vi ge en jämn spridning och struntar i att det mestadels är ett problem i öst-asien så har statistiskt sett grovt 10 personer i vårt långa land denna malware. Säger däremot ingenting mot att det snabbt kan spridas.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Nikkeboi:

Tycker det räcker som förklaring. Apple slöar ner äldre telefoner med förklaringen att “batterierna blir sämre efter ett tag och för att mobilerna inte ska få sämre batteritid så sänker vi prestandan med några tio procent utan att meddela det till användaren"

https://techcrunch.com/2017/12/20/apple-addresses-why-people-...

https://www.sweclockers.com/nyhet/24961-apple-stams-for-sankt...

Låter som du har missförstått vad det handlar om. Var får du att prestandan sänks med ”några tio procent” ifrån? TechCrunch-artikeln du länkar till förklara väldigt bra, så det känns lite märkligt om du länkar till den för att styrka din tes:

The gist, as it always is, is that Apple is being super petty and trying to force customers to upgrade their phones by making their old phones run slower. As always, the answer is no. It would be beyond stupid and incredibly short-sighted for Apple to do this and, if it was actually true, would likely lead to tangles of a governmental and legal nature that no company like Apple would ever want to happen.
---
It’s important to note that this is a lithium-ion chemistry issue, not an Apple issue. Batteries just get crappy over time. This is an attempt to make your phone work for longer with less issues, not to get you to switch away from it.
---
This will not affect the average performance of your device, and it is emphatically not throttling; it’s capping the peak demands and not allowing them to be as high — and spreading that work out over more cycles rather than one.

Det handlar alltså inte om att telefonerna ska få bättre batteritid genom sänkt prestanda utan om att – när batteriet är dåligt – förhindra att telefonen plötsligt stänger av sig trots att batteriet indikerar att det har en hel del energi kvar.

SweC-artikeln du länkar till blir lite missvisande då det inte är så enkelt att alla äldre modeller påverkas. Det sker endast om batteriet av olika anledningar är i dåligt skick. Jag har haft en iPhone 6 i snart tre år (cirka 620 battericykler använda) och den är inte påverkad (enligt test med Geekbench 4).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Lite cringe att de valt just Cryptonight som behöver mycket cache - något inte ARM baserade mobiltelefoner vanligtvis har.

De har nog snarast valt monero pga ospårbarheten samt fungibilitet.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Señor Hallon:

Sånt som händer när luren ska synka till Kinas regering med alla dina uppgifter

Såja, fabriksåterställningen löste problemet, batteriet i plattan är som det ska vara

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är såklart tråkigt när sådant här sker. Samtidigt kan jag tycka att det finns ett bristande säkerhetstänk hos de som infekterats. Det är vida känt att det är puckat att installera från butiker utanför Play Store.. Ja ja... Hoppas det var värt det för dem att få sin "singles near you"-fix eller vad det kan ha varit som lockade. Jag skulle då aldrig installera något från en annan butik än Google-Play- Vad är det för människor egentligen va? Det är lite som "Jag förstår inte det här... Jag satte handen på den varma plattan och det gjorde ju ont... Varför var det ingen som sa något??"

Du installerar ingenting på datorn som inte finns på Windows Store eller vad det heter heller va?