G.Skill lanserar primärminnen i 4 700 MHz

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Latensmässigt var det ju dock inte mycket att hänga i julgranen, ungefär lika imponerande som CL14@3466 och det har vi ju sett förut.

CL7 var inte igår, men var en rolig period.

Skrivet av Baxtex:

Fast en RGB LED kostar ca 1 spänn, G.Skill betalar nog mycket mindre än det.
Sen vet jag inte om RGB:n går att styra? Men mjukvaran har ju kostat lite att ta fram givetvis.

Finns mjukvara för det, har för mig att Trident RGB stödjer Asus Aurora Sync

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag rör inga minnen som inte är corsair (för hemmabruk) eller Kingston (på jobbet) eftersom kingston har livstids garanti och den bästa ecc implementationen på marknaden så att prollarna inte kompenserar.

När kingston har minnen i denna hastighet och med ECC så vet man att tekniken är mogen och funkar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag gav 15xx (1590 tror jag?) typ i mars-april 2017, samma minnen idag går för 2200kr..

Gav 1000:- för 16GB DDR4 ram för 1,5 år sedan. Nu ligger samma kit på över det dubbla.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av danedi:

Jag rör inga minnen som inte är corsair (för hemmabruk) eller Kingston (på jobbet) eftersom kingston har livstids garanti och den bästa ecc implementationen på marknaden så att prollarna inte kompenserar.

När kingston har minnen i denna hastighet och med ECC så vet man att tekniken är mogen och funkar.

Varför rör du inget annat än Corsair för hemmabruk? Livstidsgaranti är helt klart något som ger stora pluspoäng!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Krakkan:

Jag tycker man ska göra om minnesstandarden JEDEC för att hänga med i hastigheterna, jag förstår inte riktigt varför man inte kan göra detta.
Visserligen har man försökt med XMP, tyvärr är XMP en ren chansning att minnen kommer fungera i en viss hastighet beroende på processor, moderkort och märke.

Kompatibilitetslistor till moderkort för minnen är ett väldigt dåligt system.
Har man äldre moderkort uppdateras inte listan alls, ibland tar det väldigt lång tid och man ska också lyckas hitta just dom kompatibla minnena i en affär också.
Jag tycker det leder till att man kan bestämma över vilka minnen en användare ska ha och att man diskriminerar då man bara väljer att testa vissa minnen, att man accepterar detta system.

Jag vet inte hur många gånger jag sett folk köpa minnen som inte fungerar i hastigheten dom trott, det är ju *** *** skandal att det fortfarande är så här 2018.
Folk kommer att köpa detta minne, slå på XMP (om dom ens vet hur..) bara för att upptäcka att det inte fungerar på det moderkort/processor dom har.

Det finns säkert nån som kan mer om minnen än mig som kan förklara varför JEDEC inte kan stödja högre hastigheter?

Läs ditt eget inlägg igen. Du har redan svarat på din egen fråga.

JEDEC skapar standarder, dessa är bara meningsfulla om de är möjliga att implementera på ett korrekt sätt av den stora massan. D.v.s. man måste vara hyfsat konservativ.

Är inte alls osannolikt att väldigt många av de minnen som säljs idag inte skulle klara alla de tester som krävs för att man officiellt ska få stämpla på en viss hastighet. De är tillräckligt stabila för att fungera i många hot-rod PC-gaming burkar, men det är inte riktigt samma sak som att minnena klarar precis alla specialfall som en "korrekt implementation" måste hantera (d.v.s. precis alla tänkbara fall en PC någonsin kan komma att utsättas för körandes inom spec.).

Skrivet av KalBumling:

Latensmässigt var det ju dock inte mycket att hänga i julgranen, ungefär lika imponerande som CL14@3466 och det har vi ju sett förut.

CL14 3466 och CL19 4700 har mycket riktigt nästa exakt sanna faktiskt latens. De senare har däremot väsentligt högre bandbredd.

Skrivet av Patrik356b:

CL7 var inte igår, men var en rolig period.

DDR4 4700 MT/s CL19 har ju samma faktiskt latens som t.ex. DDR3 1833 MT/s CL7...

Vad vi ser här är att man kan inte längre sänka faktiskt latens, d.v.s. latens mätt i nanosekunder. Ju högre man klockar minnena ju fler cykler tar "column address strobe" (CAS) för att det hela ska fungera.

Tyvärr är denna håra gräns för latens mätt i wall-clock-time lite trist då det är få saker som skalar med minneshastighet, de som ändå har skalning tenderar betydligt oftare skala väl med lägre latens jämfört med högre bandbredd.

Positiva här: spel verkar gilla högre bandbredd även om >4000 MT/s nog ger väldigt minimalt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Flamso: Varför jag bara köper corsair för hemmabruk är att man kan köpa deras modular långt efter marknaden dött ut för dessa. Till exempel så gjorde the low cas latency minnen för mina SD133 maskiner fastän rambus dominerade och de säljer de än idag till vettig summa om jag så skulle vilja bruka mina 4x Xeon 900. Corsair har goda ECC failsafes så jag kan koda hemifrån. Idag kam man iofs säga att jag kan köra kingston där med, men tack vare deras fantastiska stöd så kör jag med dem privat.

Jo jag vet det är subjektivt, finns säkert nån som haft dåliga erfarenheter med corsairs minnen, men jag är inte en av dem.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag var nog oklar i mitt uttalande. Jag kör kingston hemma med. Men de är de enda två tillverkarna jag bryr mig om.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Visst är det snabbt, men ser man det?

Tycker det ser lite 80-tal ut, kanske coolt men kommer aldrig se det ändå

Permalänk

Vinner man något på hög MHz, om latensen är den samma på lägre klockade minnen? DVS lägre timing.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

@kallandes: True latency beräknas: CAS x 2000 / Speed(in MHz)

Ex

3200mhx @ cas 14 = 8,75
4700mhz @ cas 19 = 8,09

Så tack vare den högre bandbredden får det snabbare minnet lägre timing trots att cas är betydligt lägre.

Här beskrivs det hyfsat bra.
http://www.crucial.com/usa/en/memory-performance-speed-latenc...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

sälja sina gamla köpa 2 såna här då
Börjar bli tight med 88 % RAM hela tiden (har 8GB väntat länge på nya RAM)

Otippat att du sitter på 8Gb RAM. Jag trodde du var Mr. Overkill.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dinoman:

Otippat att du sitter på 8Gb RAM. Jag trodde du var Mr. Overkill.

ja 32GB av dom jag vill ha kostar 8500kr och nu kommer g.skill med bättre så

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ryzen stödjer "officiellt" 2667 med 2 stickor och single rank.
Ryzen 5 2400G stödjer upp till 2933 "officiellt": http://products.amd.com/en-us/search/APU/AMD-Ryzen™-Processor...

Nja... har för mig det var 2667 med 1 sticka... single rank, och 2400 med 2, 2133 med 4.
Hittar inte källan dock, så vi låter det vara osagt. Min poäng var att Ryzens RAM support kommer bättra rätt rejält i nästa version, vilket syns redan på APUerna du länkade.

Skrivet av Pepsin:

Sedan handlar det ändå om överklockning eftersom JEDEC-standard bara finns för DDR4-3200 med CAS20, 22 eller 24 och för 2667 CAS17, 18, 19 eller 20. De flesta DDR4-3200 moduler man köper är CAS16 eller CAS14 och 2667 brukar vara CAS13 -16. Dessutom är de oftast baserade på fabriksöverklockade 2133 IC's, vilket man kan se genom att läsa av SPD eller kolla upp den fysiska märkningen på dem.

Nja... överklockning enligt JEDEC.. ja. Överklockning utanför tillverkarnas spec, nej.

Om AMD säger "vi stöder X", och tillverkarna av RAM modulerna säger "Vi stöder X" och moderkorttillverkaren säger, "Vi stöder X" så anser jag det inte överklockning, då allt är inom tillverkarnas specifikationer. Detta har gjorts sedan DDR1 och jag förstår inte varför folk är så panikslagna till det än idag... det är snart 20 år sedan denna teknik släpptes och mer än 15 år av "överklockning av Jedec".

Felet många gör är att de köper RAM som tex den i artikeln, och sen förväntar sig att det bara är "tuta o köra"... så är det ju inte. Du måste ha officiellt stöd från alla delar för att kunna köra det, annars är det överklockning, ja.

Men Coffee Lake tex har officiellt 2667, och moderkortstillverkarna där säger inga problem, och köper du 2667 minnen så är de också testade att klara detta. Ryzen kommer kunna göra samma sak...

En sak som retar mig dock är att folk åter tror det är RAM som "överklockas"... det är det inte. Det är bussen mellan RAM och CPU som överklockas om något... RAM överklockas genom att sänka timeings. Detta är varför 2133 RAM DDR4 kan utan problem köras med tex 2667Mhz interface, du måste dock anpassa timeings-multippel så att RAMet får samma nivå, och på så sätt överklockar du bara bussen mellan dem, och inte RAM modulerna i sig. Detta är var många tillverkare gör också...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

ja 32GB av dom jag vill ha kostar 8500kr och nu kommer g.skill med bättre så

Bara att åka till Polen och sälja en njure på svarta marknaden!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Och kosta 47000kr

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

DDR4 4700 MT/s CL19 har ju samma faktiskt latens som t.ex. DDR3 1833 MT/s CL7...

Vad vi ser här är att man kan inte längre sänka faktiskt latens, d.v.s. latens mätt i nanosekunder. Ju högre man klockar minnena ju fler cykler tar "column address strobe" (CAS) för att det hela ska fungera.

Tyvärr är denna håra gräns för latens mätt i wall-clock-time lite trist då det är få saker som skalar med minneshastighet, de som ändå har skalning tenderar betydligt oftare skala väl med lägre latens jämfört med högre bandbredd.

Positiva här: spel verkar gilla högre bandbredd även om >4000 MT/s nog ger väldigt minimalt.

1833Mhz är vad jag vet inte en officiell hastighet dock... 1866 (933Mhz) är.

1866 CL7 har faktiskt lite bättre (7,50ns vs 8.09ns), men vi kan säga mellan 1600 CL7 (8.75ns) och det närmaste jag kan tänka mig är 2400Mhz CL9 (7,5ns), som också är satans hårt pressat (de flesta 2400 är CL10/11). Så @Patrik356b skulle jag säga, om något är vi med DDR4 närmare denna nivå igen där DDR3 en gång var.

De är lite sorgset dock att vi knappt gjort framsteg sedan DDR3 dock på latens, även om precis som du säger, det inte är enkelt. Tom om vi tittar på DDR1 533Mhz CL2,5 (9.3ns) jag hade så pratar vi ändå sämre latens för många DDR4 moduler idag, sett till first word iaf.

DDR3 gjorde en hel del framsteg där 8.xx ns blev rätt vanligt, med allt från 1866 CL8 till 2133 CL9 eller 2400 CL10 (alla runt 8.xx ns). Att DDR4 nu är runt 8ns strecket är kul, men ingen av dessa DDR3 versionerna är vidare exotiska som denna modul, men denna behöver enormt hög spänning dock, relativt till JEDEC.

Vissa spel gillar hög bandbredd, men allt älskar låg latens. Så dessa moduler är imho sämre än många andra moduler likt dem, då du inte ens är under 8ns, som många andra extrem-minnen på både DDR3 och även DDR2 kunde göra. Och bandbredden från även 2400Mhz räcker bra till de flesta spel... det är latensen på DDR4 @ 2400Mhz (ofta 13ns+) som är boven.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

om något är vi med DDR4 närmare denna nivå igen där DDR3 en gång var.

...

Vissa spel gillar hög bandbredd, men allt älskar låg latens. Så dessa moduler är imho sämre än många andra moduler likt dem, då du inte ens är under 8ns, som många andra extrem-minnen på både DDR3 och även DDR2 kunde göra. Och bandbredden från även 2400Mhz räcker bra till de flesta spel... det är latensen på DDR4 @ 2400Mhz (ofta 13ns+) som är boven.

Lite det jag syftade på.

Kanske ddr5 skulle kunna förbättra latens något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

1833Mhz är vad jag vet inte en officiell hastighet dock... 1866 (933Mhz) är.

1866 CL7 har faktiskt lite bättre (7,50ns vs 8.09ns), men vi kan säga mellan 1600 CL7 (8.75ns) och det närmaste jag kan tänka mig är 2400Mhz CL9 (7,5ns), som också är satans hårt pressat (de flesta 2400 är CL10/11). Så @Patrik356b skulle jag säga, om något är vi med DDR4 närmare denna nivå igen där DDR3 en gång var.

De är lite sorgset dock att vi knappt gjort framsteg sedan DDR3 dock på latens, även om precis som du säger, det inte är enkelt. Tom om vi tittar på DDR1 533Mhz CL2,5 (9.3ns) jag hade så pratar vi ändå sämre latens för många DDR4 moduler idag, sett till first word iaf.

DDR3 gjorde en hel del framsteg där 8.xx ns blev rätt vanligt, med allt från 1866 CL8 till 2133 CL9 eller 2400 CL10 (alla runt 8.xx ns). Att DDR4 nu är runt 8ns strecket är kul, men ingen av dessa DDR3 versionerna är vidare exotiska som denna modul, men denna behöver enormt hög spänning dock, relativt till JEDEC.

Vissa spel gillar hög bandbredd, men allt älskar låg latens. Så dessa moduler är imho sämre än många andra moduler likt dem, då du inte ens är under 8ns, som många andra extrem-minnen på både DDR3 och även DDR2 kunde göra. Och bandbredden från även 2400Mhz räcker bra till de flesta spel... det är latensen på DDR4 @ 2400Mhz (ofta 13ns+) som är boven.

Du verkar kunnig om minnen och rätt negativ till DDR4. Varför bytte man till DDR4? För att högre siffror säljer, typ? Eller trodde man att det skulle vara bättre än vad det blev och när man väl insåg att det var motsatsen så var det försent?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du verkar kunnig om minnen och rätt negativ till DDR4. Varför bytte man till DDR4? För att högre siffror säljer, typ? Eller trodde man att det skulle vara bättre än vad det blev och när man väl insåg att det var motsatsen så var det försent?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte DDR4 specifikt, utan ny gen minnen rent generellt. Det tar tid för saker att mogna, och den teknik som mognat snabbast och bäst än, är just DDR3.

DDR1 var rent experimentellt nästan... det var 133Mhz minnen (true clock) körande i samma frekvens, men med dubbel data rate (därav DDR namnet). Det var en dyr lösning dock när de började nå 400-533Mhz DDR.

DDR2 gjordes för att vara billigt, vilket gav resultatet att det var extremt mycket långsammare än DDR1, vilket gjorde att maskiner med 400/533 DDR1 gick cirklar runt DDR2 maskiner med 533/667.

När DDR3 kom så var det dock ett lyft. Det var byggt för bästa prestanda, vilket syntes tidigt när tex 1600 CL7 (8,75ns) kom väldigt tidigt (tänk Core2Quad tiden). Så det blev snabbt ett naturligt hopp att gå över, då busshastigheter på den tiden ofta var 533, 667 eller 800, så blev DDR3 med 1066, 1333 och 1600 naturligt hopp. DDR3 hade dessutom en hel del fördelar internt, så även DDR3 1333 CL7 vs DDR2 1066 CL6 så var DDR3 ungefär lika bra, så det fann inte någon nackdel att byta, samt att Forth word och senare var snabbare.

Idag är ju RAM frekvens separat från CPUn, och även om det påverkar lite, är prefetch idag så pass bra att det inte är så viktigt.

DDR4 har ju funnits länge... Redan Haswell-X körde ju DDR3 2014, men då i 2133 endast. De hade ju Quad channel, så bandbreddsmässigt hade de ju enormt mer än behovet var.

Problemet var att DDR4 därför inte... tog fart. Det låg och små-puttrade i typ 1 år innan ens Skylake kom. Och när Skylake lanserades, var det tom svårt för vissa att få stabilt 2133 DDR4 i moderkorten (finns antal trådar om minnesproblem på forumet).

Sen var det just bara 2133... när DDR3 2133 och 2400 såldes för Haswell/Broadwell... så vi fick ingen "boost". Snarare en rejäl negativ prestanda, där DDR3 2133 CL9 vs DDR4 2133 CL 15 var vanligt. Och som du säkert förstår... samma frekvens, ingen enormt förbättring i övrigt (utom lägre strömförbrukning). Även om lite förbättringar gjorts i att nå högre frekvens, så har du sämre forth och senare pga latensskillnaden är för stor. Varför nergradera?

Först nu, 3-4 år senare börjar DDR4 mogna, och 3200 CL14 (8,75ns) är vanlig syn, som är samma "nivå" i latens som 1600 CL7 hade ovan... Därför anser jag DDR4 dålig lösning, då vi fortfarande ofta köper just 2667/2400 minnen med sämre prestanda än många DDR3 moduler.

För som sagt... vi behöver inte mer bandbredd. Tom spelen behöver inte mer än Dual channel 2133... vad de behöver är lägre latens då DX11 hamrar minnesbussen rätt mycket.

Så DDR4 börjar bli bra, men har en bit kvar, och det som gör att man kan fortsätta sälja de sämre modulerna, är pga det är brist på moduler. Så tillverkarna "pressar" inte tekniken... de bara gör samma moduler som de gjort i 2 år nu, och några tillverkare försöker ta bättre binnade versioner och försöka klocka upp dem iaf. (Därav många än är 2133 moduler i grunden).

@Patrik356b Vågar inte spekulera i DDR5 än. Som det är nu är största problemet brist på moduler. Underskottet gör att även dåligt RAM kan säljas dyrt, vilket gör att tillverkarna inte ha någon anledning att bättra sig. Även om DDR5 skulle kunna vara kanon, kommer detta också behöva en inkörningsperiod, och DDR4 har ju visat att de kan nå bra prestanda. Det handlar mer om att det är svårt att nå dit med brist på moduler.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Håller med, men hoppas kan man ju alltid göra

Skickades från m.sweclockers.com