Ta betalt (Sälja biljetter) för sin stream.

Permalänk
Medlem

Ta betalt (Sälja biljetter) för sin stream.

Hej!

Jag jobbar just nu för en kommunal anstalt där vi husar mycket konserter, konferenser och mycket mer. Jag har huvudansvar att ta fram möjligheten för våra kunder att streama deras event på valfri plattform(Facebook, youtube ....).

Det tekniska sitter överlag och vi håller på att beställa in rätt hårdvara för att bygga en portabel enhet som kan erbjuda kvalitativ streaming i hela huset.

Dock kom frågan från min chef om hur man löser det ifall kunden vill kunna sälja biljetter till sitt event och inte bara ha en gratis-feed på valfritt plattform.

Min bakgrund kommer i stort sett från år av gaming-streaming + ljudteknik och där har jag aldrig ens behövt ge detta en tanke så nu letar jag efter idéer och möjligheter för att få det så bra som möjligt. Finns det någon bra tjänst man kan köra sin feed igenom där tittarna måste betala för att få access till den? Eller någon kul mjukvara? Egen server? osv.

Sweclockers brukar ha lärda användare utöver det vanliga så hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem

Eftersom du tog upp hela bakgrunden till din fråga måste jag kommentera den lite. Tycker det låter jättekonstigt att kommunala inrättningar håller på med att erbjuda lösningar för kommersiell streaming till olika kunder. Det låter ju som ren näringsverksamhet.

Permalänk
Medlem

Nej det tror jag inte annars hade väl många andra stora bolag redan hoppat på den båten för länge sen.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Den bästa lösningen på den frågan är, kunden får göra en egen hemsida, med access-pass, dit man streamar.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller varför kommunen skulle lägga sig i privata aktörers finanser. Om folk verkligen är villiga att betala för material som spelas in i era lokaler är det väl inte erat ansvar om rättigheterna inte tillhör er?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Nej det tror jag inte annars hade väl många andra stora bolag redan hoppat på den båten för länge sen.

Om det nu inte skulle finnas aktörer som erbjuder streaminglösningar med biljettsystem (vilket det kanske gör?) hindrar det ju inte från att inkränka på det kommersiella området. Att affärsiden är ny gör den inte mindre komersiell.

EDIT:

Okej, gjorde snabb googling, fick upp detta som runt tredje sökträffen

https://cleeng.com/live-streaming-ppv

Cleeng Live Pay-per-view
Setup an online pay-per-view event and start pre-booking today!

Frågan verkar då död eftersom lösningar redan finns.

Googlat fram lösning
Permalänk
Medlem

https://solidtango.com/

Denna lösning använder sport och idrottsföreningar ofta.

Permalänk
Medlem

Det är inte inom er ansvarsområde.

Ni kan erbjuda möjligheten att spela in och infrastrukturen i lokal för att sända ut digitalt. Men plattformen och servern som det skickas till är hyresgästen egna ansvar.

Permalänk
Medlem

Följande hemsida finns där man som artist kan ta en liten avgift för att folk ska få se deras framträdanden etc.

https://beta.showify.me/shows/browse/

Visa signatur

Skoj: Ryzen 9 5900x, RTX 3080, 32 GB RAM @3200MHz CL16
Jobb: Alienware M15 R6, RTX 3080, 32 GB RAM
Privat: Macbook Pro 13" late 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Eftersom du tog upp hela bakgrunden till din fråga måste jag kommentera den lite. Tycker det låter jättekonstigt att kommunala inrättningar håller på med att erbjuda lösningar för kommersiell streaming till olika kunder. Det låter ju som ren näringsverksamhet.

Tjo!
Det finns riktlinjer för allt sånt såklart. Hur det funkar är inte mitt ansvarsområde och jag är inte så påläst på det, har bara uppgiften att lösa problemet så vi eventuellt kan erbjuda tjänsten, men mycket är ju till för att främja kulturen och erbjuda möjligheter för konstnärer att nå ut med deras verk och för diverse organisationer som har mindre konferenser osv.
Streamingen är bara en stödfunktion för existerande möjligheter.
Du är välkommen att läsa på lite om Dunkers Kulturhus i Helsingborg om du är intresserad av vad huset jag jobbar i sysslar med.
Men det hålls ju konserter här med extern biljett-sälj hela tiden och detta ska bara vara ytterligare en tjänst för att få ut det redan existerande utbudet till fler människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skorm:

https://solidtango.com/

Denna lösning använder sport och idrottsföreningar ofta.

Precis något sånt jag letar efter! Ska kolla in det. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Eftersom du tog upp hela bakgrunden till din fråga måste jag kommentera den lite. Tycker det låter jättekonstigt att kommunala inrättningar håller på med att erbjuda lösningar för kommersiell streaming till olika kunder. Det låter ju som ren näringsverksamhet.

Vad menar du?

Får inte en kommun göra vinst på delar av sin verksamhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Krävs licensavtal med STIM och royaltybetalningar för att ni ska få sända t.ex. konserter. Sen måste det såklart finnas en ansvarig utgivare, och ytterligare licenser för allt annat. Har svårt att se att kommunen kan göra annat än att förse tekniken. Vill de som hyr in sig piratsända så får ju de stå för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Krävs licensavtal med STIM och royaltybetalningar för att ni ska få sända t.ex. konserter. Sen måste det såklart finnas en ansvarig utgivare, och ytterligare licenser för allt annat. Har svårt att se att kommunen kan göra annat än att förse tekniken. Vill de som hyr in sig piratsända så får ju de stå för det.

Behövs verkligen STIM om artisten själv håller en konsert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Behövs verkligen STIM om artisten själv håller en konsert?

Ja! Artisten har delvis övergett sina rättigheter till Stim/IFPI. Dessutom är artisten knappast låtskrivare och kompositör på alla låtarna.

Arrangören behöver också betala Stim när de spelar live framför publik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sajcon:

Hej!

Jag jobbar just nu för en kommunal anstalt där vi husar mycket konserter, konferenser och mycket mer. Jag har huvudansvar att ta fram möjligheten för våra kunder att streama deras event på valfri plattform(Facebook, youtube ....).

Det tekniska sitter överlag och vi håller på att beställa in rätt hårdvara för att bygga en portabel enhet som kan erbjuda kvalitativ streaming i hela huset.

Dock kom frågan från min chef om hur man löser det ifall kunden vill kunna sälja biljetter till sitt event och inte bara ha en gratis-feed på valfritt plattform.

Min bakgrund kommer i stort sett från år av gaming-streaming + ljudteknik och där har jag aldrig ens behövt ge detta en tanke så nu letar jag efter idéer och möjligheter för att få det så bra som möjligt. Finns det någon bra tjänst man kan köra sin feed igenom där tittarna måste betala för att få access till den? Eller någon kul mjukvara? Egen server? osv.

Sweclockers brukar ha lärda användare utöver det vanliga så hoppas på det bästa!

Hur lyckades du få det uppdraget om du uppenbarligen inte har kunskapen ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Hur lyckades du få det uppdraget om du uppenbarligen inte har kunskapen ?

Att ha ansvar och tekniskt kunnande är två helt olika saker.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Har du hört talas om kommunala bostadsbolag? Idrottsanläggningar? Energibolag? Renhållning? Inte alls ovanligt att kommunala verksamheter är vinstdrivande.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@sajcon:

Hej!

Nu beror det HELT på hur ev kravspec osv ser ut... För att göra en egen plattform eller köpa in tjänster så krävs en upphandling. Om du inte har koll på detta själv så vänd dit till närmsta chef.

Men för att ge dig konkreta tips så kan vi ta ett vanligt scenario på mitt jobb samt hur jag skulle löst det (dock med din uppgift som exempel): AKUT/PANIK - Personen andas häftigt!
- Vi skall streama en video och vi måste ta betalt! Videon skall streamas nu efter lunch så det är bråttom!

Vad hade jag gjort?

A) Sätt upp en videokonferens via ert system (utgår ifrån att ni har ett sådant, typ adobe connect eller liknande). Skapa ett nytt mötesrum med lösenord. Sänd streamen via mötesrummet och ge koden till dem som betalat.

B) Säga att vi endast kan ta betalt för färdigfilmat material och att man sedan kan köpa materialet (via FTP, webb eller vad som).

OBS: Detta är bara så kallade brandsläckningslösningar men ofta så lär man sig väldigt mycket va dem och detta ger än erfarenhet inför ett skapande av en kravspecifikation.

Den korrekta vägen om ni nu skall erbjuda tjänsten:
1. Undersök behovet (väldigt detaljerat) med kunderna.
2. Utred om ni vill skapa lösningen in house eller förlita er till en extern leverantör (utgår nästan ifrån en extern leverantör i ert fall)
3. Kolla med ekonomerna vi ni har för budget.
4. Skriv en kravspecifikation med exakta uppgifter. Tidsramar, funktioner, garantier, support osv osv.
5. Kravspecen skickas ut till leverantörer.
6. Ta in alla svar, lås in er och sprätta kuvert. Välj företag.
7. Påbörja arbetat.

Notera att offentliga upphandlingar tar TID. Dvs kunden kommer inte ha en färdig lösning samma vecka. Sedan skall leverantörerna hinna skapa lösningen och leverera den enligt kravspec.

Därav brandsläckningslösningen under tiden om det nu krävs. Bästa är om ni kan skippa den och i stället meddelar kunderna att ni jobbar på funktionen och att dem hoppas kunna vara i bruk 2018.... vad ni nu anser vara rimligt.

Permalänk

Twitch.tv, efter ett tag kan man ju bli partner och få pengar genom subscribers. Tills dess kan man ju ta donationer via Swish & Paypal.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Tack för feedback!

Jag är så klart inte ensam med att jobba med detta. Jag är främst tekniskt ansvarig över att feeden sätts ihop på rätt sätt med hårdvara och mjukvara.
Så kunskap om STIM, rättigheter, upphandlingar osv finns självklart redan men snällt att ni är brydda om att det sköts på rätt sätt! Det kan jag garantera att det ska göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sajcon

Har svårt att se att ni skulle stå för mer än datorn som programvaran körs på, samt videokameror, mikrofoner, och videomixer då. Utöver det kanske det är bäst att de hyr in eget folk, har egna avtal med videoplattformar osv? Låter onödigt att ni ska agera produktionsbolag, och alla kanske inte vill använda er som produktionsbolag för den delen.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Självklart får majoriteten stå för vart det ska sändas själva. Över lag är det nog den mest attraktiva delen med detta, att de just kan få en live-feed till deras egna valfria plattform. Men alla har nog inte den möjligheten och då vill vi undersöka vad det finns för alternativ att erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sajcon:

@Petterk:
Självklart får majoriteten stå för vart det ska sändas själva. Över lag är det nog den mest attraktiva delen med detta, att de just kan få en live-feed till deras egna valfria plattform. Men alla har nog inte den möjligheten och då vill vi undersöka vad det finns för alternativ att erbjuda.

Alla har väl ett alternativ att hyra in produktion från extern part? Kan de betala er för tjänster så kan de betala någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alla har väl ett alternativ att hyra in produktion från extern part? Kan de betala er för tjänster så kan de betala någon annan.

Självklart är det så. Hittar de andra alternativ som de anser vara bättre och mer attraktiva än det vi har möjlighet att erbjuda så kan dom ju använda sig av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sajcon:

Självklart är det så. Hittar de andra alternativ som de anser vara bättre och mer attraktiva än det vi har möjlighet att erbjuda så kan dom ju använda sig av det.

Så ni ska erbjuda ljud- och bildtekniker/operatör/producent samt teknikansvarig för att erbjuda direktsänd videoproduktion? Hade så varit fallet hade du väl haft ett gäng anställda du kunnat konsulterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sajcon:

Hej!

Jag jobbar just nu för en kommunal anstalt där vi husar mycket konserter, konferenser och mycket mer. Jag har huvudansvar att ta fram möjligheten för våra kunder att streama deras event på valfri plattform(Facebook, youtube ....).

Det tekniska sitter överlag och vi håller på att beställa in rätt hårdvara för att bygga en portabel enhet som kan erbjuda kvalitativ streaming i hela huset.

Dock kom frågan från min chef om hur man löser det ifall kunden vill kunna sälja biljetter till sitt event och inte bara ha en gratis-feed på valfritt plattform.

Min bakgrund kommer i stort sett från år av gaming-streaming + ljudteknik och där har jag aldrig ens behövt ge detta en tanke så nu letar jag efter idéer och möjligheter för att få det så bra som möjligt. Finns det någon bra tjänst man kan köra sin feed igenom där tittarna måste betala för att få access till den? Eller någon kul mjukvara? Egen server? osv.

Sweclockers brukar ha lärda användare utöver det vanliga så hoppas på det bästa!

Du kan ju inte ta betalt för Facebook stream, då du inte har tillgång till Facebook plattform, du får ju helt enkelt koda en egen live stream service där du kan aktivera för titta på den, precis som Blizzard gör med sin BlitzCon.

Om du vill ha en service för stream och live betalning och inte kan koda så kan jag sälja dig ett system special anpassad efter dina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Du kan ju inte ta betalt för Facebook stream, då du inte har tillgång till Facebook plattform, du får ju helt enkelt koda en egen live stream service där du kan aktivera för titta på den, precis som Blizzard gör med sin BlitzCon.

Om du vill ha en service för stream och live betalning och inte kan koda så kan jag sälja dig ett system special anpassad efter dina behov.

Du får nog tänka på att forumet inte är till för att marknadsföra ditt egna bolags tjänster. Så vitt jag kan se har du inga referenser för sådana uppdrag till att börja med, så jag ser inte hur du kan delta i en kommunal upphandling