Permalänk
Medlem

Kovertera till ESXi

Hej!
Har idag en server med Windows Server 2012 R2 installerat.
Den agerar filserver, plex server, lite spelservrar osv.

Jag funderar nu på att konvertera och köra några virtuella maskiner istället. Detta för att kunna sätta upp någon/några linux installationer också för att köra bl.a hemautomation på.

Min fråga är nu då:
Kan jag på något sätt spara ner min nuvarande installation i en image för att sedan återkapa den i den virtuella miljön utan att behöva installera om allt?

Det hade ju underlättat väldigt mycket.
Eller hur hade ni gjort?

Spec på servern står i beskrivningen.

Edit: Har ett P212 Raid kort med batteri liggande, funderar på att installera det i servern samtidigt. Ser ni någon vinst i att köra med det istället för den inbyggda controllern.

Tacksam för svar och tips.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Du kan använda "VMware vCenter Converter Standalone" som kan convertera din Windows Server 2012 R2 live eller nerstängd.

Mycket smidigt och lätt att göra.
Sen tycker jag et är super att du kör ESXi, du kommer bli så nöjd

Lycka till!

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

@edroon:
Ok, så den funkar för att fixa en image på en befintlig server alltså.
Kopierar den all data till typ en image som jag kan lägga på en extern disk så jag kan formatera servern och sedan börja om från scratch då eller?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

@edroon:
Ok, så den funkar för att fixa en image på en befintlig server alltså.
Kopierar den all data till typ en image som jag kan lägga på en extern disk så jag kan formatera servern och sedan börja om från scratch då eller?

Nej, den konverterar din nuvarande server till esxi. ingen image, extern disk eller övrig utrustning krävs.
Har du bara en server? Självklart behöver du ha en parallell esxi server för att det ska fungera.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

ESXi är en toppenprodukt men givet förutsättningarna hade jag nog personligen kollat upp om Proxmox VE kunde lösa dina behov på ett smidigt sätt då den även stöder container-virtualisering: (smidigt för hemautomation).
https://www.proxmox.com/en/

Migrationer kan alltid innebära problem, finns dock ofta relativt enkla lösningar som man kan ta till: https://forum.proxmox.com/threads/physical-to-virtual-machine...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Jag skulle aktiverat Hyper-V hypervisorn som redan finns i Windows Server och skapat VMs där.
Då har då möjlighet via din host, att enkelt flytta filer mellan dina nya VMs som du skapar och det som redan ligger på hosten.

Tror det kan bli svårt att ta en hel avbild av det du har och sedan flytta om du inte har tillgång till fler maskiner.

Om du sedan skulle vilja byta till esxi så blir det betydlig enklare eftersom du då kan exportera ut dina VMs och konvertera in dem till esxi efterhand. Någon annan vet säkerhet hur.

Detta är inte något utlåtande om att Hyper-V är bättre än esxi eller tvärt om, utan mer en idé om hur du enklast flyttar ditt data och dina applikationer utifrån din nuvarande situation.

Valet av Hypervisor är upp till dig, alla är bra med sina fördelar och nackdelar. Tror inte du kan gå fel oavsett vilken du is lutet väljer om ditt behov är att köra ett par virtuella maskiner med lokal lagring.

Lycka till!

PS. Själv kör jag Proxmox VE då jag kör både LXC containers och virtuella maskiner. Har en bakgrund från Hyper-V och detta har varit fungerat toppen det med.

Lagt till mitt eget val av hypervisor
Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Jag kan inte svara på hur det fungerar med Windows, men för många år sedan (runt 2009 tror jag det var) så gjorde jag en kopia av en fysisk HDD med FreeBSD till en virtuell disk i VMware Server. Denna HDD sjöng verkligen på sista versen och datorn hade börjat strula pga disken. Jag dumpade in hela disken i en ny VM i VMware Server, startade den, och i stort sett allt fungerade direkt! (Från vad jag minns så hade jag främst lite problem med en realtidsapplikation på den tiden, som inte funkade lika väl i en virtuell miljö.)

Den VM:en fungerar än idag, efter vidare migrering till ny hårdvara och ESXi 5, och sen upp på ESXi 6, även om det mesta den serverade en gång i tiden har ersatts med nya VMar och inte längre är igång.

Väldigt smidigt med VMware!

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

Ja problemet för mig är väl att jag bara har en fysisk server, jag har alltså ingen annan att köra igång något på.

Jag hade verkligen hoppats slippa att installera om hela servern för att få den funktionaliteten jag funderar på. Börjar nu ångra att jag inte körde igång med ESXi direkt när jag köpte servern, men då fanns inte behovet för flera maskiner.

Proxmox är väl ett alternativ, men blir nog VM Ware om jag ska köra något.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

Nej, den konverterar din nuvarande server till esxi. ingen image, extern disk eller övrig utrustning krävs.
Har du bara en server? Självklart behöver du ha en parallell esxi server för att det ska fungera.

Den konverterar väl ändå servern till en Virtuell Maskin, inte till en esxi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Den konverterar väl ändå servern till en Virtuell Maskin, inte till en esxi.

Ja det stämmer, till en VM.

I convertern kan du välja att göra en P2V (Physical to Virtual) konvertering. Sedan så väljer du till vilken destination du vill ha VMen till. Det kan vara allt från en existerande ESXi host (som är upp och snurrar redan) eller till en image. Dvs ett gäng filer där några filer är dina diskar som gjorts om till VMDK-filer och en vmx-fil som är inställningarna för din virtuella hårdvara. Dessa filer kan du sedan kopiera till en annan plats för att senare importera dem i en VMware Workstation / Fusion eller ESXi miljö.

Dock så skulle jag inte rekommendera att konvertera en befintlig stor "data-disk" (läs 8TB) disk till VMDK utan istället försöka lägga detta data på en fileshare istället. OS-diskar är inga problem att konvertera.
Jag gör detta varje gång jag ominstallerar en fysisk dator då kan jag alltid köra igång "den gamla" datorn virtuell för att kolla olika inställningar jag hade i vissa applikationer/OS osv.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske får bli till att spara undan lite data och börja om på nytt iallafall.
Så kan jag ju börja använda mitt P212 raid kort också.

Sitter idag 4st WD Red diskar som sköter lagring och en SSD som har fungerat som OS disk.
Är det någon ide att ha kvar SSD:n? Ska man kanske köra esxi installationen på den sen?
Eller hur funkar det?

Tanken är väl till en början iallafall att köra en Linux och en Windows VM.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Om du skall ha en lagringsserver också så skulle jag rekommendera att du tittar lite på unraid.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

@depalma:
Ytterligare ett tips. Istället för proxmox så skulle jag kolla på xenserver. Dock har de gjort om en del från 7.2->7.3 kan hända att du inte kan ha mer än 2-3 vms igång utan att betala iofs. Men kanske kan vara värt att kolla närmare på.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Med din nuvarande Windows-installation på en separat disk kan du säkert lägga in den som den är i en VM via RDM (Raw Device Mapping), eller använda RDM för att kopiera innehållet via en temporär VM till en ordentlig VMDK. Jag vill minnas att RDM inte officiellt supportas för lokala diskar, men går att komma runt med lite konsolkommandon. Jag körde RDM för två stora diskar till min FreeNAS-VM innan jag hade ett kontrollerkort för de, och det fungerade klockrent.

ESXi kan du med fördel installera på en USB-sticka. Funkar fint med 16 GB. Du behöver inte större, eller mer kraftfullt, för att ESXi ska fungera bra. En SSD är ordentligt overkill.

P212 funkar säkert fint för VM-lagring, men tänk på att det kortet har begränsning på max 2 TB per fysisk enhet, även om det kan skapa större logiska volymer.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

@kai:
Aha, bra tips, då kanske jag skulle installera ESXi på ett usb minne och sätta det i den interna usb porten på min microserver. För att sedan läsa in den gamla installationen.

Det vore ju överlägset gött om det fungerar.
Ang. P212 så verkar den stödja större diskar efter firmware uppdatering om jag läst rätt.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

@depalma:
Pga pålitligheten så skulle jag nog överväga att tjonga in den minsta och billigaste SSD/HDD du hittar istället för usbminnen, om det är för skarpdrift av något. Om du ändå vill ha usb så ta 2 st och installera det på dem båda direkt och testa att boota från dem båda Innan du börjar installera saker. Då har du en snabb och enkelt "backup" om minnet pajjar. Egen erfarenhet

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

120GB Intel 320 SSD kanske är overkill ändå då..
Hmm, ingen som har en liten SSD liggande?

Och btw, mitt raid kort är ett P222, inget annat. Ibland är man inte helt pigg i pallet...

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@depalma:
Pga pålitligheten så skulle jag nog överväga att tjonga in den minsta och billigaste SSD/HDD du hittar istället för usbminnen, om det är för skarpdrift av något. Om du ändå vill ha usb så ta 2 st och installera det på dem båda direkt och testa att boota från dem båda Innan du börjar installera saker. Då har du en snabb och enkelt "backup" om minnet pajjar. Egen erfarenhet

Det är nog helt bortkastat. Datan som läses och skrives till USBminnet är i princip endast vid uppstart. De stora leverantörerna skickar med USB-minnen med sina ESXi-installationer

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Skulle 8GB minnen räcka? Har några sådana hemma att testa med isåfall.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Skulle 8GB minnen räcka? Har några sådana hemma att testa med isåfall.

oja, jag kör med 1 eller om det var 2 GB

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy:
Toppen, då testar jag så till en början!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

En fråga till.

Hur fungerar det med IP adresser osv för VMs. Blir det en IP dvs till"Hosten" och VMs nås genom portnummer eller hur fungerar det?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Sötast
Skrivet av depalma:

@Mr_Lazy:
Toppen, då testar jag så till en början!

Lättast i ditt fall borde väl ändå bara att vara som någon annan nämnt längre upp i tråden?

Windows Server har redan inbyggd hypervisor, bara att skapa en ny linux burk som körs ovanpå Windows?

(Ja, jag tycker också att esxi är fan så mycket roligare att leka med) - men i praktiken så har du redan kommit 90% av vägen med din nuvarande setup.

Permalänk
Inaktiv

Som @flummster skriver, varför inte bara installera Hyper-V tjänsten på din server när den redan finns inbyggt?
Där kan du sedan skapa dina virtuella maskiner.

Permalänk
Medlem

@Allexz:
Ja, det skulle såklart vara lättast. Men frågan är väl om man inte skulle löpa hela linan ut nu när man ändå håller på.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Vilken Lina?
vad vill du uppnå?

Hyper-V är en fullvärdig hypervisor på samma nivå som ESXI.
ESXI har några specifika funktioner som den är bättre på men frågan om du behöver dem.

Hyper-V har istället ett oslagbart HW stöd iom att i princip allt som funkar på W10 går att använda till en Hyper-V server.

Du kan köra virtuella Windows/linux/BSD maskiner på Hyper-V
Du kan skapa de nät du behöver för dem utan problem.
du kan mappa in viss hårdvara om du vill göra det (jag brukar försöka undvika det så långt som möjligt dock).

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

@mats42:
Vad vill jag uppnå? Jadu, ett smidigt sätt att kunna köra flera virtuella maskiner.
Lära mig något nytt.

Har väl snöat in på VMWare mest för att det verkar vara Goto lösningen för virtualisering.

Min nuvarande Windows server installation kör ju en del grejer idag.
Ska man då köra hyper-v på den eller vill man ha en hypervisor som inte kör något "på sig" och kör alla grejer i virtualiserad miljö.

Om jag nu inte rör ihop det för mycket, dvs. vill man inte ha allt virtualiserat och inte bara lite?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

@mats42:
Vad vill jag uppnå? Jadu, ett smidigt sätt att kunna köra flera virtuella maskiner.
Lära mig något nytt.

Har väl snöat in på VMWare mest för att det verkar vara Goto lösningen för virtualisering.

Min nuvarande Windows server installation kör ju en del grejer idag.
Ska man då köra hyper-v på den eller vill man ha en hypervisor som inte kör något "på sig" och kör alla grejer i virtualiserad miljö.

Om jag nu inte rör ihop det för mycket, dvs. vill man inte ha allt virtualiserat och inte bara lite?

Hyper-V i win2016 är också bra VM lösning.
Kom bara ihåg att köra hosten helt ren dvs bara hosten.
Sen kan du bygga på med flera VM’s osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

@depalma: vmware är inte längre 'goto' lösningen idag. De flesta nya mindre datacenter som behöver Windows VMs kör nästan uteslutande Hyper-V eftersom att licensieringen för hypervisor ingår i Windows datacenter.

Jag kan tycka att vmware har hanterat många saker sjukt kasst senaste åren, titta bara på deras Java-webbsida som är deras primära verktyg för att hantera miljön.

Precis som många andra har skrivit så tycker jag att du ska installera Hyper-V och börja där. Det är absolut enklaste vägen för att lära dig virtualisering. Skulle du sen vilja migrera till någon annan platform så behöver du i princip bara konvertera om dina VMs diskar och importera dem.

Angående din nätverksfråga. De flesta hypervisors (inkl hyper-v) skapar en nätverksbrygga där både hosten och dina VMs kommer att vara inkopplade. Tänk en vanlig switch som är virtuell. Dina VMs kommer att ha en egen MAC-adress och behöver tilldelas adresser precis på samma sätt som fysiska maskiner.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

@depalma: vmware är inte längre 'goto' lösningen idag. De flesta nya mindre datacenter som behöver Windows VMs kör nästan uteslutande Hyper-V eftersom att licensieringen för hypervisor ingår i Windows datacenter.

Jag kan tycka att vmware har hanterat många saker sjukt kasst senaste åren, titta bara på deras Java-webbsida som är deras primära verktyg för att hantera miljön.

Precis som många andra har skrivit så tycker jag att du ska installera Hyper-V och börja där. Det är absolut enklaste vägen för att lära dig virtualisering. Skulle du sen vilja migrera till någon annan platform så behöver du i princip bara konvertera om dina VMs diskar och importera dem.

Angående din nätverksfråga. De flesta hypervisors (inkl hyper-v) skapar en nätverksbrygga där både hosten och dina VMs kommer att vara inkopplade. Tänk en vanlig switch som är virtuell. Dina VMs kommer att ha en egen MAC-adress och behöver tilldelas adresser precis på samma sätt som fysiska maskiner.

Vill bara tillägga kör inte något antivirusprogram på din hyper-v host, dels behövs det inte för du ska aldrig hantera filer på den mer än din VM’s men också så blir de oftast strul med AV på hosten.
Kör Windows egna defender om du ska köra något.

Och för guds skull kör ReFS på din host’s lagringdiskar som du lägger dina VHDX på.
ReFS fungerar väldigt bra med Hyper-V

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V