Råd om hur jag skall reklamera en Asus monitor?

Permalänk
Medlem

Råd om hur jag skall reklamera en Asus monitor?

Hej på er!

Jag skulle vilja ha råd om hur jag skall göra med en monitor som inte fungerar som den skall (jag tror det är monitorn)
Jag har en ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync köpt på Inet
Asus

Den har fungerat bra men jag har ett problem som jag upplever kommer och går,
en vertikal linje från toppen till botten som ett hårstrå tjocklek.
den syns ungefär 30,6-7 cm från vänster till mitten och 30,8 cm från höger till mitten
Och bara ibland, det är det som är problemet.
När man läser text så förvränger den alla bokstäver som linjen går igenom.

Jag har senaste grafikdrivrutinerna.
datorn är stationär och flyttas aldrig.
jag har monterat upp och ner den (tagit ut sladdarna) några gånger när datorn själv varit på service hos Inet men har aldrig varit inne med själva monitorn.
Windows 10 är ominstallerat 2 ggr sedan köpet av datorn juli 2016

Min fråga hur reklamerar jag en sådan sak, om tekniker inte kan se felet kan jag ju få betala för kontrollen?
Hur påvisar jag det, fotograferar skärmen när det syns eller filmar?
Är detta ett känt fel på monitorer?

Permalänk
Medlem

Ta bilder och skicka i ett mail till Inets kundtjänst är mitt tips. Deras kundtjänst är en av de bästa som jag någonsin har haft att göra med.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Avstängd

Filma problemet och skicka filen till Inet så de kan se det och att du iallafall kan bevisa att felet finns där.
Jag tycker inte det ska vara några problem men som du säger så är det alltid strul med fel som kommer och går. Du har inte hittat något sätt att mana fram problemet eller så? Att du kör någon speciell färg på bilden eller i vissa program eller i vissa spel?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ok då skall jag försöka att både ta bild och filma!

@Stefflo
Näe jag kan inte se någon "röd tråd" när jag får felet, dock märks det i windows på skrivbordet och när det synns finns det kvar även i spel.

Jag har också startat om datorn när det uppstår och det försvinner inte då.
Var för det bara syns ibland kanske 20-25% av tiden vet jag inte.

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för grafikkort? Hade ett liknande problem med MG279Q och mitt R9 Fury, men fick ordning på det genom att sänka skärmen till 143Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Vad har du för grafikkort? Hade ett liknande problem med MG279Q och mitt R9 Fury, men fick ordning på det genom att sänka skärmen till 143Hz.

Jag har ett "ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3"
Har inte pillat med frekvensen alls, hmm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Salvion:

Jag har ett "ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3"
Har inte pillat med frekvensen alls, hmm

Är det såhär du menar?

Permalänk
Medlem

Ja tror att det ser ut ungefär så.
Jag inser när jag tänker på det att det inte är så mycket ett streck som syns utan en "linje" som försvinner, det är alltså inte ett tex svart streck utan tex en bokstav blir förvrängd, som om man klipper bort en vertikal del av den och trycker ihop den igen.

Permalänk
Inaktiv

Om du tar upp menyn på skärmen, står det att upplösningen är 2560x1440?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Om du tar upp menyn på skärmen, står det att upplösningen är 2560x1440?

Jupp 2560 x 1440 rekommenderas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Salvion:

Jupp 2560 x 1440 rekommenderas

Var lite otydlig, menar menyn som finns i själva displayen, där du ställer in ljusstyrka och sådant. När det blev sådär konstigt för mig var upplösningen typ 2568x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Var lite otydlig, menar menyn som finns i själva displayen, där du ställer in ljusstyrka och sådant. När det blev sådär konstigt för mig var upplösningen typ 2568x1440.

Aha det kollade jag inte när felet var senast (någon dag sedan) skall ha det i minnet och kolla upp det, tack för tipset!