Permalänk
Medlem

XC60 D4, 2014 här.
0.7 i snitt, 0.8+ med takbox.

Fin bekväm bil, men billig är den inte

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för en v60.
Kör en 2014 R-design med D4 på 163hk, 0,5L/100km.
1520:- i skatt och "billig" i service. Dom ligger väldigt bra till i pris på blocket nu om du kollar tex Ocean Race modellerna.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Jag äger min andra bil nu. Skaffade körkort ganska sent, hann bli 24 år.
Skaffade min första bil när jag va 25år. Är snart 32 år iår.

Första bilen blev en gammal V40 från -99. En ganska pålitlig bil tycker jag, Bromsar va väl största bekymret inför besiktning. Bytte lite delar och programerade om bilen och vips 250-260hk på en 1410kg tung bil. Men nog sakt om de.

Min andra bil blev en Ford Focus ST från 2012. Stor motor och mycket utrustning,vill ha hästkrafterna vid omkörning. Köpte bilen för 179.000:- som hade gått 53xx mil. Jag kör ca 1200mil om året, så värdeminskningen är inte överdriven iaf.

Jag va självklart sugen på en Volvo, men jämförde jag priserna med en Ford Focus ST med en Volvo T5 R-design, så va de väldig stor skillnad.

Servade bilen för första gången Sommaren 2017. Lämnade in den hos en fordverkstad, ca 4000:- för service + 700kr för bromsvätskebyte.

Skatten går på strax under 1600kr.

Min förbrukning ligger på 9,1/100km, kör både i stan och landsväg. En Ford Focus med en mindre motor och ST-line paketet är säkert en mycket trevlig bil, Finns både som kombi och hatchback. Och du får säkerligen ner förbrukningen jämnfört med min. Jag har en ganska tung högerfot ibland.

Volvo har en lite lyxigare känsla över sig, speciellt när man sitter i bilen. Men Ford är inte alls dumt! Däremot ska de vara ST-Line minst. En Ford utan ST-line är ju en gubbabil!

Mycket bil för pengarna tycker jag.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Rullar runt i en XC60 T5 R-Design (254 hk @ 400 nm, 1800 kg) med lite polestaruppgraderingar. Håller med om det mesta som nämnts, den är inte speciellt billig att äga jämfört med icke-suvarna.

Service + Däckhotell = 248 kr månaden (Inclusiveavtal)
Försäkring = 633 kr månaden inkl tryckhetspaket, 2500 mil+ (förmodligen halva för gamlingar)
Skatt = 1370 kr året
Däck + fälgar = 4 x (3000 kr/däck, 3000 kr/fälg) -> dubbelt så dyrt som S60 om man vill ha liknande specs
Soppa (98) = 3000 kr månaden, 1L/mil med min körstil (0.6 landsväg)

Valfritt
Biltvätt = 300 kr (2 x 150 kr) mån
Rekond = 5000 kr år
Vindruta = 1600 kr år (stenskott )

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på snacket om diesel som pågår just nu så skulle jag hålla mig ifrån en dieselbil. Jag tror egentligen inte att diesel kommer att försvinna, men det verkar finnas en överhängande risk att många europeiska städer sätter restriktioner på att köra dagens dieselbilar i sina stadskärnor.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Bagageutrymmet är ganska begränsat om du jämför med en vanlig kombi typ V70/A6/Passat. Det är en V60 med lite högre i tak så du får inte med dig särskilt mycket packning på en resa till fjällen/balkan i en XC60.

150k är nog dessutom för lite för en duglig XC60 skulle jag säga.

Visa signatur

MSI MPG Z390 GAMING PLUS | I5-9600K | ASUS ROG STRIX 1070 8GB | 16 GB 3200 MHz | 500 GB NVMe

Permalänk
Medlem

Kör Volvo själv, pendlar dock inte så mycket och har iofs familj.
Hade jag varit själv eller haft brud endast och pendlat hade jag satsat på en Hyundai i30.
Sjukt mkt bil för pengarna.

Permalänk

Ska du pendla under 3 mil/dag, så tänk inte ens på diesel

XC60 är en ok bil, har provat både äldre och nya, men som påpekats tidigare är dem små invändigt
och det ryms inte speciellt mycket i bagaget.

Var själv inne på en sådan AWD när jag skulle byta bil, men fastnade för en S80 FT Summum istället, större invändig och
man sitter otroligt bra i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Ska du pendla under 3 mil/dag, så tänk inte ens på diesel

XC60 är en ok bil, har provat både äldre och nya, men som påpekats tidigare är dem små invändigt
och det ryms inte speciellt mycket i bagaget.

Var själv inne på en sådan AWD när jag skulle byta bil, men fastnade för en S80 FT Summum istället, större invändig och
man sitter otroligt bra i den.

Jaså? S80 är alltså större invändigt? Det trodde jag inte! Trodde att xc 90 var störst, följt av xc70, xc60. Jag kanske får tänka om! Audi A6 är kanske något också som jag ska titta på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Jaså? S80 är alltså större invändigt? Det trodde jag inte! Trodde att xc 90 var störst, följt av xc70, xc60. Jag kanske får tänka om! Audi A6 är kanske något också som jag ska titta på!

XC60 upplevs liiite större än S60, känns som innerdörrformen ger något mer plats i bredd och du har mer utrymme i längd både bak och fram. Skuffen är inte så stor men fäller man baksätena så går det in ett par tvåmeterssängar stackade på varann, med minimal öppning på bakluckan. Om man inte vill ha en packåsna så är det rätt okay, räcker för mina ändamål med hästlängder, verken mer eller mindre. Yttermåtten (bortsett från höjden) var i princip lika jämfört med S60. Höjden räcker nog bra till, om man inte är 2+ meter.

Permalänk

Föredrar V70/XC70 över XC60. Bättre komfort i mitt tycke och framförallt bättre sikt (XC60 är rätt tjock om baken vilket gör att man ser skitdåligt i speglarna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0gelbice:

Föredrar V70/XC70 över XC60. Bättre komfort i mitt tycke och framförallt bättre sikt (XC60 är rätt tjock om baken vilket gör att man ser skitdåligt i speglarna)

Jag tycker sikten bakåt är riktigt bra, känns som riktiga lastbilsspeglar både på insidan som utsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Rullar runt i en XC60 T5 R-Design (254 hk @ 400 nm, 1800 kg) med lite polestaruppgraderingar. Håller med om det mesta som nämnts, den är inte speciellt billig att äga jämfört med icke-suvarna.

Service + Däckhotell = 248 kr månaden (Inclusiveavtal)
Försäkring = 633 kr månaden inkl tryckhetspaket, 2500 mil+ (förmodligen halva för gamlingar)
Skatt = 1370 kr året
Däck + fälgar = 4 x (3000 kr/däck, 3000 kr/fälg) -> dubbelt så dyrt som S60 om man vill ha liknande specs
Soppa (98) = 3000 kr månaden, 1L/mil med min körstil (0.6 landsväg)

Valfritt
Biltvätt = 300 kr (2 x 150 kr) mån
Rekond = 5000 kr år
Vindruta = 1600 kr år (stenskott )

Ang bränsleförbrukningen, vad menar du med körstil? Hur kör du? Jag brukar hålla 130-140 vid längre körningar, och normal till jobb, och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Ang bränsleförbrukningen, vad menar du med körstil? Hur kör du? Jag brukar hålla 130-140 vid längre körningar, och normal till jobb, och liknande.

Min körstil är lite semiaggresiv, accelererar ganska hårt efter stopp. Det är endast vid accelerationer den slukar precis som alla andra bilar, men den väger ändå 1800 kg (just min modell), ungefär som en V90. 130-140 ska inte vara nått problem, iaf inte om du har 8-stegade lådan och 4 cyl VEA. Ligger runt 2000 rpm i dessa hastigheter. Val av däck har en ganska stor inverkan på förbrukningen, möjligen sportluftfilter. Har inga direkta siffror men under litern i 140 på E4 helt klart, men den är ju inte helt platt på sina ställen och rent av sönderkört på andra.

Har tyvärr inga exakta siffror att ge då jag själv inte bryr mig så mycket om dom, vet bara att mätaren brukar stå på 70 mil när jag ska tanka och det brukar gå i strax under 70 L enligt pumpen. Kör 2 mil stadskörning varje dag och 30-50 mil långkörningar på helgen där minst hälften är motorväg.

Jag har kommit ner till strax över 6 dl/mil på 90-väg (utan stopp), sportluftfilter, 255 sommarsulor och tom bil. Vill helst ligga på 95 (95 riktiga) för att sista växeln ska i, går dock att få i den i semiläge eller eco+.