Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jag snackade ytterst filosofiskt. Jag har ändå en förståelse för att "gemene medelsvensson" kan tycka att det känns orimligt att betala en avgift på 125:- för ett kinapaket värde 30:-, därav hatstormen mot PN.

Jag står även fast vid att jag anser att det borde gå att effektivisera denna hantering.

Sist men inte minst har vi nu redan börjat se aftonblaskan-artiklar som spekulerar i att paketen istället kan börja ta en vända genom EU.
Återigen så står jag då fast vid: Vore det inte bättre om inblandade parter försöker lösa problematiken med förtullning/transport istället för att lägga tiden, energin och pengarna på en workaround där paket ska fraktas _ännu_ längre bara för att komma runt avgiften?

Permalänk
Medlem

Som egenföretagare med en webshop så konkurrerar jag faktiskt med aliexpress. Självklart är denna avgift bra för mig, men jag är ändå inte positiv. Jag tycker att man ska göra rätt för sig och betala moms och tull, för detta bekostar ju trots allt vår välfärd. Men att det ska vara så krångligt i vår tid, vi lever ju trots allt på 2000-talet, så jag förstår att man inte bryr sig om detta som privatperson. Hade det varit enklare att deklarera importen så hade nog fler varit villiga att göra det. En kundportal där man fyller i en enkel deklaration med innehåll och värde. och sedan kopplar den till tracking-numret så känner systemet av att den är klar när paketet anländer till sverige. Gör sedan stickprov och belägg uppenbart felaktiga deklarationer med ett rejält vite.

Så många gånger som jag har svurit över krångliga tulldeklarationer och jag har önskat att jag helt enkelt också kunde skita i det...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Haha, riktigt festligt att nu @Bläckman kommer in här och föreslår _EXAKT_ samma system jag själv redan pitchat ett par sidor bak i tråden.
Som sagt, jag ser inte problemet, vi ser lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Haha, riktigt festligt att nu @Bläckman kommer in här och föreslår _EXAKT_ samma system jag själv redan pitchat ett par sidor bak i tråden.
Som sagt, jag ser inte problemet, vi ser lösningar.

Lång tråd, även guldkornen är lätta att missa...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sist men inte minst har vi nu redan börjat se aftonblaskan-artiklar som spekulerar i att paketen istället kan börja ta en vända genom EU.

DN (tror jag det var) hade nån artikel med samma teori för någon dag sedan. Även om man kommer runt avgiften så ökar ju fraktkostnaden. Vad kostar det att skicka ett paket från t.ex. Tyskland, en hundring?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jävla gnäll i den här tråden. Flytta till Kina då, om det är så bra och den Svenska staten är så hemsk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Liten feedback.
Idag trillade 2st små påsar med kinaskit in utan någon extra fakturering.
Jag har 4st återstående eBay försändelser kvar där troligen något anländer efter 1 mars.
Blir kanske både spännande och tråkigt samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Som egenföretagare med en webshop så konkurrerar jag faktiskt med aliexpress. Självklart är denna avgift bra för mig, men jag är ändå inte positiv. Jag tycker att man ska göra rätt för sig och betala moms och tull, för detta bekostar ju trots allt vår välfärd. Men att det ska vara så krångligt i vår tid, vi lever ju trots allt på 2000-talet, så jag förstår att man inte bryr sig om detta som privatperson. Hade det varit enklare att deklarera importen så hade nog fler varit villiga att göra det. En kundportal där man fyller i en enkel deklaration med innehåll och värde. och sedan kopplar den till tracking-numret så känner systemet av att den är klar när paketet anländer till sverige. Gör sedan stickprov och belägg uppenbart felaktiga deklarationer med ett rejält vite.

Så många gånger som jag har svurit över krångliga tulldeklarationer och jag har önskat att jag helt enkelt också kunde skita i det...

Fattar inte att man tycker det är krångligt. Postnord sköter tulldeklarationen, man får en avi i brevlådan, hämtar paketet och betalar tull+moms+avgift. Är ju hur enkelt som helst.

Personligen tycker jag det är mest gnäll om det här med avgiften. Jävligt märkligt att folk kan tanka bilen för 800:- flera gånger i månaden, men om det tillkommer nån liten slant på ett paket, ja då jävlar gnälls det som om jordens undergång stod för dörren.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla småpaket x 300kr i extrakostnad så blir det snabbt dyrare än bensinkostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fattar inte att man tycker det är krångligt. Postnord sköter tulldeklarationen, man får en avi i brevlådan, hämtar paketet och betalar tull+moms+avgift. Är ju hur enkelt som helst.

Personligen tycker jag det är mest gnäll om det här med avgiften. Jävligt märkligt att folk kan tanka bilen för 800:- flera gånger i månaden, men om det tillkommer nån liten slant på ett paket, ja då jävlar gnälls det som om jordens undergång stod för dörren.

Du kan ju inte jämföra äpplen och päron. Om vi jämför såhär, om du skulle behöva betala 5000kr i avgift varje gång du tankar för 800kr så hade du nog också blivit förbannad.. detsamma gäller om man köper något för 10-20kr och behöver betala 125kr i avgift per paket. Det blir väldigt mycket i längden samt nästan helt förhindrar handeln med Kina, vilket inte är ok. Istället kommer du få gå och köpa samma grejer fast hos typ kjell & company fast för x1000 priset, vilket inte gynnar någon annan är de stora butikskedjorna.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fattar inte att man tycker det är krångligt. Postnord sköter tulldeklarationen, man får en avi i brevlådan, hämtar paketet och betalar tull+moms+avgift. Är ju hur enkelt som helst.

Personligen tycker jag det är mest gnäll om det här med avgiften. Jävligt märkligt att folk kan tanka bilen för 800:- flera gånger i månaden, men om det tillkommer nån liten slant på ett paket, ja då jävlar gnälls det som om jordens undergång stod för dörren.

Stora problemet är när det inte är en "liten slant" jämfört med värdet på skräpet man beställt (läs: typ 10 kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Du kan ju inte jämföra äpplen och päron. Om vi jämför såhär, om du skulle behöva betala 5000kr i avgift varje gång du tankar för 800kr så hade du nog också blivit förbannad.. detsamma gäller om man köper något för 10-20kr och behöver betala 125kr i avgift per paket. Det blir väldigt mycket i längden samt nästan helt förhindrar handeln med Kina, vilket inte är ok. Istället kommer du få gå och köpa samma grejer fast hos typ kjell & company fast för x1000 priset, vilket inte gynnar någon annan är de stora butikskedjorna.

Du får jämföra precis hur du vill. Jag menar att det är relevant, man silar mygg och sväljer elefanter och blir sjukt upprörd för småsaker. F.ö. betalar man ju redan en "avgift" när man tankar, den heter skatt och moms och utgör väl typ 80%, så tankar man för 800:- så är det 160:- för bränslet och avgifter på 640:-

F.ö. är det sjukt, det finns troligen väldigt få personer som skulle få för sig att köpa en pryl, t.ex. ett motstånd för 1 kr och få det hemskickat för 60:- från en handlare inom EU. Men när man ska köpa saker från Kina, ja då är det helt plötsligt "självklart" att man gör så för "frakten är fri". Newsflash, det är den inte. Prylen är tokbillig, men frakten kostar. Dels betalar man för frakten direkt i priset och dels är frakten "subventionerad" då Kina klassas som u-land, vilket innebär att Postnord går back på hanteringen. Något som givetvis måste täckas upp på något sätt, t.ex. genom högre priser på andra tjänster (125:- för tulldeklarering kanske) , eller kapitaltillskott från ägarna (dvs staten, som i slutändan är vi skattebetalare).

Hela det här gnällkarusellen har tillkommit pga att folk vant sig vid något som i grund och botten inte är sunt.

Jag beställer själv en hel del från Kina och har sjukt svårt att bry mig om 125:- i avgift. Man får väl helt enkelt göra som man normalt alltid gjort, beställa mer prylar från samma handlare.

Bl.a. har jag köpt DS18B20 givare, dom kostar väl typ en femtilapp st i Sverige, men går på $25 från Kina för 50 st. 400:- + moms + avgift är väl typ 625:-, om jag betalar 8:- eller 12:50 per givare känns helt irrellevant, det är fortfarande rejält mycket billigare.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Istället kommer du få gå och köpa samma grejer fast hos typ kjell & company fast för x1000 priset, vilket inte gynnar någon annan är de stora butikskedjorna.

Du får gärna komma med ett exempel på något som säljs på Kjell & Co som du hittar för 1/1000-del av priset i Kina.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du får gärna komma med ett exempel på något som säljs på Kjell & Co som du hittar för 1/1000-del av priset i Kina.

Det har redan länkats en hel del exempel i tråden. Bara för dig att gå tillbaka och leta.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Det har redan länkats en hel del exempel i tråden. Bara för dig att gå tillbaka och leta.

Det var du som kom med påståendet, men för sakens skull då... Om du söker på t.ex. "Kjell" eller "exempel" här i tråden så hittar du inget exempel där något är 1000 gånger dyrare hos Kjell & Co.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fattar inte att man tycker det är krångligt. Postnord sköter tulldeklarationen, man får en avi i brevlådan, hämtar paketet och betalar tull+moms+avgift. Är ju hur enkelt som helst.

Personligen tycker jag det är mest gnäll om det här med avgiften. Jävligt märkligt att folk kan tanka bilen för 800:- flera gånger i månaden, men om det tillkommer nån liten slant på ett paket, ja då jävlar gnälls det som om jordens undergång stod för dörren.

Klart att det inte är krångligt OM postnord sköter tulldeklareringen. De gånger dom inte gör det betyder ju inte att att det inte ska göras. DÅ blir det krångligt. Jag tycker du ska göra en tulldeklarering på ett paket som gått igenom utan att ha deklareras av ombudet, så får du se vad jag menar.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Jag tycker du ska göra en tulldeklarering på ett paket som gått igenom utan att ha deklareras av ombudet, så får du se vad jag menar.

Det är jag helt med på, speciellt när man ska leta upp tullen. Har flera gånger försökt utröna vad tullen ska vara på prylar, men det är inte lätt. Å andra sidan är det ju en del a det högre priset som du som företagare tar betalt för varan när du säljer den här i Sverige.

Fast nu när du säger det, jag ska nog ta och prova. Det var ju nån artikel i nån av tidningarna häromdan där tullen (tror jag det var) gick ut med att det bara skulle vara att kontakta dom så skulle dom hjälpa till så att man kunde betala tull och moms. Vore faktiskt lite intressant att se hur pass hjälpsamma dom egentligen är mot en privatperson

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Hämtade ut paket idag för ca 200spänn, fick inget påslag från posten noterade dock att AVI:n jag fick i lådan var för REK brev.

Har ett par paket till på ingång från Kina, får se dessa klarar sig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Du får gärna komma med ett exempel på något som säljs på Kjell & Co som du hittar för 1/1000-del av priset i Kina.

Några personliga favoriter just på Kjell & Co:

Ljudkort 31-624 199kr https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone... finns på ebay för 8.29kr exempelvis https://www.ebay.com/itm/Audio-Adapter-3D-Sound-Card-5-1-USB-...

Kjell sålde tidigare en bluetooth 2.0 adapter med a2dp art nr 91-442? för typ 199-299kr som gick att hitta på ebay för under 20kr, den såg ut som dessa https://www.ebay.com/itm/Mini-USB2-0-EDR-Wireless-Bluetooth-D...

Premiumkablar till premiumpris https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/kablar-adaptrar/app... 249kr vs 14.38kr https://www.ebay.com/itm/Strong-Braided-Charge-USB-Cable-Fast...

Och börjar man kolla klassiska jul/sommarkampanjvaror så hittar man exempelvis 48-605 för 12kr https://www.ebay.com/itm/Kitchen-Thermometer-Digital-Food-Mea...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Sir_Magnum: Det är solklart att man hittar dom billigare och det är bra exempel du har. Det jag reagerade på var påståendet om att det var x1000 dyrare hos Kjell. Att småskräp kostar 10-20 gånger mer tvivlar jag inte ett smack på, men 1000 gånger mer tycker jag låter som en grov överdrift.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Petterk: Jag snackade ytterst filosofiskt. Jag har ändå en förståelse för att "gemene medelsvensson" kan tycka att det känns orimligt att betala en avgift på 125:- för ett kinapaket värde 30:-, därav hatstormen mot PN.

Jag står även fast vid att jag anser att det borde gå att effektivisera denna hantering.

Sist men inte minst har vi nu redan börjat se aftonblaskan-artiklar som spekulerar i att paketen istället kan börja ta en vända genom EU.
Återigen så står jag då fast vid: Vore det inte bättre om inblandade parter försöker lösa problematiken med förtullning/transport istället för att lägga tiden, energin och pengarna på en workaround där paket ska fraktas _ännu_ längre bara för att komma runt avgiften?

Men då får personen ifråga sluta köpa saker för småören. Varför ska Kina vara annorlunda än resten av världen? Bara för att ens innevånare inte klarar av att vara konsekventa? Sedan är det FORTFARANDE TULLVERKET som krävt detta. Inte PN.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Sir_Magnum: Det är solklart att man hittar dom billigare och det är bra exempel du har. Det jag reagerade på var påståendet om att det var x1000 dyrare hos Kjell. Att småskräp kostar 10-20 gånger mer tvivlar jag inte ett smack på, men 1000 gånger mer tycker jag låter som en grov överdrift.

Men herregud.. du tog x1000 som ett väldigt seriöst påstående? Du har aldrig hört någon tidigare som sagt "Nej den kostar 1000 gånger mer" eller "hen är 1000 gånger snyggare än..."

Jag menade givetvis inte 1000x mer, det var ett begrepp för att du skulle förstå att det handlade om överdrivet mycket påslag på priset. Men för all del, jag ska vara tydligare nästa gång.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Men herregud.. du tog x1000 som ett väldigt seriöst påstående? Du har aldrig hört någon tidigare som sagt "Nej den kostar 1000 gånger mer" eller "hen är 1000 gånger snyggare än..."

Jag menade givetvis inte 1000x mer, det var ett begrepp för att du skulle förstå att det handlade om överdrivet mycket påslag på priset. Men för all del, jag ska vara tydligare nästa gång.

Jag kan läsa vad du skriver, inte dina tankar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

@Sir_Magnum: Det är solklart att man hittar dom billigare och det är bra exempel du har. Det jag reagerade på var påståendet om att det var x1000 dyrare hos Kjell. Att småskräp kostar 10-20 gånger mer tvivlar jag inte ett smack på, men 1000 gånger mer tycker jag låter som en grov överdrift.

Jag tog uppgiften och jämförde priset på väldigt vanliga saker (spole, RTC -klocka, spänningsregulator..), Jag sökte endast efter "byggstenar"/"legobitar" och inte färdiga produkter.
Räknade med styckpris och inkl. frakt.

2N5401          388x
TL431          275x
74HC595D      128x
spole 15uh      110x
LM317           54x
MCP16301      20x
DS3231S        20x
IRFP460PBF     20x

Ju dyrare varan är - desto mindre procentuell marginal tar återförsäljarna betalt. T.ex. en 128x64 OLED -
kostar 230kr i Sverige och 20kr från Kina: 10x billigare/dyrare men ganska stor summa i vinst.

Permalänk
Skrivet av Whaleboobs:

Jag tog uppgiften och jämförde priset på väldigt vanliga saker (spole, RTC -klocka, spänningsregulator..), Jag sökte endast efter "byggstenar"/"legobitar" och inte färdiga produkter.
Räknade med styckpris och inkl. frakt.

2N5401          388x
TL431          275x
74HC595D      128x
spole 15uh      110x
LM317           54x
MCP16301      20x
DS3231S        20x
IRFP460PBF     20x

Kontrollerade du att det var exakt samma produkt? Annars kan det ju vara olika bra kvalitet.

Permalänk
Medlem

@Whaleboobs: Hur fick du till faktorn för 2N5401? Dom köper man ju knappast styckvis, utan i 100-pack från Kina (dom kostar ju typ $1 för 100 st). Jag hittade dom inte alls på Kjell, men 100 st kostar 187:- från Electrokit inkl. frakt, dvs ca 22x dyrare (utan hänsyn till moms och tullavgift).

F.ö. tvivlar jag inte på dina siffror, blev bara nyfiken på hur du räknade fram faktorn för just 2N5401.

Jag köper själv mest komponenter för olika projekt, just för att det är mycket billigare och ibland enklare att få tag på från Kina.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Petterk: Jag snackade ytterst filosofiskt. Jag har ändå en förståelse för att "gemene medelsvensson" kan tycka att det känns orimligt att betala en avgift på 125:- för ett kinapaket värde 30:-, därav hatstormen mot PN.

Jag står även fast vid att jag anser att det borde gå att effektivisera denna hantering.

Sist men inte minst har vi nu redan börjat se aftonblaskan-artiklar som spekulerar i att paketen istället kan börja ta en vända genom EU.
Återigen så står jag då fast vid: Vore det inte bättre om inblandade parter försöker lösa problematiken med förtullning/transport istället för att lägga tiden, energin och pengarna på en workaround där paket ska fraktas _ännu_ längre bara för att komma runt avgiften?

Det är ingen spekulation då säljare/butiker redan gör det i många fall för att slippa skatter. Att slippa undan skatter är vad dessa säljare konkurrerar med, gäller även de som säger sig skicka från EU-lager men inte skattar. Dessa säljare är inte intresserade av en laglig lösning som innebär att de/kunden får betala moms. När hela EU har moms från första kronan så kommer de hitta på något annat upplägg än att skicka massor paket med små värden.

Paketen i fråga har handskrivna CN22-blanketter/deklarationer, så någon måste läsa de för hand hur som helst – kritiken de fick i media i och med SvDs granskning bland annat från sina branschkollegor kommer av just den anledningen att de inte gjorde så.

Sen spelar det egentligen ingen roll om PostNord/tullen får förhandsinformation, speditörerna i Sverige tar i vilket fall som helst ut en avgift för att göra importdeklarationen. Även med förhandsinformation så måste någon kolla att den stämmer överens med deklarationen på paketet, sen kommer inte de kinesiska speditörerna vara lockade att införa det bara för att avgiftsminskning för mottagaren erbjuds och det går ju inte att erbjuda de ännu billigare frakt heller. Att de får information elektroniskt kommer lösas i framtiden, men det är speditörerna som kommer behöva ta kostnaden för det hela om det blir möjligt att göra importdeklarationen gratis. Det enda förhandsinformation skulle vara till nytta för just nu är att de skulle ha underlag för att kalla in personal från bemanningsbolagen.

Sen är inte Alibaba intresserade av logistik. De kommer aldrig hjälpa till här. Utan säljarna och speditörerna i Kina kommer det inte gå att göra mycket åt saken, så vida man inte vill att PostNord ska ta hela smällen och försöka hantera försändelserna som de ser ut idag – utan ersättning. Det sista är nog svårt att motivera om inte andra speditörer gör samma sak.

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Hade det varit enklare att deklarera importen så hade nog fler varit villiga att göra det. En kundportal där man fyller i en enkel deklaration med innehåll och värde. och sedan kopplar den till tracking-numret så känner systemet av att den är klar när paketet anländer till sverige.

Större delen av mina försändelser från Asien som går med Postnord saknar spårningsnummer. Vad ska jag skriva i fältet för spårningsnummer i den kundportal som du föreslår?

För övrigt är väl det du föreslår egentligen bara något som motsvarar SKV 5386 som används för betalning av punktskatt vid import av alkohol och tobak? Skatteverket har glömt att förklara hur man fyller i blanketten om man valt ett fraktsätt som saknar ett sådant nummer som efterfrågas i fältet "Referensnummer".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

DN (tror jag det var) hade nån artikel med samma teori för någon dag sedan. Även om man kommer runt avgiften så ökar ju fraktkostnaden. Vad kostar det att skicka ett paket från t.ex. Tyskland, en hundring?

Artikeln han syftar på är DN som pratat med Backteman (kommunikationsdirektör på PostNord), som sen AB återrapporterat.

En mindre försändelse från Tyskland kostar ett par euro. Egentligen är det ju ett upplägg för att olagligt slippa moms också, då om varan importeras till EU (t.ex. Tyskland) för att ompackas så omsätts varan i EU och ska alltså räknas som om den importerades av säljaren, sen när den går vidare till kund ska rimligtvis kunden betala moms, det är inte vad som händer i praktiken däremot. Eftersom det redan används av ljusskygga säljare så är det inget som kommer avlasta PostNord helt plötsligt, det är inte ens en god idé att rikta folk i den riktningen. Beställ från firmor ni är bekväma med istället, avgiften spelar inte så stor roll om ni gör en större beställning som skickas i samma paket. Kundservice är något som är viktigt när något strular också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Större delen av mina försändelser från Asien som går med Postnord saknar spårningsnummer. Vad ska jag skriva i fältet för spårningsnummer i den kundportal som du föreslår?

För övrigt är väl det du föreslår egentligen bara något som motsvarar SKV 5386 som används för betalning av punktskatt vid import av alkohol och tobak? Skatteverket har glömt att förklara hur man fyller i blanketten om man valt ett fraktsätt som saknar ett sådant nummer som efterfrågas i fältet "Referensnummer".

Som jag sade på en tidigare sida, det kommer knappast räcka med att skanna ett paket/spårnummer utan uppgifterna måste också bekräftas genom att någon hur som helst läser den fysiska CN22/23-blanketten. Ska du själv fylla i uppgifterna så kommer det snabbt bli problem, då du inte har någon aning om vad säljaren skrivit på paketet/tulldeklarationen till att börja med. Som reglerna ser ut får de ju inte lämna ut paketen utan att importmomsen är betald, så stickkontroller kommer inte räcka.

Som de gör i Finland så läser de deklarationen och registrerar alla uppgifter, skickar avi till kunden om att de kan betala via Tulli och skickar paketet till tullager i väntan på klartecken. Det är knappast billigare förfarande än som PostNord gör idag där de ska registrera uppgifterna, klistra på en lapp på paketet och skickar det till ombudet där det ligger tills du kommer och betalar över disk. Så då måste du i så fall införa tvingande regler som fördyrar för PostNord. Elektronisk tulldeklaration är något som måste införas av Kinas speditörer för att det ska vara till någon hjälp, parallella system kommer aldrig ersätta den fysiska deklarationsblanketten.