Lyssnar ni på musik när ni spelar?

Permalänk
Medlem

Lyssnar ni på musik när ni spelar?

Om ja vad för typ av musik lyssnar ni på? För mig är det olika beroende på vilket spel jag spelar.
Nu har jag snöat in mig på Alien Isolation och där passar det inte riktigt med musik men om man pangar på lite i typ Quake eller Doom kan det bli allt från rock till EDM.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Precis som du beror det på vilket spel. I Me3 mp (ja, det händer att jag spelar fortfarande ibland ) så är det oftast musik med högt tempo. Främst techno och rock.
"Lugna" spel tex Football manager, The Solus Project och Stellaris blir det Carbon based lifeforms och liknande

Permalänk
Medlem

Lyssnar fram tills fallskärmen vecklats ut.

Permalänk
Medlem

Lägg in en omröstning

men ja/nej, det beror på spel. Tex rainbow där det är viktigt att man hör fotsteg m.m nej. men i tex minecraft så ja, absolut

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Om ja vad för typ av musik lyssnar ni på? För mig är det olika beroende på vilket spel jag spelar.
Nu har jag snöat in mig på Alien Isolation och där passar det inte riktigt med musik men om man pangar på lite i typ Quake eller Doom kan det bli allt från rock till EDM.

Hoppas du inte lirar MP då.
Ganska störande när ens teammates spelar utan ljud/lyssnar på musik och inte hör motståndaren i exempelvis Quake Live Clan Arena.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Beror på spelet, vet att när jag spelade wow med randoms i dungeon så lyssnade jag på musik.
Men annan multiplayer som kräver att man ska lyssna efter motståndaren så spelar man givetvis utan musik.

Sen kommer vi till Singelplayer, där spelar upplevelsen en stor roll om man sätter på musik eller ej.

Permalänk
Sötast

Jag vill allt som oftast ha musiken som är skapad för upplevelsen.

Men när man har hamnat på timme 400 i ett MMO/ARPG eller liknande så kan jag köra egen musik men inte annars

Permalänk
Medlem

I WoW gjorde jag alltid det, inte längre.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Om jag ska spela avslappnat och bara gå på autopilot så kan jag gärna lyssna på musik.
Men inte om jag ska spela t.ex rankat i CS, PUBG eller speedrunna, då är ljudinformationen ovärdelig.

Visa signatur

750W PSU | 3600X | 16GB RAM | GTX 1080Ti | 240GB SSD | 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Blir alltid musik, såvida spelet inte kräver ljud som tex Pubg.
Alla andra Moba/MMO har jag alltid avstängd ljud och musik istället.

Permalänk
Medlem

Brukade ofta lyssna på musik när jag spelade förr i tiden, men nu har podcasts tagit musikens plats istället. Finns inget mysigare än att chilla med Euro Truck, Creeper World eller Dynasty Warriors med en go podcast i bakgrunden.

De gånger jag lyssnar på musik blir det oftast di.fm/classiceurodance eller annan elektronisk musik. Passar bra till Rocket League eller lite hetsigare spel

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk

Beror på. Det är rätt svårt att lyssna på musik när man lirar CS eller RPGs. Däremot när jag kör strategispel och resourse management brukar jag alltid sitta och utforska nya plattor

Permalänk

spelar jag ett fps spel som kräver uppmärksamhet såsom csgo, rainbow six siege och sånt så har jag inte något annat igång än voice chat med laget och spelet.

spelar jag något annat till exempel black desert online, civilization 6, europa universalis 4, etc. så lyssnar jag på allt möjligt, kan vara jpop, kpop, klassisk musik (tchaikovsky, mozart, beethoven, etc), hårdrock, hardstyle, psytrance... vad som hellst förutom "västerländsk" pop (vissa gå ann, typ eiffel65's im blue, blood hound gang's bad touch och sådana klassiska pop låtar).

vid skrivande stund lyssnar jag på japansk rock blandat med klassiskt japanskt och vocaloid (wagakki band är det enda bandet jag vet som gör sån musik)

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

MOBA/MMO/Strategi - Typ EDM, electro funk, swing, eller lite blandad musik.
ARPG typ PoE eller Grim Dawn - DNB eller något med lite fart i.
RPG spel - 100% immersion så ingen musik
FPS - Lyssna efter fotsteg

Beror alltid på spelen. En del har riktigt bra soundtracks så då låter jag det spela på utan ersättning

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Som alla säger: Beror på.
Gör nästan aldrig det nu för tiden eftersom jag spelar många spel för första gången, och då vill jag höra spelets ljud och musik.
Men förut när jag spelade MapleStory (ett mmorpg som jag säkert har 15000 timmar i), så hade jag väldigt ofta musik på. Brukade inte ens ha game sounds på förutom vid vissa bossar.

Permalänk
Master of Overkill

Nope, då jag alltid pratar med folk.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag brukar endast lyssna på spelets egna ljud och musik och bryter endast mot detta i några få spel där musiken är fruktansvärd men då har jag ändå effekt ljuden samtidigt med den egna musiken.

Permalänk

Nej

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

Brukar lyssna på musik när jag kör bilspel. Även vid strategispel kan det bli lite musik då och då.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Spelar med musik eller youtube i bakgrunden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Spelar nästan uteslutande Overwatch.

På GM och uppåt blir det ingen musik.
Smurfande på Diamond så dunkas det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

En av polarna som vi spelar PUBG med kör musik i bakgrunden

Permalänk
Medlem

Beror såklart på spelet. Händer absolut i spel som Cities Skylines, Farming Simulator, Euro Truck Simulator 2 o.s.v. men det skulle kännas helt fel med ett spel som The Witcher...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Spelar jag med andra som jag snackar med blir det inge musik.
Spelar jag spel där att höra ljud är kritiskt blir det inge musik.
Men för mer slappa spel har jag nån film, video eller pod på nu för tiden.
Körde mer musik förut när jag var yngre.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk

Det beror på vilken typ av spel det är. Går ju fetbort i CSGO utom möjligtvis deathmatch. Samma med singleplayer spel med story. Men MMO:s brukar spelas med musik/podcasts igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Första rundan i CSGO kan musik vara najs men annars stör det bara. Måste höra steps osv. Podcast är dock helt ok att spela till. Tar inte upp lika mycket av ljudbilden.

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem

Beror på vilket spel här också såklart. Vissa spel har jag musik till, andra tittar jag på någon serie i bakrunden (som jag sett många gånger innan, behöver inte tänka så mycket på vad som händer). När jag körde Far Cry 4 och försökte 100% så körde jag på musik som passade in bra och dundrade runt, väldigt lungnande!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Varför ska man lyssna på musik? Det förstör ju upplevelsen av spelet....

Permalänk
Medlem

Inte särskilt ofta jag drar på med musik. Brukar köra med spelens ljud och faktiskt uppskatta det. Dock så är jag oftast inne på någon röstchat samtidigt.

Spelar jag ensam så blir det lätt ngt så pass lätt o avslappnande (ex. lvla wow-gubbe) så att man kan köra en video i andra skärmen och lyssna/snegla på den istället.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Lyssnar bara på mastodontlåtar som Ride of Valkyries och Sabre dance när jag spelar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |