Permalänk
Medlem

Hög moderkortstemperatur?

Håller på att stöka igång en gammal dator, men vid belastning så stängs datorn ner. Jag ser temperatur i bios och sisoftware sandra och där ligger moderkortstemperaturen på 70 grader och programmet varnar även för det. Cpu tempen ligger på 45-50 grader.
Känner jag på kylflänsen på nordbryggan så är den ganska så varm. Brukar Nforce2 moderkorten gå så varmt? Kan man göra något för att få ner temperaturen på den?

Komponeterna i datorn är följande
Gigabyte 7NF-RZ Nforce2
AMD Athlon 3000+
2x 512mb ddr400 Kingston
ATI hd3650
Chieftec 300w nätaggregat

Kör med Windows XP sp3 på den.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Håller på att stöka igång en gammal dator, men vid belastning så stängs datorn ner. Jag ser temperatur i bios och sisoftware sandra och där ligger moderkortstemperaturen på 70 grader och programmet varnar även för det. Cpu tempen ligger på 45-50 grader.
Känner jag på kylflänsen på nordbryggan så är den ganska så varm. Brukar Nforce2 moderkorten gå så varmt? Kan man göra något för att få ner temperaturen på den?

Nej, det är inte normalt, tempraturen brukar ligga runt 35-50 grader.

Det finns små fläktar man kan köpa som är avsedda för att kyla chipset, som t.e.x nord/syd brygga.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader:

Innan du börjar köpa fläktar till NB - ta av existerande kylfläns och byt kylpasta så ska du se att det fixart sig utan extra kylning. På ett så gammalt moderkort kan kylpastan vara fuckad.
Kör ett stresstest före och efter.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, ska prova byta nb kylpastan. Återkommer när jag fått tid för nästa mekning.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

@Gnarf:
På många äldre moderkort, så är kylflänsen "limmad" direkt på chippet, så att byta kylpasta om den är det är i princip omöjligt.
Därav tipset att köpa en kylfläkt.

Om den däremot sitter med någon fäst anordning, kan man göra det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.