SMB share inom samma fysiska maskin?

Permalänk
Medlem

SMB share inom samma fysiska maskin?

Hej,
Kanske en dum fråga, skyller på all smärtstillande.

Men om jag kör Hyper-V och som att jag har en del saker på NTFS diskar så kan jag inte köra passtrough för då lär jag formatera dom och jag vill inte att datan skall försvinna.

Men visst borde jag kunna köra en SMB share från hosten till Guest OS?
Som att det är på samma fysiska maskin så går det väll inte över dom fysiska nätverkskorten utom endast genom det virtuella så det blir mer eller mindre som passtrough om jag har förstått det rätt?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Men visst borde jag kunna köra en SMB share från hosten till Guest OS?
Som att det är på samma fysiska maskin så går det väll inte över dom fysiska nätverkskorten utom endast genom det virtuella så det blir mer eller mindre som passtrough om jag har förstått det rätt?

Svar: ja!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk

Så länge de befinner sig på samma nät så ska det inte vara något problem.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1