Permalänk
Medlem
Skrivet av bicpenna:

@nyllet83:

Orkar inte lägga tid på att bli irriterad, förstår ändå vad som menas.
Kan ju finnas flera bakomliggande orsaker dessutom som t.ex dyslexi, autocorrect osv

Sen finns det självklart gränser, är det 100st särskrivningar i ett inlägg så kan det bli lite jobbigt att läsa..

Skrivet av LudvigLindell:

Stör mig lite men förstår förstås om vissa människor är "dyxklestiker"

Dyslexi går i många fall att öva bort, det krävs bara vilja och tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om millimeterprecision verkligen var viktigt i språk hade rimligen genierna som "uppfann" skrift inte designat en grammatik som är totalt omöjligt att automatiskt verifiera i 100 % av fallen.

För datorer är det viktigt då de har ASD, så man måste mena vad man säger och säga vad man menar, det ner till varje litet semikolon. Datorer pekar därför ut minsta lilla avsteg från grammatiken i form av mer eller mindre obegripliga kompileringsfel.

Kanske ”kompilera” alla inlägg de accepteras

Nä, detta är ett teknikforum. Så länge folk skriver på en nivå att läsarens neurala nätverk med lätthet avkodar vad skribenten frågar eller ger uttryck för bryr jag mig överhuvudtaget inte om eventuella stavfel och liknande (kanske för att jag aldrig ser dem, svenska var mitt sämsta ämne i skolan...).

Vad raäkns som med leättht? Vara hjnoärr klarar elnekt av att lsäa en txet dar bkraeovnsta i vjrae ord har flttytas rnut sa lgnäe som den frtsöa och stisa bokasvetn i odren itne fayttls.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gropenator:

Vad raäkns som med leättht? Vara hjnoärr klarar elnekt av att lsäa en txet dar bkraeovnsta i vjrae ord har flttytas rnut sa lgnäe som den frtsöa och stisa bokasvetn i odren itne fayttls.

Ok, lite svårare än vanligt men ändå fullt läsbart. Tror ändå det passerade någon form av gräns där jag ändå kan ignorera inlägget för något mer lättsmält

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Beror nog på till vilken grad, om man stavar hälften av orden i en mening fel då är det störande. Är det dock något enstaka ord som är felstavat så tycker jag det är helt okej. Det är nog nästan värre när folk skriver rakt upp och ner utan punkt, stor bokstav och utan att dela in texten i stycken. Nästan så att man får huvudvärk

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Särskilt när det kommer till stavfel som "värkar" och "ända" - har extremt svårt att hantera dessa individer på någon som helst seriös nivå. Antingen är de fruktansvärt lata eller några som skippade lektionerna i svenska språket...

"vinkar lite"
Jag har jätteproblem med just ä och e, dom låter lika i mina öron, och jag hoppade alla svenskalektioner, det var inte ens på tapeten när jag gick i skolan... (i Norge )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bogey:

Lysande!
Tycker bestämt att du skall skapa en tråd som de som stör sig på folk som stör sig på särskrivning kan få komma till tals i.

Bra idé. Vi är en förtryckt grupp som måste göra vår röst hörd.

Permalänk
Skrivet av geforce60:

Med tanke på att du är en av dessa TS syftar på. Så kanske du inte själv inser hur lite rätt du har i den meningen.

Om du inte förstår min sarkastiska kommentar så borde du inte befinna dig nära en dator eller internet överhuvudtaget tbh.

Permalänk
Medlem

Fler tips gällande särskrivning:

Är det ett substantiv, ett föremål, en händelse, en känsla, osv så sitter det ihop.
Exempel:
Rätt: En skrivbordsstol, en soluppgång, jättenervös.
Fel: En skriv bords stol, en sol upp gång, jätte nervös.

Är det ett adjektiv, något som beskriver någonting så sitter de INTE ihop.
Exempel:
Rätt: En blå stol, en vacker soluppgång, en jättenervös pojke.
Fel: En blåstol, en vackersoluppgång, en jättenervöspojke.

Permalänk
Medlem

sär skriv ning är den en da god tag bara skriv elsen!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Stör mig ganska mycket på detta. Såg att någon säljer ett "uppgraderings kit"

Eller "intresse koll"

Permalänk
Avstängd

@nyllet83: värre med folk som inte lärt sig att stava, skriva en bra rubrik.

Permalänk
Avstängd

...nekcetammok tte tmölg rah relle talgoog ah edrob
klof tta aretnemmok tta va tevoheb dem muidats atted llit timmok je unnä rah gaj ,tgikårt snnä vil ttim tta revö agalk etni llaks gaJ

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

...nekcetammok tte tmölg rah relle talgoog ah edrob
klof tta aretnemmok tta va tevoheb dem muidats atted llit timmok je unnä rah gaj ,tgikårt snnä vil ttim tta revö agalk etni llaks gaJ

Du menar väl "känns"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

...nekcetammok tte tmölg rah relle talgoog ah edrob
klof tta aretnemmok tta va tevoheb dem muidats atted llit timmok je unnä rah gaj ,tgikårt snnä vil ttim tta revö agalk etni llaks gaJ

Der gick atr förstå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

enda || ända > sär skrivning

Nej det är ingen särskrivning, enda är ett ord och ända är vad du sitter på beror väl på vad de skriver, däremot kan det lätt hända att personen skriver på en mobil som kan ändra ordet och folket inte läser vad man postar man förväntar sig att orden blir rätt, händer mig hela tiden speciellt om man inte har sovit väl eller inget alls.

När jag skriver när jag inte är i topp form kan jag inte ens läsa vad jag själv har skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Nej det är ingen särskrivning, enda är ett ord och ända är vad du sitter på beror väl på vad de skriver, däremot kan det lätt hända att personen skriver på en mobil som kan ändra ordet och folket inte läser vad man postar man förväntar sig att orden blir rätt, händer mig hela tiden speciellt om man inte har sovit väl eller inget alls.

När jag skriver när jag inte är i topp form kan jag inte ens läsa vad jag själv har skrivit.

Han menar att det är värre att ta fel på ända/enda än att särskriva.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Föredetting

Särskrivning kommer man nog inte ifrån, kommer alltid finnas dyslektiker och folk som är ointresserade av språk. Det fanns en tid då jag också orkade bry mig, det gick över när jag blev vuxen och fick faktiska problem.

Däremot, två fenomen som poppat upp på sistone:

  • Folk som avslutar varenda mening med frågetecken, dessutom efter mellanslag ?!?

  • Samt gravt missbruk av "därav" och "därmed" där det i 95% av fallen ska vara "därför".

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Han menar att det är värre att ta fel på ända/enda än att särskriva.

Visserligen kan han mena så också, men själv bryr jag mig inte så mycket förstår jag inte texten så skiter man bara och läsa den.

Men finns som tidigare beskrivning många olika anledningar till varför folk skriver sämre idag än tidigare, i mitt fall som sitter med väldigt många olika enheter med olika tangentbord utformning att när man går från Surface Pro till en PC så är TypeCovert utformning annorlunda och lättare och klicka på fel bokstäver när man går från ett tagenbord till ett annat och dessa inte sitter på samma platser.

Personer idag skriver inte oftast med papper och penna längre och skriver på samma sätt, själv kan man andvända upp emot 8 olika enheter på 1 dag gå från en enhet till en annan bruka normalt ta en liten stund innan man är van det nya tagenbordet igen.

autokorrekt normalt sätt mobiler kan byta ut ord som de tror sig ska skriva, dyslexi, olika enheter, trötthet, synfel, som kan göra feltryck, men samtidigt att färre normalt läser vad man själv skriver innan man postar.

Inte ens media husen journalister läser sina egna texter utan skickar de till någon som jobbar med gå igenom texter.

med åren så förväntar man nog sig att folk skriver sämre av många olika anledningar, men förstår man inte texten så skiter man bara och läsa den simpelt.

Permalänk
Medlem

Har märkt att i engelskan så är det snarare tvärt om, dom separerar nästan alla ord medans vi sätter ihop dom... Kanske därför det blir kortslutning hos många

Permalänk
Medlem

amfibiebevakningsbåtkompaniet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har märkt att i engelskan så är det snarare tvärt om, dom separerar nästan alla ord medans vi sätter ihop dom... Kanske därför det blir kortslutning hos många

Det kan jag tänka mig också.

Utöver särskrivningar kan jag reta mig lite på att folk använder engelska ord istället för svenska motsvarigheter.
Om det är någon jag känner väl så brukar jag rätta dem. Mer eller mindre populärt, men klagar de själva på sitt ordförråd så får de rätt ord av mig.

Disablea, experience, agil. Finns fler exempel.
usch...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Äsch, bojkotta det svenska språket och välkomna engelskan med öppna armar. Jag läser knappt något på svenska längre. (vilket resulterar i att min förmåga att använda det svenska språket försämras)

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AddixD:

Äsch, bojkotta det svenska språket och välkomna engelskan med öppna armar. Jag läser knappt något på svenska längre. (vilket resulterar i att min förmåga att använda det svenska språket försämras)

Sorgligt att se folk överge sin identitet och kultur som generationer har varit med och byggt upp.

Krävs så lite att hitta svenska motsvarande ord som gör att andra i ens omgivning förstår vad man vill ha sagt.

Kan man inte uttrycka sig korrekt på det egna modersmålet, så kan man uppfattas av andra som lat, obegåvad, outbildad eller ännu värre.

Ett ord jag funderat på länge när man läser forum, är "ajg" istället för "jag". Kan någon förklara detta? Autokorrigering kan det väl inte vara?

Likaså "clocka" istället för "klocka". Eller "bytat" istället för "bytt". Det senare har troligtvis med dialekter att göra, men ser ändå fruktansvärt obegåvat ut.

Permalänk
Medlem

Guilty as charged för särskrivning tyvärr. Blir förbannad på mig själv i efterhand när jag ser det.

Som nämnt ovan dock. Bytat, lödat och andra horribla stavelser retar mig betydligt mer än särskrivning.
Lajka, mejl får mig att se rött också.

Permalänk
Medlem

Det hjälper ju inte till att Google föreslår sökningar i särskrivet format.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag stör mig också på särskrivningar. Men något jag stör mig ännu mer på är avsaknaden av skiljetecken. Särskrivningar kan man läsa igenom, men utan komma och punkt så kan det bli helt oläsbart..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

Det här är ett teknikforum för alla människor, där vi hjälper andra med deras frågor, vem bryr sig om stavning? Alla är inte professionella skrivare, jag föreslår du stänger ditt konto och går med i ett gramatikforum, så att du inte behöver störra dig på dessa "medelmåttor"....

Stavning är viktigt för att tas på allvar. Sen så är det irriterande när folk skriver så dåligt att man inte ens förstår sig på vad frågan handlar om.

Att sen klanka ner på att folk önskar bättre stavning och grammatik hos folk är inte konstigt. Hade folk talat som de skriver ibland så tror jag inte att många hade gjort sig förstådda.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag stör mig också på det. Det försämrar läsbarheten och man får lätt uppfattningen att den som använder sig av särskrivningar är obildad, så det bör såklart undvikas.

det är pga sånna som dig jag inte vill/vågar skriva här i forumet..

har både dyslexi och damp eller ja adhd som det nu heter. och har jätte svårt för svenska språket trots fullföljd skolgång..

förlåt för vi finns.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Säger bara användarna av ordet "dem" i felaktigt avseende, då spyr jag trasor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M_X_E_Q:

Säger bara användarna av ordet "dem" i felaktigt avseende, då spyr jag trasor.

Förstår man vad personen säger så förstår jag inte problemet.
Man behöver nog se över en kontakt med en psykolog för att försöka komma till botten med varför man stör sig så fördjupat för att någon inte fixar den kopplingen.

Det gäller även andra kommentarer i tråden. Vissa har diverse diagnoser som kanske stör ut strukturering av meningar och annat, andra inte. Det är ju inte vida stort av den som inte besitter dessa "fel", att klanka ner på den som besitter "felet".

Hjärnan är såpass utvecklad att man till och med kan ta bort enstaka bokstäver ur ett ord så att hjärnan kan sammankoppla, obehindrat, vad det är för typ av ord man faktiskt läser.

Så, stig ner från hästarna grabbar och tjejer, och lägg ner eran energi på något konstruktivt, eller var destruktiva i ett vrå någonstans