Permalänk
Medlem

Ny jobbdator

Tjena!

Tänkte få lite råd vilken man ska välja för jobbet. Kommer mest sitta med vanliga officeprogram. Dock är det skönt om den bootar snabbt och flyter med många program öppna. Även bra om den är något framtidssäker. Uppskattar lite råd från er

https://new.webhallen.com/se/product/276633-HP-Pavilion-570-p...

https://new.webhallen.com/se/product/281387-HP-Pavilion-570-a...

https://www.dustin.se/product/5011036463/vivopc-k31cd?ssel=fa...

Mvh

Permalänk
Medlem

Ska den bara användas för ordbehandling i Office så dugar nog nästan vilken dator som helst, men jag gillar HP Workstation, sitter med en HP Workstation Z840 men då sitter jag med ett gäng virtualla maskiner också.

Beskriv gärna mer vad (om) den sak användas till mer än bara en "Office"-maskin?

Men kanske någon HP Workstation Z240 skulle duga?

Permalänk

Att handa en HP är som att handla en random laptop från wish. Satsa på Asus, Lenovo, MS, Acer.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@oakar:

Jag kör en i3 NUC som jobbdator, funkar fint och tar ingen onödig plats på skrivbordet. Går ju att skaffa en med i5/i7 om man kör tyngre grejer CPU-mässigt. Ska du köra något osm kräver grafikkraft är det inget bra val dock.

Vad är det som ska vara framtidssäkert?

Man brukar ju inte uppgradera enbart CPU eller skaffa nytt grafikkort till en vanlig jobbdator och har man behov av mer lagring finns det ju nätverk eller extern hårddisk. Den har iaf två minnesplatser, vilket kanske är det mest relevanta att uppgradera i så fall.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@oakar: HP har en del små burkar som jobbdator, ofta till kampanjpris också:

https://www.dustin.se/product/5011015172/prodesk-400-g4-mt

Ska du ansluta till domännätverk, så ska du har Pro-versionen av Windows har jag för mig.
Denna har ingen extra hårddisk, enbart SSD, men har ni nätverk, så har ni väl lagring (och backup) där.
Väljer man en dyrare modell, så har man 3 års på-platsen garanti, om man anser det viktigt.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

@oakar:

Jag kör en i3 NUC som jobbdator, funkar fint och tar ingen onödig plats på skrivbordet. Går ju att skaffa en med i5/i7 om man kör tyngre grejer CPU-mässigt. Ska du köra något osm kräver grafikkraft är det inget bra val dock.

Vad är det som ska vara framtidssäkert?

Man brukar ju inte uppgradera enbart CPU eller skaffa nytt grafikkort till en vanlig jobbdator och har man behov av mer lagring finns det ju nätverk eller extern hårddisk. Den har iaf två minnesplatser, vilket kanske är det mest relevanta att uppgradera i så fall.

Är väl ute efter nåt som inte blir toksegt efter några år. program osv brukar ju också bli mer krävande med åren vad jag har märkt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

@oakar: HP har en del små burkar som jobbdator, ofta till kampanjpris också:

https://www.dustin.se/product/5011015172/prodesk-400-g4-mt

Ska du ansluta till domännätverk, så ska du har Pro-versionen av Windows har jag för mig.
Denna har ingen extra hårddisk, enbart SSD, men har ni nätverk, så har ni väl lagring (och backup) där.
Väljer man en dyrare modell, så har man 3 års på-platsen garanti, om man anser det viktigt.

Den ser bra ut! tackar.

Kör ju det mesta på fjärrskrivbord så den verkar duga till det.

Permalänk
Inaktiv

Varför desktop och inte laptop? Nästan inga kör med desktop på jobbet idag, visst blir det billigare men du kan ej ta med datorn till olika ställen.

Nå tips på en stationär dator, tänk på att priset är utan moms:
https://www.dustin.se/product/5011035956/thinkcentre-m710q-ti...
Fördelar Windows Pro såklart där du kan ansluta den till domänen.
Sedan 256GB SSD

Sist är office lite som spel, man kan köpa vilken begagnad dator som helst och den fungerar hur bra som helst till de flesta av spelen som någonsin har tillverkas (genom emulatorer etc).
Men samtidigt finns det spel som kräver lite extra och samma sak gäller Office. Men som TS formulerade sig så gör hen troligen bara enklare saker i Office.

Skrivet av oakar:

Den ser bra ut! tackar.

Kör ju det mesta på fjärrskrivbord så den verkar duga till det.

Fjärrskrivbord från datorn och aldrig till? Om du vill fjärrstyra datorn genom Remote Desktop så måste du ha Windows Pro. (om du ej ska cracka windows)

*edit*
Jag har ingen aning om hur tyst datorn jag tipsade är, du får googla på recensioner ifall du är intresserad av den.

Dustin är annars en leverantör som jag brukar köpa företagsdatorer ifrån, webbhallen, Elgiganten och vad de heter är mer riktade om konsumenter.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Nä vill allt ha desktop. har en svindålig lenovo laptop idag full med bloatware (den får följa med på tjänsteresorna). Så lenovo ligger inte högst på önskelistan :). HP kanske är samma vad vet jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oakar:

@Johan86c: Nä vill allt ha desktop. har en svindålig lenovo laptop idag full med bloatware (den får följa med på tjänsteresorna). Så lenovo ligger inte högst på önskelistan :). HP kanske är samma vad vet jag.

Bloatwear är standard på alla OEM datorer, oavsett tillverkare. Det är ju inte värre än att man gör en ren installation av Windows.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

@Johan86c: Nä vill allt ha desktop. har en svindålig lenovo laptop idag full med bloatware (den får följa med på tjänsteresorna). Så lenovo ligger inte högst på önskelistan :). HP kanske är samma vad vet jag.

Det är så med alla konsument datorer. Jag skulle valt en företagsmodell (mindre bloat) dock så ominstallerar jag datorn direkt jag får den. Möjligen att man startar den för att ta en backup på skivor, ifall man ska sälja den, sen ominstallerar man den med Win7 Pro.
Jag hade också föredragit en bättre stationär datorn och haft en mindre laptop när man är ute och åker. Lite beroende på vad man jobbar med då. Bättre/enklare stöd för flera skärmar 3+ med stationär.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@oakar: Det mesta går att avinstallera, i alla fall på HP. Det tar ju lite tid, men man gör ju det bara en gång.

Visa signatur

Keep on boppin´